• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info

Journal

Kuuntele - Listen

Osaamisperusteisen opetuksen ja ohjauksen kehittäminen opetushenkilöstön yhteistyönä

29/09/2017
Artikkelissa kuvataan yhden koulutuksen järjestäjän ammatillisen peruskoulutuksen kehittämishanketta, jossa kehittämisen kohteena olivat koulutuksen järjestäjän osaamisperusteiset opetussuunnitelmat, opiskelijan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma sekä opiskelijan ohjauksen käytänteet osana valtakunnallista …
Lue lisää
Kaksi iloista naisopiskelijaa, taustalla muita opiskelijoita

Siltoja tulevaisuuteen ja työhön

25/09/2017
Ammatillisen koulutuksen reformi on yksi hallituksen kärkihankkeista (OKM 2017). Reformi uudistaa koulutusta vastaamaan opiskelijoiden ja työelämän tarpeita. Työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja lisätään. Reformin …
Lue lisää
Nainen ja mies vastakkain pöydän ääressä

Hyvällä uraohjauksella työelämään

14/09/2017
Opiskelijat tarvitsevat opintojensa aikana uraohjausta työelämään sijoittumisessa, tukea oman osaamisensa ymmärtämiseen ja tietoa tulevaisuuden tarjoamista vaihtoehdoista. Miten nämä tavoitteet toteutuvat koulussa? Mitä uraohjaus on tänä …
Lue lisää
Opiskelijat kävelevät talvipäivänä

Kohti ammatillisen koulutuksen uudistusta

05/09/2017
Ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijat pääsivät lukuvuoden 2016‒2017 aikana seuraamaan läheltä ammatillisen koulutuksen reformin valmistelua. Uudistukset tulevat voimaan vuoden 2018 alusta. Ammatillinen koulutus uudistetaan osaamisperusteiseksi ja asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi, …
Lue lisää

Hämäläisten yritysten ennakointiosaaminen ja sen kehittäminen 

27/06/2017
Tämän artikkelin tavoitteena on kuvata hämäläisten yritysten ennakointiosaamista ja sen kehittämistarpeita. Artikkeli perustuu Hämeen NÄKY-hankkeessa tehtyyn kyselytutkimukseen. Johdanto Yritysten kilpailukyky globaaleissa arvoverkostoissa perustuu yhä enemmän kykyyn oivaltaa …
Lue lisää

Digikompetenssit haltuun – case digitaalisten osaamismerkkien suorittaminen osana opettajaopintoja

26/04/2017
Hallituksen toimintasuunnitelman mukaan Suomi on vuonna 2025 koulutuksen, osaamisen ja modernin oppimisen kärkimaa, jossa kannustetaan jatkuvaan oppimiseen (Valtioneuvosto 2016, 31). Johdanto Tavoitteeseen pyritään esimerkiksi kehittämällä opetushenkilöstön digitaalista …
Lue lisää

Virtuaalinen työmyyrä 

27/03/2017
Automatisoidun käyttäjä- ja käyttöoikeushallinnon (IAM) avulla HAMKin kaltaisessa organisaatiossa voidaan korvata vuosittain kymmenien henkilöiden mekaaninen työpanos. Lähtökohdat Näinä niukkojen resurssien aikoina organisaatioissa ollaan kiinnostuneita sekä hankittavien että …
Lue lisää
Video osana osaamisen arviointia

Video osana osaamisen arviointia

21/12/2016
Osaamisen näkyväksi tekeminen kuuluu toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittamiseen kiinteästi. Yhä vähenevät resurssit ovat saaneet pohtimaan muun muassa videokuvauksen hyötyjä tutkintotilaisuuksien arviointiaineiston kokoamisessa. On todettu, …
Lue lisää
taidetta kylille

Eloa ja iloa kylille

15/12/2016
Taidepelättimiä, skräppikansioita ja kylälaukkuja. Näitä kaikkia syntyi, kun ohjaustoiminnan opiskelijat veivät taidetta Hämeen maaseutukyliin. Johdanto Toimin Taidetta kylille! -hankkeessa projektipäällikkönä 2015−2016. Mukana oli kaksi hankkeeseen opinnäytetyön tehnyttä …
Lue lisää
Ura- ja opinto-ohjauksen tutkimusperustaisuus

Ura- ja opinto-ohjauksen tutkimusperustaisuus

28/11/2016
Mihin ohjausta koskeva päätöksenteko ja ohjausammattilaisen työkäytäntö perustuvat? Kuinka tietoisia niitä koskevat valinnat ovat? Miten voi perustella ohjauksen organisointitapaa, resursointia tai omaa ohjausorientaatioitaan? Mitä on …
Lue lisää
urareitti-hanke

Valmentava koulutus vie maahan muuttanutta elämässä eteenpäin

22/11/2016
Korkeakouluopintoihin valmentavassa koulutuksessa kehitetään maahanmuuttajien ammatillista suomen kielen taitoa, muuta ammatillista osaamista sekä työ- ja opiskelutaitoja. Koulutuksen avulla voidaan edistää maahanmuuttajien etenemistä omalla urareitillään, hakeutuivatpa …
Lue lisää

Työpajoissa innostuttiin tupakasta vieroittamisen menetelmistä

21/11/2016
Suomi on maailman ainoa maa, jossa on kirjattu lakiin tavoite saada tupakkatuotteiden käyttö loppumaan. Jotta tavoitteeseen päästään, tupakasta vieroitusta on tehostettava entisestään. Hankkeeseen osallistuneet sairaanhoitajaopiskelijat …
Lue lisää
Flipped classroom

Flexible and Agile Studying in Master’s Degree – Experiences on Flipped Classroom in the University of Applied Sciences

27/09/2016
The Flipped Classroom model offers efficient and meaningful approach in Master’s Degree level studies in universities of applied sciences, but it demands careful planning, implementation, …
Lue lisää
Digiaika tulee

Digiaika – oletko opettajana valmis tulevaisuuteen?

09/06/2016
Digitalisaation on uskottu mullistavan koulutuksen. Odotuksista huolimatta suuria mullistuksia ei opetuksessa juurikaan ole tapahtunut. Oppilaitosten onkin nähty vastaavaan digitaaliseen murrokseen liian hitaasti. Vaikuttaa siltä, että …
Lue lisää
Ensikokemuksia cMOOC-kursseista

Ensikokemuksia cMOOC-kursseista digitaalisen nuorisotyön opetuksessa

09/06/2016
Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) ja Metropolia ammattikorkeakoulu (Metropolia) yhdessä työelämäkumppaneidensa kanssa käynnistivät helmikuussa 2016 uudenlaisen digitaaliseen nuorisotyöhön liittyvän opetuskokeilun, jossa monia asioita tehtiin ensimmäistä kertaa. Ensinnäkin …
Lue lisää
Digiopettaja ja onnistunut verkkokurssi

Digiopettaja ja onnistunut verkkokurssi

08/06/2016
HAMKin ”Digiope” -ohjelmasta valmistuvilla uusilla opettajilla on monenlaisia hyvän oppimisen ja työelämän edellyttämiä digitaitoja ja ‑osaamista. Yksi niistä on taito suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisia …
Lue lisää
Oppimiskokemuksena MOOC

Oppimiskokemuksena MOOC

08/06/2016
Digitalisaatio on saanut meidät uudistamaan koulutuksen rakenteita ja oppimisympäristöjä. Kehitys on muuttanut käsitystämme oppimisympäristöistä ja oppimisen mahdollisuuksista. Oppimisen avoimuus ja saavutettavuus tuo kehitykseen monia uusia …
Lue lisää
« Previous 1 2 3 4 5

Primary Sidebar

HAMK Unlimited: Journal
julkaisee tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia työelämän käyttöön.

ISSN 2343-4708

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

HAMK logo

Copyright © 2023 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in