• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info

Liikenne 4.0

Kuuntele - Listen

Dronet osana liikennetutkimusta

22/06/2022
Liikenteen mittaaminen muuttuu jatkuvasti digitalisaation kehityksen myötä. Lennätettävän dronen avulla voidaan kuvata eri liikenneratkaisuja ilmasta käsin, jonka jälkeen analytiikkaohjelmat voivat analysoida kuvattua kuvaa. Osana HAMK Smartin …
Lue lisää

Matkapuhelindatasta hyötyjä liikkumisen tutkimiseen

22/06/2022
Nykyaikana useimmilla meistä on taskussa matkapuhelin, joka kulkee mukana myös liikkuessa. Operaattorit keräävät dataa matkapuhelimien käytöstä niin datan määrällisessä muodossa kuin myös datan käytön sijainnin …
Lue lisää

Liikkumisen data yhdeksi kokonaisuudeksi – Häme Mobility Intelligence

16/06/2022
Datan kerääminen ja sen hyödyntäminen ovat nykypäivänä tärkeässä roolissa lähes jokaisella toimialalla. Tutkimusyksikkö HAMK Smartin Liikenne 4.0 -hankkeessa on toteutettu lukuisia pilotointeja, joista saadun datan …
Lue lisää

Konenäkö osana liikennettä ja sen laskemista

16/06/2022
Teknologian nopea kehitys on kasvattanut tiedolla johtamisen merkitystä yhteiskunnassa, ja sen myötä datan keräämisestä on tullut entistä tärkeämpää. Pilotoinnissa testattiin konenäön tuomia mahdollisuuksia liikenteen mittaamisessa. …
Lue lisää

Joukkoliikenteen käyttöasteiden visualisointi

16/06/2022
Nykypäivänä datan lähteitä on paljon. Liikenne 4.0 -hankkeen pilotoinnissa hyödynnettiin Hämeenlinnan alueen julkisen liikenteen toiminnasta saatavaa Waltti-matkakorttidataa, jota visualisoitiin helpottamaan tiedon analysointia ja jatkohyödyntämistä. Tarkoituksena …
Lue lisää

Datan hyödyntäminen Asemanrannan virtuaalimallissa

16/06/2022
Liikenne 4.0 -hankkeen pilotoinneista kerättyä dataa voidaan hyödyntää eri tilanteissa, jolloin data saadaan myös tehokkaasti näkyväksi. Yhtenä visualisointina toimii 3D-virtuaalimalli Hämeenlinnan Asemanrannasta, jonka myötä rakenteilla …
Lue lisää
Ihmishahmo joka pitelee kännykkää.

Matkailun saavutettavuuden parantaminen digitaalisuutta hyödyntäen

31/12/2021
Hyvät ja toimivat pyöräilyreitit ovat olennainen osa pyörämatkailua. Pyöräilyreittien saavutettavuutta tukevassa pilotoinnissa tarkoituksena oli kehittää pyöräilyn roolia matkailijoiden keskuudessa. Lopputuloksena syntyi Hämeenlinnan digitaalinen pyöräilykartta, joka …
Lue lisää
Risteys.

Reittien optimoinnilla liikkumista tehokkaammaksi

31/12/2021
Reittien tehokkaalla suunnittelulla voidaan vähentää matka-aikoja sekä päästöjä, jolloin liikkumisesta tulee tehokkaampaa sekä ympäristöystävällisempää. Pitkillä, päivittäisillä matkoilla reitityksen rooli korostuu, sillä juuri niillä optimaalisen reitin …
Lue lisää
Pyörätie, jossa pyörän kuva ja nuoli osoittavat kaistaa ylöspäin.

Tekoäly osana väylien kunnon mittaamista

31/12/2021
Vähähiilisen liikenteen edistämiseen kytkeytyy vahvasti pyöräliikenteen ekosysteemin kehittäminen. Tämä kehitystyö on myös olennainen tekijä liikkumisen palveluiden ja saavutettavuuden parantamisessa. Yksi pyöräliikenteen ekosysteemin keskeinen osatekijä on …
Lue lisää
Alareunassa tien pintaa ja kuvan yläosassa lehvästöä.

Pyöräväylien kunnon tutkiminen sensoriteknologian keinoin

31/12/2021
Pyöräilyinfran kehittämisen tueksi ilmaantuu teknologian ja digitaalisuuden kehittyessä jatkuvasti uusia mahdollisuuksia. Yhden ratkaisun pyöräteiden kunnon tutkimiseen tarjoaa myös sensoriteknologia, joka mahdollistaa tarkan datan saamisen pyöräliikenteen …
Lue lisää
Sähköpyörä puistokujalla.

Kaupunkipyöristä kerätyn datan hyödyntäminen

21/12/2021
Liikenne 4.0 -hankkeen ensimmäisenä pilotointina toteutettiin sähköpyöräpilotti, jossa keskityttiin liikenteeseen, logistiikkaan sekä datan ja digitaalisuuden hyödyntämiseen. Siinä tarkasteltiin kaupunkipyöristä saatavan datan hyödyntämispotentiaalia pyöräjärjestelmien suunnittelussa sekä …
Lue lisää
Ihmisiä ylittää katua suojatiellä molempiin suuntiin.

Kävijälaskurit osana liikkumisen tutkimista

21/12/2021
Kävijöiden lukumääriä on mitattu vuosien saatossa suurelta osin mekaanisesti, turvautuen ihmisen suorittamaan laskentaan tai oven mekaaniseen avautumiseen. Liikenne 4.0 -hankkeessa tavoitteena oli tehdä sensoriteknologiaan pohjautuvien …
Lue lisää

Primary Sidebar

Tietoa kokoelmasta

Liikenne 4.0 -kokoelma esittelee Liikenne 4.0 -hankkeen Kanta-Hämeessä toteutettuja liikenteen ja logistiikan sekä niiden dataan ja digitaalisen osaamisen kehittämiseen ja hyödyntämiseen keskittyviä pilotointeja. Pilotoinnit myötävaikuttavat hankkeen tahtotilaan tukea Kanta-Hämeen maakunnan hyvää saavutettavuutta liikenteen ja liikkumisen ratkaisujen kehittämisen kautta, ja ne edistävät Hämeen alueen kestävää kasvua, arjen toimivuutta ja turvallisuutta. Hankkeen kautta on mahdollisuus vähentää liikenteen päästöjä ja energian kulutusta sekä tehostaa kiertotalouden toteutumista.

Kokoelman toimittajina toimivat Liikenne 4.0 -hankkeen projektityöntekijät Saana Salo ja Mikael Saarinen Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksiköstä.

ISBN 978-951-784-838-1

Sisällysluettelo

Dronet osana liikennetutkimusta

Mikael Saarinen

Matkapuhelindatasta hyötyjä liikkumisen tutkimiseen

Atte Partanen & Mikael Saarinen

Liikkumisen data yhdeksi kokonaisuudeksi – Häme Mobility Intelligence

Mikael Saarinen

Konenäkö osana liikennettä ja sen laskemista

Mikael Saarinen

Joukkoliikenteen käyttöasteiden visualisointi

Atte Partanen & Mikael Saarinen

Datan hyödyntäminen Asemanrannan virtuaalimallissa

Mikael Saarinen, Tiina Ahola & Toni Lavonen

Matkailun saavutettavuuden parantaminen digitaalisuutta hyödyntäen

Saana Salo & Mikael Saarinen

Reittien optimoinnilla liikkumista tehokkaammaksi

Genrikh Ekkerman

Tekoäly osana väylien kunnon mittaamista

Mikael Saarinen

Pyöräväylien kunnon tutkiminen sensoriteknologian keinoin

Eduard Kempi, Mikael Saarinen & Saana Salo

Kaupunkipyöristä kerätyn datan hyödyntäminen

Atte Partanen

Kävijälaskurit osana liikkumisen tutkimista

Mikael Saarinen

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

HAMK logo

Copyright © 2023 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in