Essentialistista ihmiskäsitystä pidetään nykyään klassisena ja vanhanaikaisena, vaikka sen jäljet näkyvät nykyaikana esimerkiksi yhteiskuntaluokka-ajatteluna ja ennakkokäsityksinä yhteiskuntaluokan mukaisiin koulutusmahdollisuuksiin ja ammatillisiin tavoitteisiin. Essentialistinen ihmiskäsitys heijastuu …
Tässä artikkelissa käsitellään holistisen ihmiskäsityksen keskeisiä piirteitä ja sen sovellettavuutta kasvatuksessa ja opetuksessa. Tarkastelu keskittyy suomalaisen psykologin ja filosofin Lauri Rauhalan kehittämään kokonaisvaltaiseen teoriaan ihmisen …
Miten liiketaloutta opiskelevat tradenomiopiskelijat näkevät ammatillisen kasvun ja omat uramahdollisuutensa ja -haaveensa? Entä millaisia merkityksiä opinnoille annetaan sen eri vaiheissa? Työurat ja niiden eteneminen muuttuvat …
Scientists and philosophers are yet to propose final answers to questions about the origin of mankind, the purpose of its existence and the possible existence …
Osaamisperusteinen ammatillinen koulutus ja työn muutokset vaikuttavat opiskelijan käsitykseen itsestään oppijana, osaajana ja työn tekijänä. Tässä artikkelissa tarkastellaan opiskelijoiden uniikin ja dynaamisen osaamisidentiteetin rakentumista. Opiskelijan …
Uraohjausosaaminen on osa opettajan ja opinto-ohjaajan ydinosaamista. Uraohjaustaitoja voi opetella ja osaamistaan voi myös osoittaa. NOPSA-hankkeen hanketoimijoille ja koulutusorganisaatioiden edustajille on järjestetty erilaisia uraohjausvalmennuksia hankkeen …
Ammatillinen opettaja on laajan osaamisalueen hallitseva asiantuntija, joka todentaa työelämälähtöisen opetuksen ja ohjaamisen opiskelijalle sekä auttaa opiskelijaa näkemään ja hyödyntämään erilaisten opintopolkujen mahdollisuudet. Ammatillisen opettajan …
Safe patient care requires continual practice and skills maintenance. Learning methods which model real life situations, such as simulation games and virtual reality, enable the …
Potilasturvallinen hoito edellyttää jatkuvaa harjoittelua ja osaamisen ylläpitämistä. Todellisia tilanteita mallintavat oppimismenetelmät kuten simulaatiopelit ja virtuaalitodellisuus mahdollistavat potilaan hoitoon liittyvän päätöksenteon harjoittelun turvallisesti.
HAMK Smart -tutkimusyksikkö …
Having developed and widely involved in agriculture for the last decade, technology still lacks of application on life cycle individual crop management. Therefore, Digibale (Digipaali) …
Opettajuus on muutoksessa ja se tulee uudistumaan merkittävästi. Ammatilliset opettajakorkeakoulut vastaavat haasteeseen yhteisellä OPEKE-hankkeella. Uudistuva ammatillinen koulutus merkitsee sitä, että myös opettajankoulutus elää muutoksessa mukana …
Ohjaamot ovat monialaisia neuvonta- ja ohjauspisteitä, jotka tarjoavat palvelua kaikille alle 30-vuotialle nuorille kulttuuritaustasta tai kansalaisstatuksesta huolimatta. Tämä matalan kynnyksen ja yhden luukun palvelun periaate …
Tässä artikkelissa kuvataan taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opettajien uranaikaisia osaamisvaatimuksia opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä. Edellä mainituista lähtökohdista OPEKE – ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen -hanke lähti selvittämään musiikin …
Tässä artikkelissa tarkastelemme taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opettajien täydennyskoulutustarpeita opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä osana OPEKE – Ammatillisen opettajan koulutuksen uudistaminen -hanketta. Uusi opetussuunnitelma haastaa opettajat uudistamaan …
In recent years, employers have started to realize the value of ePortfolios both in the recruitment process and in managing their existing human capital. Research …
Empowering ePortfolio Process (EEP) is an Erasmus+ funded research project focusing on the use of ePortfolios at the level of the student, teacher, work place …
In higher education, new innovative practices are needed to sustain the quality of learning. Higher education students benefit from the pedagogical practices that support professional …
The landscape of higher education and the role of higher education institutes in training of well-qualified professionals has changed over the last decades due to …
This paper falls within the ERASMUS+ KA2 project Empowering Eportfolio Process (EEP). This project aims to promote the development of best practices in Higher Education, …
Ammatillinen koulutus muuttuu. Muuttuvat käytännöt haastavat esimiestoimintaa ja johtamista. Miten esimiehet itse kokevat oman roolinsa ja kehittymismahdollisuutensa muutoksessa? Tässä artikkelissa kuvataan tapaustutkimuksena yhden eteläsuomalaisen ammatillisen …
Still today many higher education students and graduates somewhat lack knowledge and skills to promote businesses and result-driven work motivation, employ themselves into the regions …
In recent years, the use of ePortfolios in Higher Education has increased worldwide, going along with the ongoing educational reforms. In parallel, the visibility of …
Receiving feedback is a key determinant for a successful e-portfolio implementation. When introducing an e-portfolio, one not only needs to prepare the students, but it …
Ammattikorkeakoulutuksen tulostavoitteisiin sekä osaamisen ylläpitämiseen, kehittämiseen ja ennakointiin liittyvä osaamisen johtaminen korostaa henkilöstön osaamispääoman merkitystä yhtenä korkeakoulun menestystekijänä. Ammattikorkeakoulun organisaatiossa koulutuspäälliköt sijoittuvat toiminnan johtamisessa ja …
Häme University of Applied Sciences (HAMK) has four research centres: Bioeconomy, Smart Services, Professional Excellence and Sheet Metal Centre. The goal is to implement customer-oriented …
The purpose of this study is to investigate the introduction of ePortfolios in the chemistry classes of two secondary schools in the state of Paraíba, …
The building sector consumed around forty percent of the total energy consumption in the European Union (EU) in 2010. Simultaneously, the sector is also responsible …
The goal of the study was to find out Brazilian teacher students’ considerations related to their pedagogical development work implementation and their most meaningful learning …
The need to educate teachers through a mix of traditional content-based and newer competence-based teaching and assessment methods has been recognized for quite some time …
To continue the cycle of learning about ePortfolios, an important action that practitioners can take is sharing lessons learned from their professional practice. Readers of …
Globalization and digitalization have crucially transformed studying and work environments, and lifelong learning, career management skills and digital competences of the European citizens need to …
What kinds of impacts did the Empowering Eportfolio Process (EEP) project achieve at the organizational and networking levels? This article describes the impact analysis findings …
Using ePortfolios in higher education can have strong impacts on improving competence-based education and lifelong learning. The Empowering Eportfolio Process (EEP) project, with six European …
In this article, we present our approach in evaluating the impacts of the Empowering Eportfolio Process (EEP) project, implemented by six higher education institutions (HEIs) …
How does ePortfolio become an integrated part of a teacher’s work? This question was investigated by the partners in the Erasmus+ project “Empowering ePortfolio Process”. …
The use of ePortfolios in Irish higher education institutions (HEIs) has been gathering momentum in recent years. In Marino Institute of Education (MIE), a HEI …
The interest to work with ePortfolio in STEM education such as ‘Biomedical laboratory technology’ has increased over the last years. The Empowering ePortfolio process (EEP) …
Asiakaslähtöisyyttä noudattavissa palveluissa asiakasosallisuus on tunnustettu jo pitkään tärkeäksi voimavaraksi, ja asiakaslähtöiseen toimintatapaan kuuluu asiakkaan osallisuuden edistäminen omassa palveluprosessissaan (Kiikkala 2000). Esimerkiksi hyvinvointipalveluissa on sitouduttu …
The rapid technological development has made today’s job market more competitive and complex, and increasingly digital. Schawbel (2011) has predicted that various online communication sources …
At Polytechnic Institute of Setúbal (IPS), despite the long tradition of the School of Education (ESE) with portfolios in different academic degrees and continuing training, …
At Häme University of Applied Sciences (HAMK), the learning infrastructure has been developed to meet the needs of competence-based higher education. Study programmes in Bachelor …
Ohjelmistorobotti käyttää erilaisia tietojärjestelmiä samoin kuin ihminen. Sen avulla voidaan automatisoida erilaisia työprosesseja. Mikäli työtehtävä sisältää usein toistuvia samankaltaisia asioita, kuten kirjanpidon tarkastuksia, ne voidaan …
”Mutta tehän tapatte maan puuvillalla” toteaa John Steinbeck (1944) kirjassaan ”Vihan hedelmät” vuokratiloiltaan häädettyjen farmareiden suulla ja kuvatessaan paikkaansa sopimatonta tuotantotoimintaa.
Vaikka suomalainen maataloustuotantoympäristö ei olekaan …
Palveluiden monikanavaisuus ja virtuaalisuus ovat tulleet laajasti osaksi yhteiskuntaa ja niiden vaikutus näkyy myös koulutus- ja oppimisprosesseissa. Opiskelijoiden odotukset opiskelun joustavuudesta ja ajasta ja paikasta …
Eri kulttuureista ja kulttuuritaustoista tuleville ihmisille tulee lain (Yhdenvertaisuuslaki 2014/1325) mukaan taata yhdenmukaiset palvelut Suomessa. Palveluiden tarjoajien velvollisuutena on siis huomioida niiden saavutettavuus kaikille kohderyhmään …
The recent emergence and rapid amplifications of modernisation of Kazakhstan have led to a major interest in education that combines the best global practices and …
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet (YK-liitto 2018) käsittelevät koko maailmaan liittyviä teemoja, jotka tulisi saattaa jokaisen kansalaisen tietoisuuteen jo koulussa. Esimerkiksi ilmastonmuutos on väistämätön tosiasia, ja …
Ohjelmistorobotiikkaa käyttöönottavien yritysten määrä jatkaa kasvuaan eri toimialoilla. Ohjelmistorobotiikan mahdollistamasta prosessien tehostamisesta hyötyvät niin liiketoiminnaltaan suuret kuin pienetkin toimijat. Myös HAMKin tasolla tarkastellaan ohjelmistorobotiikasta saatavia …
This article is based on the results of the action research at Nazarbayev Intellectual School (NIS) in Pavlodar. Nazarbayev Intellectual schools are autonomous educational organizations …
Ammatillisen oppilaitoksen ohjaussuunnitelma kertoo, minkälaista ohjausta opiskelija saa yksilöllisen opintopolkunsa eri vaiheissa. Ammatillisen koulutuksen lainsäädännön ja tutkinnon perusteiden muutosten takia myös ohjaussuunnitelmat tulee päivittää. Kukin …