• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info

Journal

Kuuntele - Listen

ePortfolio as a Learning and Assessment Tool

17/12/2018
This paper falls within the ERASMUS+ KA2 project Empowering Eportfolio Process (EEP). This project aims to promote the development of best practices in Higher Education, …
Lue lisää

Esimiehen rooli ja kehittyminen muutosprosessin johtamisessa

13/12/2018
Ammatillinen koulutus muuttuu. Muuttuvat käytännöt haastavat esimiestoimintaa ja johtamista. Miten esimiehet itse kokevat oman roolinsa ja kehittymismahdollisuutensa muutoksessa? Tässä artikkelissa kuvataan tapaustutkimuksena yhden eteläsuomalaisen ammatillisen …
Lue lisää

Developing Transversal Competences and Skills

12/12/2018
Still today many higher education students and graduates somewhat lack knowledge and skills to promote businesses and result-driven work motivation, employ themselves into the regions …
Lue lisää

Researching ePortfolios in Higher Education: Challenges and Possibilities

12/12/2018
In recent years, the use of ePortfolios in Higher Education has increased worldwide, going along with the ongoing educational reforms. In parallel, the visibility of …
Lue lisää

Guidelines for effective online feedback in e-Portfolio learning

20/11/2018
Receiving feedback is a key determinant for a successful e-portfolio implementation. When introducing an e-portfolio, one not only needs to prepare the students, but it …
Lue lisää

Osaamisen johtaminen koulutuspäälliköiden käsityksinä

20/11/2018
Ammattikorkeakoulutuksen tulostavoitteisiin sekä osaamisen ylläpitämiseen, kehittämiseen ja ennakointiin liittyvä osaamisen johtaminen korostaa henkilöstön osaamispääoman merkitystä yhtenä korkeakoulun menestystekijänä. Ammattikorkeakoulun organisaatiossa koulutuspäälliköt sijoittuvat toiminnan johtamisessa ja …
Lue lisää

Dialogue, Data, Design – How Global Education Research and Development Drives Educational Innovations

19/11/2018
Häme University of Applied Sciences (HAMK) has four research centres: Bioeconomy, Smart Services, Professional Excellence and Sheet Metal Centre. The goal is to implement customer-oriented …
Lue lisää

Flipped ePortfolio as a tool to increase student motivation

09/11/2018
The purpose of this study is to investigate the introduction of ePortfolios in the chemistry classes of two secondary schools in the state of Paraíba, …
Lue lisää

A case study with simulation tools for early-stage renovation planning

09/11/2018
The building sector consumed around forty percent of the total energy consumption in the European Union (EU) in 2010. Simultaneously, the sector is also responsible …
Lue lisää

Brazilian teacher students’ motivation, challenges and change by doing

08/11/2018
The goal of the study was to find out Brazilian teacher students’ considerations related to their pedagogical development work implementation and their most meaningful learning …
Lue lisää

ePortfolio as a tool for competence-based learning, assessment and evaluation in language teacher education

05/11/2018
The need to educate teachers through a mix of traditional content-based and newer competence-based teaching and assessment methods has been recognized for quite some time …
Lue lisää

Professional experience informing facilitative, cognitive and social guidance on ePortfolios

25/10/2018
To continue the cycle of learning about ePortfolios, an important action that practitioners can take is sharing lessons learned from their professional practice. Readers of …
Lue lisää

Fifteen recommendations on the meaningful use of ePortfolios in Higher Education

08/10/2018
Globalization and digitalization have crucially transformed studying and work environments, and lifelong learning, career management skills and digital competences of the European citizens need to …
Lue lisää

EEP Impacts 3 – Organizational and networking perspectives

08/10/2018
What kinds of impacts did the Empowering Eportfolio Process (EEP) project achieve at the organizational and networking levels? This article describes the impact analysis findings …
Lue lisää

EEP Impacts 2 – Students’, teachers’, and employers’ perspectives​​

08/10/2018
Using ePortfolios in higher education can have strong impacts on improving competence-based education and lifelong learning. The Empowering Eportfolio Process (EEP) project, with six European …
Lue lisää

EEP impacts 1 – Framework for impact evaluation

08/10/2018
In this article, we present our approach in evaluating the impacts of the Empowering Eportfolio Process (EEP) project, implemented by six higher education institutions (HEIs) …
Lue lisää

ePortfolio in teachers’ work at VIA University College

08/10/2018
How does ePortfolio become an integrated part of a teacher’s work? This question was investigated by the partners in the Erasmus+ project “Empowering ePortfolio Process”. …
Lue lisää

Moving from a focus on the student to a focus on the teacher

03/10/2018
The use of ePortfolios in Irish higher education institutions (HEIs) has been gathering momentum in recent years. In Marino Institute of Education (MIE), a HEI …
Lue lisää

ePortfolios in teachers’ work at UC Leuven-Limburg

02/10/2018
The interest to work with ePortfolio in STEM education such as ‘Biomedical laboratory technology’ has increased over the last years. The Empowering ePortfolio process (EEP) …
Lue lisää

Asiakasosallisuus Ohjaamoissa

25/09/2018
Asiakaslähtöisyyttä noudattavissa palveluissa asiakasosallisuus on tunnustettu jo pitkään tärkeäksi voimavaraksi, ja asiakaslähtöiseen toimintatapaan kuuluu asiakkaan osallisuuden edistäminen omassa palveluprosessissaan (Kiikkala 2000). Esimerkiksi hyvinvointipalveluissa on sitouduttu …
Lue lisää

How do teachers value ePortfolios in career and competence management?

21/09/2018
The rapid technological development has made today’s job market more competitive and complex, and increasingly digital. Schawbel (2011) has predicted that various online communication sources …
Lue lisää

Teachers’ work in a student-centred approach to ePortfolio

07/09/2018
At Polytechnic Institute of Setúbal (IPS), despite the long tradition of the School of Education (ESE) with portfolios in different academic degrees and continuing training, …
Lue lisää

Role of ePortfolios in innovative higher education

05/09/2018
At Häme University of Applied Sciences (HAMK), the learning infrastructure has been developed to meet the needs of competence-based higher education. Study programmes in Bachelor …
Lue lisää

Ohjelmistorobotiikka osana muuttuvaa työelämää

04/09/2018
Ohjelmistorobotti käyttää erilaisia tietojärjestelmiä samoin kuin ihminen. Sen avulla voidaan automatisoida erilaisia työprosesseja. Mikäli työtehtävä sisältää usein toistuvia samankaltaisia asioita, kuten kirjanpidon tarkastuksia, ne voidaan …
Lue lisää

Väitöslektio: Luomupuutarhayrittäjän asiantuntijuuden kehittyminen vaatii toimijuuden syntymistä

04/09/2018
”Mutta tehän tapatte maan puuvillalla” toteaa John Steinbeck (1944) kirjassaan ”Vihan hedelmät” vuokratiloiltaan häädettyjen farmareiden suulla ja kuvatessaan paikkaansa sopimatonta tuotantotoimintaa. Vaikka suomalainen maataloustuotantoympäristö ei olekaan …
Lue lisää

Sulautuva opetus ja käänteinen oppiminen moduulin kehittämisessä

30/08/2018
Palveluiden monikanavaisuus ja virtuaalisuus ovat tulleet laajasti osaksi yhteiskuntaa ja niiden vaikutus näkyy myös koulutus- ja oppimisprosesseissa. Opiskelijoiden odotukset opiskelun joustavuudesta ja ajasta ja paikasta …
Lue lisää

Monikulttuuriset nuoret Ohjaamoissa: palvelun saavutettavuuden vahvistaminen

29/08/2018
Eri kulttuureista ja kulttuuritaustoista tuleville ihmisille tulee lain (Yhdenvertaisuuslaki 2014/1325) mukaan taata yhdenmukaiset palvelut Suomessa. Palveluiden tarjoajien velvollisuutena on siis huomioida niiden saavutettavuus kaikille kohderyhmään …
Lue lisää

Challenges faced by students from rural areas when applying to NIS schools

27/08/2018
The recent emergence and rapid amplifications of modernisation of Kazakhstan have led to a major interest in education that combines the best global practices and …
Lue lisää

Kestävää kehitystä opitaan ilmiöpohjaisesti ammatillisessa koulutuksessa

23/08/2018
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet (YK-liitto 2018) käsittelevät koko maailmaan liittyviä teemoja, jotka tulisi saattaa jokaisen kansalaisen tietoisuuteen jo koulussa. Esimerkiksi ilmastonmuutos on väistämätön tosiasia, ja …
Lue lisää

Ohjelmistorobotiikka työtä tehostamassa

20/08/2018
Ohjelmistorobotiikkaa käyttöönottavien yritysten määrä jatkaa kasvuaan eri toimialoilla. Ohjelmistorobotiikan mahdollistamasta prosessien tehostamisesta hyötyvät niin liiketoiminnaltaan suuret kuin pienetkin toimijat. Myös HAMKin tasolla tarkastellaan ohjelmistorobotiikasta saatavia …
Lue lisää

The Influence of Concept-Based Teaching on High School Students’ Research Skills

14/08/2018
This article is based on the results of the action research at Nazarbayev Intellectual School (NIS) in Pavlodar. Nazarbayev Intellectual schools are autonomous educational organizations …
Lue lisää

​Ohjaussuunnitelman laatimisen uudet tuulet​

03/08/2018
Ammatillisen oppilaitoksen ohjaussuunnitelma kertoo, minkälaista ohjausta opiskelija saa yksilöllisen opintopolkunsa eri vaiheissa. Ammatillisen koulutuksen lainsäädännön ja tutkinnon perusteiden muutosten takia myös ohjaussuunnitelmat tulee päivittää. Kukin …
Lue lisää

Ohjaus keskiössä: kohti HOPS-ohjaajuutta Metropolia Ammattikorkeakoulussa

26/06/2018
Tässä artikkelissa tarkastelemme Metropolia Ammattikorkeakoulun ohjauksen käytäntöjä ja ohjausta antavien tahojen työnkuvia. Tarkoituksena on avata eHOPSia ohjauksen työkaluna sekä HOPS-ohjaajan työnkuvaa. Työnkuvan tavoitteena on kirkastaa, …
Lue lisää

Towards accessible higher education and career guidance

20/06/2018
Awareness of students with special educational needs in Finnish universities is low. Staff should have better knowledge of accessibility and appropriate study methods and offer …
Lue lisää

Digitaaliset työkalut – ratkaisu kieltenopetuksen haasteisiin?

19/06/2018
Tässä artikkelissa pohditaan kieltenopetuksen problematiikkaa sekä ammattikorkeakoulutuksen että ammatillisen toisen asteen koulutuksen näkökulmista. Artikkelissa keskitytään tarkastelemaan, miten opettajat voivat hyödyntää digitaalisia työkaluja vieraiden kielten opetuksessa. …
Lue lisää

Työnantajien haasteet korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien työllistämisessä 

13/06/2018
Urareitti-hankkeessa selvitettiin, millaisia haasteita yritykset kohtaavat korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien rekrytoinnissa. Tässä artikkelissa tutkitaan syitä ja pohditaan mahdollisia ratkaisuja korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien työttömyyteen. Selvityksen taustaa Maahanmuutto Suomeen on …
Lue lisää

​EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien sairaanhoitajien osaamisen alkukartoitus

11/06/2018
Jotta EU-/ETA-alueiden ulkopuolelta tulleiden, ammattioikeuden laillistusta hakevien sairaanhoitajien osaaminen saataisiin näkyviin ja he etenisivät urapolullaan, on keskeistä kartoittaa heidän osaamistaan sekä määrittää tarvittavat lisä- eli …
Lue lisää

Pätevöitymiskoulutukseen hakevien maahanmuuttajasairaanhoitajien kielitaidon kartoitus

11/06/2018
Urareitti-hankkeessa kartoitettiin EU-/ETA-alueen ulkopuolella tutkinnon suorittaneiden sairaanhoitajien suomen kielen valmiuksia. Tavoitteena oli arvioida ammatillista kielitaitoa pätevöitymiskoulutuksen näkökulmasta, jotta kartoitustyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevien täydennyskoulutusmoduulien suunnittelussa …
Lue lisää

Maahanmuuttajasairaanhoitajien näkemyksiä ammattitaidostaan pätevöitymiskoulutuksen loppuvaiheessa

06/06/2018
Urareitti-hankkeen yhtenä tavoitteena on uudenlaisen täydennyskoulutusmallin kehittäminen maahanmuuttajasairaanhoitajille. Kehittämistyön tueksi kartoitettiin Diakonia-ammattikorkeakoulussa (Diak) opiskelevien maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien käsityksiä omista ammatillisista valmiuksistaan pätevöitymiskoulutuksen loppuvaiheessa. Lisäksi heitä pyydettiin kuvailemaan …
Lue lisää

Sairaanhoitajan osaamisen dokumentteihin perustuva arviointi

06/06/2018
EU-/ETA-alueen ulkopuolella tutkinnon suorittaneet sairaanhoitajat tarvitsevat sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran myöntämän laillistuksen harjoittaakseen ammattiaan Suomessa. Ennen laillistusta Valvira pyytää Metropolia Ammattikorkeakoululta lausunnon …
Lue lisää

Lääkehoitomoduuli osana maahanmuuttajasairaanhoitajien täydennyskoulutusta

30/05/2018
Urareitti-hankkeessa selvitettiin, millaista täydennyskoulutusta tarvitaan, jotta EU-/ETA-alueen ulkopuolella koulutuksen saanut sairaanhoitaja voi saada ammatilleen laillistuksen Suomessa. Selvityksen pohjalta hankkeessa suunniteltiin kaikille EU-/ETA-alueen ulkopuolella koulutuksen saaneille …
Lue lisää

“Kaikki ovet aukeavat” – kokemuksia sairaanhoitajien pätevöitymiskoulutuksesta

28/05/2018
Maahanmuuttajasairaanhoitajille on järjestetty Suomessa pätevöitymiskoulutusta vuodesta 2003 lähtien. Koulutusta ovat toteuttaneet Turun ammattikorkeakoulu ja Diakonia-ammattikorkeakoulu. Tässä artikkelissa keskitytään Turun ammattikorkeakoulusta pätevöityvien sairaanhoitajien näkemyksiin omasta ammatillisesta …
Lue lisää

Kieli keskiössä

24/05/2018
Korkeasti koulutettujen maahan muuttaneiden kielitaidon kehittämiseen on herätty viime vuosina sekä tutkimuksen että koulutuksen parissa. Tässä artikkelissa tarkastellaan maahanmuuttajasairaanhoitajien ajatuksia suomen kielestä, sen oppimisesta ja …
Lue lisää

Sairaanhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset maahanmuuttajasairaanhoitajien täydennyskoulutuksen kehittämisessä

22/05/2018
Maahanmuuttajien kotoutumisen yksi keskeinen tekijä on työllistyminen, mikä on tärkeää niin yhteiskunnan kuin yksilönkin näkökulmasta. Korkeasti koulutetun maahanmuuttajan kohdalla työllistymiseen vaikuttaa merkittävästi tutkintojen ja osaamisen …
Lue lisää

Beaconit osana paikkatietoisia palveluita

21/05/2018
Beaconista puhuttaessa tarkoitetaan pientä elektronista laitetta, joka kommunikoi langattomasti lähettyvillään olevien älylaitteiden kanssa luoden interaktiivisuutta älylaitteen ja ympäristön välillä. Koska beaconilla ei ole vakiintunutta suomennosta, …
Lue lisää

How to make Guidance Counselling Digital?

17/05/2018
Guidance and guidance counselling are in the process of change due to the phenomenon of digitalism in education. The pedagogical approach and methods in guidance …
Lue lisää

Ammattina ravihevosten valmennus

17/05/2018
Ravivalmennuksella elinkeinona on vuosikymmenten perinteet. Yritystoiminnan kehityssuuntiin vaikuttavat vallitsevat taloussuhdanteet, hevosenomistamisen sekä ravipelaamisen kentillä tapahtuvat muutokset. Jotta ravivalmennus on jatkossakin houkutteleva vaihtoehto ammatiksi, tarvitaan pitkän …
Lue lisää

Opettajien osaamisen kehittyminen kohti uutta osaamisidentiteettiä

15/05/2018
OSATA – osaamispolkuja tulevaisuuteen -ESR-hankkeessa selvitettiin osaamisperusteista ammatillista koulutusta opettajan työn näkökulmasta. Opettajan osaamisidentiteetin pitää olla laaja, jotta hän kykenee toimimaan erilaisissa identiteettipositioissa uskottavana asiantuntijana, …
Lue lisää

Moduulirakenteinen täydennyskoulutusmalli maahan muuttaneille sairaanhoitajille

14/05/2018
Tässä artikkelissa esitellään Urareitti-hankkeessa kehitettyä maahanmuuttajasairaanhoitajien moduulirakenteista täydennyskoulutusmallia. Kehittämistyössä on kiinnitetty erityistä huomiota täydennyskoulutuksen sujuvoittamiseen, joustavuuteen ja yksilöllistämiseen – periaatteisiin, jotka ovat tulleet esille myös …
Lue lisää

Suositukset ammatillisesta suomi toisena kielenä -opetuksesta moduulirakenteisessa sairaanhoitajien täydennyskoulutuksessa

09/05/2018
Tässä artikkelissa tarkastellaan ammatillisen suomen kielen opetusta maahanmuuttajasairaanhoitajien pätevöitymiskoulutuksessa. Kielitietoisen opetuksen perustana on yhteisopettajuus ja integrointi, joita toteutetaan mm. simulaatioissa ja muissa toiminnallisissa opetustilanteissa. Suomen …
Lue lisää
« Previous 1 2 3 4 Next »

Primary Sidebar

HAMK Unlimited: Journal
julkaisee tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia työelämän käyttöön.

ISSN 2343-4708

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
–julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

HAMK logo

Copyright © 2022 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in