This paper falls within the ERASMUS+ KA2 project Empowering Eportfolio Process (EEP). This project aims to promote the development of best practices in Higher Education, …
Ammatillinen koulutus muuttuu. Muuttuvat käytännöt haastavat esimiestoimintaa ja johtamista. Miten esimiehet itse kokevat oman roolinsa ja kehittymismahdollisuutensa muutoksessa? Tässä artikkelissa kuvataan tapaustutkimuksena yhden eteläsuomalaisen ammatillisen …
Still today many higher education students and graduates somewhat lack knowledge and skills to promote businesses and result-driven work motivation, employ themselves into the regions …
In recent years, the use of ePortfolios in Higher Education has increased worldwide, going along with the ongoing educational reforms. In parallel, the visibility of …
Receiving feedback is a key determinant for a successful e-portfolio implementation. When introducing an e-portfolio, one not only needs to prepare the students, but it …
Ammattikorkeakoulutuksen tulostavoitteisiin sekä osaamisen ylläpitämiseen, kehittämiseen ja ennakointiin liittyvä osaamisen johtaminen korostaa henkilöstön osaamispääoman merkitystä yhtenä korkeakoulun menestystekijänä. Ammattikorkeakoulun organisaatiossa koulutuspäälliköt sijoittuvat toiminnan johtamisessa ja …
Häme University of Applied Sciences (HAMK) has four research centres: Bioeconomy, Smart Services, Professional Excellence and Sheet Metal Centre. The goal is to implement customer-oriented …
The purpose of this study is to investigate the introduction of ePortfolios in the chemistry classes of two secondary schools in the state of Paraíba, …
The building sector consumed around forty percent of the total energy consumption in the European Union (EU) in 2010. Simultaneously, the sector is also responsible …
The goal of the study was to find out Brazilian teacher students’ considerations related to their pedagogical development work implementation and their most meaningful learning …
The need to educate teachers through a mix of traditional content-based and newer competence-based teaching and assessment methods has been recognized for quite some time …
To continue the cycle of learning about ePortfolios, an important action that practitioners can take is sharing lessons learned from their professional practice. Readers of …
Globalization and digitalization have crucially transformed studying and work environments, and lifelong learning, career management skills and digital competences of the European citizens need to …
What kinds of impacts did the Empowering Eportfolio Process (EEP) project achieve at the organizational and networking levels? This article describes the impact analysis findings …
Using ePortfolios in higher education can have strong impacts on improving competence-based education and lifelong learning. The Empowering Eportfolio Process (EEP) project, with six European …
In this article, we present our approach in evaluating the impacts of the Empowering Eportfolio Process (EEP) project, implemented by six higher education institutions (HEIs) …
How does ePortfolio become an integrated part of a teacher’s work? This question was investigated by the partners in the Erasmus+ project “Empowering ePortfolio Process”. …
The use of ePortfolios in Irish higher education institutions (HEIs) has been gathering momentum in recent years. In Marino Institute of Education (MIE), a HEI …
The interest to work with ePortfolio in STEM education such as ‘Biomedical laboratory technology’ has increased over the last years. The Empowering ePortfolio process (EEP) …
Asiakaslähtöisyyttä noudattavissa palveluissa asiakasosallisuus on tunnustettu jo pitkään tärkeäksi voimavaraksi, ja asiakaslähtöiseen toimintatapaan kuuluu asiakkaan osallisuuden edistäminen omassa palveluprosessissaan (Kiikkala 2000). Esimerkiksi hyvinvointipalveluissa on sitouduttu …
The rapid technological development has made today’s job market more competitive and complex, and increasingly digital. Schawbel (2011) has predicted that various online communication sources …
At Polytechnic Institute of Setúbal (IPS), despite the long tradition of the School of Education (ESE) with portfolios in different academic degrees and continuing training, …
At Häme University of Applied Sciences (HAMK), the learning infrastructure has been developed to meet the needs of competence-based higher education. Study programmes in Bachelor …
Ohjelmistorobotti käyttää erilaisia tietojärjestelmiä samoin kuin ihminen. Sen avulla voidaan automatisoida erilaisia työprosesseja. Mikäli työtehtävä sisältää usein toistuvia samankaltaisia asioita, kuten kirjanpidon tarkastuksia, ne voidaan …
”Mutta tehän tapatte maan puuvillalla” toteaa John Steinbeck (1944) kirjassaan ”Vihan hedelmät” vuokratiloiltaan häädettyjen farmareiden suulla ja kuvatessaan paikkaansa sopimatonta tuotantotoimintaa.
Vaikka suomalainen maataloustuotantoympäristö ei olekaan …
Palveluiden monikanavaisuus ja virtuaalisuus ovat tulleet laajasti osaksi yhteiskuntaa ja niiden vaikutus näkyy myös koulutus- ja oppimisprosesseissa. Opiskelijoiden odotukset opiskelun joustavuudesta ja ajasta ja paikasta …
Eri kulttuureista ja kulttuuritaustoista tuleville ihmisille tulee lain (Yhdenvertaisuuslaki 2014/1325) mukaan taata yhdenmukaiset palvelut Suomessa. Palveluiden tarjoajien velvollisuutena on siis huomioida niiden saavutettavuus kaikille kohderyhmään …
The recent emergence and rapid amplifications of modernisation of Kazakhstan have led to a major interest in education that combines the best global practices and …
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet (YK-liitto 2018) käsittelevät koko maailmaan liittyviä teemoja, jotka tulisi saattaa jokaisen kansalaisen tietoisuuteen jo koulussa. Esimerkiksi ilmastonmuutos on väistämätön tosiasia, ja …
Ohjelmistorobotiikkaa käyttöönottavien yritysten määrä jatkaa kasvuaan eri toimialoilla. Ohjelmistorobotiikan mahdollistamasta prosessien tehostamisesta hyötyvät niin liiketoiminnaltaan suuret kuin pienetkin toimijat. Myös HAMKin tasolla tarkastellaan ohjelmistorobotiikasta saatavia …
This article is based on the results of the action research at Nazarbayev Intellectual School (NIS) in Pavlodar. Nazarbayev Intellectual schools are autonomous educational organizations …
Ammatillisen oppilaitoksen ohjaussuunnitelma kertoo, minkälaista ohjausta opiskelija saa yksilöllisen opintopolkunsa eri vaiheissa. Ammatillisen koulutuksen lainsäädännön ja tutkinnon perusteiden muutosten takia myös ohjaussuunnitelmat tulee päivittää. Kukin …
Tässä artikkelissa tarkastelemme Metropolia Ammattikorkeakoulun ohjauksen käytäntöjä ja ohjausta antavien tahojen työnkuvia. Tarkoituksena on avata eHOPSia ohjauksen työkaluna sekä HOPS-ohjaajan työnkuvaa. Työnkuvan tavoitteena on kirkastaa, …
Awareness of students with special educational needs in Finnish universities is low. Staff should have better knowledge of accessibility and appropriate study methods and offer …
Tässä artikkelissa pohditaan kieltenopetuksen problematiikkaa sekä ammattikorkeakoulutuksen että ammatillisen toisen asteen koulutuksen näkökulmista. Artikkelissa keskitytään tarkastelemaan, miten opettajat voivat hyödyntää digitaalisia työkaluja vieraiden kielten opetuksessa. …
Urareitti-hankkeessa selvitettiin, millaisia haasteita yritykset kohtaavat korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien rekrytoinnissa. Tässä artikkelissa tutkitaan syitä ja pohditaan mahdollisia ratkaisuja korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien työttömyyteen.
Selvityksen taustaa
Maahanmuutto Suomeen on …
Jotta EU-/ETA-alueiden ulkopuolelta tulleiden, ammattioikeuden laillistusta hakevien sairaanhoitajien osaaminen saataisiin näkyviin ja he etenisivät urapolullaan, on keskeistä kartoittaa heidän osaamistaan sekä määrittää tarvittavat lisä- eli …
Urareitti-hankkeessa kartoitettiin EU-/ETA-alueen ulkopuolella tutkinnon suorittaneiden sairaanhoitajien suomen kielen valmiuksia. Tavoitteena oli arvioida ammatillista kielitaitoa pätevöitymiskoulutuksen näkökulmasta, jotta kartoitustyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevien täydennyskoulutusmoduulien suunnittelussa …
Urareitti-hankkeen yhtenä tavoitteena on uudenlaisen täydennyskoulutusmallin kehittäminen maahanmuuttajasairaanhoitajille. Kehittämistyön tueksi kartoitettiin Diakonia-ammattikorkeakoulussa (Diak) opiskelevien maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien käsityksiä omista ammatillisista valmiuksistaan pätevöitymiskoulutuksen loppuvaiheessa. Lisäksi heitä pyydettiin kuvailemaan …
EU-/ETA-alueen ulkopuolella tutkinnon suorittaneet sairaanhoitajat tarvitsevat sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran myöntämän laillistuksen harjoittaakseen ammattiaan Suomessa. Ennen laillistusta Valvira pyytää Metropolia Ammattikorkeakoululta lausunnon …
Urareitti-hankkeessa selvitettiin, millaista täydennyskoulutusta tarvitaan, jotta EU-/ETA-alueen ulkopuolella koulutuksen saanut sairaanhoitaja voi saada ammatilleen laillistuksen Suomessa. Selvityksen pohjalta hankkeessa suunniteltiin kaikille EU-/ETA-alueen ulkopuolella koulutuksen saaneille …
Maahanmuuttajasairaanhoitajille on järjestetty Suomessa pätevöitymiskoulutusta vuodesta 2003 lähtien. Koulutusta ovat toteuttaneet Turun ammattikorkeakoulu ja Diakonia-ammattikorkeakoulu. Tässä artikkelissa keskitytään Turun ammattikorkeakoulusta pätevöityvien sairaanhoitajien näkemyksiin omasta ammatillisesta …
Korkeasti koulutettujen maahan muuttaneiden kielitaidon kehittämiseen on herätty viime vuosina sekä tutkimuksen että koulutuksen parissa. Tässä artikkelissa tarkastellaan maahanmuuttajasairaanhoitajien ajatuksia suomen kielestä, sen oppimisesta ja …
Maahanmuuttajien kotoutumisen yksi keskeinen tekijä on työllistyminen, mikä on tärkeää niin yhteiskunnan kuin yksilönkin näkökulmasta. Korkeasti koulutetun maahanmuuttajan kohdalla työllistymiseen vaikuttaa merkittävästi tutkintojen ja osaamisen …
Beaconista puhuttaessa tarkoitetaan pientä elektronista laitetta, joka kommunikoi langattomasti lähettyvillään olevien älylaitteiden kanssa luoden interaktiivisuutta älylaitteen ja ympäristön välillä. Koska beaconilla ei ole vakiintunutta suomennosta, …
Guidance and guidance counselling are in the process of change due to the phenomenon of digitalism in education. The pedagogical approach and methods in guidance …
Ravivalmennuksella elinkeinona on vuosikymmenten perinteet. Yritystoiminnan kehityssuuntiin vaikuttavat vallitsevat taloussuhdanteet, hevosenomistamisen sekä ravipelaamisen kentillä tapahtuvat muutokset. Jotta ravivalmennus on jatkossakin houkutteleva vaihtoehto ammatiksi, tarvitaan pitkän …
OSATA – osaamispolkuja tulevaisuuteen -ESR-hankkeessa selvitettiin osaamisperusteista ammatillista koulutusta opettajan työn näkökulmasta. Opettajan osaamisidentiteetin pitää olla laaja, jotta hän kykenee toimimaan erilaisissa identiteettipositioissa uskottavana asiantuntijana, …
Tässä artikkelissa esitellään Urareitti-hankkeessa kehitettyä maahanmuuttajasairaanhoitajien moduulirakenteista täydennyskoulutusmallia. Kehittämistyössä on kiinnitetty erityistä huomiota täydennyskoulutuksen sujuvoittamiseen, joustavuuteen ja yksilöllistämiseen – periaatteisiin, jotka ovat tulleet esille myös …
Tässä artikkelissa tarkastellaan ammatillisen suomen kielen opetusta maahanmuuttajasairaanhoitajien pätevöitymiskoulutuksessa. Kielitietoisen opetuksen perustana on yhteisopettajuus ja integrointi, joita toteutetaan mm. simulaatioissa ja muissa toiminnallisissa opetustilanteissa. Suomen …