• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info

Journal

Kuuntele - Listen

Essentialistinen ihmiskäsitys

16/08/2019
Essentialistista ihmiskäsitystä pidetään nykyään klassisena ja vanhanaikaisena, vaikka sen jäljet näkyvät nykyaikana esimerkiksi yhteiskuntaluokka-ajatteluna ja ennakkokäsityksinä yhteiskuntaluokan mukaisiin koulutusmahdollisuuksiin ja ammatillisiin tavoitteisiin. Essentialistinen ihmiskäsitys heijastuu …
Lue lisää

Holistisen ihmiskäsityksen näkökulmia kasvatukseen ja opetukseen

15/08/2019
Tässä artikkelissa käsitellään holistisen ihmiskäsityksen keskeisiä piirteitä ja sen sovellettavuutta kasvatuksessa ja opetuksessa. Tarkastelu keskittyy suomalaisen psykologin ja filosofin Lauri Rauhalan kehittämään kokonaisvaltaiseen teoriaan ihmisen …
Lue lisää

Ammatillinen osaaminen nyt ja tulevaisuudessa tradenomiopiskelijoiden silmin

13/08/2019
Miten liiketaloutta opiskelevat tradenomiopiskelijat näkevät ammatillisen kasvun ja omat uramahdollisuutensa ja -haaveensa? Entä millaisia merkityksiä opinnoille annetaan sen eri vaiheissa? Työurat ja niiden eteneminen muuttuvat …
Lue lisää

Biological Conception of Man

13/08/2019
Scientists and philosophers are yet to propose final answers to questions about the origin of mankind, the purpose of its existence and the possible existence …
Lue lisää

Osaamisidentiteetin rakentuminen ammatillisessa koulutuksessa

05/08/2019
Osaamisperusteinen ammatillinen koulutus ja työn muutokset vaikuttavat opiskelijan käsitykseen itsestään oppijana, osaajana ja työn tekijänä. Tässä artikkelissa tarkastellaan opiskelijoiden uniikin ja dynaamisen osaamisidentiteetin rakentumista. Opiskelijan …
Lue lisää

Uraohjausmallista uraohjauksen osaamismerkkiin

20/06/2019
Uraohjausosaaminen on osa opettajan ja opinto-ohjaajan ydinosaamista. Uraohjaustaitoja voi opetella ja osaamistaan voi myös osoittaa. NOPSA-hankkeen hanketoimijoille ja koulutusorganisaatioiden edustajille on järjestetty erilaisia uraohjausvalmennuksia hankkeen …
Lue lisää

Kone- ja tuotantotekniikan ammatillisten opettajien uranaikaisen osaamisen kehittäminen

31/05/2019
Ammatillinen opettaja on laajan osaamisalueen hallitseva asiantuntija, joka todentaa työelämälähtöisen opetuksen ja ohjaamisen opiskelijalle sekä auttaa opiskelijaa näkemään ja hyödyntämään erilaisten opintopolkujen mahdollisuudet. Ammatillisen opettajan …
Lue lisää

Simulation games and virtual reality promoting safe patient care

06/05/2019
Safe patient care requires continual practice and skills maintenance. Learning methods which model real life situations, such as simulation games and virtual reality, enable the …
Lue lisää

Simulaatiopelit ja virtuaalitodellisuus potilasturvallisuuden edistäjinä

01/04/2019
Potilasturvallinen hoito edellyttää jatkuvaa harjoittelua ja osaamisen ylläpitämistä. Todellisia tilanteita mallintavat oppimismenetelmät kuten simulaatiopelit ja virtuaalitodellisuus mahdollistavat potilaan hoitoon liittyvän päätöksenteon harjoittelun turvallisesti. HAMK Smart -tutkimusyksikkö …
Lue lisää

Digibale – Efficient Silage Bale Lifecycle Management

12/03/2019
Having developed and widely involved in agriculture for the last decade, technology still lacks of application on life cycle individual crop management. Therefore, Digibale (Digipaali) …
Lue lisää

Opetusharjoittelu eri ammattikorkeakoulujen ammatillisessa opettajankoulutuksessa

26/02/2019
Opettajuus on muutoksessa ja se tulee uudistumaan merkittävästi. Ammatilliset opettajakorkeakoulut vastaavat haasteeseen yhteisellä OPEKE-hankkeella. Uudistuva ammatillinen koulutus merkitsee sitä, että myös opettajankoulutus elää muutoksessa mukana …
Lue lisää

Monikulttuurinen ohjauskompetenssi vahvistaa Ohjaamojen saavutettavuutta

21/02/2019
Ohjaamot ovat monialaisia neuvonta- ja ohjauspisteitä, jotka tarjoavat palvelua kaikille alle 30-vuotialle nuorille kulttuuritaustasta tai kansalaisstatuksesta huolimatta. Tämä matalan kynnyksen ja yhden luukun palvelun periaate …
Lue lisää

Musiikkiopiston opettajan osaamispositiot

30/01/2019
Tässä artikkelissa kuvataan taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opettajien uranaikaisia osaamisvaatimuksia opetussuunnitelma­uudistuksen yhteydessä. Edellä mainituista lähtökohdista OPEKE – ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen -hanke lähti selvittämään musiikin …
Lue lisää

Opettajana moninaisessa ja kehittyvässä musiikkimaailmassa

18/01/2019
Tässä artikkelissa tarkastelemme taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opettajien täydennyskoulutustarpeita opetussuunnitelma­uudistuksen yhteydessä osana OPEKE – Ammatillisen opettajan koulutuksen uudistaminen -hanketta. Uusi opetussuunnitelma haastaa opettajat uudistamaan …
Lue lisää

The value of ePortfolios in recruitment and human capital management processes

21/12/2018
In recent years, employers have started to realize the value of ePortfolios both in the recruitment process and in managing their existing human capital. Research …
Lue lisää

Understanding EEP as a Professional Learning Network

21/12/2018
Empowering ePortfolio Process (EEP) is an Erasmus+ funded research project focusing on the use of ePortfolios at the level of the student, teacher, work place …
Lue lisää

Empowering Pedagogical Practice of ePortfolio in Higher Education

21/12/2018
In higher education, new innovative practices are needed to sustain the quality of learning. Higher education students benefit from the pedagogical practices that support professional …
Lue lisää

Enhancing Generic Competencies Through ePortfolio Complies With Competency-Based Education

21/12/2018
The landscape of higher education and the role of higher education institutes in training of well-qualified professionals has changed over the last decades due to …
Lue lisää

ePortfolio as a Learning and Assessment Tool

17/12/2018
This paper falls within the ERASMUS+ KA2 project Empowering Eportfolio Process (EEP). This project aims to promote the development of best practices in Higher Education, …
Lue lisää

Esimiehen rooli ja kehittyminen muutosprosessin johtamisessa

13/12/2018
Ammatillinen koulutus muuttuu. Muuttuvat käytännöt haastavat esimiestoimintaa ja johtamista. Miten esimiehet itse kokevat oman roolinsa ja kehittymismahdollisuutensa muutoksessa? Tässä artikkelissa kuvataan tapaustutkimuksena yhden eteläsuomalaisen ammatillisen …
Lue lisää

Developing Transversal Competences and Skills

12/12/2018
Still today many higher education students and graduates somewhat lack knowledge and skills to promote businesses and result-driven work motivation, employ themselves into the regions …
Lue lisää

Researching ePortfolios in Higher Education: Challenges and Possibilities

12/12/2018
In recent years, the use of ePortfolios in Higher Education has increased worldwide, going along with the ongoing educational reforms. In parallel, the visibility of …
Lue lisää

Guidelines for effective online feedback in e-Portfolio learning

20/11/2018
Receiving feedback is a key determinant for a successful e-portfolio implementation. When introducing an e-portfolio, one not only needs to prepare the students, but it …
Lue lisää

Osaamisen johtaminen koulutuspäälliköiden käsityksinä

20/11/2018
Ammattikorkeakoulutuksen tulostavoitteisiin sekä osaamisen ylläpitämiseen, kehittämiseen ja ennakointiin liittyvä osaamisen johtaminen korostaa henkilöstön osaamispääoman merkitystä yhtenä korkeakoulun menestystekijänä. Ammattikorkeakoulun organisaatiossa koulutuspäälliköt sijoittuvat toiminnan johtamisessa ja …
Lue lisää

Dialogue, Data, Design – How Global Education Research and Development Drives Educational Innovations

19/11/2018
Häme University of Applied Sciences (HAMK) has four research centres: Bioeconomy, Smart Services, Professional Excellence and Sheet Metal Centre. The goal is to implement customer-oriented …
Lue lisää

Flipped ePortfolio as a tool to increase student motivation

09/11/2018
The purpose of this study is to investigate the introduction of ePortfolios in the chemistry classes of two secondary schools in the state of Paraíba, …
Lue lisää

A case study with simulation tools for early-stage renovation planning

09/11/2018
The building sector consumed around forty percent of the total energy consumption in the European Union (EU) in 2010. Simultaneously, the sector is also responsible …
Lue lisää

Brazilian teacher students’ motivation, challenges and change by doing

08/11/2018
The goal of the study was to find out Brazilian teacher students’ considerations related to their pedagogical development work implementation and their most meaningful learning …
Lue lisää

ePortfolio as a tool for competence-based learning, assessment and evaluation in language teacher education

05/11/2018
The need to educate teachers through a mix of traditional content-based and newer competence-based teaching and assessment methods has been recognized for quite some time …
Lue lisää

Professional experience informing facilitative, cognitive and social guidance on ePortfolios

25/10/2018
To continue the cycle of learning about ePortfolios, an important action that practitioners can take is sharing lessons learned from their professional practice. Readers of …
Lue lisää

Fifteen recommendations on the meaningful use of ePortfolios in Higher Education

08/10/2018
Globalization and digitalization have crucially transformed studying and work environments, and lifelong learning, career management skills and digital competences of the European citizens need to …
Lue lisää

EEP Impacts 3 – Organizational and networking perspectives

08/10/2018
What kinds of impacts did the Empowering Eportfolio Process (EEP) project achieve at the organizational and networking levels? This article describes the impact analysis findings …
Lue lisää

EEP Impacts 2 – Students’, teachers’, and employers’ perspectives​​

08/10/2018
Using ePortfolios in higher education can have strong impacts on improving competence-based education and lifelong learning. The Empowering Eportfolio Process (EEP) project, with six European …
Lue lisää

EEP impacts 1 – Framework for impact evaluation

08/10/2018
In this article, we present our approach in evaluating the impacts of the Empowering Eportfolio Process (EEP) project, implemented by six higher education institutions (HEIs) …
Lue lisää

ePortfolio in teachers’ work at VIA University College

08/10/2018
How does ePortfolio become an integrated part of a teacher’s work? This question was investigated by the partners in the Erasmus+ project “Empowering ePortfolio Process”. …
Lue lisää

Moving from a focus on the student to a focus on the teacher

03/10/2018
The use of ePortfolios in Irish higher education institutions (HEIs) has been gathering momentum in recent years. In Marino Institute of Education (MIE), a HEI …
Lue lisää

ePortfolios in teachers’ work at UC Leuven-Limburg

02/10/2018
The interest to work with ePortfolio in STEM education such as ‘Biomedical laboratory technology’ has increased over the last years. The Empowering ePortfolio process (EEP) …
Lue lisää

Asiakasosallisuus Ohjaamoissa

25/09/2018
Asiakaslähtöisyyttä noudattavissa palveluissa asiakasosallisuus on tunnustettu jo pitkään tärkeäksi voimavaraksi, ja asiakaslähtöiseen toimintatapaan kuuluu asiakkaan osallisuuden edistäminen omassa palveluprosessissaan (Kiikkala 2000). Esimerkiksi hyvinvointipalveluissa on sitouduttu …
Lue lisää

How do teachers value ePortfolios in career and competence management?

21/09/2018
The rapid technological development has made today’s job market more competitive and complex, and increasingly digital. Schawbel (2011) has predicted that various online communication sources …
Lue lisää

Teachers’ work in a student-centred approach to ePortfolio

07/09/2018
At Polytechnic Institute of Setúbal (IPS), despite the long tradition of the School of Education (ESE) with portfolios in different academic degrees and continuing training, …
Lue lisää

Role of ePortfolios in innovative higher education

05/09/2018
At Häme University of Applied Sciences (HAMK), the learning infrastructure has been developed to meet the needs of competence-based higher education. Study programmes in Bachelor …
Lue lisää

Ohjelmistorobotiikka osana muuttuvaa työelämää

04/09/2018
Ohjelmistorobotti käyttää erilaisia tietojärjestelmiä samoin kuin ihminen. Sen avulla voidaan automatisoida erilaisia työprosesseja. Mikäli työtehtävä sisältää usein toistuvia samankaltaisia asioita, kuten kirjanpidon tarkastuksia, ne voidaan …
Lue lisää

Väitöslektio: Luomupuutarhayrittäjän asiantuntijuuden kehittyminen vaatii toimijuuden syntymistä

04/09/2018
”Mutta tehän tapatte maan puuvillalla” toteaa John Steinbeck (1944) kirjassaan ”Vihan hedelmät” vuokratiloiltaan häädettyjen farmareiden suulla ja kuvatessaan paikkaansa sopimatonta tuotantotoimintaa. Vaikka suomalainen maataloustuotantoympäristö ei olekaan …
Lue lisää

Sulautuva opetus ja käänteinen oppiminen moduulin kehittämisessä

30/08/2018
Palveluiden monikanavaisuus ja virtuaalisuus ovat tulleet laajasti osaksi yhteiskuntaa ja niiden vaikutus näkyy myös koulutus- ja oppimisprosesseissa. Opiskelijoiden odotukset opiskelun joustavuudesta ja ajasta ja paikasta …
Lue lisää

Monikulttuuriset nuoret Ohjaamoissa: palvelun saavutettavuuden vahvistaminen

29/08/2018
Eri kulttuureista ja kulttuuritaustoista tuleville ihmisille tulee lain (Yhdenvertaisuuslaki 2014/1325) mukaan taata yhdenmukaiset palvelut Suomessa. Palveluiden tarjoajien velvollisuutena on siis huomioida niiden saavutettavuus kaikille kohderyhmään …
Lue lisää

Challenges faced by students from rural areas when applying to NIS schools

27/08/2018
The recent emergence and rapid amplifications of modernisation of Kazakhstan have led to a major interest in education that combines the best global practices and …
Lue lisää

Kestävää kehitystä opitaan ilmiöpohjaisesti ammatillisessa koulutuksessa

23/08/2018
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet (YK-liitto 2018) käsittelevät koko maailmaan liittyviä teemoja, jotka tulisi saattaa jokaisen kansalaisen tietoisuuteen jo koulussa. Esimerkiksi ilmastonmuutos on väistämätön tosiasia, ja …
Lue lisää

Ohjelmistorobotiikka työtä tehostamassa

20/08/2018
Ohjelmistorobotiikkaa käyttöönottavien yritysten määrä jatkaa kasvuaan eri toimialoilla. Ohjelmistorobotiikan mahdollistamasta prosessien tehostamisesta hyötyvät niin liiketoiminnaltaan suuret kuin pienetkin toimijat. Myös HAMKin tasolla tarkastellaan ohjelmistorobotiikasta saatavia …
Lue lisää

The Influence of Concept-Based Teaching on High School Students’ Research Skills

14/08/2018
This article is based on the results of the action research at Nazarbayev Intellectual School (NIS) in Pavlodar. Nazarbayev Intellectual schools are autonomous educational organizations …
Lue lisää

​Ohjaussuunnitelman laatimisen uudet tuulet​

03/08/2018
Ammatillisen oppilaitoksen ohjaussuunnitelma kertoo, minkälaista ohjausta opiskelija saa yksilöllisen opintopolkunsa eri vaiheissa. Ammatillisen koulutuksen lainsäädännön ja tutkinnon perusteiden muutosten takia myös ohjaussuunnitelmat tulee päivittää. Kukin …
Lue lisää
« Previous 1 2 3 4 5 Next »

Primary Sidebar

HAMK Unlimited: Journal
julkaisee tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia työelämän käyttöön.

ISSN 2343-4708

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

HAMK logo

Copyright © 2023 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in