• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info

Journal

Kuuntele - Listen

Ohjaus keskiössä: kohti HOPS-ohjaajuutta Metropolia Ammattikorkeakoulussa

26/06/2018
Tässä artikkelissa tarkastelemme Metropolia Ammattikorkeakoulun ohjauksen käytäntöjä ja ohjausta antavien tahojen työnkuvia. Tarkoituksena on avata eHOPSia ohjauksen työkaluna sekä HOPS-ohjaajan työnkuvaa. Työnkuvan tavoitteena on kirkastaa, …
Lue lisää

Towards accessible higher education and career guidance

20/06/2018
Awareness of students with special educational needs in Finnish universities is low. Staff should have better knowledge of accessibility and appropriate study methods and offer …
Lue lisää

Digitaaliset työkalut – ratkaisu kieltenopetuksen haasteisiin?

19/06/2018
Tässä artikkelissa pohditaan kieltenopetuksen problematiikkaa sekä ammattikorkeakoulutuksen että ammatillisen toisen asteen koulutuksen näkökulmista. Artikkelissa keskitytään tarkastelemaan, miten opettajat voivat hyödyntää digitaalisia työkaluja vieraiden kielten opetuksessa. …
Lue lisää

Työnantajien haasteet korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien työllistämisessä 

13/06/2018
Urareitti-hankkeessa selvitettiin, millaisia haasteita yritykset kohtaavat korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien rekrytoinnissa. Tässä artikkelissa tutkitaan syitä ja pohditaan mahdollisia ratkaisuja korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien työttömyyteen. Selvityksen taustaa Maahanmuutto Suomeen on …
Lue lisää

​EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien sairaanhoitajien osaamisen alkukartoitus

11/06/2018
Jotta EU-/ETA-alueiden ulkopuolelta tulleiden, ammattioikeuden laillistusta hakevien sairaanhoitajien osaaminen saataisiin näkyviin ja he etenisivät urapolullaan, on keskeistä kartoittaa heidän osaamistaan sekä määrittää tarvittavat lisä- eli …
Lue lisää

Pätevöitymiskoulutukseen hakevien maahanmuuttajasairaanhoitajien kielitaidon kartoitus

11/06/2018
Urareitti-hankkeessa kartoitettiin EU-/ETA-alueen ulkopuolella tutkinnon suorittaneiden sairaanhoitajien suomen kielen valmiuksia. Tavoitteena oli arvioida ammatillista kielitaitoa pätevöitymiskoulutuksen näkökulmasta, jotta kartoitustyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevien täydennyskoulutusmoduulien suunnittelussa …
Lue lisää

Maahanmuuttajasairaanhoitajien näkemyksiä ammattitaidostaan pätevöitymiskoulutuksen loppuvaiheessa

06/06/2018
Urareitti-hankkeen yhtenä tavoitteena on uudenlaisen täydennyskoulutusmallin kehittäminen maahanmuuttajasairaanhoitajille. Kehittämistyön tueksi kartoitettiin Diakonia-ammattikorkeakoulussa (Diak) opiskelevien maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien käsityksiä omista ammatillisista valmiuksistaan pätevöitymiskoulutuksen loppuvaiheessa. Lisäksi heitä pyydettiin kuvailemaan …
Lue lisää

Sairaanhoitajan osaamisen dokumentteihin perustuva arviointi

06/06/2018
EU-/ETA-alueen ulkopuolella tutkinnon suorittaneet sairaanhoitajat tarvitsevat sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran myöntämän laillistuksen harjoittaakseen ammattiaan Suomessa. Ennen laillistusta Valvira pyytää Metropolia Ammattikorkeakoululta lausunnon …
Lue lisää

Lääkehoitomoduuli osana maahanmuuttajasairaanhoitajien täydennyskoulutusta

30/05/2018
Urareitti-hankkeessa selvitettiin, millaista täydennyskoulutusta tarvitaan, jotta EU-/ETA-alueen ulkopuolella koulutuksen saanut sairaanhoitaja voi saada ammatilleen laillistuksen Suomessa. Selvityksen pohjalta hankkeessa suunniteltiin kaikille EU-/ETA-alueen ulkopuolella koulutuksen saaneille …
Lue lisää

“Kaikki ovet aukeavat” – kokemuksia sairaanhoitajien pätevöitymiskoulutuksesta

28/05/2018
Maahanmuuttajasairaanhoitajille on järjestetty Suomessa pätevöitymiskoulutusta vuodesta 2003 lähtien. Koulutusta ovat toteuttaneet Turun ammattikorkeakoulu ja Diakonia-ammattikorkeakoulu. Tässä artikkelissa keskitytään Turun ammattikorkeakoulusta pätevöityvien sairaanhoitajien näkemyksiin omasta ammatillisesta …
Lue lisää

Kieli keskiössä

24/05/2018
Korkeasti koulutettujen maahan muuttaneiden kielitaidon kehittämiseen on herätty viime vuosina sekä tutkimuksen että koulutuksen parissa. Tässä artikkelissa tarkastellaan maahanmuuttajasairaanhoitajien ajatuksia suomen kielestä, sen oppimisesta ja …
Lue lisää

Sairaanhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset maahanmuuttajasairaanhoitajien täydennyskoulutuksen kehittämisessä

22/05/2018
Maahanmuuttajien kotoutumisen yksi keskeinen tekijä on työllistyminen, mikä on tärkeää niin yhteiskunnan kuin yksilönkin näkökulmasta. Korkeasti koulutetun maahanmuuttajan kohdalla työllistymiseen vaikuttaa merkittävästi tutkintojen ja osaamisen …
Lue lisää

Beaconit osana paikkatietoisia palveluita

21/05/2018
Beaconista puhuttaessa tarkoitetaan pientä elektronista laitetta, joka kommunikoi langattomasti lähettyvillään olevien älylaitteiden kanssa luoden interaktiivisuutta älylaitteen ja ympäristön välillä. Koska beaconilla ei ole vakiintunutta suomennosta, …
Lue lisää

How to make Guidance Counselling Digital?

17/05/2018
Guidance and guidance counselling are in the process of change due to the phenomenon of digitalism in education. The pedagogical approach and methods in guidance …
Lue lisää

Ammattina ravihevosten valmennus

17/05/2018
Ravivalmennuksella elinkeinona on vuosikymmenten perinteet. Yritystoiminnan kehityssuuntiin vaikuttavat vallitsevat taloussuhdanteet, hevosenomistamisen sekä ravipelaamisen kentillä tapahtuvat muutokset. Jotta ravivalmennus on jatkossakin houkutteleva vaihtoehto ammatiksi, tarvitaan pitkän …
Lue lisää

Opettajien osaamisen kehittyminen kohti uutta osaamisidentiteettiä

15/05/2018
OSATA – osaamispolkuja tulevaisuuteen -ESR-hankkeessa selvitettiin osaamisperusteista ammatillista koulutusta opettajan työn näkökulmasta. Opettajan osaamisidentiteetin pitää olla laaja, jotta hän kykenee toimimaan erilaisissa identiteettipositioissa uskottavana asiantuntijana, …
Lue lisää

Moduulirakenteinen täydennyskoulutusmalli maahan muuttaneille sairaanhoitajille

14/05/2018
Tässä artikkelissa esitellään Urareitti-hankkeessa kehitettyä maahanmuuttajasairaanhoitajien moduulirakenteista täydennyskoulutusmallia. Kehittämistyössä on kiinnitetty erityistä huomiota täydennyskoulutuksen sujuvoittamiseen, joustavuuteen ja yksilöllistämiseen – periaatteisiin, jotka ovat tulleet esille myös …
Lue lisää

Suositukset ammatillisesta suomi toisena kielenä -opetuksesta moduulirakenteisessa sairaanhoitajien täydennyskoulutuksessa

09/05/2018
Tässä artikkelissa tarkastellaan ammatillisen suomen kielen opetusta maahanmuuttajasairaanhoitajien pätevöitymiskoulutuksessa. Kielitietoisen opetuksen perustana on yhteisopettajuus ja integrointi, joita toteutetaan mm. simulaatioissa ja muissa toiminnallisissa opetustilanteissa. Suomen …
Lue lisää

“Ei onnistu ilman laillistusta ja rekisteröintiä”

04/05/2018
Globalisaatio mahdollistaa työvoiman liikkuvuuden maasta ja maanosasta toiseen. Ulkomaalaisille sairaanhoitajille työllistyminen Suomeen ei ole itsestään selvää, koska lähtömaassa hankittua tutkintoa ja osaamista ei ole helppo …
Lue lisää

Maahanmuuttajasairaanhoitajien näkemyksiä suomalaisista työyhteisöistä

27/04/2018
Urareitti-hankkeessa kartoitettiin maahanmuuttajasairaanhoitajien näkemyksiä suomalaisista terveysalan työyhteisöistä sekä heidän harjoittelun ohjaajiensa kokemuksia työhön perehdyttämisestä. Maahanmuuttajasairaanhoitajien näkemyksen mukaan terveysalan henkilöstö on ammattitaitoista, työhön motivoitunutta ja yhteistyöhön …
Lue lisää

EU- tai ETA-maiden ulkopuolelta tulevien sairaanhoitajien osaamisen arviointi ammattikorkeakouluissa

26/04/2018
On monta syytä, miksi ulkomailta tulevien sairaanhoitajien urapolkua pitää tukea. Sairaanhoitajatarvetta lisää esimerkiksi korkea poistuma alalta. Toisaalta potilaat tarvitsevat hoitajia huolimatta hoitomenetelmien kehittymisestä ja alan …
Lue lisää

Ammatillisen opettajan osaaminen täydennyskoulutuksessa

26/04/2018
Monet Urareitti-hankkeen toimintoja ja tuloksia esittelevistä artikkeleista käsittelevät maahanmuuttajien urareittejä, niiden edellyttämää osaamista ja opintoja. Tässä artikkelissa pohditaan puolestaan maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien opettajien ammatillista osaamista ja …
Lue lisää

Opettajaksi Suomeen – aiemman osaamisen tunnistamista ja uuden oppimista

24/04/2018
Tässä artikkelissa tarkastellaan maahan muuttaneiden, omissa lähtömaissaan opettajiksi opiskelleiden henkilöiden polkua kelpoisiksi ammatillisiksi opettajiksi Suomessa. Keskeisiä vaiheita tällä polulla ovat Opetushallitukselta hankittava rinnastamispäätös aikaisemmasta opettajankoulutuksesta …
Lue lisää

Kansanopistot ja minäpystyvyyden tukeminen

24/04/2018
Tässä artikkelissa tarkastelemme korkeasti koulutettujen maahan muuttaneiden minäpystyvyyden tukemista kansanopistokontekstissa. Arvioimme myös kohderyhmän mahdollisuuksia valmentautua kansanopistokoulutuksen aikana suomalaisiin korkeakouluopintoihin. Minäpystyvyyden käsitteen tarkastelu pohjautuu Anne Partasen …
Lue lisää

Suomalaisen työelämän osaaja -korkeakouludiplomi

21/04/2018
Urareitti-hankkeen yhtenä tavoitteena oli laatia suositukset korkeasti koulutetuille maahan muuttaneille suunnatulle liiketalouden ja tekniikan alan lisä- ja täydennyskoulutukselle. Koulutuksen tavoitteena on saavuttaa sellainen osaamisen taso, …
Lue lisää

Mielikuvia ja tulevaisuudenkuvia raviurheilusta

20/04/2018
Raviradoilla eletään voimakasta toimintaympäristön muutosta, kuluttajakäyttäytyminen muuttuu ja kilpailu vapaa-ajasta kiristyy. Raveja seuraa intohimoinen joukko harrastajia, mutta vastapainona on nähtävissä kielteistäkin suhtautumista ravipelaamiseen ja -urheiluun. …
Lue lisää

Roolipeleihin perustuva kielikoulutusmalli korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille

17/04/2018
Mikä vauhdittaisi olennaisesti korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien suomen kielen oppimista ja antaisi kohderyhmälle motivaatiota sekä paremmat mahdollisuudet saada opiskelupaikkoja tai koulutustaan vastaavaa työtä Suomessa? Näistä kysymyksistä …
Lue lisää

Cleantech-yritysten kansainvälisen myynnin oppaat

13/04/2018
Tässä artikkelissa käymme läpi cleantech-yritysten kansainväliseen myyntiin liittyviä, verkosta ilmaiseksi saatavia suomenkielisiä oppaita ja muita julkaisuja. Artikkelin idea syntyi huomiosta, että verkkotarjonta on yllättävän suppea …
Lue lisää

Oman osaamisen peili

12/03/2018
Digitaalisen itsearviointityökalun avulla korkeasti koulutettu maahan muuttanut henkilö voi arvioida omaa osaamistaan suhteessa suomalaisiin rakennusinsinöörin (AMK) osaamisvaatimuksiin. Digitaalista itsearviointityökalua voivat hyödyntää osaamisen tunnistamisessa maahan muuttanut …
Lue lisää

Olio-ohjelmoinnin perusteet käänteisen opetuksen menetelmällä

09/02/2018
Vuosittain noin 90 HAMKin tietojenkäsittelyn koulutuksen aloittavaa opiskelijaa opiskelee syksyn aikana ohjelmoinnin perusteita noin 10 opintopisteen verran. Tänä vuonna osa sisällöistä toteutettiin kokeillen käänteisen opetuksen …
Lue lisää

The benefits and challenges of using ePortfolios

31/01/2018
In this paper, the outcomes of a study designed to explore student’s ePortfolio process and digital competency development in an undergraduate Education Studies degree are …
Lue lisää

Transforming pedagogy in Higher Education

26/01/2018
In this article we present some reflections of the ongoing research, developed within the scope of the EEP project — Empowering ePortfolio Process. We discuss …
Lue lisää

Väitöslektio: Yrittäjyyskasvatus ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmassa

17/01/2018
Yrittäjyyskasvatus on yhdyssana, jonka ensimmäinen käsite, yrittäjyys, viittaa ainakin toimeliaisuuteen, aloitteellisuuteen, kekseliäisyyteen, aikomuksiin ja ahkeruuteen. Usein se viittaa myös taloudellisuuteen, tehokkuuteen ja kannattavuuteen. Jälkimmäinen käsite, …
Lue lisää

Uraohjauksen valmennusohjelma

11/01/2018
NOPSA-Nopea ammatillinen väylä työelämään -hankkeessa (ESR) (myöhemmin tekstissä NOPSA) työstetään uraohjauksen valmennusohjelmaa, jossa haetaan ratkaisua ammatillisesta koulutuksesta jatko-opintoihin siirtymisen sujuvoittamiseen ja työelämään johtavan opintopolun nopeuttamiseen. …
Lue lisää

Yrittäjyyskasvatusta siirtymää tukevissa oppimisympäristöissä

09/01/2018
Tämän artikkelin tarkoituksena on toimia keskustelunavaajana erityisesti ammatillisen peruskoulutuksen ja korkeakoulutuksen opettajien pohtiessa opiskelijoiden siirtymistä ammattikorkeakouluopintoihin ammatillisen perustutkinnon pohjalta. Painopiste on nuorissa opiskelijoissa, mutta soveltuvin …
Lue lisää

Students’ perspectives on using an ePortfolio and their digital competences

08/01/2018
Technology is increasingly important in educational practice. While there is a widespread use of a variety of e-tools, digital competences are typically taken for granted …
Lue lisää

Analysis on students’ ePortfolio expectations

05/01/2018
The landscape of higher education in Europe has been changing during the last decades. A combination of different changes resulted in that higher education is …
Lue lisää

Osaamisperusteisuudesta osaamisidentiteettiin

29/12/2017
Ensi vuoden alusta astuvat voimaan säädökset ammatillisesta peruskoulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta. Uuden yhdistetyn lain keskeisinä lähtökohtina ovat osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys. Ammatillisen koulutuksen reformi onkin yksi …
Lue lisää

Making sense with ePortfolios

20/12/2017
This article discusses the question of making sense out of working with ePortfolio in adult education. The article presents the results of a small-scale survey …
Lue lisää

Triggering students to create ePortfolios

15/12/2017
In higher education, innovative assessment practices need to cover the whole path of professional growth and provide students meaningful ways to demonstrate their competences. Digital …
Lue lisää
social media

How to put all my knowledge into words?

13/12/2017
Nowadays different kinds of learning environments are needed, and it is important to consider how these competences will be managed in digital environments and in …
Lue lisää

Supporting students’ ePortfolio process in Higher Education

12/12/2017
In the framework of the Empowering ePortfolio Process (EEP) project, “ePortfolios are student-owned digital working and learning spaces for collecting, creating, sharing, collaborating, reflecting learning …
Lue lisää

Väitöslektio: Lukijoiden reitit romaanien äärelle verkkokirjastoissa

01/12/2017
“Hyviä ystäviä, hyviä kirjoja ja unelias omatunto. Se on ihanteellista elämää.” Näin totesi yhdysvaltalainen oman aikakautensa kirjallisuuden merkkihahmo, Mark Twain, kuvatessaan hyvää elämää ja kaunokirjallisuuden roolia osana sitä. Modernin …
Lue lisää
problem

Katoaako työ teknologiamurrokseen?

29/11/2017
Teknologiamurros vaikuttaa työmarkkinoihin, erityisesti digitalisaation, robotisaation ja tekoälyn näkökulmista. Koulutus on avainasemassa teknologiamurroksen haltuunotossa. Opettajat valmentavat opiskelijoita muuttuviin työtehtäviin yhteistyössä uudistuvan työelämän kanssa. Tässä artikkelissa …
Lue lisää
path

Ammattikorkeakouluopiskelijat NOPSAlla opintopolulla

21/11/2017
Artikkelissa kuvataan ammatillisesta koulutuksesta tai lukiosta tekniikan aloille ammattikorkeakouluun siirtyneiden opiskelijoiden urapolkuja sekä heidän kokemaansa uraohjauksen jatkumoa omalla opintopolullaan. Toinen artikkelin keskeisistä näkökulmista on osaamisperustaisuus …
Lue lisää
Ihmisiä vaeltamassa kohti vuoren huippua hiekka-aavikolla

Suunnanottoja uraohjauksen kentillä ‒ uraohjauksen ajankohtaisteemat

11/10/2017
Ohjauksen tarve on elinikäistä. Tavoitteena pitäisikin olla uraohjauksen jatkumo, jossa ohjausta on tarjolla kaikille sitä tarvitseville riippumatta siitä, ovatko he koulutuksen piirissä, työelämässä tai työelämän …
Lue lisää
opiskelijoita liikkuu ulkona

Nopsasti ja ohjatusti ammattioppilaitoksesta korkeakouluun

03/10/2017
NOPSA-Nopea ammatillinen väylä työelämään -hankkeella (ESR) haetaan ratkaisua ammatillisesta koulutuksesta jatko-opintoihin siirtymisen sujuvoittamiseen ja työelämään johtavan opintopolun nopeuttamiseen. Hankkeessa kehitetään opiskelijoille yksilöllisiä ja joustavia opintopolkuja …
Lue lisää

Osaamisperusteisen opetuksen ja ohjauksen kehittäminen opetushenkilöstön yhteistyönä

29/09/2017
Artikkelissa kuvataan yhden koulutuksen järjestäjän ammatillisen peruskoulutuksen kehittämishanketta, jossa kehittämisen kohteena olivat koulutuksen järjestäjän osaamisperusteiset opetussuunnitelmat, opiskelijan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma sekä opiskelijan ohjauksen käytänteet osana valtakunnallista …
Lue lisää
Kaksi iloista naisopiskelijaa, taustalla muita opiskelijoita

Siltoja tulevaisuuteen ja työhön

25/09/2017
Ammatillisen koulutuksen reformi on yksi hallituksen kärkihankkeista (OKM 2017). Reformi uudistaa koulutusta vastaamaan opiskelijoiden ja työelämän tarpeita. Työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja lisätään. Reformin …
Lue lisää
Nainen ja mies vastakkain pöydän ääressä

Hyvällä uraohjauksella työelämään

14/09/2017
Opiskelijat tarvitsevat opintojensa aikana uraohjausta työelämään sijoittumisessa, tukea oman osaamisensa ymmärtämiseen ja tietoa tulevaisuuden tarjoamista vaihtoehdoista. Miten nämä tavoitteet toteutuvat koulussa? Mitä uraohjaus on tänä …
Lue lisää
« Previous 1 2 3 4 5 Next »

Primary Sidebar

HAMK Unlimited: Journal
julkaisee tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia työelämän käyttöön.

ISSN 2343-4708

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

HAMK logo

Copyright © 2023 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in