Design thinking and agile development are two methodologies that have gained popularity in recent years. While design thinking focuses on understanding and solving complex problems …
Meillä jokaisella on omanlaisemme ihmiskäsitys, joka on muodostunut omien kokemustemme ja kulttuurimme perusteella. Se voi olla enemmän tai vähemmän tiedostettu. Mitä syvempään juurtunut ihmiskäsityksemme on …
Over 90 percent of rural Zambians are dependent on forest resources for their energy needs (Bwalya, 2011). In urban areas, around half of Zambians use …
Tutkimusten mukaan Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia. Kansainvälisten opiskelijoiden määrä on kasvanut, mutta vain harva työllistyy Suomeen opintojensa jälkeen. Ydinkysymys on, miten saamme kansainväliset opiskelijat jäämään …
Pelaamisen yhdistäminen hoitotyön opetukseen on kasvattanut suosiotaan. Yhdistämällä virtuaalisimulaatiopeli hoitotyön opetukseen voidaan mahdollistaa opiskelijoiden mielekäs oppiminen.
Mielekkään oppimisen malli toimii esimerkkinä siitä, mitä hyvän oppimisprosessin tulisi …
Digitalisaatio on tuonut ammatilliseen koulutukseen uusia mahdollisuuksia jo pitkään. Koronaviruspandemiasta palautumisen aikana ja digitalisaation kehittymisen myötä opetus on yhä voimakkaammin siirtynyt luokkahuoneista ja työsaleista verkkoon …
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluilta odotetaan nykyisin asiakaslähtöisyyttä. Tämä tarkoittaa asiakkaan kokonaisvaltaista kohtaamista, tasavertaista kumppanuutta ja sitä, että hoito vastaa asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin. Asiakaslähtöisyyden tavoite kohdistuu …
Puhekielessä sana moderni herättää usein mielikuvia tästä hetkestä, jossa elämme uuden teknologian ja yhteiskunnan ympäröimänä. Moderni teknologia on aina melkein jokaisen saatavilla. Älypuhelimen avulla pääsee nopeasti internetin kautta …
Kysymys ihmisen olemuksesta on ikiaikainen. Se on siis askarruttanut ihmisen mieltä jo kauan. Eri aikoina ja eri kulttuuripiireissä ihmisen olemusta on lähestytty eri tavoin. Ihmiskäsityksiä …
Ihmiskäsitys on kokonaisvaltainen, useimmiten hypoteettinen näkemys siitä, mitä ja millainen ihminen on, mikä on hänen alkuperänsä ja miksi ihminen voi tulla. Ihmiskäsitys ilmentää ihmisen asemaa …
Oppiminen on sosiaalinen tapahtuma. Yhdessä oppiminen mahdollistaa oman osaamisen ja kokemuksen jakamisen, mutta samanaikaisesti se mahdollistaa toisilta oppimisen. Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ammatillisessa opettajankoulutuksessa toteutettiin lukuvuonna …
The framework for learning patterns, known as the Student Approaches, to Learn (SAL) tradition, was developed in the late 1970s and early 1980s by academics …
NOPO- eli nivelvaiheen opinto-ohjauksen tavoitteena on perusopetuksen päättävän nuoren kiinnittyminen toisen asteen tai siirtymävaiheen opintoihin yksilöllisen ohjausprosessin tukemana. Nivelvaiheen opinto-ohjaus, josta tieteellisissä yhteyksissä puhutaan siirtymävaiheen …
Digitalization is transforming education and working life everywhere. It is ubiquitous, influencing the ways in which we work, learn, and communicate with each other. People …
Tämän artikkelin tavoitteena on tuoda esiin hämäläisen ruokajärjestelmän nykytilaa ja siihen vaikuttavia muutosvoimia, joilla on vaikutusta alan tulevaan kehittämistyöhön ja tulevaisuuden ennakointiin. Artikkeli perustuu PoliRural …
Ryhmätyöskentelystä voidaan kehittää pedagogisesti positiivinen ja antoisa oppimiskokemus selvittämällä opiskelijoiden toiverooleja ja heidän ajatuksiaan ryhmässä toimimisesta. Tämän artikkelin tarkoituksena on kuvailla, analysoida ja ymmärtää ammattikorkeakouluopiskelijoiden …
Wihi-järjestelmän käyttöönotto vuonna 2020 opinnäytetyöohjaukseen ja HAMKin uudet opinnäytetyöohjeet muuttivat opinnäytetyöohjausta. Tietojenkäsittelyn opinnoissa oli jo kehitetty ohjausta paljon sekä käytetty 18 vuoden ajan FUNity-opinnäytetyöohjausjärjestelmää, joten …
Lypsylehmien syömän kuivarehun eri komponenttien määrällä on yhteys veden juontitarpeeseen, aivan kuten ihmisilläkin: suolainen ruoka janottaa. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu merkittävä korrelaatio syödyn rehun määrän …
Melkein kaikilla lienee kokemusta siitä, että joskus oppiminen sujuu kuin itsestään, ja välillä taas uusi asia ei tunnu tarttuvan mieleen millään. Tämä artikkeli tarkastelee nykyisiä …
Viime vuosisadalla koettu Irlannin suuri nälänhätä (1845–1852) oli perunaruton seurausta. Ruton vaikutukset olivat erittäin tuhoisia, koska Irlannissa ruokahuolto perustui suurelta osin perunaan ja viljelyssä oli …
Luomuviljelty pinta-ala on kasvanut tasaisesti maatalouspolitiikan epävarmuudesta sekä hintatasojen vaihteluista huolimatta (kuviot 1 ja 2). Kiinnostusta luomutuotantoon hyvin soveltuviin lajikkeisiin lisää myös uusi luomuasetus, joka …
Positiivisten kokemusten vahvistaminen hillitsee vanhustyön kielteistä kierrettä. Vanhustyö koetaan sisällöllisesti merkitykselliseksi ja laaja-alaiseksi, ja sitoutumista voidaan kasvattaa hyvällä johtamisella ja vaikuttamisen mahdollisuuksilla. Muuttamalla ulkoisia tekijöitä …
Nuorelle, jonka opintopolku ei ole itsestään selvä, tarvitaan oppimisympäristö, jossa hän voi edelleen kehittää opiskelun perustaitoja ja vahvistaa identiteettiään osaajana. Joillekin nuorille perinteinen opiskelu koulussa …
Noin 85 prosenttia maailman väestöstä kuuluu johonkin uskontokuntaan (Pew Research Center, 2015). Uskontoja ja niiden mukanaan tuomia identiteettikysymyksiä on kautta historian käytetty ihmisten hallinnoinnin – …
Korona-aika on muovannut koulutuksen toteutusta ja opetusta maaliskuusta 2020 lähtien. Pandemialla on ollut merkittävä vaikutus myös ammatilliseen koulutukseen, vaikka kansainvälisesti Suomen ammatillisen koulutuksen järjestelmän joustavuutta …
Ammatillinen opetustyö käy läpi jatkuvaa murrosta, mikä johtuu uusista teknologisista innovaatioista, alati lisääntyvästä digitalisaatiosta sekä muuttuvasta ihmiskäsityksestä. Yhä enemmän annetaan painoarvoa opiskelijan omalle reflektoinnille, itsearvioinnille …
Artikkelissa tarkastellaan preussilaisen Karl Marxin ajatuksiin pohjautuvaa ihmiskäsitystä. Sen taustalla oli kritiikki taloustiedettä ja teologiaa kohtaan niiden kykenemättömyydestä selittää teollisuusyhteiskunnassa elävien ihmisten hyvin erilaista elintasoa …
Opiskelutilanteisiin liittyy tunteita, jotka vaikuttavat opiskelijoiden oppimisprosesseihin. Tunnekokemusten selvittämisen kautta opettajat voivat saada näkökulmia opetuksen kehittämiseen ja oppimisen tukemiseen. Toisaalta keskeistä on, että opiskelijat itse …
Artikkelissa tarkastellaan korona-ajan opetusta ja oppimista kolmesta näkökulmasta: opettajan, opettajaopiskelijan ja opettajankouluttajan. Artikkeli rakentuu käytännön ja teorian vuoropuheluna opettajaopiskelijan Kustin ja opettajankouluttajien välillä. Kusti oli …
Gamification has increased in vocational education and training (VET) as it has been found to have a wide range of benefits for learning, for example, …
Reilu puolitoista vuotta kestänyt koronaviruspandemia on koetellut poikkeuksellisen voimakkaasti koulutusjärjestelmän ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien toiminta- ja sopeutumiskykyä. Monessa asiassa on onnistuttu hyvin, mutta kehittämisen tarvetta …
Punaisessa paidassa eduskuntaan – vaikuttaako paidan väri vaalikuvassa ehdokkaan saamaan äänimäärään
Värit vaikuttavat siihen, millaisina ihmiset pitävät tuotteita ja palveluita. Värit toimivat tiedostamatta ikään kuin symboleina, joiden avulla ihmiset luovat mielikuvia. Tutkimuksissa on todettu värien vaikuttavan …
Ihmiskäsitykseen kuuluu yleensä niin arvoja, tietämystä, uskomuksia kuin näkemys ihmisihanteesta ja elämän tarkoituksesta. Sitä voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta: näkökulma voi olla tieteellinen tai kansanomainen, …
The world population has grown from approximately one billion to more than seven billion people over the last two centuries, and for the first time …
In today’s digital era, enriched media and especially videos can play a critical role in the delivery of rural advisory services. Videos can make agricultural …
Nopeasti muuttuvat työelämä ja yhteiskunta edellyttävät jatkuvaa oppimista ja oman osaamisen kehittämistä (esim. Dufva, 2020; Valtioneuvosto 2018). Tulevaisuudessa korostuukin kyky oppia ja mukautua, mutta työn …
Introduction
Robotics is becoming important in social and health care. Diverse types of robotics have been developed for this context and used in many ways connected …
Nuorten ammatillisen kuntoutuksen toteuttamiseen kehitetään uutta innovatiivista työvälinettä, virtuaalista pakopeliä, Kajaanin ammattikorkeakoulun, Laurea ammattikorkeakoulun ja Hämeen ammattikorkeakoulun yhteisessä Mysteeri 24/7 -hankkeessa. Yhteiskehittämiseen osallistuneiden asiantuntijoiden mukaan …
Yhteiskunta, työelämä, ammatit ja ammatillinen koulutus ovat vahvassa murroksessa, jossa kehittämisen ja kehittymisen keskeisiä teemoja ovat työelämäläheisyys, opiskelijalähtöisyys sekä osaamisperustaisuus (esim. Brauer, Pajarre ja muut, …
Monet tekemämme päätökset liittyvät tavalla tai toisella siihen, millaisina näemme itsemme tai millaisia haluaisimme olla. Tekemiemme päätösten symboliset merkitykset ovat koko ajan yhä tärkeämpiä niin …
The Industry 4.0 plays a crucial role nowadays in fostering entrepreneurial activities. The main concepts of the Industry 4.0 can be portrayed in four categories …
Oppimisanalytiikkaa kehitetään kiihtyvällä vauhdilla ja sen on tarkoitus tukea niin opettajan kuin opiskelijankin työtä. Moodlen analytiikkatyökaluja testattiin opettajankoulutuksen kontekstissa keväällä 2020. Oppimisanalytiikan avulla opettaja voi …
Kieli- ja kulttuuritietoisuuden merkitys opetuksessa ja oppimisessa näkyy jokaisessa opettajan tekemässä pedagogisessa valinnassa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (OPH 2014) todetaan, että kielitietoisessa opetuksessa ”ymmärretään kielen keskeinen …
Maapallon pelastaminen ei ole pieni tehtävä, mutta kuuluu jokaiselle – ja aivan erityisesti uusia sukupolvia kasvattaville. Mitä meidän tulisi opettaa kestävästä kehityksestä tuleville asiantuntijoille, miten …
We humans are multisensory. We benefit from experiences of our environment delivered through visual and non-visual senses. Visual aspects of the nature, natural sounds, smells …
Keväällä 2020 koronapandemia johti myös Suomessa poikkeusoloihin, rajoitustoimiin ja linjauksiin, jotka muuttivat ihmisten arkea monin eri tavoin. Sosiaalisten kontaktien vähentäminen ja elämän keskittyminen kotiin näkyivät …
Kestävän tulevaisuuden huomioiminen ammatillisen koulutuksen opiskelijan ohjauksessa on kriittinen kohta, kun haluamme tukea opiskelijoita kestävyysmurroksessa ja ohjata heitä kehittymään muutoksentekijöiksi. Osaamisen hankkimisen ja päivittämisen tulisi …
Monessa tutkimuksessa pyritään osoittamaan, mistä jokin asia johtuu, tai ennustamaan erilaisten toimenpiteiden vaikutuksia. Nämä selitykset ja ennusteet nojaavat vahvasti ajatukseen syy-seuraussuhteista eli kausaalisuudesta. Empiirisissä tutkimuksissa …
Sitä mitä mittaat, voit parantaa -sanonta pitää paikkaansa myös maataloudessa. Toiminnan kehittämiseen apua tarjoavat digitaaliset laitteet ja palvelut. Ne helpottavat niin mittaamista, tiedonkeruuta, taltiointia kuin …
In modern pedagogy, we use activating teaching methods that immerse the learners into the learning experience through various means. We engage them in activities based …