• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info

Ammatillinen osaaminen ja opetus

Kuuntele - Listen

ChatGPT:n monet kasvot

28/03/2023
Sisältöä luovat tekoälyt ovat viime kuukausina vaikuttaneet todella paljon moniin aloihin, mukaan lukien korkeakoulusektoriin. Tämä vaikuttaa oppilaitosten ja opettajien työskentelytapoihin, ja samalla se muuttaa myös …
Lue lisää

Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia mielekkäästä oppimisesta virtuaalisimulaatiopelissä

23/03/2023
Pelaamisen yhdistäminen hoitotyön opetukseen on kasvattanut suosiotaan. Yhdistämällä virtuaalisimulaatiopeli hoitotyön opetukseen voidaan mahdollistaa opiskelijoiden mielekäs oppiminen. Mielekkään oppimisen malli toimii esimerkkinä siitä, mitä hyvän oppimisprosessin tulisi …
Lue lisää

Näkökulmia saavutettavan digitaalisen oppimateriaalin laatimiseen ja hyödyntämiseen ammatillisessa koulutuksessa

07/02/2023
Digitalisaatio on tuonut ammatilliseen koulutukseen uusia mahdollisuuksia jo pitkään. Koronaviruspandemiasta palautumisen aikana ja digitalisaation kehittymisen myötä opetus on yhä voimakkaammin siirtynyt luokkahuoneista ja työsaleista verkkoon …
Lue lisää

Opiskelijoiden kokemuksia korkeakoulujen yhteisistä vieraiden kielten verkko-opintojaksoista

02/02/2023
Vieraiden kielten opetustarjonta on yksipuolistunut Suomessa. Valtaosa perus- ja toisen asteen opiskelijoista opiskelee kotimaisten kielten lisäksi vain englantia, sillä yhdeksän kymmenestä oppilaasta valitsee englannin A1-kielekseen. …
Lue lisää

Tulevaisuusohjaus ammatillisen opettajan osaamisena

30/01/2023
Työelämän ja yhteiskunnan muutokset asettavat tarpeen ammatillisen opettajuuden kehittämiselle. Tarvitaan ohjausosaamista, joka huomioi entistä laajemmin tulevaisuuden muutosajurit. Uutta luova asiantuntijuus ja kyky ennakointiin sekä nopeaan …
Lue lisää

Hyvin suunniteltu hybridiopetus oikeanlaisine tiloineen palvelee opiskelijoita

26/01/2023
Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) pilotoitiin syksyllä 2022 uutta hybridiopetustilaa ja joustavaa hybridiopetusta. Hybridiopetus tarkoittaa lähi- ja etäopetuksen erilaista yhdistelyä, jossa tavoitteena muodostaa yhtenäisen ryhmän ja kokemuksen …
Lue lisää

Postmoderni ihmiskäsitys

12/01/2023
Puhekielessä sana moderni herättää usein mielikuvia tästä hetkestä, jossa elämme uuden teknologian ja yhteiskunnan ympäröimänä. Moderni teknologia on aina melkein jokaisen saatavilla. Älypuhelimen avulla pääsee nopeasti internetin kautta …
Lue lisää

Differentiaalipsykologinen ihmiskäsitys

12/01/2023
Kysymys ihmisen olemuksesta on ikiaikainen. Se on siis askarruttanut ihmisen mieltä jo kauan. Eri aikoina ja eri kulttuuripiireissä ihmisen olemusta on lähestytty eri tavoin. Ihmiskäsityksiä …
Lue lisää

Student perceptions on the competences developed during real-life, project-based learning

05/01/2023
In the current knowledge economy, worker skills and expertise are becoming more important than physical resources (Zubovic et al., 2009). Within the 21st century work-related …
Lue lisää

Freudilainen ihmiskäsitys

29/12/2022
Ihmiskäsitys on kokonaisvaltainen, useimmiten hypoteettinen näkemys siitä, mitä ja millainen ihminen on, mikä on hänen alkuperänsä ja miksi ihminen voi tulla. Ihmiskäsitys ilmentää ihmisen asemaa …
Lue lisää

HAMKin opiskelukykymalli ja oppimiskokemuskysely HowULearn

29/12/2022
Miten opiskelijoita voidaan tukea opinnoissaan? Opiskelukykymallin tarkastelu Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) HowULearn-oppimiskokemuskyselyn valossa osoittaa, että opiskelukyky on dynaaminen kokonaisuus, joka vaatii kehitystyötä sekä opiskelijoiden, opetuksen että …
Lue lisää

Yhdessä oppimista verkostokummitoiminnan avulla

23/12/2022
Oppiminen on sosiaalinen tapahtuma. Yhdessä oppiminen mahdollistaa oman osaamisen ja kokemuksen jakamisen, mutta samanaikaisesti se mahdollistaa toisilta oppimisen. Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ammatillisessa opettajankoulutuksessa toteutettiin lukuvuonna …
Lue lisää

Finnish and Belgian university of applied sciences teacher students’ perspectives on active learning methods

21/12/2022
The framework for learning patterns, known as the Student Approaches, to Learn (SAL) tradition, was developed in the late 1970s and early 1980s by academics …
Lue lisää

Kokemuksellisuus ja toimijuus osana siirtymävaiheen opinto-ohjausta

21/12/2022
NOPO- eli nivelvaiheen opinto-ohjauksen tavoitteena on perusopetuksen päättävän nuoren kiinnittyminen toisen asteen tai siirtymävaiheen opintoihin yksilöllisen ohjausprosessin tukemana. Nivelvaiheen opinto-ohjaus, josta tieteellisissä yhteyksissä puhutaan siirtymävaiheen …
Lue lisää

Ihana, kamala moduuliprojekti

20/12/2022
Mitä tulee, kun pistetään yhteen 56 insinööriopiskelijaa, 3 vaihto-opiskelijaa ja 6 pienyritystä, joiden tavoitteena on kestävän kehityksen vastuullisuusviestintä kansainvälisyyttä korostaen? Mielenkiintoisia yritysvierailuja, kielitaidon lisääntymistä, kestävän …
Lue lisää

Digital and social-emotional competences needed in the teaching profession

20/12/2022
Digitalization is transforming education and working life everywhere. It is ubiquitous, influencing the ways in which we work, learn, and communicate with each other. People …
Lue lisää

The need for an educational paradigm shift in sub-Saharan Africa

14/12/2022
The demand for higher education in sub-Saharan Africa (SSA) is high, with the labour market requiring skilled, knowledgeable and adaptable graduates capable of contributing to …
Lue lisää

HAMK Design Factory integrating data analytics research and teaching

02/12/2022
Building on the idea that all teachers participate in the research activities of a university, HAMK Design Factory has taken the initiative to integrate research …
Lue lisää

Hyvä ryhmä, parempi mieli

30/11/2022
Ryhmätyöskentelystä voidaan kehittää pedagogisesti positiivinen ja antoisa oppimiskokemus selvittämällä opiskelijoiden toiverooleja ja heidän ajatuksiaan ryhmässä toimimisesta. Tämän artikkelin tarkoituksena on kuvailla, analysoida ja ymmärtää ammattikorkeakouluopiskelijoiden …
Lue lisää

Monialaisen yhteistyön kehittäminen Janakkalan perhekeskuksessa

28/11/2022
Janakkalan perhekeskuksessa haluttiin vahvistaa tietoisuutta monialaisesta yhteistyöstä ja sen tekemisen tavoista, jotta monialainen yhteistyö toteutuisi vieläkin toimivammin. Väitöskirjatutkija Taru Liljan kolmiosaisessa luentosarjassa elo-syyskuussa 2022 pureuduttiin …
Lue lisää

Korkeakoulujen kansainvälistä verkostoyhteistyötä kehittämässä – suunnittelusta toteutukseen

24/11/2022
Millaiset tekijät edistävät ja haastavat korkeakoulujen yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa? Entä millaisilla edellytyksillä verkostot onnistuvat toiminnassaan? Tässä artikkelissa kuvataan kansainvälisenä yhteistyönä toteutettavan uuden master’s degree -tutkinnon …
Lue lisää

Taidelähtöisellä ajattelulla ekososiaalista sivistystä opettajatutkijoiden yhteistyössä

03/11/2022
Luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi ja ilmastomuutoksen pysäyttämiseksi on etsittävä keinoja niin talouden, filosofian, tekniikan kuin koulutuksenkin kautta. Ammatillisen ja inhimillisen kasvun merkitys korostuu, kun ihmisen elämäntapaa …
Lue lisää

Educational perspective for solving Zambia’s and Kenya’s dairy value chain challenges

31/10/2022
The Zambian and Kenyan rapidly growing dairy sectors hold tremendous development and entrepreneurial potential that can be turned into employment opportunities, wealth creation, improved livelihoods …
Lue lisää

The challenges and needs of professional teacher training

25/10/2022
The growing understanding of learning processes is calling for transformation from lecture-based to student-centered teaching methods. Lecture-based teaching concentrates on rote learning and homogenizes students. …
Lue lisää

Oppilaitoksen organisaatiokulttuuri ja opiskelijoiden yhteiskunnallinen osallistuminen

30/09/2022
Yksi koulujen ja oppilaitosten tehtävistä on tukea opiskelijoiden kehittymistä osallistuviksi ja tasa-arvoisiksi yhteiskunnan jäseniksi (Perusopetuslaki 1998/628, Laki ammatillisesta koulutuksesta 2017/531, Lukiolaki 2018/714). YK toteaa kestävän …
Lue lisää

Piloting international student challenges: results on students’ perspective

26/09/2022
The 21st-century world of work requires a complex set of skills and competencies that are difficult to teach and learn within classrooms using traditional lecture-based …
Lue lisää

Building effective student teams in problem-based learning

26/09/2022
Teamwork is a core component of problem-based learning (PBL). In PBL learning happens through dealing with authentic problems in student teams. For solving the problem, …
Lue lisää

Mikä vaikuttaa oppimiseen?

22/09/2022
Melkein kaikilla lienee kokemusta siitä, että joskus oppiminen sujuu kuin itsestään, ja välillä taas uusi asia ei tunnu tarttuvan mieleen millään. Tämä artikkeli tarkastelee nykyisiä …
Lue lisää

University-industry collaboration through problem-based learning

20/09/2022
Higher education should be responsive to the changing world and societies’ needs and produce empowered graduates with transferrable skills and abilities for lifelong learning (Harvey, …
Lue lisää

Problem-based learning framework to boost agricultural productivity in Sub-Saharan Africa

20/09/2022
Agriculture plays an important role in sub-Saharan African (SSA) economic and social development (Sasson, 2012). Around half of the workforce in SSA is employed in …
Lue lisää

Advancing open distance learning in Sub-Saharan Africa through teacher training

05/08/2022
The growing population in sub-Saharan Africa (SSA) is hungry for education and skills development. Educational needs are especially high within the agricultural sector. Agriculture is …
Lue lisää

Professional training on problem-based learning for East and Southern African university teachers: Lessons learned

05/08/2022
African higher education institutions (HEIs) have a long and dominant tradition of lecture-based teaching (Muganga & Ssenkusu, 2019). This tradition is about to change with …
Lue lisää

Yhteistoiminnallisella oppimisella syväoppimista ja yhteistyötaitoja

05/08/2022
Yhteistyötaidot ovat merkittävässä roolissa korkeakouluopinnoissa ja työelämässä. Tässä artikkelissa kuvataan, kuinka opiskelijoiden syväoppimista ja yhteistyötaitoja tuettiin yhteistoiminnallista oppimista toteuttaen Hämeen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden opinnoissa. Yhteistoiminnallista oppimista …
Lue lisää

Design thinking in HAMK Design Factory

17/06/2022
Design thinking is an approach to exploring and solving problems through collaboration and creative methods. Importantly, design thinking is not a linear approach, but a …
Lue lisää

Application of problem-based learning in higher education in soil and climate change studies in Sub-Saharan Africa

16/06/2022
To solve the pressing concerns of climate change, land degradation, and food insecurity in Sub-Saharan Africa (SSA), a thorough understanding about the complex interactions between …
Lue lisää

Challenges of using problem-based learning in Africa’s higher education institutes and the way forward

16/06/2022
Problem-based learning (PBL) is an innovative teaching concept, building upon interaction and learners’ own objectives. While PBL has been used in higher education within the …
Lue lisää

Introducing problem-based learning to teach dairy production in Zambia for the first time: A teacher’s perspective

16/06/2022
The educational sector should be responsive and evolve in correspondence to the needs of the society and the world of work. To cope with complex …
Lue lisää

Positiivinen pedagogiikka – toiminnan idea Taitopajassa

27/05/2022
Nuorelle, jonka opintopolku ei ole itsestään selvä, tarvitaan oppimisympäristö, jossa hän voi edelleen kehittää opiskelun perustaitoja ja vahvistaa identiteettiään osaajana. Joillekin nuorille perinteinen opiskelu koulussa …
Lue lisää
Ihminen katsoo auringonlaskua kädet sivuille levitettynä

Uskonnollinen ihmiskäsitys

23/05/2022
Noin 85 prosenttia maailman väestöstä kuuluu johonkin uskontokuntaan (Pew Research Center, 2015). Uskontoja ja niiden mukanaan tuomia identiteettikysymyksiä on kautta historian käytetty ihmisten hallinnoinnin – …
Lue lisää
Nainen pukee kasvoilleen hengityssuojainta

Ammatillisten opettajien kokemuksia opetustyöstä ja ammatillisesta koulutuksesta korona-aikana

06/05/2022
Korona-aika on muovannut koulutuksen toteutusta ja opetusta maaliskuusta 2020 lähtien. Pandemialla on ollut merkittävä vaikutus myös ammatilliseen koulutukseen, vaikka kansainvälisesti Suomen ammatillisen koulutuksen järjestelmän joustavuutta …
Lue lisää

Behavioristisen ihmiskäsityksen näkökulmia ammatilliseen opetukseen

04/05/2022
Ammatillinen opetustyö käy läpi jatkuvaa murrosta, mikä johtuu uusista teknologisista innovaatioista, alati lisääntyvästä digitalisaatiosta sekä muuttuvasta ihmiskäsityksestä. Yhä enemmän annetaan painoarvoa opiskelijan omalle reflektoinnille, itsearvioinnille …
Lue lisää

Marxilainen ihmiskäsitys: ihminen on yhteiskunnallinen olento

03/05/2022
Artikkelissa tarkastellaan preussilaisen Karl Marxin ajatuksiin pohjautuvaa ihmiskäsitystä. Sen taustalla oli kritiikki taloustiedettä ja teologiaa kohtaan niiden kykenemättömyydestä selittää teollisuusyhteiskunnassa elävien ihmisten hyvin erilaista elintasoa …
Lue lisää

Etäopetus ja opettajan ääniongelmat

24/03/2022
Monessa ammatissa puheääni on hyvin keskeinen, ellei keskeisin, työväline. Mitä vaativampaa äänenkäyttö työssä on, sitä todennäköisemmin erilaiset äänihäiriöiden riskitekijät voivat aiheuttaa oireita. Sala (2004) luokittelee …
Lue lisää
Pirrettyjä kasvoja, jotka esittävät eri emootioita.

Tunnemittarin hyödyntäminen osana AMK-opiskelijoiden oppimiskokemusten selvittämistä

21/02/2022
Opiskelutilanteisiin liittyy tunteita, jotka vaikuttavat opiskelijoiden oppimisprosesseihin. Tunnekokemusten selvittämisen kautta opettajat voivat saada näkökulmia opetuksen kehittämiseen ja oppimisen tukemiseen. Toisaalta keskeistä on, että opiskelijat itse …
Lue lisää

Inkluusiota edistävä työelämäyhteistyö ammatillisessa koulutuksessa

14/12/2021
Ammatillisessa koulutuksessa työelämäyhteistyö on oppilaitoksen ja työpaikan välistä rajapintaa, jossa tarjotaan opiskelijalle mahdollisuus hankkia osaamista aidossa työympäristössä. Ammatillisen koulutuksen toimintaympäristössä inkluusio tarkoittaa toimintaa, ideologiaa ja …
Lue lisää

Etä(istä)opiskelua – puolin ja toisin

13/12/2021
Artikkelissa tarkastellaan korona-ajan opetusta ja oppimista kolmesta näkökulmasta: opettajan, opettajaopiskelijan ja opettajankouluttajan. Artikkeli rakentuu käytännön ja teorian vuoropuheluna opettajaopiskelijan Kustin ja opettajankouluttajien välillä. Kusti oli …
Lue lisää
An old man laying on the floor.

Vocational Student Teachers’ Perspectives of Pedagogical Infrastructure Components of First Aid Simulation Games

10/12/2021
Gamification has increased in vocational education and training (VET) as it has been found to have a wide range of benefits for learning, for example, …
Lue lisää
Maapallo lehdeltä valuvassa vesipisarassa.

Kyytiä pirullisille ongelmille

09/12/2021
Ilmastonmuutos, luontokato, ravinnon ja puhtaan veden hupeneminen – elämme aikoja, joina meillä jokaisella on paljon tehtävää maapallon säilyttämiseksi elinkelpoisena ja turvallisena paikkana. Samalla meidän täytyy …
Lue lisää
Seinämaalaus, joka esittää viittä oksalla istuvaa pöllöä.

Koronapandemian oppeja ja opetuksia ammatilliselle koulutukselle

08/12/2021
Reilu puolitoista vuotta kestänyt koronaviruspandemia on koetellut poikkeuksellisen voimakkaasti koulutusjärjestelmän ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien toiminta- ja sopeutumiskykyä. Monessa asiassa on onnistuttu hyvin, mutta kehittämisen tarvetta …
Lue lisää
Kahden kuvan kollaasi. Toisessa nuoret työskentelevät autokorjaamossa ja toisessa nuori ajaa ajosimulaattorilla.

Nivelvaiheen opinto-ohjauksen eli NOPOn toimintamalli Oulun seudulla

10/11/2021
NOPO-opinto-ohjauksen tavoite on perusopetuksen päättävän nuoren kiinnittyminen toisen asteen opintoihin yksilöllisen ohjausprosessin tukemana. Sen avulla tuetaan oppilaan tulevaisuusorientaatiota ja omien koulutuksellisten tavoitteiden selventämistä. Lisäksi NOPO-opinto-ohjaus …
Lue lisää
1 2 3 4 5 6 7 Next »

Primary Sidebar

Popular posts

  • Miten projektisuunnitelma tehdään? 28.1k views
  • Holistisen ihmiskäsityksen näkökulmia kasvatukseen ja opetukseen 17.9k views
  • Humanistisen ihmiskäsityksen näkökulmia opetukseen 13.3k views
  • Holographic fan case study 12.3k views
  • Paras ohjelmointikieli ohjelmoinnin opiskelun aloittamiseen 6.8k views
  • Miten monialainen yhteistyö rakentuu? 6.7k views
  • The Importance of Advertising Tourism Services on the Internet 6.5k views
  • Biological Conception of Man 6.2k views
  • Käytännön ohjeita puhelinmyyntiin 6.1k views
  • Hyvät käytännöt asiakaslähtöisten ja monitoimijaisten palvelujen kehittämisessä 4.6k views

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

HAMK logo

Copyright © 2023 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in