Sisältöä luovat tekoälyt ovat viime kuukausina vaikuttaneet todella paljon moniin aloihin, mukaan lukien korkeakoulusektoriin. Tämä vaikuttaa oppilaitosten ja opettajien työskentelytapoihin, ja samalla se muuttaa myös …
Pelaamisen yhdistäminen hoitotyön opetukseen on kasvattanut suosiotaan. Yhdistämällä virtuaalisimulaatiopeli hoitotyön opetukseen voidaan mahdollistaa opiskelijoiden mielekäs oppiminen.
Mielekkään oppimisen malli toimii esimerkkinä siitä, mitä hyvän oppimisprosessin tulisi …
Digitalisaatio on tuonut ammatilliseen koulutukseen uusia mahdollisuuksia jo pitkään. Koronaviruspandemiasta palautumisen aikana ja digitalisaation kehittymisen myötä opetus on yhä voimakkaammin siirtynyt luokkahuoneista ja työsaleista verkkoon …
Vieraiden kielten opetustarjonta on yksipuolistunut Suomessa. Valtaosa perus- ja toisen asteen opiskelijoista opiskelee kotimaisten kielten lisäksi vain englantia, sillä yhdeksän kymmenestä oppilaasta valitsee englannin A1-kielekseen. …
Työelämän ja yhteiskunnan muutokset asettavat tarpeen ammatillisen opettajuuden kehittämiselle. Tarvitaan ohjausosaamista, joka huomioi entistä laajemmin tulevaisuuden muutosajurit. Uutta luova asiantuntijuus ja kyky ennakointiin sekä nopeaan …
Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) pilotoitiin syksyllä 2022 uutta hybridiopetustilaa ja joustavaa hybridiopetusta. Hybridiopetus tarkoittaa lähi- ja etäopetuksen erilaista yhdistelyä, jossa tavoitteena muodostaa yhtenäisen ryhmän ja kokemuksen …
Puhekielessä sana moderni herättää usein mielikuvia tästä hetkestä, jossa elämme uuden teknologian ja yhteiskunnan ympäröimänä. Moderni teknologia on aina melkein jokaisen saatavilla. Älypuhelimen avulla pääsee nopeasti internetin kautta …
Kysymys ihmisen olemuksesta on ikiaikainen. Se on siis askarruttanut ihmisen mieltä jo kauan. Eri aikoina ja eri kulttuuripiireissä ihmisen olemusta on lähestytty eri tavoin. Ihmiskäsityksiä …
In the current knowledge economy, worker skills and expertise are becoming more important than physical resources (Zubovic et al., 2009). Within the 21st century work-related …
Ihmiskäsitys on kokonaisvaltainen, useimmiten hypoteettinen näkemys siitä, mitä ja millainen ihminen on, mikä on hänen alkuperänsä ja miksi ihminen voi tulla. Ihmiskäsitys ilmentää ihmisen asemaa …
Miten opiskelijoita voidaan tukea opinnoissaan? Opiskelukykymallin tarkastelu Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) HowULearn-oppimiskokemuskyselyn valossa osoittaa, että opiskelukyky on dynaaminen kokonaisuus, joka vaatii kehitystyötä sekä opiskelijoiden, opetuksen että …
Oppiminen on sosiaalinen tapahtuma. Yhdessä oppiminen mahdollistaa oman osaamisen ja kokemuksen jakamisen, mutta samanaikaisesti se mahdollistaa toisilta oppimisen. Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ammatillisessa opettajankoulutuksessa toteutettiin lukuvuonna …
The framework for learning patterns, known as the Student Approaches, to Learn (SAL) tradition, was developed in the late 1970s and early 1980s by academics …
NOPO- eli nivelvaiheen opinto-ohjauksen tavoitteena on perusopetuksen päättävän nuoren kiinnittyminen toisen asteen tai siirtymävaiheen opintoihin yksilöllisen ohjausprosessin tukemana. Nivelvaiheen opinto-ohjaus, josta tieteellisissä yhteyksissä puhutaan siirtymävaiheen …
Mitä tulee, kun pistetään yhteen 56 insinööriopiskelijaa, 3 vaihto-opiskelijaa ja 6 pienyritystä, joiden tavoitteena on kestävän kehityksen vastuullisuusviestintä kansainvälisyyttä korostaen? Mielenkiintoisia yritysvierailuja, kielitaidon lisääntymistä, kestävän …
Digitalization is transforming education and working life everywhere. It is ubiquitous, influencing the ways in which we work, learn, and communicate with each other. People …
The demand for higher education in sub-Saharan Africa (SSA) is high, with the labour market requiring skilled, knowledgeable and adaptable graduates capable of contributing to …
Building on the idea that all teachers participate in the research activities of a university, HAMK Design Factory has taken the initiative to integrate research …
Ryhmätyöskentelystä voidaan kehittää pedagogisesti positiivinen ja antoisa oppimiskokemus selvittämällä opiskelijoiden toiverooleja ja heidän ajatuksiaan ryhmässä toimimisesta. Tämän artikkelin tarkoituksena on kuvailla, analysoida ja ymmärtää ammattikorkeakouluopiskelijoiden …
Janakkalan perhekeskuksessa haluttiin vahvistaa tietoisuutta monialaisesta yhteistyöstä ja sen tekemisen tavoista, jotta monialainen yhteistyö toteutuisi vieläkin toimivammin. Väitöskirjatutkija Taru Liljan kolmiosaisessa luentosarjassa elo-syyskuussa 2022 pureuduttiin …
Millaiset tekijät edistävät ja haastavat korkeakoulujen yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa? Entä millaisilla edellytyksillä verkostot onnistuvat toiminnassaan? Tässä artikkelissa kuvataan kansainvälisenä yhteistyönä toteutettavan uuden master’s degree -tutkinnon …
Luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi ja ilmastomuutoksen pysäyttämiseksi on etsittävä keinoja niin talouden, filosofian, tekniikan kuin koulutuksenkin kautta. Ammatillisen ja inhimillisen kasvun merkitys korostuu, kun ihmisen elämäntapaa …
The Zambian and Kenyan rapidly growing dairy sectors hold tremendous development and entrepreneurial potential that can be turned into employment opportunities, wealth creation, improved livelihoods …
The growing understanding of learning processes is calling for transformation from lecture-based to student-centered teaching methods. Lecture-based teaching concentrates on rote learning and homogenizes students. …
Yksi koulujen ja oppilaitosten tehtävistä on tukea opiskelijoiden kehittymistä osallistuviksi ja tasa-arvoisiksi yhteiskunnan jäseniksi (Perusopetuslaki 1998/628, Laki ammatillisesta koulutuksesta 2017/531, Lukiolaki 2018/714). YK toteaa kestävän …
The 21st-century world of work requires a complex set of skills and competencies that are difficult to teach and learn within classrooms using traditional lecture-based …
Teamwork is a core component of problem-based learning (PBL). In PBL learning happens through dealing with authentic problems in student teams. For solving the problem, …
Melkein kaikilla lienee kokemusta siitä, että joskus oppiminen sujuu kuin itsestään, ja välillä taas uusi asia ei tunnu tarttuvan mieleen millään. Tämä artikkeli tarkastelee nykyisiä …
Higher education should be responsive to the changing world and societies’ needs and produce empowered graduates with transferrable skills and abilities for lifelong learning (Harvey, …
Agriculture plays an important role in sub-Saharan African (SSA) economic and social development (Sasson, 2012). Around half of the workforce in SSA is employed in …
The growing population in sub-Saharan Africa (SSA) is hungry for education and skills development. Educational needs are especially high within the agricultural sector. Agriculture is …
African higher education institutions (HEIs) have a long and dominant tradition of lecture-based teaching (Muganga & Ssenkusu, 2019). This tradition is about to change with …
Yhteistyötaidot ovat merkittävässä roolissa korkeakouluopinnoissa ja työelämässä. Tässä artikkelissa kuvataan, kuinka opiskelijoiden syväoppimista ja yhteistyötaitoja tuettiin yhteistoiminnallista oppimista toteuttaen Hämeen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden opinnoissa. Yhteistoiminnallista oppimista …
Design thinking is an approach to exploring and solving problems through collaboration and creative methods. Importantly, design thinking is not a linear approach, but a …
To solve the pressing concerns of climate change, land degradation, and food insecurity in Sub-Saharan Africa (SSA), a thorough understanding about the complex interactions between …
Problem-based learning (PBL) is an innovative teaching concept, building upon interaction and learners’ own objectives. While PBL has been used in higher education within the …
The educational sector should be responsive and evolve in correspondence to the needs of the society and the world of work. To cope with complex …
Nuorelle, jonka opintopolku ei ole itsestään selvä, tarvitaan oppimisympäristö, jossa hän voi edelleen kehittää opiskelun perustaitoja ja vahvistaa identiteettiään osaajana. Joillekin nuorille perinteinen opiskelu koulussa …
Noin 85 prosenttia maailman väestöstä kuuluu johonkin uskontokuntaan (Pew Research Center, 2015). Uskontoja ja niiden mukanaan tuomia identiteettikysymyksiä on kautta historian käytetty ihmisten hallinnoinnin – …
Korona-aika on muovannut koulutuksen toteutusta ja opetusta maaliskuusta 2020 lähtien. Pandemialla on ollut merkittävä vaikutus myös ammatilliseen koulutukseen, vaikka kansainvälisesti Suomen ammatillisen koulutuksen järjestelmän joustavuutta …
Ammatillinen opetustyö käy läpi jatkuvaa murrosta, mikä johtuu uusista teknologisista innovaatioista, alati lisääntyvästä digitalisaatiosta sekä muuttuvasta ihmiskäsityksestä. Yhä enemmän annetaan painoarvoa opiskelijan omalle reflektoinnille, itsearvioinnille …
Artikkelissa tarkastellaan preussilaisen Karl Marxin ajatuksiin pohjautuvaa ihmiskäsitystä. Sen taustalla oli kritiikki taloustiedettä ja teologiaa kohtaan niiden kykenemättömyydestä selittää teollisuusyhteiskunnassa elävien ihmisten hyvin erilaista elintasoa …
Monessa ammatissa puheääni on hyvin keskeinen, ellei keskeisin, työväline. Mitä vaativampaa äänenkäyttö työssä on, sitä todennäköisemmin erilaiset äänihäiriöiden riskitekijät voivat aiheuttaa oireita. Sala (2004) luokittelee …
Opiskelutilanteisiin liittyy tunteita, jotka vaikuttavat opiskelijoiden oppimisprosesseihin. Tunnekokemusten selvittämisen kautta opettajat voivat saada näkökulmia opetuksen kehittämiseen ja oppimisen tukemiseen. Toisaalta keskeistä on, että opiskelijat itse …
Ammatillisessa koulutuksessa työelämäyhteistyö on oppilaitoksen ja työpaikan välistä rajapintaa, jossa tarjotaan opiskelijalle mahdollisuus hankkia osaamista aidossa työympäristössä. Ammatillisen koulutuksen toimintaympäristössä inkluusio tarkoittaa toimintaa, ideologiaa ja …
Artikkelissa tarkastellaan korona-ajan opetusta ja oppimista kolmesta näkökulmasta: opettajan, opettajaopiskelijan ja opettajankouluttajan. Artikkeli rakentuu käytännön ja teorian vuoropuheluna opettajaopiskelijan Kustin ja opettajankouluttajien välillä. Kusti oli …
Gamification has increased in vocational education and training (VET) as it has been found to have a wide range of benefits for learning, for example, …
Ilmastonmuutos, luontokato, ravinnon ja puhtaan veden hupeneminen – elämme aikoja, joina meillä jokaisella on paljon tehtävää maapallon säilyttämiseksi elinkelpoisena ja turvallisena paikkana. Samalla meidän täytyy …
Reilu puolitoista vuotta kestänyt koronaviruspandemia on koetellut poikkeuksellisen voimakkaasti koulutusjärjestelmän ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien toiminta- ja sopeutumiskykyä. Monessa asiassa on onnistuttu hyvin, mutta kehittämisen tarvetta …
NOPO-opinto-ohjauksen tavoite on perusopetuksen päättävän nuoren kiinnittyminen toisen asteen opintoihin yksilöllisen ohjausprosessin tukemana. Sen avulla tuetaan oppilaan tulevaisuusorientaatiota ja omien koulutuksellisten tavoitteiden selventämistä. Lisäksi NOPO-opinto-ohjaus …