Ammattikorkeakouluopiskelijat NOPSAlla opintopolulla
Kuuntele – Listen Artikkelissa kuvataan ammatillisesta koulutuksesta tai lukiosta tekniikan aloille ammattikorkeakouluun siirtyneiden opiskelijoiden urapolkuja sekä heidän kokemaansa uraohjauksen jatkumoa omalla opintopolullaan. Toinen artikkelin keskeisistä…
Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien AHOT-prosessit vaihtelevat
Kuuntele – Listen Liiketalouden osaamispolkujen rakentaminen Urareitti-hankkeessa koostuu useasta eri prosessista. Aikaisemmin hankkeeseen liittyen on laadittu artikkeli esitellen viitekehyksenä liiketalouden osaamisperustaa sen koostuessa yleisistä ja…
Suunnanottoja uraohjauksen kentillä ‒ uraohjauksen ajankohtaisteemat
Kuuntele – Listen Ohjauksen tarve on elinikäistä. Tavoitteena pitäisikin olla uraohjauksen jatkumo, jossa ohjausta on tarjolla kaikille sitä tarvitseville riippumatta siitä, ovatko he koulutuksen piirissä,…
Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien ohjaus ja osaamisen tunnistaminen tukevat integroitumista
Kuuntele – Listen Suomessa asuvista maahanmuuttajista osalla on muualla suoritettu korkeakoulututkinto, mutta sen hyödyntäminen voi olla vaikeaa suomalaisessa kontekstissa. Korkeasti koulutetut maahanmuuttajat tarvitsevat heille suunnattua…
Nopsasti ja ohjatusti ammattioppilaitoksesta korkeakouluun
Kuuntele – Listen NOPSA-Nopea ammatillinen väylä työelämään -hankkeella (ESR) haetaan ratkaisua ammatillisesta koulutuksesta jatko-opintoihin siirtymisen sujuvoittamiseen ja työelämään johtavan opintopolun nopeuttamiseen. Hankkeessa kehitetään opiskelijoille yksilöllisiä…
Osaamisperusteisen opetuksen ja ohjauksen kehittäminen opetushenkilöstön yhteistyönä
Kuuntele – Listen Artikkelissa kuvataan yhden koulutuksen järjestäjän ammatillisen peruskoulutuksen kehittämishanketta, jossa kehittämisen kohteena olivat koulutuksen järjestäjän osaamisperusteiset opetussuunnitelmat, opiskelijan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma sekä opiskelijan ohjauksen…
Siltoja tulevaisuuteen ja työhön
Kuuntele – Listen Ammatillisen koulutuksen reformi on yksi hallituksen kärkihankkeista (OKM 2017). Reformi uudistaa koulutusta vastaamaan opiskelijoiden ja työelämän tarpeita. Työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä…
Hyvällä uraohjauksella työelämään
Kuuntele – Listen Opiskelijat tarvitsevat opintojensa aikana uraohjausta työelämään sijoittumisessa, tukea oman osaamisensa ymmärtämiseen ja tietoa tulevaisuuden tarjoamista vaihtoehdoista. Miten nämä tavoitteet toteutuvat koulussa? Mitä…
Kohti ammatillisen koulutuksen uudistusta
Kuuntele – Listen Ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijat pääsivät lukuvuoden 2016‒2017 aikana seuraamaan läheltä ammatillisen koulutuksen reformin valmistelua. Uudistukset tulevat voimaan vuoden 2018 alusta. Ammatillinen koulutus uudistetaan osaamisperusteiseksi…
Uusia keinoja korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseen
Kuuntele – Listen Urareitti on valtakunnallinen hanke, jolla pyritään parantamaan korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien mahdollisuuksia osallistua suomalaiseen yhteiskuntaan. Liiketalouden alalla hankkeen tavoitteena on luoda osaamispolku, joka…
Toiminnallinen tulevaisuusäänestys oppilaanohjauksen työvälineeksi
Kuuntele – Listen Tulevaisuusohjauksen (eng. Futures Guidance) ydin on avartaa henkilökohtaisen tulevaisuuden perspektiiviä, kiteyttää Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen koulutuspäällikkö Leena Jokinen. Oppija asettaa omaehtoisesti päämääriä…
Yhteistyö kiinnostaa ammatillisia kieltenopettajia
Kuuntele – Listen NOPSA-Nopea ammatillinen väylä työelämään -hankkeessa (ESR) on tavoitteena luoda sujuvia siirtymiä ammatillisen toisen asteen opinnoista ammattikorkeakouluun. Yhtenä kehittämisen kohteena on kieltenopetus. Hankkeen…
Digikompetenssit haltuun – case digitaalisten osaamismerkkien suorittaminen osana opettajaopintoja
Kuuntele – Listen Hallituksen toimintasuunnitelman mukaan Suomi on vuonna 2025 koulutuksen, osaamisen ja modernin oppimisen kärkimaa, jossa kannustetaan jatkuvaan oppimiseen (Valtioneuvosto 2016, 31). Johdanto Tavoitteeseen…
TTS:n DIGILOIKKA – Askelmerkkejä kohti verkossa tapahtuvaa opinto-ohjausta
Kuuntele – Listen Opinto-ohjauksen siirtäminen verkkoon, digiloikka, edeltää ja edellyttää ajan ilmiöiden havainnointia, ajatusten kypsyttelyä, keskeneräisyyden sietämistä ja organisaation johtoryhmän taustatukea. Perinteiset opintojen ohjauksen ja…
Avoin AMK -opiskelijan ohjaus nyt ja tulevaisuudessa
Kuuntele – Listen Avoin AMK on vakiintunut osa ammattikorkeakoulujen toimintaa. Miten avoimen AMK:n opiskelijoita ohjataan? Millaisia hyviä ohjauskäytänteitä on olemassa? Miltä näyttää ohjauksen tulevaisuus? Avointa…
Yhteistä opettajankoulutusta HAMKissa ja VIAssa
Kuuntele – Listen Kumppanikorkeakoulut toteuttivat vuodenvaihteessa ensimmäisen opettajankoulutuksen yhteisprojektin. Kansainvälinen toteutus haastoi opiskelijat astumaan mukavuusalueidensa ulkopuolelle. Palkintona oli opintopisteiden lisäksi arvokasta kokemusta. Tausta ja tavoitteet…
Digitaalinen opinto-ohjaus ammatillisissa oppilaitoksissa
Kuuntele – Listen Opinto-ohjauksen kolme peruspilaria ovat tiedotus, neuvonta ja ohjaus. Miten näitä asioita voidaan digitalisoida huomioiden asiakaskunnan moninaisuus, erilaiset ohjaukselliset tarpeet sekä ajasta ja…
Innostu matematiikasta!
Kuuntele – Listen Matematiikka on tärkeää. Näin ajattelevilla tuntuu olevan myös huoli siitä, että matematiikan opiskelu sen tärkeydestä huolimatta ei kiinnosta. (Ola 2016, 3.) Maailman…
Video osana osaamisen arviointia
Kuuntele – Listen Osaamisen näkyväksi tekeminen kuuluu toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittamiseen kiinteästi. Yhä vähenevät resurssit ovat saaneet pohtimaan muun muassa videokuvauksen hyötyjä tutkintotilaisuuksien arviointiaineiston…
Miten monialainen yhteistyö rakentuu?
Kuuntele – Listen Monialaisen yhteistyön rakentuminen edellyttää muutakin kuin asiantuntijoiden yhteen liittämistä. Yhteistyön taitojen oppiminen on osallistujien omistama kehittämisen ja kehittymisen prosessi, joka tapahtuu arjen…
Digitaalinen amk-kieltenopetus – utopiaa vai arkipäivää?
Kuuntele – Listen Ammattikorkeakoulujen kieltenopetuksen tavoitteena on valmentaa opiskelijoita toimimaan eri kielillä työelämän monimuotoisissa vuorovaikutustilanteissa. Pystyykö opetus tällä hetkellä vastaamaan niihin haasteisiin, joita työelämän ja…
Ura- ja opinto-ohjauksen tutkimusperustaisuus
Kuuntele – Listen Mihin ohjausta koskeva päätöksenteko ja ohjausammattilaisen työkäytäntö perustuvat? Kuinka tietoisia niitä koskevat valinnat ovat? Miten voi perustella ohjauksen organisointitapaa, resursointia tai omaa…
Valmentava koulutus vie maahan muuttanutta elämässä eteenpäin
Kuuntele – Listen Korkeakouluopintoihin valmentavassa koulutuksessa kehitetään maahanmuuttajien ammatillista suomen kielen taitoa, muuta ammatillista osaamista sekä työ- ja opiskelutaitoja. Koulutuksen avulla voidaan edistää maahanmuuttajien etenemistä…
Uudenlaista työntekoa pilvipalvelussa
Kuuntele – Listen HAMKissa on otettu vaiheittain käyttöön Microsoftin Office 365 -palvelu yhteisöllisen työskentelyn ja viestinnän välineeksi. Muutos työkaluissa ja ennen kaikkea toimintatavoissa on ollut…
O365-intran käyttöönotto ammattikorkeakoulussa
Kuuntele – Listen HAMKissa otettiin käyttöön Office 365 -pilvipalvelut yhteisöllisen työskentelyn ja viestinnän alustaksi: vanhat opiskelija- ja henkilöstöintrat rakennettiin SharePoint Onlineen ja muut O365-osapalvelut nivottiin…
O365-alipalvelut käyttöön eri tavoin
Kuuntele – Listen O365-palveluun tulee jatkuvasti uusia alipalveluita, ja olemassa oleviin palveluihin tulee sekä korjauksia että uusia ominaisuuksia. Alipalveluiden toiminta on varsin sirpaloitunutta ympäri palvelua:…
Projekti alkaa ja loppuu, työ jatkuu
Kuuntele – Listen HAMKin uudessa intrassa ei ole kysymys vain uudesta julkaisujärjestelmästä tai uusista sivustoista, vaan kokonaan uudenlaisista työkaluista ja erilaisesta toimintakulttuurista. ”Uutta intraa” ja…
Osaamismerkeillä suunnataan osaamisen kehittymistä
Kuuntele – Listen Hämeen ammattikorkeakoulussa on tänä vuonna otettu käyttöön osaamismerkit. Niiden tarkoituksena on tuoda esille työssä syntynyttä osaamista sekä suunnata työntekijöiden taitoja ja toimintaa…
Kohti digikykyä
Kuuntele – Listen Kehitysprojektien, ja etenkin tietojärjestelmäprojektien, vaarana voi olla niiden erillisyys yhteisön muusta työstä varsinkin projektin päätyttyä. Intraprojektin päättymisen jälkeen Office 365 ‑palveluun liittyvä…
Opetuksen digiagendassa katse tulevaisuuteen
Kuuntele – Listen Digitalisoituminen on yksi HAMK strategian painopisteistä. Syksyllä 2015 teimme HAMKin eCampus-tiimissä digiagendan eli elävän toimeenpanosuunnitelman opetuksen digitalisaation edistämiseksi kolmelle seuraavalle lukuvuodelle. Agenda…
Flexible and Agile Studying in Master’s Degree – Experiences on Flipped Classroom in the University of Applied Sciences
Kuuntele – Listen The Flipped Classroom model offers efficient and meaningful approach in Master’s Degree level studies in universities of applied sciences, but it demands…
Digiaika – oletko opettajana valmis tulevaisuuteen?
Kuuntele – Listen Digitalisaation on uskottu mullistavan koulutuksen. Odotuksista huolimatta suuria mullistuksia ei opetuksessa juurikaan ole tapahtunut. Oppilaitosten onkin nähty vastaavaan digitaaliseen murrokseen liian hitaasti.…
Osaamismerkit osaamisen tunnustamisessa
Kuuntele – Listen Digitaalisia osaamismerkkejä jaetaan sosiaalisessa mediassa ja henkilökohtaisissa portfolioissa kertomassa henkilön osaamisesta ja taidoista. Osaamismerkki kertoo sen myöntäjän ja saajan sekä arvioinnin kriteerit.…
Opiskelijan ohjaus henkilökohtaisissa oppimisympäristöissä
Kuuntele – Listen Erilaiset digitaaliset tietokone- ja älypuhelinsovellukset ovat viime vuosikymmenen aikana nousseet jokapäiväisiksi, arjen käyttövälineiksi. Samalla nämä välineet ovat sulautuneet osaksi hiljaisen tiedon muodostuksen,…
Ensikokemuksia cMOOC-kursseista digitaalisen nuorisotyön opetuksessa
Kuuntele – Listen Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) ja Metropolia ammattikorkeakoulu (Metropolia) yhdessä työelämäkumppaneidensa kanssa käynnistivät helmikuussa 2016 uudenlaisen digitaaliseen nuorisotyöhön liittyvän opetuskokeilun, jossa monia asioita tehtiin…
Kokeilijasta kehittäjäksi − EduLAB Oulu Teacher Education Program
Kuuntele – Listen Oamk LAB on Oulun ammattikorkeakoulun, Oamkin, kehittämä oppimismalli, joka tarkoittaa monialaisilla projektitiimeillä toteutettavaa projektimuotoista oppimista. Eri toimialojen väliset painotukset vaihtelevat teemakohtaisten LABien…
Kohti digitaalista osaamista – valokeilassa opettajankoulutuksen toteutusmalli
Kuuntele – Listen Muuttunut tietoyhteiskunta on luonut uudenlaisia tarpeita opetukselle. Käytössä olevat virtuaalimaailmat, sosiaalinen media ja älylaitteet on valjastettu oppimisen ja opetuksen käyttöön. Johdanto Tietoyhteiskunnassa…
Vopeteko‑palkinnosta digimentoreihin − digiopetuksen hyvät käytännöt esiin
Kuuntele – Listen Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakouluissa on vuodesta 2012 lähtien järjestetty vuosittain yhteinen Verkko.ope‑seminaari. Tärkeimpänä tavoitteena on ollut nostaa esiin verkko-opetuksen hyviä käytäntöjä omien…
Digiopettaja ja onnistunut verkkokurssi
Kuuntele – Listen HAMKin ”Digiope” -ohjelmasta valmistuvilla uusilla opettajilla on monenlaisia hyvän oppimisen ja työelämän edellyttämiä digitaitoja ja ‑osaamista. Yksi niistä on taito suunnitella, toteuttaa…
Miksi jakaa avoimesti?
Kuuntele – Listen Pirkanmaan toisen asteen koulutuksen PAOK‑hanke jakoi vuonna 2010 Avoin oppimiskulttuuriteko ‑palkinnon kolmelle lukion äidinkielen opettajalle. He olivat jakaneet toisilleen kaikki vuosikymmenten aikana…
Oppimiskokemuksena MOOC
Kuuntele – Listen Digitalisaatio on saanut meidät uudistamaan koulutuksen rakenteita ja oppimisympäristöjä. Kehitys on muuttanut käsitystämme oppimisympäristöistä ja oppimisen mahdollisuuksista. Oppimisen avoimuus ja saavutettavuus tuo…
Analysis of Finnish Skills Competition and Inspirations to China
Kuuntele – Listen WorldSkills is the global hub for skills excellence and development. It is the biggest Skills competition in the world, but it is…