• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

​Itsearviointityön tukeminen hankeverkostossa

Mika Sihvonen

11.09.2018
Kuuntele - Listen

TAIKOJA-koordinaatiohankkeen yksi tehtävä on tarjota TAITO-verkostossa mukana oleville kehittämishankkeille tukea hankkeiden itsearviointityössä. Toiminnan aikana tehtävä itsearviointityö on erittäin tärkeää, sillä sen avulla hankkeen toteuttajat saavat tietoa toimintansa luonteesta ja voivat esimerkiksi tehdä hanketyöhön tarpeellisia muutoksia, joiden avulla hankkeen tavoitteet on mahdollista saavuttaa paremmin.

TAIKOJA-koordinaatiohanke on hyödyntänyt itsearviointityön tukemistoiminnassaan muiden ESR-toimintalinjojen koordinointihankkeista saatua tietoa sekä TAIKOJA-hankkeen omaa itsearviointitoimintaa. Hankkeen itsearvioinnin voidaan katsoa tukevan ja lisäävän hankkeen seurantatietojen sekä rahoittajalle tehtävän raportoinnin kautta tulevaa ymmärrystä. Itsearvioinnin avulla hanke voi kuitenkin tarkastella niitä hanketoiminnan ominaisuuksia, joita pääasiassa määrällisiin mittareihin keskittyvät hankkeen seurantatiedot, kuten osallistujien tai tapahtumien lukumäärät eivät yllä.

Yhteistyötä hankkeiden kanssa

On hyvin yleistä, että hankesuunnitelmissa tuodaan esiin kehittämishankkeen itsearviointitehtävä ja kokeneet hanketoimijat ymmärtävät itsearvioinnin merkityksen. Itsearviointi saattaa kuitenkin jäädä hankkeiden muun toiminnan varjoon jo siitäkin syystä, ettei malleja juuri oman hanketoiminnan tai -konsortion arviointiin ole tarjolla ja hankkeen muut eri toimintamuodot vievät runsaasti voimavaroja.

Hanketoimijoiden on tärkeä olla mukana varsinkin itsearvioinnin suunnitteluvaiheessa, vaikka esimerkiksi tiedonkeruu- ja analyysivaihe on mahdollista ulkoistaa muille toimijoille, kuten koordinointihankkeelle. Hankkeessa työskentelevät asiantuntijat ovat arvioinnin suunnitteluvaiheessa avainhenkilöitä, jotka osaavat parhaiten arvioida, ketkä voivat vastata arviointikysymyksiin ja millaiset mittarit kuvastavat hankkeen toimintaa tarkoituksenmukaisesti.

Systemaattinen toiminta ja osuvat mittarit

Itsearvioinnin päätarkoituksena ei ole hankkeen menestyksen osoittaminen, vaan se kannattaa suunnitella hankkeen prosesseja tukevaksi. Hankkeen kannattaakin pyrkiä louhimaan sellaista arviointitietoa, jota on mahdollista saada vasta hankkeen toiminnan käynnistyttyä, mutta jonka avulla hankkeen toimijat voivat parantaa hankkeen prosesseja toiminnan aikana. Tällöin on tärkeää, että myös opittuja kokemuksia tai jopa varsinaisia epäonnistumisia saadaan nostettua esiin.

TAITO-ohjelmassa kehittämishankkeiden pääkohderyhmät koostuvat pääasiassa aikuisista oppijoista, joiden perustaidot kaipaavat kehittämistä. Kohderyhmiä voi olla muitakin, kuten esimerkiksi oppilaitoksen opettajat, joiden perustaitosuuntautuneita ohjaustaitoja pyritään kehittämään. Usein hankkeeseen liittyy koulutusta, josta kerättävä ja analysoitava koulutuspalaute on itsearviointina ollut systemaattisesti mukana jo hankkeen alusta lähtien.

TAIKOJA-koordinointihanke on kehottanut hankkeita tarkastelemaan itsearvioinneissaan myös muiden sidosryhmien näkökulmaa. Miten hanke viestii toiminnastaan, ovatko eri osatoteutukset hyvin esillä, miten yhteistyö eri hankepartnereiden välillä sujuu ja miten hanke näyttäytyy esimerkiksi partneri- tai sidosryhmäorganisaatioiden omissa toiminnoissa?

Erityisen tärkeää on itsearvioinnissa pohtia hankkeen jälkeistä aikaa, jolloin hankkeen tulokset realisoituvat. Itsearvioinnin kautta hankkeen luoma käytäntö saa paremmat mahdollisuudet juurtumiseen ja toiminnan vakiintumiseen, sillä itsearviointi tuo esiin vakiinnuttamisen kannalta keskeisten sidosryhmien tarpeet ja odotukset hankkeen toiminnalle. Jos itsearviointikysely toteutetaan esimerkiksi verkkolomakkeena, on syytä miettiä, mitkä sidosryhmät osaavat analysoida keskeisiä itsearvioinnin teemoja itsenäisesti sekä millaista kieltä ja terminologiaa käytetään. Arvioinnissa on hyödynnetty viisiportaista LIKERT-asteikkoa, jossa vastaaja voi päättää, kuinka paljon eri mieltä tai samaa mieltä annetun väitteen kanssa on. Itsearvioinneissa käy toisinaan myös niin, että asteikkoarviot antavat vain ylimalkaisen kuvan, sillä ihmiset saattavat karttaa huomattavan heikkojen tai erittäin hyvien arvioiden antamista. Siksi kyselyssä olisi hyvä saada myös suorasanaista palautetta ja kehitysehdotuksia.

Artikkeli on tuotettu Euroopan sosiaalirahaston osarahoittamassa TAIKOJA-koordinaatiohankkeessa. Hankkeen toteuttajia ovat Tampereen yliopisto, Hämeen ammattikorkeakoulu, OMNIA sekä Opintokeskus Sivis. Hankkeen toiminta-aika on 1.9.2015–31.10.2018.

Kirjoittaja

Mika Sihvonen toimii yliopisto-opettajana Tampereen yliopistolla ja on TAIKOJA-koordinaatiohankkeen tutkijakoordinaattori.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

TAIKOJA-koordinaatiohanke verkottaa perustaitoalan asiantuntijoita Katsaus TAIKOJA-hankkeen tutkimuksiin Tuotteistettu koulutuskokeilu korkeakoulun opinnollistettuna palveluna Taikoja-hankkeen tutkimus laajensi keskustelua perustaidoista
PREVIOUS POST ePortfolios in recruitment of upper secondary school teachers
NEXT POST Ensimmäinen ohjelmistorobottini

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111690642

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

hanke itsearviointi koordinaatiohanke seuranta

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Sihvonen, M. (2018). Itsearviointityön tukeminen hankeverkostossa. Teoksessa M. Vaalgamaa (toim.) TAIKOJA. HAMK Unlimited Professional 11.9.2018. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/itsearviointityon-tukeminen-hankeverkostossa

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA