• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

Digitaalinen disruptio muokkaa kulutus- ja käyttötottumuksia

Savua lähikuvassa

Jonna Forsblom, Tuuli Kovanen, Kristina Parkkonen, Mika Tuori & Mikko Mäntyneva

04.10.2017
Kuuntele - Listen

Tietotekniikka yhdistyy yhä enemmän arkisiin kulutus- ja käyttötottumuksiimme. Olemme tottuneet hakemaan vastauksia tiedontarpeisiimme eri lähteistä. Tiedonhakuun liittyvät tottumukset ovat kuitenkin muuttumassa ja mitä ilmeisesti jatkavat muuttumista tulevaisuudessakin. Ennen kotien olohuoneissa oli kirjahyllyssä tietosanakirja, jossa saattoi olla jopa parikymmentä osaa. Jos vaikka tulisi sellainen tiedontarve, johon pitäisi löytää selvennystä. Nykyään tietoa voi hakea vaikkapa Wikipediasta, mutta lisäksi lähes aiheesta kuin aiheesta on olemassa sähköinen palvelu, jonka sovelluksen käyttäjä voi ladata omaan puhelimeensa. Jo nyt esimerkiksi merkittävä osa internet-hauista tehdään äänikomennoilla (Bentahar 2017.) Erilaisten käyttöliittymien hyödyntäminen antaa mahdollisuuden nopeisiin tiedonhakuihin mitä erilaisimmissa käyttötilanteissa.

Digitaalisella disruptiolla tarkoitetaan vallitsevien toimintatapojen ja -mallien muuttumista digiteknologian käyttöönoton myötä. Kun tätä käsitettä tarkastellaan kulutus- ja käyttötottumuksien näkökulmasta, painopisteenä on, millaisella uudella tavalla digitaalisuuden mahdollistama uusi toimintatapa ratkaisee kuluttajan tarpeen. Toki silläkin on vaikutuksensa, mikä kulloinkin on asiakkaiden mieluisin käyttötottumus ja mihin palvelukanaviin palveluntarjoajat haluavat omia asiakkaitaan siirtää. Esimerkiksi junaliput ostettiin aiemmin yleensä etukäteen VR:n asiakaspalvelupisteestä, jossa asiakaspalvelijalle kerrottiin, mihin ja koska halutaan matkustaa. Tämän jälkeen asiakaspalvelija tulosti lipun ja veloitti lipun hinnan asiakkaalta. VR on päättänyt osana toimintakustannustensa karsimista lakkauttaa asiakaspalvelupisteinä toimivat lipputoimistonsa monista keskisuuristakin kaupungeista. Tämä on varmasti lisännyt junamatkustamiseen liittyviä ostoja itsepalveluna VR:n verkkokaupasta sekä kännykkäsovelluksen käyttöä ja on yksi esimerkki digitaalisen disruption vaikutuksesta.

Digitaalinen disruptio voi näkyä myös siinä, että kuluttajat haluavat vaihtaa vanhan palveluntuottajan toiseen sen vuoksi, että jälkimmäinen kykenee hoitamaan asiakkaan tarpeen helpommin, nopeammin tai halvemmalla. Keskeistä disruption toteutumisessa on myös se, että uudesta tavasta tulee vallitseva tapa hoitaa asia tai asiakkaan tarve.

Teknologia kehittyy nykyään kymmenkertaista vauhtia 20 vuoden takaiseen aikaan verrattuna. Vuonna 2016 pääosissa olivat itseohjautuvat autot ja Pokémon Go. Vuonna 2017 odotetaan robottiautojen ja virtuaalisten maailmojen kehitystä. (Kempas 2017.) Sananlasku ”vanhan loppu on uuden alku” kuvaa hyvin muutosta ja sen mukanaan tuomaa uutta. Me kuluttajina omaksumme merkittävätkin muutokset eri tavoin ja eriaikaisesti (Downes & Nunes 2013). Siitä huolimatta meidän kaikkien on omaksuttava uutta, halusimme sitä tai emme. Muutosta ei kuitenkaan tarvitse aina automaattisesti kokea vaikeana. Säilyttämällä mielen avoimena eri muodoissaan toteutuva muutos voidaan nähdä mahdollisuutena kehittymiseen ja entistä parempiin ratkaisuihin.

Kirjoittajat

Jonna Forsblom, Tuuli Kovanen, Kristina Parkkonen ja Mika Tuori opiskelevat ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa Liiketoiminnan kehittäminen -koulutusohjelmassa.

Mikko Mäntyneva toimii yliopettajana Hämeen ammattikorkeakoulun ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon Liiketoiminnan kehittäminen ja Business Management and Entrepreneurship -koulutuksissa. Lisäksi hän toimii tutkimuspäällikkönä Älykkäät palvelut -tutkimusyksikössä.

Lähteet

Bentahar, A. (2017). 2017 Will Be The Year Of Voice Search. Forbes 3.1.2017. Haettu 7.3.2017 osoitteesta https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/01/03/2017-will-be-the-year-of-voice-search

Downes, L. & Nunes, P. (2013). Big bang disruption. Harvard Business Review March, 44‒56.

Kempas, K. (2017). Teknologiavuosi 2017: Autonvalmistajat lupaavat robottiautoja, keinoäly osallistuu päätöksentekoon ja amerikkalaiset kehittävät Star Trek -laitetta, joka diagnosoi sairauksia. Helsingin Sanomat 7.1.2017. Haettu 7.3.2107 osoitteesta http://www.hs.fi/talous/art-2000005035393.html

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

telecommunicationDigital disruption in telecommunications Beaconit osana paikkatietoisia palveluita Oppimiskokemuksena MOOCOppimiskokemuksena MOOC Globalization and digitalization are disrupting retailingGlobalization and digitalization are disrupting retailing
PREVIOUS POST Datan visualisointi helpottaa tiedolla johtamista
NEXT POST Ohjelmistorobotiikka vapauttaa asiantuntijoiden aikaa rutiinitehtäviltä

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111991849

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

digitaalinen disruptio digitalisaatio käyttöliittymä kuluttaminen sähköinen palvelu tiedonhaku

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Forsblom, J., Kovanen, T., Mäntyneva, M., Parkkonen, K. & Tuori, M. (2017). Digitaalinen disruptio muokkaa kulutus- ja käyttötottumuksia. Teoksessa M. Mäntyneva (toim.) Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change. HAMK Unlimited Professional 4.10.2017. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/yrittajyys-ja-liiketoiminta/digitaalinen-disruptio/

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA