• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

VIKKE-valmennuksissa tarinallisuus yrityksen kehittämisen ytimenä

Kuva: Kanta-Hämeen kuvapankki

Outi Mertamo & Heidi Kerkola

16.12.2019
Kuuntele - Listen

Uusi valmennuskokonaisuus hyödyntää tarinallisuutta yrityskehityksen laajemmassa palvelumuotoiluprosessissa. Kehittämisprosessissa yrityksen tarina on mukana koko ajan tuotteistuksessa, hinnoittelussa, markkinoinnissa ja myynnissä. Lisäksi tarina tuodaan digitaalisiin kanaviin näkyväksi.

VIKKE – Virtuaalinen kulttuurimatkailu Kanta-Hämeessä -hankkeen tavoitteena on lisätä kulttuuri- ja matkailukohteiden näkyvyyttä digitaalisuuden ja tarinoiden avulla. Näkyvyyden lisääminen ja kehittäminen vaatii toimijoiden aktiivista osallistumista kehittämiseen, sillä ydinosaaminen sisällöstä on kohteilla itsellään. Tavoitteen saavuttamiseksi oli hankkeessa tarkoitus järjestää toimijoille valmennusta ja näin saada heidät aktiivisesti mukaan sekä hankkeen että ennen kaikkea oman toimintansa kehittämiseen.

HAMK Smart -tutkimusyksikössä on useissa hankkeissa järjestetty valmennusta matkailutoimijoille. Let’s go Tavastia! -hankkeessa on ollut kansainvälistymisen valmennuksia, kun taas DigiCoach– ja DigiReWork-hankkeissa on keskitytty yritysten digitaalisuuden kehittämiseen. Monet yritykset ovat nostaneet digikuntoaan merkittävästi ottamalla uusia digitaalisia palveluita käyttöön liiketoiminnan tueksi. Valmennuksista kerätyn palautteen perusteella todettiin, että toimijat kokivat tarvetta sisällön tuottamiseen. Matkailuliiketoiminnassa tarina, joka kumpuaa historiasta, merkkihenkilöistä, yrittäjistä tai sijainnista, luo lisäarvoa ja sisältöä tuotteille ja palveluille.

VIKKE-hankkeessa aiemmin havaittu tarve ja aikaisemmista valmennuskokonaisuuksista hankittu osaaminen yhdistettiin valmennuskokonaisuutta suunniteltaessa. Selvää oli, että kaiken tulee lähteä yrityksen olemassa olon ytimestä ja yrityksen tarinasta. Kanta-Hämeen maakunta on täynnä erilaisia vanhoja ja uudempia tarinoita, joita on selvästi hyödynnetty liian vähän matkailukohteiden tuotteistamisessa ja viestinnässä yleensä.

Tarpeista yrityskehittämisen valmennuskokonaisuudeksi

Digivalmennusten aikaisemmasta kokemuksesta ja tarinoiden hyödyntämisestä syntyi valmennuskokonaisuus, jossa tarina oli keskiössä yrityksen kehittämisessä. Valmennukset suunniteltiin siten, että ensin terävöitetään tarinaa ja sen hyödyntämistä tuotteessa ja palvelussa sekä markkinoinnissa. Ydintarinan ja tuotteen määrittelemisen jälkeen on myös syytä pohtia tarinan tuoma lisäarvo hintaan ja miten tarinaa voi hyödyntää tuotteistamisessa. Matkailu- ja kulttuurikohteille tarinan hyödyntäminen on merkittävä erottautumistekijä. Tarinan tulisi näkyä asiakkaille myös yrityksen toimitiloissa ja palvelussa – kaikessa, mitä asiakas kokee ennen käyntiä, palvelun aikana ja asioinnin jälkeen.

Markkinoinnissa tarinaa tulee kuljettaa mukana kaikessa sisällössä verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja visuaalisessa materiaalissa. Valokuvien, videoiden ja yrityksen visuaalisen ilmeen on tuettava tarinaa ja näin tarina tukee myös markkinointia ja on markkinoinnin punainen lanka. Tarinaan on lisäksi hyvä liittää matkailualueen, kaupungin, kunnan tai maakunnan matkailun kärjet ja tarinat. Näin tarina kytkeytyy osaksi isompaa kokonaisuutta ja hyödyttää kaikkia toimijoita markkinoinnissa etenkin digitaalisen näkyvyyden kannalta.

Digitaaliset näkyvyys- ja myyntikanavat ovat tärkeitä kaikille matkailu- ja kulttuurikohteille. Näissä kanavissa tulee näkyä myös kohteen palvelun tai tuotteen tarina. Digitaalisissa kanavissa erottautuminen on tärkeää, ja tarinallisella kuvauksella tuote tai palvelu tehdään helposti ostettavaksi. Hyvät kuvat, videot ja visuaaliset elementit herättävät kiinnostuksen, mutta tuotekuvaus, faktat ja tarina ovat kuitenkin ne, joita tarvitaan ostopäätöksen tekemiseksi. Tarinalla herätetään digitaalisissa kanavissa huomio ja erotutaan massasta luoden tuotteesta tai palvelusta muita markkinoilla olevia kiinnostavampi. Tarina auttaa usein myös kertomaan tuotteesta tarkemmin. Toimijat ovat monesti liian lähellä toimintaansa ja heidän on vaikea kuvailla riittävällä tavalla kohdetta tai palvelua, jotta esimerkiksi kansainvälinen asiakas ymmärtäisi kokonaisuuden.

Tarina on myös oleellinen osa oman tuotteen tai palvelun hissipuheen tai USP:n (Unique Selling Point) määrittämistä. Tarinan avulla voi näiden määritteleminen olla helpompaa. Hissipuhetta yritykset tarvitsevat myyntitilaisuuksissa. Kohdatessaan uusia tuttavuuksia on toisen mielenkiinnon herättämiseksi osattava 60 sekunnin aikana kertoa houkuttelevasti kohteesta tai tuotteesta. Myös matkanjärjestäjävierailuilla tarina on usein hyvä väline herättämään kiinnostus kohteeseen ja tuotteeseen. Tarinan avulla sinut sekä tuotteesi tai palvelusi muistetaan paremmin.

Tarina valmennuskokonaisuuden punaisena lankana

Yhdistämällä tarina teemoihin, joita valmennuksiin oli ajateltu toimijoiden liiketoiminnan kehittämiseksi, saatiin erittäin hyvä kokonaisuus, jossa tarina kulki osana valmennuspolkua alusta loppuun saakka. Tarina ja tarinallistaminen on nostettu näin keskiöön yritysten liiketoiminnan ja tuotteiden kehittämisessä (Tarinakone, 2015). Valmennuskokonaisuudessa tarina on mukana koko prosessin ajan tarinan luomisesta, tuotteisiin, viestintään, myyntiin ja markkinointiin. Tarina ja sen tuoma elämys on tärkeä osa jokaista yritystä ja kuuluu liiketoiminnan kaikkiin osa-alueisiin.

VIKKE-hankkeessa syntyi uusi tarinallistamisen valmennuskokonaisuus, jota toivottavasti monet muutkin matkailualueet ja toimijat pääsevät hyödyntämään. Valmennuksen toteutuksesta vastaa Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:n Kirsi Mikkola yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Kaikki valmentajat ovat perehtyneet erityisesti matkailun toimialaan Visit Finlandin akatemiakouluttajina.

Artikkeli on kirjoitettu VIKKE-hankkeessa, joka on EAKR -rahoitteinen hanke.

Kirjoittajat

Outi Mertamo, tuotantotalouden insinööri, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä Western Lakeland Kanta-Häme -hankkeen Hämeenlinnan seutukoordinaattorina. VIKKE-hankkeessa Mertamo toimi projektipäällikkönä toukokuuhun 2019 saakka.

Heidi Kerkola, liiketalouden tradenomi, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart tutkimusyksikössä VIKKE-hankkeen projektipäällikkönä.

Lähde

Tarinakone (2015). Hä? Tarinankerrontaa ja tarinallistamista. Mitä eroa? [Blogikirjoitus 8.3.2015] Haettu 10.12.2019 osoitteesta https://www.tarinakone.fi/blogi/ha-tarinankerrontaa-ja-tarinallistamista-mita-eroa

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Digitaalisuuden avulla matkailupalveluista uusia elämyksiä taidetta kylilleEloa ja iloa kylille Markkinoinnin vaikuttavuuden ja tuottavuuden parantaminenMarkkinoinnin vaikuttavuuden ja tuottavuuden parantaminen Tuotteistettu koulutuskokeilu korkeakoulun opinnollistettuna palveluna
PREVIOUS POST Liiketalouden opettajan työelämäjakso – osaamisen ja opettamisen kehittämistä samanaikaisesti
NEXT POST Hyväkin palkitsemisjärjestelmä epäonnistuu jossakin

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111390327

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

kulttuuri matkailu tarina tarinallistaminen valmennuskokonaisuus yrittäjyys

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Mertamo, O. & Kerkola, H. (2019). VIKKE-valmennuksissa tarinallisuus yrityksen kehittämisen ytimenä. HAMK Unlimited Professional 16.12.2019.  Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/yrittajyys-ja-liiketoiminta/tarinallisuus-yrityksen-kehittamisessa

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA