• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

Onnistuneen organisaatiomuutoksen tekijät

Kuva: Rawpixel, Pixabay.

Kyllikki Valkealahti, Ilona Karilainen & Hanna Nikkola

23.09.2019
Kuuntele - Listen

Organisaatiomuutoksessa pyritään siirtymään nykytilanteesta toivottuun uuteen tilaan. Tuo uusi tilanne voi korjata olemassa olevaa puutetta tai hyödyntää ilmennyttä mahdollisuutta. Muutos organisaatiossa voi koskea koko organisaatiota tai vaihtoehtoisesti sen rajattua osaa kuten yhtä työprosessia tai tiimiä. (Korhonen & Bergman, 2019, ss. 9, 15; Valpola, 2004, ss. 27, 30)

Organisaation muutosprosessin laukaiseva tekijä on muutostarve. Muutostarve voi tulla ulkoa- tai sisältäpäin, toivottavaa olisi toimia ennen kuin organisaation muutostarve tulee ulkopuolelta, ikään kuin pakotettuna. Muutostarpeen tunnistaminen ja hyväksyminen on lähtötilanteen analysoimista ja toivotun lopputuleman määrittämistä. (Korhonen & Bergman, 2019, ss. 9, 15; Valpola, 2004, ss. 27, 30)

Muutosprosesseista harva onnistuu ja sitäkin harvempi onnistuu erinomaisesti. Kotterin (2008, ss. 12–13) arvion mukaan jopa 70 prosenttia muutoksista epäonnistuu. Onnistuneen muutoksen saavuttamiseksi on muutosprosessi suunniteltava huolellisesti ja sen eteen on tehtävä töitä. Onnistuneessa muutosprosessissa koko organisaatio on sitoutunut muutokseen ja ymmärtää muutoksen lähtökohdat sekä tavoitteet.

Vaiheittain kohti onnistunutta muutosta

John P. Kotterin muutosjohtamisen malli (kuvio 1) on kahdeksanvaiheinen prosessi onnistuneeseen muutokseen. Ensimmäisessä vaiheessa luodaan tunne siitä, että muutos on organisaatiolle välttämätön ja kiireellinen (K1). Tässä vaiheessa on tärkeää saada henkilöstö kokemaan muutos tarpeelliseksi. Toisessa vaiheessa perustetaan muutosta ohjaava tiimi (K2), joka toimii muutosjohtajan tukena. Tiimin tehtävänä on ohjata muutosta, joten ryhmässä tulee olla riittävästi osaamista muutoksen läpiviemiseksi, ja ryhmän pitää toimia yhtenäisesti tavoitteiden saavuttamiseksi. Kolmannessa vaiheessa laaditaan visio ja strategia muutoshankkeelle (K3). Selkeä visio luo muutokselle suunnan ja tehostaa päätöksentekoa. Neljännessä vaiheessa pyritään muutosviestinnän (K4) avulla saavuttamaan yhteinen kuva organisaation tulevaisuudesta. Viestintää tulee olla riittävästi, monella eri tasolla ja eri viestintäkanavissa. (Kotter, 2012, s. 23)

Kotterin kahdeksanvaiheinen muutosteoria
Kuvio 1. Kotterin kahdeksanvaiheinen muutosteoria (Kotter, 2012, s. 23).

Vaiheessa viisi otetaan henkilöstö mukaan muutoksen mukaiseen toimintaan (K5). Tässä vaiheessa poistetaan muutosesteet ja mahdollistetaan muutos. Kuudennessa vaiheessa varmistetaan lyhyen aikavälin onnistumiset (K6) ja tehdään muutoksen eteneminen ja tavoitteiden saavuttaminen näkyväksi. Tuodaan esiin onnistumisia ja saadaan lisää tukea muutokselle. Seitsemännessä vaiheessa vakiinnutetaan parannukset ja toteutetaan lisää muutoksia (K7). Pyritään säilyttämään henkilöstön usko muutokseen ja lujittamaan muutosprosessin etenemistä kohti päämäärää. Viimeisessä vaiheessa juurrutetaan uudet toimintatavat organisaatioon (K8). Tavoitteena on muutoksen juurtuminen yksilöiden toiminnasta organisaatiokulttuuriin ja pysyviksi toimintatavoiksi. (Kotter, 2012, s. 23)

Muutos tarvitsee viisi tekijää onnistuakseen

Anneli Valpolan mukaan muutos tarvitsee viisi tekijää onnistuakseen (kuvio 2). Ensimmäinen tekijä ja muutosprosessin käynnistymisen perusta on muutostarpeen määrittely (V1). Määrittelyvaiheessa kerrotaan muutoksen tarpeellisuus, tavoitteet ja tulevaisuuden mahdollisuudet. Toisena tekijänä on yhteisen näkemyksen luominen (V2). Yhteisen näkemyksen avulla suunnataan toimintaa kohti tavoitteita, suunnitellaan toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi ja arvioidaan tuloksia. Jotta muutos saadaan toteutumaan, tarvitaan muutoskyvystä huolehtimista (V3) yksilöllisesti organisaation muutosvoima huomioiden. Ensimmäiset toimenpiteet (V4) ovat tärkeitä viestinnällisesti. Toimenpiteet konkretisoivat muutoksen ja määrittelevät sille suunnan. Muutos on myös ankkuroitava käytäntöön (V5). Ankkurointivaihe on aikaa vievä ja monivaiheinen prosessi, joka voi muutoksen koosta riippuen kestää kuukausista vuosiin. (Valpola, 2004, ss. 29–34)

Kuvio 2. Valpolan onnistuneen muutoksen viisi tekijää (Valpola, 2004, s. 29).

Empiirinen tutkimus

HAMKin liiketalouden ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojen muutoksen johtamisen teemaan kuului perehtyä yksilö- ja tiimityönä jonkin organisaation muutosprosessiin, joka sai olla toteutusvaiheessa oleva, lähitulevaisuudessa tapahtuva tai lähimenneisyydessä toteutunut, kuitenkin niin, että vastaaja muistaa sen vielä hyvin. Aineiston organisaatioiden koko vaihteli noin 15000 työntekijästä muutamaan kymmeneen. Muutokset liittyivät laajuudeltaan esimerkiksi muutaman henkilön tiimin työn uudelleen organisoinnista jopa koko organisaatiossa käyttöön otettavaan toiminnanohjausjärjestelmään. Koska organisaatioiden halutaan pysyvän anonyymeinä, ei muutosprosesseja kuvailla tämän tarkemmin.

Tutkimusaineisto koostuu 18 eri toimialalla toimivan yrityksen tai julkisen sektorin organisaation muutosprosesseista. Seitsemästä muutosprosessista saatiin lisäksi erillinen aineisto (taulukko 1), jossa vastaajat arvioivat muutosta Kotterin ja Valpolan mallien pohjalta. Vastaajat ovat itse olleet muutoksissa osallisina ja osa on muutosprosessin toteuttajia.

Viestintää ja tiedottamista ei voi olla liikaa

Näistä 18 muutosprosessista 4 oli onnistuneita, yksi oli osittain onnistunut ja osittain epäonnistunut, 6 oli epäonnistuneita ja loput oli kuvailtu niin, että kyseiset prosessit voidaan tulkita epäonnistuneiksi. Tässä aineistossa onnistuneita muutosprosesseja oli vain noin neljännes.

Seitsemän tapausta analysoitiin tarkemmin. Yhdessäkään tapauksessa kaikki Kotterin (K1–K8) ja Valpolan (V1–V5) mallien vaiheet eivät toteutuneet. Lähes kaikissa oli mukana sekä Kotterin että Valpolan mallin ensimmäinen vaihe eli muutostarve ja sen välttämättömyyden perustelu. Muutosprosessin puuttuvien vaiheiden seuraukset Valpolan mallin mukaan on kuvattu taulukossa 1.

Taulukko 1. Vastausten yhteenveto Kotterin ja Valpolan teorioiden pohjalta ja vaiheiden puuttumisen seuraukset Valpolan mallin mukaan (n=7).

TapausK1K2K3K4K5K6K7K8V1V2V3V4V5Seuraukset Valpolan mallin mukaan
1●●●◌◌◌◌◌●◌◌◌◌Ahdistuneisuus, turhautuneisuus
2●◌◌◌◌◌◌◌●◌◌●◌Ahdistuneisuus, turhautuneisuus
3●●◌●●●◌◌●●●●◌Syvä pettymys ja kyynisyys
4●●◌●◌◌●●●●◌●●Ahdistuneisuus, turhautuneisuus
5●●●●◌◌●●-----Koettu onnistuneeksi
6●●●●◌◌●●●●●◌●Satunnaisia ponnisteluja, vääriä
alkuja (Koettu onnistuneeksi)
7◌◌◌◌◌◌◌◌◌◌◌◌◌Ahdistuneisuus, turhautuneisuus
Syvä pettymys ja kyynisyys

Riittävä, oikea, oikea-aikainen ja organisaation erilaiset persoonat huomioiva viestintä ja tiedottaminen koettiin tärkeimmiksi onnistuneen muutosprosessin tekijöiksi hyvän esimiestyön ohella.

Seuraavaksi esitellään 18 vastauksen joukosta neljä avointa kommenttia, joissa organisaation henkilöstö kuvailee epäonnistunutta tai onnistunutta muutosprosessia omassa työyhteisössään. Muita tutkimuksessa mukana olleita muutosprosesseja oli arvioitu vain Kotterin ja Valpolan malliin peilaten.

Vastaaja 1 (epäonnistunut): ”Ei kerrottu, ymmärretty eikä viestitty muutoksen tärkeyttä. Työntekijöitä ei osallistettu, kuultu tai otettu tosissaan. Viestintä jäi muutaman tiimipalaverin varaan. Muutosta toteutti vain yksi esimies. Muutokseen ei valmistauduttu tarpeeksi ja esteitä jäi purkamatta.”

Vastaaja 2 (epäonnistunut): ”Muutos epäonnistui kohdistetun viestinnän ja tiedottamisen puuttuessa. Ei keskusteltu, ei kerrottu sitä, mitä tulee tapahtumaan, ja mitä se vaikuttaa kullekin työntekijälle. Kyselyihin ei vastattu ja kontaktia välteltiin.”

Vastaaja 3 (epäonnistunut). ”Kun viestintä oli puutteellista, seurasi siitä, että tiimin jäsenet eivät tietäneet, mitä tapahtuu ja mitä pitää tehdä. Muutosprosessin visiota ei selvästi esitetty, muutoksen tulokset eivät olleet selviä tai niitä ei tiedetty.”

Vastaaja 4 (onnistunut): ”Muutos johdettiin kunnolla maaliin. Muutoksen ymmärtäminen ja johdon vahva viesti asian ympärillä. Viestintä ja tiedotus toimi. Esimiehen tuki muutosvaiheessa ja toiminta heti uudistuksen jälkeen toimi. Kollegoilta sai apua. Ihmisten erilaisuuden huomioiminen muutosvaiheessa.”

Muutostilanteessa ei voi viestiä liikaa, mutta tärkeää on tiedostaa, miten kenellekin kannattaa viestiä – toiset tarvitsevat jo hyvissä ajoin yksityiskohtaista tietoa ja aina, kun jotain tapahtuu – toisille riittää, että he tietävät, mitä se vaikuttaa heidän työhönsä. Muutosjohtajinakin erilaiset persoonat ovat parhaimmillaan heille sopivassa muutosprosessin vaiheessa. (Helin, 2001, ss. 150–159)

Kirjoittajat

KTL Kyllikki Valkealahti on lehtori Hämeen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen yksikössä.

Ilona Karilainen työskentelee hankesihteerinä Turun seudun työvoimahautomot -hankeessa Turun kaupungilla ja opiskelee työn ohessa liiketoiminnan kehittämisen ylempää AMK-tutkintoa Hämeen ammattikorkeakoulussa.

Hanna Nikkola työskentelee yritysyhteistyöpäällikkönä Suomen luonnonsuojeluliitolla. Työn ohessa hän opiskelee englanninkielisessä Master of Business Management and Entrepreneuship-koulutusohjelmassa Hämeen ammattikorkeakoulussa ylempää AMK-tutkintoa.

Lähteet

Helin, K. (2001). Ihmisten erilaisuus – 16 tyyppiä työelämässä. Hämeenlinna: Karisto.

Kotter, J. P. (2008). A sense of urgency. Boston: Harvard Business Press.

Kotter, J. P. (2012). Leading change. Boston: Harvard Business Press.

Valpola, A. (2004). Organisaatiot yhteen: muutosjohtamisen käytännön keinot. Juva: WSOY.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Esimiehen rooli ja kehittyminen muutosprosessin johtamisessa Opettajan ammatillinen osaaminen ja osaamisen kehittäminen alati muuttuvassa toimintaympäristössä urareitti-hankeValmentava koulutus vie maahan muuttanutta elämässä eteenpäin Historian alumnien ohjauskäsitykset – kehitysideoita yliopistotason ohjaukseen
PREVIOUS POST Ammatillinen osaaminen nyt ja tulevaisuudessa tradenomiopiskelijoiden silmin
NEXT POST The Importance of Advertising Tourism Services on the Internet

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111690375

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

muutos muutosjohtaminen muutosvastarinta

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Valkealahti, K., Karilainen, I. & Nikkola, H. (2019). Onnistuneen muutosprosessin tekijät. HAMK Unlimited Professional 23.9.2019. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/yrittajyys-ja-liiketoiminta/onnistuneen-organisaatiomuutoksen-tekijat

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA