• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

Datan visualisointi helpottaa tiedolla johtamista

Mies tarkastelee visualisoitua dataa suurelta näytöltä
04.10.2017
Kuuntele - Listen

Datan määrän kasvu ja pyrkimys esittää suuria määriä dataa helpommin omaksuttavassa muodossa ovat lisänneet datan visualisoinnin tarvetta. Datan visualisointi korvaa johtamisessa perinteisiä raportointimenetelmiä. Johdon päätöksenteko helpottuu, kun suuri datamäärä on analysoituna ymmärrettävään muotoon tai siitä on löydettävissä punainen lanka. (Yuk & Diamond 2014, 7‒8; SAS n.d.)

Datan visualisoinnissa sen sisältö välitetään hyödyntämällä taulukoita, tekstiä ja grafiikkaa. Esimerkiksi puhelimessa käytettävät sääsovellukset sisältävät datan visualisointia, kun eri säätilat aurinkoisesta sateiseen esitetään graafisina kuvina. Hyvä datan visualisointi huomioi käyttäjän niin, että hän kykenee tekemään tarpeidensa mukaisia nopeita päätöksiä saadun informaation perusteella. Datan visualisoinnissa tulisi huomioida myös prosessin kokonaisvaltainen ymmärrys ja tuottaa helposti omaksuttavassa muodossa informaatiota, joka tukee prosessin johtamista. Käyttäjän tekemät valinnat muovaavat paljon visuaalista ilmettä sekä korostuvaa tietoa. (Yuk & Diamond 2014, 8‒9; SAS n.d.; Yau 2013, 92‒93.) Saatavilla olevan datan analysoinnin tulisi olla nopeaa, ja data tulisi näyttää merkityksellisellä sekä todenmukaisella tavalla. Datan analysointiin pohjautuvassa päätöksenteossa laadukas ja paikkansapitävä lähtötieto on ensisijaista. Datan tarkistus ja verifikaatio ovat datan visualisoinnin tärkeimpiä osa-alueita, joihin tulee panostaa jopa enemmän kuin visuaaliseen ilmeeseen. (Yok & Diamond 2014, 8‒10; SAS n.d.; Yau 2011, 10‒12.)

Oppilaitoksissa ollaan erityisen kiinnostuneita siitä, miten opiskelijat etenevät opinnoissaan. Hämeen ammattikorkeakoulussa opiskelijoiden opintosuorituksista kertyvää dataa analysoidaan systemaattisesti, ja tietoa hyödynnetään mm. opinto-ohjauksessa ja opintototeutusten suunnittelussa (Seppänen 2016). Kehittämispäällikkö Elisa Helminen Tampereen seudun ammattiopistosta (Tredu), joka on ammatillinen toisen asteen oppilaitos, kertoo Tredun tuottaneen aiemmin opintohallintojärjestelmällä lähinnä todistuksia ja tilastoja, mutta nyt tavoite on pyrkiä tukemaan johtamista järjestelmän avulla. “Ensimmäinen askel on olemassa olevan tiedon näyttäminen visuaalisessa muodossa. Tästä päästään aika nopeasti seuraavaan vaiheeseen, jossa analysoidaan eri trendejä järjestelmästä löytyvän datan perusteella. Sitä seuraava askel on erilaisten mahdollisten skenaarioiden mallintaminen ja tulevan ennustaminen”, Helminen kertoo.

Puhelimen näytöllä tietoa valmistuneiden opiskelijoiden määrästä
Opintohallintojärjestelmästä tuotettua dataa visuaalisessa muodossa (kuva: Jukka Väätti).

Opintojen keskeyttäminen on suuri ongelma sekä ammattikorkeakouluissa että ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa, sillä se vähentää koulutukseen ja muuhun toimintaan käytettävissä olevia taloudellisia resursseja. Tredussa noin 65 prosenttia opiskelijoista valmistuu ammattiin suunnitellusti (Microsoft 2017, 19). Tredun hyödyntämä Steamlane oy:n kehittämä analytiikka tarjoaa uutta tietoa, ja sitä soveltavaa toimintatapaa on kehitetty yhdessä yrityksen kanssa. Analytiikka perustuu ns. Big Dataan eli opintohallintojärjestelmän vuosien aikana tuottamaan tietoon. Keskeisenä ajatuksena on se, että ryhmänohjaaja saa data-analyysin perusteella viestin, jos hänen opiskelijallaan on kohonnut keskeyttämisen riski. Tämän jälkeen ryhmänohjaaja ottaa opiskelijaan yhteyttä ja kirjaa opintojen edistymiseen liittyvän tukitoimen järjestelmään. Analytiikka seuraa, oliko tukitoimesta hyötyä ja jatkossa se osaa ehdottaa käytettäväksi hyödylliseksi havaittuja tukitoimia. “Olennaista tässä kaikessa on se, että järjestelmän tuottamia ehdotuksia hyödynnetään käytännön arjessa toiminnan johtamisen työkaluna”, Helminen toteaa.

Tredun ja Steamlanen kehittämä toimintamalli otettiin innovatiivisuutensa ansiosta mukaan Microsoftin Education Analytics -raporttiin case-esimerkkinä. Järjestelmä on tällä hetkellä edelleen pilotointivaiheessa muutamalla koulutusalalla, mutta laajenee todennäköisesti tulevaisuudessa useammille koulutusaloille ja mahdollisesti muihin oppilaitoksiin niin Suomessa kuin maailmalla.

Kirjoittajat

Elina Alho, Eija Leinonen, Jenni Pöllänen ja Jukka Väätti opiskelevat ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa Liiketoiminnan kehittäminen -koulutusohjelmassa.

Mikko Mäntyneva toimii yliopettajana Hämeen ammattikorkeakoulun ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon Liiketoiminnan kehittäminen ja Business Management and Entrepreneurship -koulutuksissa. Lisäksi hän toimii tutkimuspäällikkönä Älykkäät palvelut -tutkimusyksikössä.

 

Lähteet

Helminen, E. (2017). Haastattelu 16.2.2017.

Microsoft. (2017). Education Analytics. White paper. Haettu 7.3.2017 osoitteesta http://edudownloads.azureedge.net/msdownloads/MicrosoftEducationAnalytics.pdf

SAS (n.d.). Data Visualization: What it is and why it matters. Haettu 7.2.2017 osoitteesta http://www.sas.com/en_us/insights/big-data/data-visualization.html

Seppänen, L. (2016). OEB16: Oppimisanalytiikka hälyttää toimimaan. Haettu 7.3.2017 osoitteesta https://poluttamo.fi/2016/12/14/oeb16-oppimisanalytiikka-halyttaa-toimimaan/

Yau, N. (2011). Visualize this: the FlowingData guide to design, visualization, and statistics. Indianapolis: John Wiley & Sons.

Yau, N. (2013). Data points: Visualization that means something. Indianapolis: John Wiley & Sons.

Yuk, M. & Diamond, S. (2014). Data visualization for dummies. Hoboken: John Wiley & Sons.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Avoimen datan hyödyntäminen opetuksessa ja tutkimuksessa Lepaan maakirjastoLepaan maakirjaston kehittäminen Avoimen datan ratkaisuja biotalouteen Avoimen datan mahdollisuuksia liikenteessä
PREVIOUS POST Analytiikka henkilöstöjohtamisen tukena
NEXT POST Digitaalinen disruptio muokkaa kulutus- ja käyttötottumuksia

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111991851

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

data datan tarkistus datan verifikaatio datan visualisointi digitalisaatio johtaminen raportointi tiedolla johtaminen

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Alho, E., Leinonen, E., Mäntyneva, M., Pöllänen, J. & Väätti, J. (2017). Datan visualisointi helpottaa tiedolla johtamista. Teoksessa M. Mäntyneva (toim.), Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change. HAMK Unlimited Professional 4.10.2017.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA