Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksille suunnattu ennakointikysely
Kyselyn keskeisiä käsitteitä:
Liiketoiminnassa hyvään suunnitteluun sisältyy ennakointi, joka käytännön tasolla tarkoittaa tulevaisuustiedon (mm. heikkojen signaalien, trendien ja megatrendien) keräämistä ja analysointia, tulevaisuuden visiointia ja varasuunnitelmien laatimista. Ennakointityö on osa yrityksen strategiasykliä ja toiminnanohjausta.
Muutossignaali on joko eksplisiittinen (julkilausuttu, selkeä) tai intuitiivinen viesti yrityksen toimintaympäristössä tapahtuvista muutoksista. Se on merkki myös yrityksen sisäisestä uudistamistarpeesta. Keskeistä on signaalien tunnistaminen, seuraaminen ja niihin tarttuminen oikea-aikaisesti. Muutokset ovat välttämättömiä, jotta yritys pysyy liikkeessä ja säilyttää kilpailukykynsä.
TAUSTATIEDOT
- Vastaajan asema yrityksessä
- Ylin johto
- Keskijohto
- Asiantuntija
- Muu henkilöstö
- Yrityksen sijainti
- Forssan seutu
- Hämeenlinnan seutu
- Lahden seutu
- Joku muu, mikä?
- Oletteko mukana jossain seuraavista kauppakamarin valiokunnista?
- Aluesuunnittelu- ja logistiikka
- Finanssi
- ICT
- Kasvu- ja kansainvälistyminen
- Kauppa
- Koulutus
- Matkailu
- Teollisuus
- En osallistu valiokuntatoimintaan
- Yrityksen koko
- yksinyrittäjä
- alle 10 työntekijää
- yli 10 ja alle 50 työntekijää
- alle 250 työntekijää
- enemmän kuin 250 työntekijää
- Yrityksen toimiala
- Informaatio ja viestintä
- Kaivostoiminta ja louhinta
- Kiinteistöalan toiminta
- Koulutus
- Kuljetus ja varastointi
- Maatalous, metsätalous ja kalatalous
- Majoitus- ja ravitsemistoiminta
- Muu palvelutoiminta
- Rahoitus- ja vakuutustoiminta
- Rakentaminen
- Sähkö-, kaasu- ja lämpöhuolto, jäähdytysliiketoiminta
- Taiteet, viihde ja virkistys
- Teollisuus
- Terveys- ja sosiaalipalvelut
- Tukku- ja vähittäiskauppa; moottoriajoneuvojen ja moottoripyörien korjaus
- Vesihuolto, viemäri- ja jätevesihuolto, jätehuolto ja muu ympäristön puhtaanapito
- Muu mikä?
(Tilastokeskus TOL 2008)
YRITYKSEN TOIMINTA
- Mikä merkitys seuraavilla megatrendeillä on yrityksenne toimintaan?
Digitalisoituminen
Globaali liikkuminen
Globaali talous ja keskinäisriippuvuus
Ilmastonmuutos
Kansainvälistyminen
Kaupungistuminen
Luonnonvarojen väheneminen
Pandemiat
Väestön ikääntyminen
Vastausvaihtoehdot: 1 = ei lainkaan merkitystä, 5 = erittäin merkittävä.
Haluatteko tarkentaa vastausta? AVOIN KYSYMYS
- Onko yrityksenne kasvuhakuinen? Valitse yrityksenne tilannetta parhaiten vastaava vaihtoehto.
Voimakkaasti kasvuhakuinen
Kasvuhakuinen
Asemansa säilyttävä
Ei kasvutavoitteita
Toimintansa lopettava
VALITAAN YKSI
- Laaditaanko yrityksessänne strategiasuunnitelma?
Kyllä, vuosittain
Kyllä, harvemmin kuin kerran vuodessa
Ei laadita
VALITAAN YKSI
- Millä aikavälillä suunnittelette yrityksenne toimintaa?
Lyhyellä aikavälillä 0-1 vuotta
Keskipitkällä aikavälillä 1-4 vuotta
Keskipitkällä aikavälillä 4-10 vuotta
Pitkällä aikavälillä yli 10 vuotta
VALITAAN SOPIVAT VAIHTOEHDOT
- Millaista tietoa yrityksenne tarvitsee liiketoiminnan kehittämiseen?
Alue- ja yhdyskuntarakennetta koskeva tieto
Asiakkaiden toimialaa koskeva tieto
Asiakastieto
Kilpailijatieto
Markkinatieto
Omaa toimialaa koskeva tieto
Omia liiketoimintaprosesseja koskeva tieto
Osaamisen kehittämistä koskeva tieto
Rinnakkaisiin toimialoihin liittyvä tieto
Talous- ja makrotrendejä koskeva tieto
Tilastotieto
Teknologiatieto
Tuote- ja markkinakannattavuustieto
Ympäristön tilaa koskeva tieto
Vastausvaihtoehto: VALISE VIISI (5) TÄRKEINTÄ
TULEVAISUUSTIEDON HANKINTA
- Mitkä seuraavista menetelmistä ja työvälineistä ovat tärkeitä yrityksenne kannalta?
Benchmarking
Delfoi-menetelmä
PESTEL -analyysi
Porterin viiden kilpailuvoiman analyysi
Portfolioanalyysi
Riskianalyysi
Skenaarioanalyysi
Strategiakartta
SWOT-analyysi
Teknologian ennakointi
Toimintaympäristön muutosten tarkastelu
Jokin muu, mikä?
Vastausvaihtoehdot: 0 = en osaa sanoa, 1 = ei lainkaan tärkeä, 5 = erittäin tärkeä.
- Arvioikaa seuraavien tietolähteiden merkitystä tulevaisuustiedon hankinnassa.
Asiakkaat
Kilpailijaseuranta
Kollegat, liiketuttavat
Konsultit ja ostopalvelut
Koulutukset ja valmennukset
Lehdet, ammattikirjallisuus
Markkinatutkimukset
Seminaarit ja muut julkiset tilaisuudet
Sosiaalinen media
Teemoitetut työpajat ja lyhyet infotilaisuudet
Tietokannat
Toimialaseuranta
Trenditutkimukset
Uutiset
Välittäjäorganisaatiot (liitot, järjestöt, kehittämisyhtiöt)
Yliopistot ja korkeakoulut
Jokin muu mikä?
Vastausvaihtoehdot: 1 = ei lainkaan tärkeä, 5 = erittäin tärkeä.
- Seurataanko yrityksessänne tulevaisuuden muutossignaaleja?
Kyllä
Ei
Jos vastasit kyllä, niin miten signaaleja seurataan? AVOIN KYSYMYS
VALITAAN YKSI
TULEVAISUUSTIEDON HYÖDYNTÄMINEN
- Ketkä yrityksessänne tunnistavat muutossignaaleja ja hyödyntävät niitä liiketoiminnan kehittämisessä?
Ylin johto
Keskijohto
Asiantuntijat
Muu henkilöstö
VALITAAN SOPIVAT VAIHTOEHDOT
- Mihin tarkoitukseen tulevaisuustietoa käytetään yrityksessänne?
Budjetointiin
Henkilöstön osaamisen kehittämiseen
Kansainvälistymisen suunnitteluun
Liiketoiminnan seurantaan
Markkinointiin ja viestintään
Myynnin suunnitteluun ja myyntiin
Strategiseen suunnitteluun
Talouden ennustamiseen
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan
Muuhun, mihin?
VALITAAN SOPIVAT VAIHTOEHDOT
- Millaista etua yrityksenne pyrkii saamaan tulevaisuustiedon hyödyntämisellä? Valitse kolme (3) tärkeintä.
Asiakaslähtöisyyden parantaminen
Päätöksenteon helpottaminen
Strategian suuntaaminen
Tiedosta saatava kilpailuetu liiketoiminnalle
Tietoisuuden lisääntyminen henkilöstön keskuudessa
Uhkien ja mahdollisuuksien havaitseminen
Uudet liiketoimintamahdollisuudet
Jokin muu, mikä?
LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMISEN TULEVAISUUSTYÖPAJAT
- Haluatteko osallistua Hämeen kauppakamarin, Hämeen ammattikorkeakoulun ja Lahden ammattikorkeakoulun järjestämiin tulevaisuustyöpajoihin huhti – syyskuussa 2017? Työpajoissa opitaan tunnistamaan tulevaisuuden muutossignaaleja ja hyödyntämään niitä liiketoiminnan kehittämisessä. Työpajoissa käytetään mm. skenaariotyöskentelyn menetelmiä ja Business Model Canvasia. Työpajojen sisältöjen suunnittelussa huomioidaan tämän kyselyn tulokset.
Kyllä
Ei
En osaa sanoa
VALITAAN YKSIOlen kiinnostunut saamaan lisätietoa tulevaisuustyöpajoista. Voit halutessasi jättää yhteystietosi.
AVOIN KYSYMYS
- Mitä aiheita toivoisitte tulevaisuustyöpajoissa käsiteltävän?
AVOIN KYSYMYSKiitos vastauksista ja hyvää joulun aikaa.