• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Lapset opettajina 3D-tulostuksessa – uusi teknologia kääntää oppilaat opettajiksi

Photo by Ines Álvarez Fdez on Unsplash

Marjo Vaalgamaa & Outi Mertamo

29.05.2020
Kuuntele - Listen

Teknologia kehittyy niin nopeasti, että kouluilla ja opettajilla on vaikeuksia pysyä perässä. Joskus on jopa niin, että diginatiiveilla lapsilla ja nuorilla on paljon paremmat valmiudet omaksua uutta teknologiaa kuin opettajalla. Seminaarin koululla Hämeenlinnassa on saatu hyviä tuloksia, kun perinteinen opettajajohtoinen malli on käännetty ympäri. Oppilaat ovat perehtyneet 3D-tulostukseen keskenään ja opettajan rooli on muuttunut mahdollistajaksi. Robo oppii -hankkeessa kiinnostuttiin tästä kokemuksesta ja annettiin koululle tukea 3D-tulostuksen ja robotiikan oppimisen jatkokehittämiseen.

Oppilasagentit Seminaarin koulun 3D-tulostuksen opettajina

Nopeasti kehittyvä teknologia haastaa kouluja ja opettajia miettimään uusia lähestymistapoja teknologian käyttöönottoon ja opetukseen. Opettajien palautteen mukaan teknologinen kehitys on niin nopeaa, että siinä on vaikea pysyä perässä. Tähän on löydetty innovatiivista apua OppilasAgentti -toimintamallista, jossa oppilailla on merkittävä rooli koko kouluyhteisön teknologiataitojen kehittämisessä (HundrEd, 2019). Toimintamallin keskiössä ovat oppilaslähtöinen oppiminen, oppilaiden osallistaminen ja vastuuttaminen (Marttinen & Korhonen, n.d., s. 2). Hämeenlinna on ollut ensimmäisten joukossa pilotoimassa OppilasAgentti -mallia vuodesta 2016 lähtien. Kannustavien kokemusten myötä toiminta on laajennettu kaikkiin Hämeenlinnan kouluihin (OppilasAgentti, 2017).

Hämeenlinnan Seminaarin koululla on ollut OppilasAgentti -malli käytössä jo neljä vuotta. Oppilasagenttitoiminta on luonteeltaan ylöspäin eriyttävää toimintaa, jolloin nopeasti uutta omaksuvat oppilaat saavat vaativampia tehtäviä. Lukuvuonna 2019–2020 oppilasagentit saivat erityisen vastuullisen roolin. Kun koulun ainoa 3D-tulostuksen osaava opettaja oli vaihtamassa työpaikkaa, hän perehdytti tulevat oppilasagentit lyhyesti 3D-tulostukseen. Tämän jälkeen oppilaat hankkivat itse lisätietoa verkosta, haastatteluilla sekä käytännön kokeiluilla. Heistä tuli koko koulun parhaita osaajia 3D-tulostuksessa. Kuudesluokkalaisten oppiaineisiin integroitu 3D-tulostus käytiin syksyllä läpi oppilasagenttivetoisesti vertaisoppimisena. Oppilasagentit osallistuivat myös viidesluokkalaisten oppiaineisiin integroidun robotiikan opetukseen. Opettajan rooli muuttui toiminnan mahdollistajaksi. Hän aikataulutti, seurasi etenemistä ja tuki tiedon omaksumista. Oppilaat oppivat mielellään toisiltaan ja konkreettisen tekemisen kautta. (Rangell, P. & Vihtilä, K., haastattelu 6.3.2020)

Vierailu HAMKissa tuki seuraaviin askeliin

Maaliskuussa 2020 Seminaarin koulun oppilasagentit kävivät HAMKin Riihimäen kampuksella tutustumassa 3D-tulostukseen ja robotiikkaan. HAMKissa on käynnissä useita robotiikan kehittämishankkeita ja tutustumisvierailu istui hyvin Robo oppii -hankkeen luonteeseen.

Vierailulla jaettiin kokemuksia robotiikan opetuksesta ja oppimisesta. Seminaarin koulun oppilasagentit esittelivät itse tekemiään opetusvideoita. HAMKin insinööriopiskelijat esittelivät omia 3D-tulostuksen ja robotiikan projektejaan, jotka sisälsivät ongelmanratkaisuun perustuvaa käytännön tekemistä.

Tapaaminen poiki yhteistyötä ja jatkosuunnitelmia. Seminaarin koulun rehtori Pasi Rangell tilasi koululle kaksi uutta 3D-tulostinta. Kaksi HAMKin konetekniikan opiskelijaa lupautui antamaan käyttöönottotukea. Oppilasagentit saivat kipinän jatkaa myöhemmin HAMKin insinööriopintoihin ja ajatuksen osallistua robotiikan SM-kisoihin.

Robo oppii -hanke on Riihimäen kaupungin, Hyrian ja HAMKin yhteistoteuttama aluekehityshanke. Hankkeen tavoitteena on edistää robotiikan koulutustarjontaa ja Riihimäen seudun vetovoimaa. Hanke toteutetaan Euroopan sosiaalirahaston tuella 1.8.2019–31.8.2021.

Kirjoittajat


Marjo Vaalgamaa toimii projektipäällikkönä Robo oppii (ESR) -hankkeessa ja VENLA – koulutusta verkossa ja langattomasti (ESR) -hankkeessa HAMK Smart -tutkimusyksikössä.


Outi Mertamo toimii projektipäällikkönä Global Digital Business -tiimin digitalisuuden ja kansainvälistymisen edistämisen hankkeissa HAMK Smart -tutkimusyksikössä.

Lähteet

HundrED. (2019). Malli koko kouluyhteisön teknologiataitojen kehittämiseen. OppilasAgentit. Haettu 28.5.2020 osoitteesta https://hundred.org/en/innovations/oppilasagentit 

Marttinen, R. & Korhonen, R. (n.d.) Millaista on OppilasAgentti -toiminta? Miten siihen pääsee mukaan? Haettu 13.3.2020 osoitteesta https://oppilasagentti.fi/materiaalit/

Rangell, P. & Vihtilä, K., rehtori & opettaja, Seminaarin koulu, haastattelu 6.3.2020.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

”Paras päivä ikinä” – oppilaat kehittämässä luontoliikuntapäivää Collaborative robotCollaborative Robots Transforming Work and Learning Hämeen YritysviestintäHämeen Yritysviestintä ja monipuoliset haasteet VopetekoVopeteko‑palkinnosta digimentoreihin − digiopetuksen hyvät käytännöt esiin
PREVIOUS POST Humanistisen ihmiskäsityksen näkökulmia opetukseen
NEXT POST Avoimen datan ratkaisuja biotalouteen

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052939689

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

​3D-tulostus opetusmenetelmät oppilasagentti robotiikka

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Vaalgamaa, M. & Mertamo, O. (2020). Lapset opettajina 3D-tulostuksessa – uusi teknologia kääntää oppilaat opettajiksi. HAMK Unlimited Professional 29.5.2020.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA