• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Teknologia ja liikenne /

Avoimen datan mahdollisuuksia liikenteessä

Photo by Aleksejs Bergmanis by Pexels

Juuso Saarinen & Atte Partanen

04.06.2020
Kuuntele - Listen

Liikenteestä sekä maalla että merellä löytyy Suomessa monia avoimen datan lähteitä. Avoin data itsessään on dataa, joka on koneellisesti hyödynnettävää sekä lisensoitu avoimella lisenssillä. Hyödyntäjiä tälle datalle on sekä yksityisellä että viranomaispuolella. Kohteita, joissa dataa voidaan hyödyntää, löytyy esimerkiksi tutkimuspuolella sekä erilaisissa sovelluksissa. Lähteitä on selvitetty ja hyödynnetty HAMK Smart -tutkimusyksikössä ja AvoinHäme -hankkeessa sekä esimerkiksi Liikenne 4.0 -hankkeessa.

Avoimen liikennedatan palveluja Suomessa

Suomessa on saatavilla liikenteeseen liittyvää avointa dataa useammalta tarjoajalta. Näitä ovat muun muassa Traffic Management Finland (ent. Liikennevirasto), Väylä sekä Tilastokeskus. Dataa näistä palveluista on saatavilla sekä koneellisesti rajapintojen kautta että ladattavina tiedostoina.

Traffic Management Finlandin Digitraffic -palvelusta on saatavilla ajankohtaista liikennetietoa, ja tämänhetkistä ja ennustesäätietoa Suomen tieverkosta, rautatieliikenteestä ja meriliikenteestä. Palvelun kehitys on alkanut jo vuonna 2002. Vasta vuosina 2014–2018 palvelusta on alkanut saamaan avointa dataa käyttäjien hyödynnettäväksi. (Digitraffic, 2020)

Väylän Digiroad-palvelusta on saatavilla koko Suomen tie- ja katuverkon keskilinjageometria sekä näihin liittyviä tärkeimpiä ominaisuustietoja. Digiroad on alun perin otettu käyttöön jo vuonna 2004. Digiroad-aineistoa hyödyntävät muun muassa Hätäkeskuslaitos sekä eri navigaattorivalmistajat. (Väylä, 2020)

Tilastokeskuksen kautta on saatavilla useampi liikenteeseen liittyvä aineisto. Näihin sisältyy tietoa tie-, meri- ja ilmailuliikenteestä, kuten esimerkkeinä tieliikenneonnettomuudet ja tavarankuljetukset tieliikenteessä. Onnettomuustilastot sisältävät poliisin tietoon tulleet ja Tilastokeskukselle ilmoitetut tieliikenneonnettomuudet, jotka ovat johtaneet henkilövahinkoon. Tavarankuljetukset aineisto sisältää tietoa Suomeen rekisteröityjen kuorma-autojen kuljetustoiminnasta ulkomailla. (Tilastokeskus, 2020)

Missä kaikessa liikennedataa voidaan hyödyntää

Liikenteestä ja liikenneverkoista saatavaa dataa voidaan hyödyntää monin eri tavoin. Dataa voidaan käyttää tutkimuksen parissa aineistona, kehittää yleiseen käyttöön tarkoitettuja sovelluksia sekä kaikkea näiden ympärillä. Koska data on saatavilla avoimesti, sitä voivat käyttää kaikki harrastelijoista viranomaistahoihin eri tarpeisiin ja tarkoituksiin.

Mahdollisia sovelluksia ovat erilaiset navigaatiosovellukset, näistä yhtenä hyödyntäjänä Here-kartat, tai harrastelijoiden käyttöön tarkoitettu Julia – Junaliikenteen havaintojärjestelmä, jossa rautatieharrastajat voivat kirjata havaintojaan junista. Kyseinen palvelu näyttää Digitraffic-järjestelmän julkaisemaa junaliikenteen reaaliaikadataa junien aikatauluista ja tilanteista.

Tutkimuksen näkökulmasta HAMK Smart -tutkimusyksikössä toteutettiin opinnäytetyö (http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012514), jossa yhdistettiin tietoja tieverkosta ja liikenteestä saatavista onnettomuustilastoista. Tiedon yhdistämisen jälkeen voidaan tehdä tarkempaa analyysiä tieosuuksien onnettomuusriskeistä. Tästä saatavalla datalla esimerkiksi yrityksellä olisi mahdollisesta suunnitella ajoneuvojen logistiikkareitit sen mukaan missä riski joutua onnettomuuden vaikutusalueelle olisi pienin. Tähän sisältyy sekä ajoneuvon suora riski joutua itse onnettomuuteen, mutta myös mahdollisten viivästysten välttäminen.

Toisena tutkimuskohteena on Liikenne 4.0 -hanke, jossa pääpaino avoimen datan näkökulmasta on pyöräilyyn liittyvä data. Tutkimusaineisto on kerätty kaupunkipyöräpilotin ajalta. Kerättyä dataa on tarkoituksena käyttää kaupunkipyöräjärjestelmän suunnitteluun ja saada aikaan päätöksiä asemapaikkojen sijoittamiselle datan avulla. Datasta voidaan myös tehdä analyysiä siitä, mitkä reitit ovat olleet käytetyimmät ja tämän avulla voidaan edistää pyöräilyyn liittyvää liikennesuunnittelua.

Hämeenlinnan kaupunkipyörät

Hämeenlinnan kaupunkipyörät ovat Tšekkiläisen HomePort yrityksen valmistamia ja pyörät ovat sähköavusteisia (kuva 1). Hämeenlinnassa on käytössä 20 pyörää, jotka ovat osana HAMKin pilottia, joka loppuu huhtikuussa 2020. Hankkeen kumppanina toimii Rolan Oy, joka toimitti kaupunkipyörät ja niihin liittyvät tietojärjestelmät, ylläpidon ja käyttäjätuen. (Hämeenlinna, 2020)

Kuva 1. Kaupunkipyörät.
Kuva 1. Kaupunkipyörät. Kuva: Saana Salo.

Pyöräjärjestelmän data ja sen hyödyntäminen

Hämeenlinnassa oleva pyöräjärjestelmä kerää pyörästä tietoa, kuten GPS-tiedon ja akun varauksen tilan. Järjestelmään voidaan GPS-pisteiden mukaan määritellä virtuaaliset asemat, joten fyysisiä asemia ei tarvitse pystyttää. Lisäksi voidaan määrittää alueet, joiden ulkopuolelle mentäessä pyörä lukitaan. Taustajärjestelmä kerää vuokrauksista tietoa, johon liittyy asiakas, vuokrattu pyörä, vuokrauspaikka, määränpää, vuokrauksen kesto ja pyörän palautuspaikka. Näillä voidaan tehdä analyysiä siitä, mitkä asemapaikat ovat suosituimpia sekä kuinka paljon aikaa matkoihin käytetään. GPS-pisteiden avulla voidaan lisäksi tehdä esimerkiksi analyysia, onko reittien välillä yhteneväisyyksiä.

Älykäs taustajärjestelmä auttaa myös palvelunkehittäjiä ja datan hyödyntäjiä. Liikenne 4.0 -hankkeen pyöräjärjestelmästä saatavaa dataa hyödynnetään pyöräilyinfran suunnittelussa ja kerättyä dataa voidaan käyttää myös opetusmateriaalina. Tutkimuksellisesti kiinnostavaa on GPS-datan ja vuokraustietojen yhdistäminen ja miten tätä tietoa voitaisiin hyödyntää. Tarkoituksena on myös verrata vuokraustietoja Ilmatieteen laitoksen tuottamaan avoimeen säädataan, jolloin voidaan myös vertailla, kuinka suuri vaikutus säällä on vuokrauksen määriin.

Liikenne 4.0 -hankkeessa on päätetty, että keskitytään avoimen dataan ja myös rajapintaselvityksiin kolmelta eri osa-alueelta. Nämä ovat vuokraus- ja maksujärjestelmät, operaattori- ja kunnossapitopalvelut ja kaupungille tuotettu data. Näille on tarkoituksena Liikenne 4.0 -hankkeen aikana tehdä tarkka suunnitelma, jonka avulla kaupunki voi kilpailuttaa kaupunkipyöräjärjestelmätoimittajia. Avoimen datan rajapinnan tavoitteena on jakaa pyöräjärjestelmätietoa, joka sisältää tiedon esimerkiksi asemien tilanteesta. Usein järjestelmien integrointi ja avoimuus on ollut monelta osin heikkoa ja monesti järjestelmätoimittajat ovat keskittyneet vuokraus- ja maksujärjestelmien rajapintoihin, jolloin operaattorille tärkeää dataa on vain suljettuna järjestelmätoimittajien omissa järjestelmissä. Tällöin kaupungin omien sovelluksien tekeminen on haasteellista tai jopa mahdotonta toteuttaa.

Liikennedatan hyödyntämisen mahdollisuudet

Avointa dataa on tällä hetkellä saatavilla jo huomattava määrä. Kun järjestelmät kehittyvät, on mahdollista, että dataa tulee saataville lisää. Jo nyt on liikennedatan ympärille rakennettu monenlaisia toteutuksia ja hyödyntäjiä, jotka auttavat käyttäjiä. Tällä hetkellä on kehitettynä monia toteutuksia yksittäisiin kaupunkeihin. Jos nähdään että jokin yksittäinen toteutus on hyödyllinen käyttäjille, on mahdollista, että sama toteutus monistetaan myös muihin kaupunkeihin. Jos projekti on toteutettu kokonaan avointa dataa ja lähdekoodia hyödyntäen, olisivat kustannukset maltillisemmat kuin uutta kehittäessä.

Tämä artikkeli ja julkaisusarja on tuotettu AvoinHäme -hankkeessa, jonka rahoittajana toimii Hämeen liitto (EAKR). Lisäksi hankkeen kuntarahoittajina ovat toimineet Hämeenlinnan, Forssan ja Riihimäen kaupungit.

Kirjoittajat:


Juuso Saarinen toimii sovelluskehittäjänä HAMK Smart -tutkimusyksikössä.


Atte Partanen toimii ratkaisuasiantuntijana HAMK Smart -tutkimusyksikössä.

Lähteet

Digitraffic – Traffic Management Finland. (2020). Liikenteen avoin data ja rajapinnat. Haettu 20.2.2020 osoitteesta https://www.digitraffic.fi/

Hämeenlinna. (2020). Kaupunkipyörät. Haettu 15.2.2020 osoitteesta https://www.hameenlinna.fi/asuminen-ja-ymparisto/joukkoliikenne/kaupunkipyorat/

Tilastokeskus. (2020). Avoin data. Haettu 20.2.2020 osoitteesta https://www.stat.fi/org/avoindata/index.html

Väylä. (2020). Digiroad – Kansallinen tie- ja katuverkon tietojärjestelmä. Haettu 20.2.2020 osoitteesta https://vayla.fi/avoindata/digiroad

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Avoin AMK -opiskelijan ohjaus nyt ja tulevaisuudessa  Avoimen datan hyödyntäminen opetuksessa ja tutkimuksessa Avoimen datan ratkaisuja biotalouteen AvoinHäme -hanke loi avoimen datan edellytyksiä Kanta-Hämeeseen
PREVIOUS POST Avoimen datan ratkaisuja biotalouteen
NEXT POST Maalipinnoitettujen ohutlevytuotteiden kulutuskestävyys

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060240152

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

avoin data liikenne sovelluskehitys

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Saarinen, J. & Partanen, A. (2020). Avoimen datan mahdollisuuksia liikenteessä. Teoksessa J. Kukkamäki & M. Tarkkala (toim.), Avoin Häme. HAMK Unlimited Professional 4.6.2020.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA