Tuija Jurvonen & Samu Toivonen
Syysmyrskyn riehuessa Hämeessä kaksi HAMKin sosiaalialan lehtoria pääsi nauttimaan Espanjan loppukesän lämmöstä Granadassa. Mistään lomasta ei kuitenkaan ollut kyse.
Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) sosiaalialan koulutuksella on ollut pari vuotta opiskelija- ja opettajavaihtosopimus Granadan yliopiston alaisen Magisterio La Inmaculadan kanssa. La Inmaculadassa voi opiskella luokanopettajaksi tai varhaiskasvattajaksi Bachelor-tason koulutuksessa. HAMKin kautta on ollut viisi espanjalaista luokanopettajaopiskelijaa harjoittelussa hämeenlinnalaisessa koulussa, jossa käytetään CLIL-menetelmää (Content and Language Integrated Learning). Opiskelijat selviytyvät siis harjoittelustaan englanniksi. HAMKista ei ole vielä tähän mennessä lähtenyt sosiaalialan opiskelijoita Granadaan. Yksi La Inmaculadan opettaja oli opettajavaihdossa HAMKin Wellbeing International Weekillä keväällä 2018.
Jotta yhteistyö espanjalaisen oppilaitoksen kanssa vahvistuisi ja saisimme HAMKin opiskelijoita innostumaan Espanjaan lähdöstä, päätimme itse lähteä tutustumaan Granadaan (kuva 1). Matkamme ajoittui lokakuun viikolle, jolloin myrskytuulet riepottelivat Hämeenlinnan seutua. Espanjassa oli vielä loppukesän lämmin sää – tosin Sierra Nevadan vuoriston lumipeitteiset huiput viilensivät jo iltoja ja öitä.
Suomi-infoa ja digitaalisuutta
Vietimme Granadassa kolme päivää, joihin kuului opetusta, tapaamisia henkilökunnan kanssa sekä tutustumiskäynti paikalliseen kouluun. Opetimme sekä varhaiskasvattaja- että luokanopettajaopiskelijoita. Kerroimme heille Suomesta ja suomalaisesta koulujärjestelmästä aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Esittelimme heille harjoittelumahdollisuuksia Hämeenlinnassa ja houkuttelimme heitä kevään Wellbeing International Weekille. Tämä tuotti tulosta, sillä kotiin palattuamme saimme viestin, että ainakin kolme opiskelijaa on tulossa helmikuussa Hämeenlinnaan.
Opiskelijat olivat erittäin mukavia ja innostuneita ja osallistuivat aktiivisesti keskusteluun Suomen ja Espanjan varhaiskasvatuksen ja koulujärjestelmän eroista liittyen opintojen rakenteeseen, kestoon, opettajan työn arvostukseen ja palkkaukseen. Toisin kuin Suomessa, Espanjassa opettajankoulutukseen pääsee helposti ja heikoillakin arvosanoilla. Varhaiskasvatuksen opiskelijat hämmästelivät eroa lasten ja henkilökunnan suhdeluvuissa (1 opettaja ja 24 lasta Espanjassa vs. 3 kasvattajaa ja 24 lasta Suomessa), ulkoilun määrää päiväkotien arjessa ja erityisesti lasten nukuttamista ulkona. Omien tuntiemme päätteeksi pääsimme opiskelijoiden mukana seuraamaan toiminnallista historian ja kulttuurin opetusta aidossa historiallisessa Alhambran ympäristössä.
Luokanopettajaopiskelijoita opetimme toisenkin kerran, jolloin esittelimme heille ja heidän opettajalleen digitaalisten sovellusten käyttöä opetuksessa. Pidimme ensin Kahoot-testin edellisen päivän sisällöistä, jonka jälkeen opiskelijat tekivät itsestään esittelyt (video/kuva/teksti) yhteiselle Padlet-seinälle. Seuraavaksi oli vuorossa Quizlet, joka soveltuu erityisesti sanaston opiskeluun. Esittelimme ensin kaikki Quizletin eri tehtävätyypit ja miten voi etsiä valmiita sanastolistoja tai luoda omia tehtäviä. Lopuksi opiskelijat saivat pelata joukkueina Quizlet.liveä. Tästä työkalusta innostuivat sekä opettaja että opiskelijat, jotka erikoistuvat englannin opetukseen. Tämän jälkeen esittelimme ja kokeilimme sadutusta. Opiskelijat loivat ensin yhdessä saduttamalla tarinan, jonka aiheena oli Suomi. Tarinan valmistuttua esittelimme Toontastic-sovelluksen, jolla opiskelijat tekivät animaation luomansa tarinan pohjalta. Esitykset koottiin yhteiselle Padlet-seinälle ja katsottiin lopuksi yhdessä. Aivan viimeiseksi keräsimme heiltä palautetta Answergarden-sovelluksella. Palaute oli positiivista ja saimme opetussession päätteeksi vielä raikuvat aplodit. Myös espanjalainen opettaja, joka opettaa englantia ja teknologiasovellusten käyttöä opetuksessa, koki saaneensa paljon uusia ideoita omaan työskentelyynsä.
Yhteistyön vahvistamista poskisuudelmien kera
Vierailumme aikana tapasimme yliopiston henkilökuntaa ja pohdimme heidän kanssaan keinoja yhteistyön syventämiseen. Ehdotimme kolmelle vuodelle jakautuvaa yhteistyöprojektia, joka liittyisi meillä HAMKissa varhaiskasvatus- ja kansainvälisyysopintoihin. Espanjalaiset olivat kiinnostuneita ideasta ja lupasivat selvitellä aikataulujaan sekä mahdollisia rahoituskanavia. Kevään International Weekille tulevien opiskelijoiden kanssa voimme järjestää jo pienimuotoisen pilotin tämän projektin yhdestä osasta ja toivottavasti saamme varsinaisen yhteistyön aloitettua jo tulevana keväänä ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kanssa. Keskustelimme myös pidemmistä henkilöstövaihdoista ja mahdollisesta tutkimusyhteistyöstä tulevaisuudessa. Kaikki tapaamamme opettajat olivat erittäin ystävällisiä ja sydämellisiä. Opimme aika nopeasti espanjalaisen tervehdyksen – kaksi poskisuudelmaa, ensin oikealle poskelle, sitten vasemmalle.
Yhtenä iltana tapasimme viime keväänä HAMKissa olleet vaihto-opiskelijat. Heiltä saimme hyviä ideoita, miten markkinoida Suomea ja HAMKia vaihtokohteena ja miten valmistella tänne tulevia opiskelijoita. Erityisesti suomalainen luonto on heidän mielestään hyvä myyntivaltti. Sopeutuminen suomalaisten hiljaisuuteen ja verkkaiseen elämäntapaan voi olla alussa vaikeaa. He lupasivat olla käytettävissä tulevien vuosien vaihto-opiskelijoiden rekrytoinnissa.
Virgen de Gracia
Viimeisenä päivänä kävimme tutustumassa paikallisessa koulussa. Tutustuimme sekä alakouluun (luokat 1–6) että 3–5-vuotiaiden varhaiskasvatukseen. Espanjassa on kolmen tyyppisiä kouluja: yksityisiä, julkisia sekä näiden kahden välimuoto, concertado, jota tuetaan osin julkisin varoin. Virgen de Gracia on tällainen välimuodon koulu, jossa näkyy selkeästi katolilaisuus ja opetus mukailee Maria Montessori -pedagogiikkaa, esim. opetuksessa käytettävät materiaalit olivat Montessori-pedagogiikan mukaisia (kuva 2). Vanhempia osallistetaan koulun toimintaan, esim. meidän vierailumme aikana eräs lääkäriäiti oli kertomassa oppilaille sikiön kehitysvaiheista liittyen juuri alkaneeseen nelivuotiseen projektiin, jossa kaikki eri luokka-asteet käsittelevät kukin omalla tavallaan ihmisen kehitystä.
Oppilaita on parikymmentä joka ryhmässä, ja jo 3–5-vuotiaiden ryhmistä lähtien opetus on kovin opettajajohtoista. Lapset istuvat hiljaa ja seuraavat opetusta 45 minuutin jaksoissa. Sitten siirrytään jonossa seuraavan oppiaineen ja opettajan luokkaan. Vapaata leikkiä ei juurikaan ole, ja päivään kuuluu vain puoli tuntia ulkoilua. Alaluokkien tilat olivat erittäin viihtyisät ja virikkeelliset. Heillä on esim. oma kotieläinpiha ja kasvimaa. Nämä tilat eivät käsittääksemme olleet varhaiskasvatuksen käytössä, vaan heidän tilansa muistuttivat ennemminkin perinteisiä luokkahuoneita, eivätkä mielestämme olleet kovin lasten osallisuutta tukevia. Koulussa opetetaan sekä espanjaksi että englanniksi samaisella CLIL-menetelmällä kuin siinä hämeenlinnalaisessa koulussa, jossa espanjalaiset opiskelijat suorittavat harjoittelunsa. Espanjassa panostetaan juuri nyt paljon englannin oppimiseen ja kansainvälisyyteen ja kouluun otetaan erittäin mielellään kansainvälisiä harjoittelijoita. Koululla järjestetään iltapäivisin ja iltaisin kulttuuri- ja liikuntakerhoja sekä kesäisin erilaisia leirejä, joiden pitämiseen harjoittelijatkin voisivat osallistua. La Inmaculadalla on muitakin yhteistyöpäiväkoteja ja -kouluja, joissa HAMKin opiskelijat voisivat suorittaa harjoittelunsa.
Granada on melko suuri kaupunki, mutta siisti ja turvallisen oloinen. Yleinen hintataso Espanjassa on selvästi Suomea edullisempi, eli meiltä lähtevät harjoittelijat tai opiskelijat selviäisivät vaihdostaan pienemmin kustannuksin kuin monessa muussa Euroopan maassa. Granadassa ihmiset olivat äärimmäisen ystävällisiä, ja erityisesti yliopistolla meidät otettiin vastaan sydämellisesti. Ystävällisyys tuntui huipentuvan siihen, miten ravintoloissa tarjotaan ilmaiset tapakset, vaikka yrittäisit kieltäytyä. Kaiken kaikkiaan matka oli todella mukava ja antoisa. Osaamme nyt paremmin ohjata vaihtoa harkitsevia opiskelijoita ja suositella heille Granadaa vaihtokohteena.
Kirjoittajat
Tuija Jurvanen on lehtori HAMKin sosiaalialan koulutusohjelmassa, tehtävänään kieltenopetus ja kansainvälisyysasiat.
Samu Toivonen on lehtori HAMKin sosiaalialan koulutusohjelmassa.