• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ Biotalous ja luonnonvara-ala / Oppimisympäristöjen yhteiskäyttö

Oppimisympäristöjen yhteiskäyttö

oppimisympäristö
10.06.2016
Kuuntele - Listen

Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) ja Helsingin yliopiston (HY) Lammin biologinen asema (LBA) ovat ainoat korkeakouluyksiköt Kanta-Hämeessä, joten juuri näiden toimijoiden tulisi olla luontevia kumppaneita koulutuksessa ja oppimisympäristöjen yhteiskäytössä. Vuosien mittaan monenlaista yhteistyötä onkin tehty niin tutkimuksessa kuin koulutuksessa.

LUO-verkoston puitteissa aiempaa yhteistyötä on tehty näkyvämmäksi ja keskinäistä yhteistyötä on pyritty lisäämään. Koska HAMK on korkeakouluna monitieteinen, mutta LBA yliopiston osana on lähinnä luonnontieteisiin keskittynyt yksikkö, oppimisympäristöjen yhteiskäyttö on rajoittunut LBA:n omimmille aloille. Näitä aloja lähinnä HAMKin koulutusohjelmissa ovat metsätalous ja kestävä kehitys, joiden kanssa on ollut eniten yhteistyötä. LBA ei ole tutkintoja myöntävä yksikkö eikä sillä näin muodoin ole omia opiskelijoita, vaan yksikkö toimii tutkimuksen ja opetuksen tukena. Yliopiston opiskelijat tulevat LBA:lle viikon-parin mittaisille kursseille, muutaman päivän seminaareihin tai tekemään opinnäytetöitään. Huolimatta näistä rajoitteista oppimisympäristöjen yhteiskäyttö on kehittynyt LUO-hankkeen aikana, kuten alla olevat esimerkit osoittavat.

Yhteiset kurssit

Hankkeen aikana Lammin biologisella asemalla on järjestetty kolme kurssia, jotka ovat olleet avoimia sekä HY:n että HAMKin opiskelijoille: ”Introduction of UAVs in ecological research”, ”Jatkuvatoimiset mittalaitteet ympäristön seurannassa” ja ”Game and wildlife habitat management”. Kaksi kursseista on ollut englanninkielisiä ja niille on osallistunut myös ulkomaalaisia opiskelijoita. Osallistujista oli HAMKin opiskelijoita 20–50 %. Kahdella jälkimmäisellä kurssilla kurssiopettajina oli ulkopuolisten lisäksi sekä ammattikorkeakoulun että yliopiston edustajia. Kaikille kursseille on suunniteltu jatkoa.

Muu vastavuoroinen oppimisympäristöjen käyttö

Kautta aikojen yliopiston ja ammattikorkeakoulun kurssit ovat vierailleet Lammin aseman ja Evon metsäopiston lähiympäristöissä, missä erilaiset luonnonkohteet ovat toimineet merkittävinä oppimisympäristöinä. Yhteisten kurssien ulkopuolisesta oppimisympäristöjen yhteiskäytöstä esimerkkeinä ovat HAMKin metsätalouden koulutusohjelman opiskelijoiden tutustuminen LBA:n puiston arboretumiin ja sen eksoottisiin puulajeihin sekä kestävän kehityksen koulutusohjelman kurssin ”Tutkimusmenetelmät tutuiksi – ymmärrystä ympäristön seurantaan” vierailut LBA:lle, jossa opiskelijat ovat tehneet pienimuotoisia seurantatutkimuksia aseman alueella ottaen huomioon aseman omat tutkimusintressit. Uusimpana yhteistyömuotona voidaan mainita Lammin aseman toteuttama vesistökuormituksen seuranta HAMKin hallinnoimassa, maatalouden ravinteiden kierrätystä selvittelevässä Ravinneresurssi-hankkeessa, jossa maatilan läpi kulkeva ja automaattisin mittalaittein ja datanseurantajärjestelmin varustettu oja toimii HAMKin Mustialan toimipisteen opiskelijoille oppimisympäristönä.

Useiden LBA:lla pidettävien HY:n kenttäkurssien opiskelijat käyvät tutustumassa ja tekevät kurssitöitä HAMKin Evon toimipisteen opetusmetsän alueella. Kokonaisuudessaankin Evon alue, josta on löydettävissä mm. monimuotoista metsäluontoa ja kymmeniä erilaisia järviä ja jokia, on tärkeä opetus- ja tutkimuskohde LBA:lle. Valkea‑Kotisen tutkimusalue on tässä suhteessa erinomainen esimerkki, sillä siellä vuodesta 1987 alkaen toteutetut pitkäaikaistutkimukset ovat perustuneet valtion tutkimuslaitosten (mm. SYKE, RKTL, METLA, IL, GTK) ja Helsingin yliopiston yhteistyöhön sekä HAMKin henkilökunnan ja opiskelijoiden monipuoliseen ja pitkäaikaiseen apuun. Samalla tutkimusalue on tarjonnut tärkeän opetuskohteen sekä yliopiston että HAMKin opiskelijoille.

LBA:n jatko‑opiskelijoita ja henkilöstöä on osallistunut HAMKin Evolla järjestämään paikkatietokoulutukseen. Paikkatietokoulutusta on tarjolla myös Helsingin yliopiston Helsingin kampuksilla, mutta Evon sijainti mahdollistaa tehokkaamman opiskelun ja paikkaan sidotut kurssityöt.

Luontokohde oppimisympäristönä
Kuva 1. Luontokohde oppimisympäristönä. (Kuva: Lauri Arvola)

Muu koulutusyhteistyö

Vuosittain yhdestä kahteen HAMKin opiskelijaa tekee opinnäytetyötään LBA:lla ja/tai LBA:n henkilöstön ohjauksessa. Vastavuoroiset yksittäiset vierailuluennot ovat myös olleet verrattain yleisiä. Tulevissa yhteisissä tutkimus‑ ja kehittämishankkeissa HAMKin opiskelijoille on kaavailtu suurempaa roolia esim. tutkimuksessa tarvittavien mittalaitteiden kehittämisessä, mikä onnistuessaan avaa ovia myös yrityselämän puolelle.

Yhteenvetona voi todeta, että yhteistyö oppimisympäristöjen yhteiskäytössä on sujunut hyvin, ja hankkeen puitteissa sitä on myös pystytty lisäämään. Mitä enemmän yhteistyötä tehdään, sitä paremmin opitaan tuntemaan kumppani ja sitä helpompi on löytää uusia yhteistyön muotoja myös tulevaisuudessa. Kurssipalautteen perusteella yhteiset kurssit voivat parhaimmillaan antaa ammattikorkeakouluopiskelijoille arvokasta uutta tietoa tutkimuksesta ja olla kimmoke jatkaa opiskelua yliopistossa. Toisaalta yliopisto‑opiskelijat voivat saada kokemusta siitä, miten tutkimustuloksia voidaan soveltaa esimerkiksi yritysmaailman tarpeisiin. Henkilökohtaiset verkostot, joita esimerkiksi LUO-hankkeen puitteissa on luotu, ovat avainasemassa myös oppimisympäristöjen yhteiskäytössä ja uusien yhteisten hankkeiden valmistelussa.

Teksti on julkaistu aiemmin kokoelmajulkaisussa A. Horila (toim.) LUO Luonnovara-alan verkoston yhteistyön käynnistäminen ja yhteistyön tuloksia. HAMKin e-julkaisuja 3/2016. Saatavilla osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-776-6

[accordion title=”Kirjoittaja” close=”0″]Janne Sundell on Helsingin yliopiston Lammin biologisen aseman johtaja. [/accordion]

Viittausohje:
Sundell, J. (2016). Oppimisympäristöjen yhteiskäyttö. HAMK Unlimited: Magazine 10.6.2016. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/biotalous-ja-luonnonvara-ala/oppimisymparistojen-yhteiskaytto

http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111991955

Creative Commons -lisenssi

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

[button href=”http://www.hamk.fi/hakijalle/metsatalous/Sivut/default.aspx” target=”_blank” bg_color=”#FF0066″ text_color=”#ffffff”]metsätalouden koulutus »[/button]

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Silkkaa sattumaa? Evon kampus lämpenee hakkeella LUO -kehittäjäverkosto vauhdittaa biotalouden innovaatioita Hämeessä Historian alumnien ohjauskäsitykset – kehitysideoita yliopistotason ohjaukseen
PREVIOUS POST Yhteistyötä First Roundin yrityskiihdyttämön kanssa
NEXT POST Uudistuva hevostalous tuo elämyksiä asiakkaille

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111991955

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA