• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Nivelvaiheen opinto-ohjauksen eli NOPOn toimintamalli Oulun seudulla

Kahden kuvan kollaasi. Toisessa nuoret työskentelevät autokorjaamossa ja toisessa nuori ajaa ajosimulaattorilla.

Elina Toiviainen, Jaakko Helander & Jaana Heikkinen

10.11.2021
Kuuntele - Listen

NOPO-opinto-ohjauksen tavoite on perusopetuksen päättävän nuoren kiinnittyminen toisen asteen opintoihin yksilöllisen ohjausprosessin tukemana. Sen avulla tuetaan oppilaan tulevaisuusorientaatiota ja omien koulutuksellisten tavoitteiden selventämistä. Lisäksi NOPO-opinto-ohjaus pyrkii ehkäisemään nuorten syrjäytymistä yksilöllisen ja käytännönläheisen ohjauksen, kuten tuettujen tutustumisjaksojen avulla.

Mitä NOPO-opinto-ohjaus on?

Nivelvaiheen opinto-ohjaus eli NOPO täydentää opetussuunnitelman mukaista oppilaanohjausta tarvelähtöisesti. Keskeisenä menetelmänä on yksilöllisesti kohdennettu opinto-ohjaus nuorille, joiden ammatinvalinta ja koulutusvalinta perusopetuksen jälkeen on epäselvä. Oulussa henkilökohtaista nivelvaiheen opinto-ohjausta toteuttavat Oulun kaupunki ja Koulutuskuntayhtymä OSAO kahden NOPO-opinto-ohjaajan työpanoksella. Yhteistyö on alkanut Nuorisotakuusta toimeen -hankkeen (ESR 2015–2018) pilotoinnilla ja jatkunut vakiintuneena toimintana syksystä 2018 alkaen. Myös Ammattiopisto Luovin opinto-ohjaajat osallistuvat nivelvaiheen ohjausyhteistyöhön, kuten jalkautuvaan ohjaustoimintaan, konsultaatioihin ja tutustumiskäynteihin ja -jaksoihin sekä koulutuskokeiluiden järjestämiseen.

NOPO-opinto-ohjauksen kohderyhmänä ovat 8.-luokkalaiset nuoret, joiden ammatillinen tai koulutuksellinen tulevaisuus on selkiytymätön. Toimintaan haastatellaan ja valitaan ne 8.-luokkalaiset, jotka ovat elämäntilanteensa perusteella kykeneviä sitoutumaan pitkäkestoiseen urasuunnitteluprosessiin. Valintoja taustoitetaan tarvittaessa perusasteen opetus- ja ohjaushenkilöstön kanssa. NOPO-opinto-ohjaukseen kysytään lupa oppilaiden huoltajilta. Toiminta on vapaaehtoista ja täydentää perusasteen oppilaanohjausta. NOPO-opinto-ohjaus jatkuu toisen asteen syyslukukauden loppuun saakka.

NOPO-opinto-ohjauksen toimintatavoista

NOPO-opinto-ohjaus on henkilökohtaista ja perustuu oppilaan kanssa yhteisesti määriteltyihin tavoitteisiin. NOPO-opinto-ohjaaja tutustuu oppilaaseen ohjauskeskusteluissa, oppitunteja seuraamalla ja koulupäiviin osallistumalla. Oppilaan mielenkiinnon kohteita, vahvuuksia ja kykyjä kartoitetaan yhdessä, jotta tuleva koulutuspolku ja ammatillinen tulevaisuus selkenevät. Keskeisenä työtapana on, että oppilas tutustuu kiinnostaviin ammattialoihin tai muihin koulutuksiin käytännössä. Tässä ohjaajan tuki on merkityksellistä, jotta oppilas saa reflektoida kokemuksiaan. Näillä vierailuilla NOPO-opinto-ohjaaja kulkee oppilaan mukana. Vaikka NOPO-opinto-ohjaus on pääosin henkilökohtaista, hyödynnetään tarvittaessa myös pienryhmäohjausta.

NOPO-toiminnassa on kehitetty oppilaan tarpeista lähteviä toimintamalleja. Esimerkiksi ammattiopistojen kanssa on kehitetty 8.-luokkalaisten AmisTET- ja NOPO-TET-jaksot, jotka toimivat uraohjauksellisena polkuna 9. luokan ammattikohtaisiin tutustumis- tai koulutuskokeilujaksoihin. Näillä TET-jaksoilla oppilaat voivat tutustua omakohtaisesti eri ammattialoihin. AmisTET on tarkoitettu vaihtoehdoksi koulun TET-jaksolle. Jakso tarjoaa mahdollisuuden tutustua Luovissa opiskeltaviin ammatteihin ohjatusti ja kokeillein aidoissa työsaleissa ja oikeassa työelämässä. NOPO-TETissä nuoret pääsevät tutustumaan palvelualojen eri ammatteihin OSAOn Kaukovainion palvelut -yksikössä.

NOPO-toiminnassa on kokeiltu myös koko kouluyhteisöille suunnattuja Kysy opolta -tapahtumia sekä esitelty ammattialoja opiskelijoiden johdolla Ammattimessuilla. Ammatillisten perustutkintojen opiskelijat ovat kertoneet opiskelustaan käytännössä, ja yläkoulujen oppilaat ovat hyödyntäneet saamiaan tietoja Opi tulevaisuudesta -vertaismenetelmällä, jossa ammattitiedon lisäksi on harjoiteltu tulevaisuuden kuvittelua. Toiminnan suunnittelussa on pyritty huomioimaan NOPO-opinto-ohjaukseen osallistuvien koulujen erityispiirteet, kuten sijainti ja oppilaanohjauksen koulukohtaiset painotukset sekä oppilaiden erilaiset kieli- ja kulttuuritaustat.

Minkälaisia tuloksia NOPO-opinto-ohjauksesta on saatu?

NOPO-opinto-ohjauksen toimintatapoja ja tuloksia on toiminnan käynnistämisestä alkaen analysoitu. Tietoa on kerätty esimerkiksi henkilökohtaisista ohjauskeskusteluista, tutustumiskäynneistä ja -jaksoista ja eri kouluilla vietetystä ajasta sekä oppilaiden sijoittumisesta ja kiinnittymisestä toiselle asteelle. Saadun tiedon ja palautteen perusteella toimintaa on kehitetty ja kohdennettu. Esimerkiksi tuetut tutustumiset on koettu toimivaksi väyläksi arvioida nuorten ammatti- ja koulutusmielikuvien vastaavuutta todellisuuteen.

Vakiintuneen toiminnan kaudella syksystä 2018 vuodenvaihteeseen 2020 NOPO-opinto-ohjaukseen on osallistunut yhteensä 179 oppilasta, joista naisia oli 73, miehiä 105 ja 1 henkilö oli muunsukupuolinen. Nuorista pitkäkestoiseen ohjausprosessiin osallistui 53 nuorta, joista ammatilliseen koulutukseen kiinnittyi 36, lukioon 6 ja nivelvaiheen koulutuksiin 11 nuorta. Viime mainitut tarkoittavat valmentavia VALMA-, TELMA- ja LUVA-koulutuksia.

Oulun seudun mallista valtakunnalliseksi toimintatavaksi

Nykyisen NOPO-opinto-ohjauksen toiminnan myötä on havaittu tarve kehittää valtakunnallinen toimintamalli ja vahvistaa toiminnan laatua. Oppivelvollisuuden laajentuminen luo tarpeen opinto-ohjauksen kehittämiselle erityisesti nivelvaiheissa. Oulun kaupunki, OSAO, Ammattiopisto Luovi ja Hämeen ammattikorkeakoulu ovat saaneet opetus- ja kulttuuriministeriöltä erityisavustuksen tähän tarkoitukseen. Projektissa kehitettävällä mallilla edistetään opiskelijatarpeisiin perustuvaa yksilöllistä nivelvaiheen uraohjausta ja sujuvoitetaan siirtymiä perusasteen ja toisen asteen välillä. Lisäksi kehittämistyö vahvistaa mallin tutkimuksellista ja teoreettista perustaa.

Kirjoittajat

FM, OPO Elina Toiviainen toimii nivelvaiheen opinto-ohjaajana OSAO Ovi -hakijapalveluissa ja erilaissa kehittämistehtävissä.

KT, Dos. Jaakko Helander toimii tutkijayliopettajana HAMK Edu -tutkimusyksikössä ja asiantuntijana NOPO-projektissa.

Sosionomi (YAMK), AmO, OPO Jaana Heikkinen toimii opinto-ohjaajana Ammattiopisto Luovin haku- ja neuvontapalveluissa sekä erilaisissa kehittämistehtävissä.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Historian alumnien ohjauskäsitykset – kehitysideoita yliopistotason ohjaukseen Ura- ja opinto-ohjauksen tutkimusperustaisuusUra- ja opinto-ohjauksen tutkimusperustaisuus Ohjaus keskiössä: kohti HOPS-ohjaajuutta Metropolia Ammattikorkeakoulussa Musiikkiopiston opettajan osaamispositiot
PREVIOUS POST Marketing Related Competences – Investigative Research in Four European Countries
NEXT POST Koronapandemian oppeja ja opetuksia ammatilliselle koulutukselle

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112557070

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

nivelvaihe ohjaus opinto-ohjaus perusopetus siirtymävaihe toinen aste

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Elina Toiviainen, Jaakko Helander & Jaana Heikkinen (2021). Nivelvaiheen opinto-ohjauksen eli NOPOn toimintamalli Oulun seudulla. HAMK Unlimited Professional 10.11.2021.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA