• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

Käytännön vinkkejä matkailutuotteiden ja -palveluiden suunnitteluun japanilaisille

Kirsi Sippola & Jenna Rissanen

27.03.2019
Kuuntele - Listen

Japanilaisten matkailijoiden vierailumäärien kasvattaminen on Kanta-Hämeen matkailutoimijoiden toivelistalla. Kantahämäläinen matkailuyrittäjien ja -toimijoiden retkikunta kävi syksyllä vierailulla Tokiossa. Reissulta opittiin paljon, eikä suinkaan vähiten kulttuurieroista. Tämä artikkeli sisältää muutaman vinkin, jotka kannattaa ottaa huomioon japanilaisten matkailijoiden pyörähtäessä pihaan.

Business Finlandin alainen Visit Finland markkinoi Suomea ulkomailla kiinnostavana matkailukohteena. Kanta-Häme kuuluu Visit Finlandin vetämään Western Lakeland -markkinointiyhteistyöhön, jonka tavoitteena on saada etenkin saksalaisia ja japanilaisia matkailijoita vierailemaan alueella. Kanta-Hämeessä kävi vuonna 2017 noin 370 000 yöpyvää matkailijaa, joista ulkomaalaisia oli 42 000. Japanilaisia yöpyjiä oli noin 750 henkilöä vuonna 2017. (Visit Finland, 2018)

Kanta-Hämeen matkailutilastoissa japanilaiset näyttelevät vielä toistaiseksi pientä osaa. Päiväkävijöitä on huomattavasti enemmän. Japanilaisia matkailijoita viehättää erityisesti design. Hyviä käyntikohteita alueella ovat esimerkiksi Suomen lasimuseo ja Iittalan lasimäki. Parolan panssarimuseolla on erityinen panssarivaunu, joka on esiintynyt japanilaisessa manga-sarjakuvassa. Panssarivaunu toimii hyvänä vetonaulana japanilaisille turisteille tutustua alueen muuhunkin tarjontaan.

Syyskuussa 2018 oli Kanta-Hämeestä reilun parinkymmenen hengen matkailuyrittäjien- ja toimijoiden seurue tutustumassa Japanin Jata-messuihin. Messut ovat Aasian suurimmat matkailumessut. Matkalla kasvuun -yhteistyöhanke ja Kanta-Hämeen matkailutoimijat järjestivät messujen yhteydessä oman asiakastilaisuuden japanilaisille matkanjärjestäjille ja lehdistön edustajille (kuva 1).

Kuva 1. Kantahämäläisiä yrittäjiä JATA-messujen yhteydessä järjestetyssä asiakastilaisuudessa Tokiossa. Kuvassa vasemmalta Elina Jokinen, Elisa Göös, Tiina Hiidenkari ja Aarno Hyvönen.

Matkailuyrittäjät, Matkalla kasvuun sekä Let’s Go Tavastia -hankkeen edustajat esittelivät Western Lakeland -alueen kärkituotteita. Western Lakeland -toiminta kattaa Kanta-Hämeen lisäksi Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Päijät-Hämeen. Matkailijalle kunta- ja maakuntarajat eivät merkitse mitään, joten on hyvä lyöttäytyä yhteen isompana alueena. Tällöin saadaan riittävästi houkuttelevia tuotteita ja palveluita matkailijalle tarjolle.

Japanin-matkan aikana tutustuttiin myös japanilaiseen kulttuuriin, tapoihin, ruokaan ja kylpylään. Tutustumiskierroksen aikana suomalaiset matkailutoimijat huomasivat, että kulttuurierot japanilaisten kanssa ovat huomattavia. Ryhmä pohtikin, että olisi järkevää paremmin huomioida omissa matkailutuotteissa japanilaisten asiakkaiden tarpeet.

Huomioi nämä tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa

Japanissa hierarkia on tärkeässä roolissa, joten pyri selvittämään, kuka matkaseurueessa on “tärkein” henkilö. Huomioi häntä aina ensimmäisenä. Käyttäydy rauhallisesti ja ystävällisesti ilman suuria tunteenpurkauksia ja eleitä. Kohtelias käytös sisältää aina paljon kumarruksia ja toisten huomioimista.

Säännöt ja ohjeet ovat tärkeitä ja japanilainen noudattaa niitä mielellään. Ohjeet tuovat turvaa ja varmistavat sen, että kaikki tapahtuu oikein ja oikeassa järjestyksessä. Silloin kukaan ei menetä kasvojaan. Opasta japanilaista aina uudessa tilanteessa. Tee kirjallisia selkeitä ohjeita ja neuvoja matkailijalle. Kerro asia useampaan kertaan ystävällisesti jutellen ja tarvittaessa näyttäen asia kädestä pitäen.

Matkailuyritysten kannattaa käännättää www-sivunsa ja materiaalinsa japaniksi, koska japanilaiset osaavat vielä aika huonosti englantia. Japanilaisten oma LINE-somekanava on suosituin markkinointikanava. Ulkomaille suuntautuvassa matkailussa japanilaiset kääntyvät vielä usein matkanjärjestäjien puoleen, mutta myös yksilömatkailu on saavuttamassa lisää suosiota.

Opettele tulkitsemaan japanilaisten piiloviestejä. Kyllä-sana ei tarkoita aina myönteistä asiaa, vaan pitää tulkita osana muuta viestintää. Ei-sanaa ei käytännössä käytetä ollenkaan. Japanilaisen ”kyllä” eli ”hai” ei tarkoita aina samaa kuin länsimaisten kielten ”kyllä”. Hai-sanan mahdollisia merkityksiä ovat ”kuulen sinun puhuvan jotakin”, ”ymmärrän”, ”ehkä” ja ”kyllä”. Matkailutuotteen ja palvelun palautteen pyytämisessä pitäisikin käyttää monia eri tapoja, koska kirjalliset kyllä/ei-vastaukset harvoin tuottavat todellista palautetta.

Pienten lahjojen antaminen kuuluu japanilaiseen kulttuuriin. Tuliaisia viedään ystäville ja työkavereille. Varmista, että matkailija voi ostaa pieniä tuliaisia runsaan määrän. Tärkeää on, että kaikille samanarvoisille henkilöille viedään samanarvoiset tuliaiset. Eli henkilö saattaa ostaa vaikka 20 samanlaista avaimenperää tai magneettia vietäväksi tuliaisina kotiin.

Japanilaiset haluavat kylpeä usein ja suomalaiset ovat saunakansaa. Hyvinvointiteema yhdistää siis molempia kulttuureita. Saunan ja rentoutumisen teema onkin hyvä mahdollisuus saada uusia japanilaismatkailijoita Kanta-Hämeeseen.

Go Tavastia -nettisivuille aloitetaan uusien matkailuyritysten kerääminen Kanta-Hämeestä maaliskuussa 2019. Matkailuyritysten kannattaakin olla valmiudessa esittelemään omia tuotteita ja palveluita. Ensisijaisesti materiaali kerätään suomeksi ja englanniksi. Myös Visit Finlandin My stay -palveluun kannattaa rekisteröityä ja kertoa omista tuotteistaan. Visit Finlandin kautta tuote tai palvelu käännätetään yhdeksälle eri kielelle.

Artikkelin pääkuvasta voi huomata, kuinka Japanissa kaunis asettelu kuuluu kulttuuriin.

Kirjoittajat

Kehittämispäällikkö Kirsi Sippola toimii pk-yrittäjyys ja innovaatiot -tutkimusryhmän vetäjänä HAMK Smart -tutkimusyksikössä.

Jenna Rissanen on kestävän kehityksen opiskelija Hämeen ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Visit Finland. (2018). Tilastotietokanta Rudolf. Haettu 1.11.2018 osoitteesta http://visitfinland.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/VisitFinland

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Digitaalinen kehittämistyö luontomatkailussa Digitaalisuuden avulla matkailupalveluista uusia elämyksiä Kurkistus japanilaiseen kulttuuriin Digitaalisuus mukana metsässä ja metsä mukana digitaalisuudessa
PREVIOUS POST HAMK Unlimited Podcast, jakso 6: ​Business Design in Studies at HAMK
NEXT POST Small data – mitä se on ja miten sitä voidaan hyödyntää?

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111690439

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

kulttuuri matkailu matkailuyritykset Visit Finland Western Lakeland

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Sippola, K. & Rissanen, J. (2019). Käytännön vinkkejä matkailutuotteiden ja -palveluiden suunnitteluun japanilaisille. HAMK Unlimited Professional 27.3.2019. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/yrittajyys-ja-liiketoiminta/vinkit-matkailutuotteet-japanilaisille

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA