Kirsi Sippola & Jenna Rissanen
Japanilaisten matkailijoiden vierailumäärien kasvattaminen on Kanta-Hämeen matkailutoimijoiden toivelistalla. Kantahämäläinen matkailuyrittäjien ja -toimijoiden retkikunta kävi syksyllä vierailulla Tokiossa. Reissulta opittiin paljon, eikä suinkaan vähiten kulttuurieroista. Tämä artikkeli sisältää muutaman vinkin, jotka kannattaa ottaa huomioon japanilaisten matkailijoiden pyörähtäessä pihaan.
Business Finlandin alainen Visit Finland markkinoi Suomea ulkomailla kiinnostavana matkailukohteena. Kanta-Häme kuuluu Visit Finlandin vetämään Western Lakeland -markkinointiyhteistyöhön, jonka tavoitteena on saada etenkin saksalaisia ja japanilaisia matkailijoita vierailemaan alueella. Kanta-Hämeessä kävi vuonna 2017 noin 370 000 yöpyvää matkailijaa, joista ulkomaalaisia oli 42 000. Japanilaisia yöpyjiä oli noin 750 henkilöä vuonna 2017. (Visit Finland, 2018)
Kanta-Hämeen matkailutilastoissa japanilaiset näyttelevät vielä toistaiseksi pientä osaa. Päiväkävijöitä on huomattavasti enemmän. Japanilaisia matkailijoita viehättää erityisesti design. Hyviä käyntikohteita alueella ovat esimerkiksi Suomen lasimuseo ja Iittalan lasimäki. Parolan panssarimuseolla on erityinen panssarivaunu, joka on esiintynyt japanilaisessa manga-sarjakuvassa. Panssarivaunu toimii hyvänä vetonaulana japanilaisille turisteille tutustua alueen muuhunkin tarjontaan.
Syyskuussa 2018 oli Kanta-Hämeestä reilun parinkymmenen hengen matkailuyrittäjien- ja toimijoiden seurue tutustumassa Japanin Jata-messuihin. Messut ovat Aasian suurimmat matkailumessut. Matkalla kasvuun -yhteistyöhanke ja Kanta-Hämeen matkailutoimijat järjestivät messujen yhteydessä oman asiakastilaisuuden japanilaisille matkanjärjestäjille ja lehdistön edustajille (kuva 1).
Matkailuyrittäjät, Matkalla kasvuun sekä Let’s Go Tavastia -hankkeen edustajat esittelivät Western Lakeland -alueen kärkituotteita. Western Lakeland -toiminta kattaa Kanta-Hämeen lisäksi Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Päijät-Hämeen. Matkailijalle kunta- ja maakuntarajat eivät merkitse mitään, joten on hyvä lyöttäytyä yhteen isompana alueena. Tällöin saadaan riittävästi houkuttelevia tuotteita ja palveluita matkailijalle tarjolle.
Japanin-matkan aikana tutustuttiin myös japanilaiseen kulttuuriin, tapoihin, ruokaan ja kylpylään. Tutustumiskierroksen aikana suomalaiset matkailutoimijat huomasivat, että kulttuurierot japanilaisten kanssa ovat huomattavia. Ryhmä pohtikin, että olisi järkevää paremmin huomioida omissa matkailutuotteissa japanilaisten asiakkaiden tarpeet.
Huomioi nämä tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa
Japanissa hierarkia on tärkeässä roolissa, joten pyri selvittämään, kuka matkaseurueessa on “tärkein” henkilö. Huomioi häntä aina ensimmäisenä. Käyttäydy rauhallisesti ja ystävällisesti ilman suuria tunteenpurkauksia ja eleitä. Kohtelias käytös sisältää aina paljon kumarruksia ja toisten huomioimista.
Säännöt ja ohjeet ovat tärkeitä ja japanilainen noudattaa niitä mielellään. Ohjeet tuovat turvaa ja varmistavat sen, että kaikki tapahtuu oikein ja oikeassa järjestyksessä. Silloin kukaan ei menetä kasvojaan. Opasta japanilaista aina uudessa tilanteessa. Tee kirjallisia selkeitä ohjeita ja neuvoja matkailijalle. Kerro asia useampaan kertaan ystävällisesti jutellen ja tarvittaessa näyttäen asia kädestä pitäen.
Matkailuyritysten kannattaa käännättää www-sivunsa ja materiaalinsa japaniksi, koska japanilaiset osaavat vielä aika huonosti englantia. Japanilaisten oma LINE-somekanava on suosituin markkinointikanava. Ulkomaille suuntautuvassa matkailussa japanilaiset kääntyvät vielä usein matkanjärjestäjien puoleen, mutta myös yksilömatkailu on saavuttamassa lisää suosiota.
Opettele tulkitsemaan japanilaisten piiloviestejä. Kyllä-sana ei tarkoita aina myönteistä asiaa, vaan pitää tulkita osana muuta viestintää. Ei-sanaa ei käytännössä käytetä ollenkaan. Japanilaisen ”kyllä” eli ”hai” ei tarkoita aina samaa kuin länsimaisten kielten ”kyllä”. Hai-sanan mahdollisia merkityksiä ovat ”kuulen sinun puhuvan jotakin”, ”ymmärrän”, ”ehkä” ja ”kyllä”. Matkailutuotteen ja palvelun palautteen pyytämisessä pitäisikin käyttää monia eri tapoja, koska kirjalliset kyllä/ei-vastaukset harvoin tuottavat todellista palautetta.
Pienten lahjojen antaminen kuuluu japanilaiseen kulttuuriin. Tuliaisia viedään ystäville ja työkavereille. Varmista, että matkailija voi ostaa pieniä tuliaisia runsaan määrän. Tärkeää on, että kaikille samanarvoisille henkilöille viedään samanarvoiset tuliaiset. Eli henkilö saattaa ostaa vaikka 20 samanlaista avaimenperää tai magneettia vietäväksi tuliaisina kotiin.
Japanilaiset haluavat kylpeä usein ja suomalaiset ovat saunakansaa. Hyvinvointiteema yhdistää siis molempia kulttuureita. Saunan ja rentoutumisen teema onkin hyvä mahdollisuus saada uusia japanilaismatkailijoita Kanta-Hämeeseen.
Go Tavastia -nettisivuille aloitetaan uusien matkailuyritysten kerääminen Kanta-Hämeestä maaliskuussa 2019. Matkailuyritysten kannattaakin olla valmiudessa esittelemään omia tuotteita ja palveluita. Ensisijaisesti materiaali kerätään suomeksi ja englanniksi. Myös Visit Finlandin My stay -palveluun kannattaa rekisteröityä ja kertoa omista tuotteistaan. Visit Finlandin kautta tuote tai palvelu käännätetään yhdeksälle eri kielelle.
Artikkelin pääkuvasta voi huomata, kuinka Japanissa kaunis asettelu kuuluu kulttuuriin.
Kirjoittajat
Kehittämispäällikkö Kirsi Sippola toimii pk-yrittäjyys ja innovaatiot -tutkimusryhmän vetäjänä HAMK Smart -tutkimusyksikössä.
Jenna Rissanen on kestävän kehityksen opiskelija Hämeen ammattikorkeakoulussa.
Lähteet
Visit Finland. (2018). Tilastotietokanta Rudolf. Haettu 1.11.2018 osoitteesta http://visitfinland.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/VisitFinland