Pia Nurmi & Eveliina Toivonen
Miten tavoittaa asiakas, kasvattaa asiakasuskollisuutta tai saada viesti perille juuri oikealle kohderyhmälle? Yrityksellä saattaa olla käytössä jo hieno tuote tai huolellisesti rakennettu palvelupaketti, mutta tilauksia ei silti automaattisesti tipahtele sähköpostiin eivätkä puhelimet soi. Kilpailutilanteen ja vertailumahdollisuuksien kasvaessa asiakkaista on tullut entistä tarkempia ja hintatietoisempia. Hakukoneet ja muut verkkopalvelut mahdollistavat asiakkaille erilaiset palvelu-, tuote- ja hintavertailut ajasta ja paikasta riippumatta. Moni myyntityössä toimiva viettää varmasti näiden haasteiden äärellä aikaa lähes päivittäin.
Markkinoinnin keinoja ja kanavia on valtava määrä. Niistä yksi on sähköpostimarkkinointi, jonka hyödyntämiseen löytyy lukuisia mahdollisuuksia. Sähköpostimarkkinoinnin tai uutiskirjeen muodossa voi tehdä kohdennettua mainontaa ja markkinointia kätevästi. Toisaalta sitä voi hyödyntää tiedotteenomaisesti, jolloin asiatekstin avulla voidaan tuoda esiin yrityksen tai yksittäisen asiantuntijan osaamista. Mikään ei estä myöskään tarinankerrontaa uutiskirjeen välityksellä, jolloin yritykselle voidaan saada näkyvyyttä vaikkapa erilaisilla esimerkeillä ja asiakasreferensseillä. Tarinankerronta ja sisältömarkkinointi ovat tärkeitä tehokeinoja markkinoinnissa. Mikä sen tehokkaampaa ja mieleenpainuvampaa voisi markkinoinnissa ollakaan kuin tuoda esiin tyytyväinen asiakas, joka innostavalla tavalla tuo esiin kokemuksensa ja saavuttamansa hyödyt?
Uutiskirjeen hyödyntämisessä on vain markkinoijan mielikuvitus rajana
Erilaisten alustojen käyttö on tehty melko käyttäjäystävälliseksi, joten teknisiin ongelmiin uutiskirjeen hyödyntäminen ei yleensä kaadu, ja rajana onkin vain markkinoijan oma mielikuvitus. Esimerkiksi Hämeen ammattikorkeakoulussa käytössä oleva Postiviidakko-uutiskirjetyökalu toimii hienosti markkinoinnin tukena. Alustan käyttö on maksullista, mutta hinnalle saa nopeasti vastinetta, sillä alustan käyttö mahdollistaa tehokkaan markkinoinnin. Markkinointiosoitteistojen muodostamisessa on tehtävä pitkäjänteistä työtä, sillä kaikilta rekisterissä olevilta on oltava markkinointilupa. Haastavinta onkin saada sellaisia osoitteistoja käyttöön, joihin on markkinointilupa olemassa. Uutiskirjeisiin saadaan automaattisesti liitettyä tietosuojailmoitus, johon vastaanottaja voi halutessaan tutustua. Uutiskirjetyökaluihin saa myös lisättyä esimerkiksi sosiaalisen median kanavien ja nettisivujen kuvakkeita, jolloin organisaation muutkin sivustot ovat kohderyhmien helposti löydettävissä.
Visuaalisuus on tärkeässä roolissa modernissa markkinointiviestinnässä. Muutama aiheeseen sopiva ja kiinnostava kuva houkuttelee lukemaan ja luo mukavan tunnelman koko sanomaan. Myös sisältöön kannattaa panostaa. Hyvä uutiskirje sisältää yhdestä kahteen napakkaa asiaa, jotta vastaanottaja voi nopeallakin silmäilyllä havaita häntä mahdollisesti kiinnostavat aiheet. Asiakas kokee tulleensa huomioiduksi, kun kirje on huolella viimeistelty ja muotoiltu. Markkinointiviestinnässä on onnistuttu, jos asiakas kiinnostuu ja ottaa yhteyttä. Valmistelua ja seurantaa voi tehdä hiljaisina aikoina.
Työn luonne on nykyään monilla kovin hektistä ja työ kuormittuu ajoittain. Tämän vuoksi onkin hyvä hyödyntää hiljaisempia aikoja markkinoinnin suunnitteluun, ideointiin ja valmisteluun. Markkinointia voi valmistella esimerkiksi laatimalla erilaisia vedospohjia uutiskirjeisiin, joita on arjen kiireen keskellä sitten helppo ja nopea päivittää vain viestikärkiä ja kuvitusta vaihtamalla. Perinteisen uutiskirjeen lisäksi valmiita vedospohjia voi luoda esimerkiksi tiedotteesta, tuotemainoksesta, asiantuntijaesittelystä, seminaarista, kick off -tilaisuudesta tai mistä tahansa tapahtumasta, jota on tarpeen markkinoida.
Uutiskirjeen vaikuttavuuden seuraaminen onnistuu helposti erilaisilla raporteilla, joista saa nopeasti tietoa mm. avausprosenteista ja klikkauksista sekä siitä, kuinka moni ei halua vastaanottaa viestiä enää jatkossa. Seurantaa ei pidäkään unohtaa, sillä markkinointityö menee hukkaan, mikäli viesti ei jostain syystä tavoita vastaanottajaa. Tärkeää onkin silloin tarkistaa, mitä voisi jatkossa tehdä toisin.
Markkinoinnin automaatiolla lisätehoja
Markkinoinnin automaatio on laaja käsite, joka liittyy hyvin moneen eri markkinoinnin osa-alueeseen. Uutiskirjemarkkinoinnissa markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan erityisesti erilaisia automaattisesti toistettavia toimintoja. Uutiskirjepalvelut tarjoavat runsaasti erilaisia automaatioratkaisuja esimerkiksi aina ajastetuista lähettämisistä A/B-testauksiin ja personointiin.
Markkinoinnin automaatioratkaisujen avulla voidaan esimerkiksi automatisoida syntymäpäiväonnitteluviesti lähtemään jokaiselle rekisterissä olevalle henkilölle juuri heidän oikeana syntymäpäivänään ja vieläpä personoidun viestin kera. Tämä tietenkin edellyttää, että rekisterissä olevien sähköpostiosoitteiden lisäksi on kerätty muut tätä varten tarvittavat tiedot oikeaoppisesti. Elina Wathénin (2018) kirjoittamasta artikkelista voit tutustua tarkemmin sähköpostimarkkinointiin liittyviin lupa-asioihin. Toisena automaatioratkaisuna voi hyödyntää esimerkiksi kahden erilaisen otsikkokentän testausta A/B-testausmenetelmällä. Automaatioratkaisut analysoivat, kumpi otsikkovaihtoehdoista tuottaa paremmat avausprosentit uutiskirjeelle ja optimoi tämän näyttämistä lopulle vastaanottajajoukolle. Näin pystytään ketterästi tehostamaan sähköpostimarkkinoinnin hyötyjä.
Artikkeli on kirjoitettu osana Hämeen ammattikorkeakoulun liiketalouden tradenomiopiskelijoiden cSchool of Business Design -moduulia.
Kirjoittajat
Pia Nurmi työskentelee koulutussuunnittelijana HAMKin jatkuvan oppimisen yksikössä. Hänen tehtäviinsä kuuluu avoimen AMK:n kehittäminen sekä koulutusten ja erilaisten tapahtumien järjestäminen. Hän opiskelee työn ohessa liiketalouden tradenomiksi ja täysin verkossa suoritettavat opinnot ovat loppusuoralla.
MBA, markkinoinnin lehtori Eveliina Toivonen työskentelee HAMKin kotimaisen ja kansainvälisen markkinoinnin parissa, opettaa markkinointia sekä myyntiä AMK-opiskelijoille ja kouluttaa eri toimialojen yrityksiä digitaalisen markkinoinnin tehokäyttöön.
Lähde
Wathén, E. (2018). Saako sähköpostilla markkinoida? HAMK Unlimited Professional 3.12.2018 Haettu 11.6.2020 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/muut/saako-sahkopostilla-markkinoida