• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

Palveluinnovaatiot tuottavat lisäarvoa ja vähentävät kustannuksia

Palveluinnovaatiot

Päivi Niiniaho, Soile Urpi, Hanna Vanhalakka & Mikko Mäntyneva

16.12.2016
Kuuntele - Listen

Palveluiden merkitys taloudellisen kasvun edistäjänä korostuu aiempaa enemmän. Palveluiden osuus Suomen kokonaistuotannosta on yli 70 prosenttia jakautuen sekä julkisen että yksityisen sektorin palveluihin (Palvelutyönantajat 2016). Koska teolliset työpaikat näyttävät siirtyvän sellaisiin maihin, joissa tuotantokustannukset ovat Suomea alemmat, on tärkeää kyetä luomaan sellaisia uusia palveluita ja palveluliiketoimintaa, jotka luovat käyttäjilleen merkittävää lisäarvoa (Mäntyneva 2012, 43). Tulevan taloudellisen kasvun ja hyvinvoinnin turvaamiseksi onkin tärkeää kyetä uudistumaan ja luomaan uusia palveluinnovaatioita. On ilmeistä, että palveluiden markkinat kasvavat myös kansainvälisesti. Erityisesti palveluiden vientinäkymien turvaamiseksi on tarpeen kyetä innovoimaan sekä kuluttajaa lähellä olevia palveluita että teollisille tuotteille lisäarvoa antavia palveluita. Teollisuuden puolella palveluliiketoiminnasta on tullut merkittävä mahdollistaja liiketoiminnan kasvattamisessa. Entisaikaan palveluja saatettiin tuottaa jopa ilmaiseksi asiakastyytyväisyyden varmistamiseksi. Viime aikoina palveluiden selkeä tuotteistaminen on antanut myös paremmat mahdollisuudet veloittaa niiden asiakkaalle tuottamasta lisäarvosta (Witell & Löfgren 2013).

Palveluinnovaatiot heiluttavat yritysten sisäisiä sekä välisiä rajoja. On mahdollista, että menestyksellisen palveluinnovaatioihin keskittyvän kehittämistoiminnan seurauksena koko yrityksen ansaintalogiikka ja liiketoimintamalli muuttuvat. Tällöin on tarpeen miettiä, miten tämä vaikuttaa strategisesti tulevaisuudessa. Sen vuoksi näitä päätöksiä ei voida tehdä pelkästään yritysten kehitysyksiköissä. (Apilo, Taskinen & Salkari 2007, 41−42.) Tämä korostaa myös yritysten johtoryhmien tarvetta osallistua innovaatiotoiminnan suuntaviivojen määrittämiseen ja niihin liittyvien aktiviteettien riittävään resursointiin.

Digitalisaatio mahdollistaa radikaalit palveluinnovaatiot

Informaatioteknologiaa hyödyntävässä yhteiskunnassamme palveluiden merkitys osana kansantaloutta jatkaa kasvuaan. Kuten tuoteinnovaatioidenkin kohdalla, palveluinnovaatiot voivat olla pieniä inkrementaalisia parannuksia aiempaan tai radikaalisti erilaisia suhteessa aiempaan tarjontaan. Digitalisaatio mahdollistaa radikaalit palveluinnovaatiot, joiden myötä asiakkaille kyetään tuottamaan merkittävästi enemmän lisäarvoa aiempaa alhaisemmilla kustannuksilla. Tällöin innovaatiotoiminnan painopiste voikin kohdentua joko aiempaa paremman lisäarvon tai asiakaskokemuksen tuottamiseen tai kustannussäästöjen aikaansaamiseen. Jotkut palveluinnovaatiot pystyvät tuomaan molempiin tarkastelunäkökulmiin liittyviä hyötyjä. Yhtenä esimerkkinä kuluttajille kohdennetusta radikaalista palveluinnovaatiosta on Amazon-verkkokaupan lanseeraama Dash‑lisätilauspalvelu. Sen avulla kuluttaja voi halutessaan tilata lisää kotitalouteen liittyviä tarvikkeita vain painamalla kotonaan nappia, johon on painettu kyseisen tuotteen logo. Riihimäellä toimivan Sacotec Componentsin elinkaaripalvelut ovat yksi esimerkki teollisille asiakkaille kehitetystä, lisäarvoa tuottavasta palveluinnovaatiosta.

Palveluinnovaatiot ilmenevät eri muodoissaan eri toimialoilla. Ne voivat olla kokonaan uusia palveluita tai uudistettuja tapoja tarjota vanhaa palvelua asiakkaille. Palveluihin kohdentuva innovaatiotoiminta on luontainen osa sekä perinteisessä tuotelähtöisessä liiketoiminnassa että palveluliiketoiminnassa toimivien yritysten liiketoiminnan kehittämistä.

Artikkeli on osa Innovaatiojohtaminen-kokoelmaa.

Kirjoittajat

Päivi Niiniaho, Soile Urpi ja Hanna Vanhalakka opiskelevat ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa Liiketoiminnan kehittäminen ‑koulutusohjelmassa.

Mikko Mäntyneva toimii yliopettajana Hämeen ammattikorkeakoulun ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon Liiketoiminnan kehittäminen ja Business Management and Entrepreneurship ‑koulutuksissa. Lisäksi hän toimii tutkimuspäällikkönä Älykkäät palvelut ‑tutkimusyksikössä.

Lähteet:

Apilo, T., Taskinen, T., & Salkari, I. (2007). Johda innovaatioita. Helsinki: Talentum.

Mäntyneva, M. (2012). Kasvua innovaatioista. Helsinki: Kauppakamari.

Palvelutyönantajat (2016). Palveluiden merkitys Suomen taloudelle. Haettu 15.11.2016 osoitteesta http://palvelutyonantajat.fi/palvelualan-merkitys-suomen-kansantaloudelle/

Witell, L., & Löfgren, M. (2013). From service for free to service for fee: business model innovation in manufacturing firms. Journal of Service Management, 24(5), 520−533.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Monikulttuuriset nuoret Ohjaamoissa: palvelun saavutettavuuden vahvistaminen Hämäläisten yritysten ennakointiosaaminen ja sen kehittäminen  Virtuaalimessuilla resurssitehokkuutta Ammattikorkeakoulujen työelämäyhteistyön kehittäminen työelämän näkökulmasta
PREVIOUS POST Johda ideointia systemaattisesti
NEXT POST Jakamistalous muuttaa maailmaamme

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111991904

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

innovaatiojohtaminen

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Niiniaho P., Urpi, S., Vanhalakka, H. & Mäntyneva, M. (2016). Automaation hyödyntäminen B2B-sisältömarkkinoinnissa. Teoksessa M. Mäntyneva (toim.) Innovaatiojohtaminen. HAMK Unlimited Professional 16.12.2016. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/yrittajyys-ja-liiketoiminta/automaation-hyodyntaminen-b2b-sisaltomarkkinoinnissa/

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA