• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

Liiketalouden opettajan työelämäjakso – osaamisen ja opettamisen kehittämistä samanaikaisesti

Image by Free-Photos from Pixabay

Sanna Kuisma

12.12.2019
Kuuntele - Listen

Ammattikorkeakoulujen tavoitteena on koulutuksen työelämälähtöisyys. Työelämäjaksot ovat merkittävä osa ammatillisten opettajien osaamisen kehittämistä. Opettajien osaamista myös kehitetään aiempaa suunnitelmallisemmin, sillä henkilökohtaiset koulutus- ja kehittämissuunnitelmat ovat yleistyneet, ja myös erilaisiin täydennyskoulutuksiin osallistutaan ahkerasti. (OPH, 2016) Opettajan työelämäjakso on merkittävässä osassa omaa kehittämissuunnitelmaa laadittaessa. Nykymaailman hektisyys ja jatkuva muutos tuovat myös opettajan työhön omat haasteensa. Täydennyskoulutuksilla ja työelämäjaksoilla opettaja pystyy päivittämään oman osaamisensa sekä käymään läpi alan muuttuneet käytänteet.

Aloitin liiketalouden yksikössä päätoimisena tuntiopettajana elokuussa. Korkeakoulumaailma työpaikkana on minulle täysin uusi. Siksi myös perehdyttämiseen mietittiin monipuolisia keinoja. Taloushallinnon työpaikkoja on hyvin monenlaisia, ja työtehtävät etenkin finanssi- ja tilitoimistoalalla ovat olleet valtavassa murroksessa. Finanssialalla suurin muutos digitalisaation ja asiakaskäyttäytymisen muuttumisen myötä on jo läpikäyty, ja uudet tehtäväkuvaukset ovat tarkentuneet. Tilitoimistoalalla suuria muutoksia on tapahtunut myös paljon ja työtehtävät ovat muuttuneet mekaanisesta tositteiden tallentamisesta huomattavasti konsultatiivisempaan suuntaan (Aho, 2019). Silti vielä kovaa vauhtia tulossa oleva tekoäly ja sen käyttöönotto ostolaskujen käsittelyssä muuttavat työtehtäviä edelleen. Yhä enemmän alalla vaaditaan asiakaspalvelulähtöisyyttä, avoimuutta ja reipasta otetta työntekoon. Näiden suurten muutosten myötä on hyvin tärkeää päivittää myös opettajien tietotaitoa vastaamaan työelämän uusia haasteita.

Yhteistyökumppaniyritys löytyi vaivattomasti

Yhteistyökumppaniksemme harjoittelujaksoon valikoitui Rantalaisen tilitoimisto Hämeenlinnassa (kuva 1). Valitsimme Rantalaisen kumppaniksi harjoitteluun, koska yritys on paikallinen sekä valtakunnallisesti kasvava ja näkyvä yritys, joka on erittäin kiinnostunut alan kehittämisestä. Rantalaisella on otettu hyvin vastaan opiskelijoitamme harjoitteluun, ja harjoittelujen jälkeen myös opinnäytetyöaiheita on löytynyt paljon. Sain Rantalaisella työskenteleviltä opiskelijoiltamme hyviä ajatuksia ja ideoita tulevaan opetukseeni ja muutama lupautui myös tulemaan luennoillemme kertomaan omia kokemuksiaan tilitoimiston arjesta ja siitä, millaista tilitoimiston työ nykyisin on.

Sanna Kuisma Rantalaisen toimistolla
Kuva 1. Päivät Rantalaisen toimistolla sujuivat nopeasti.

HAMKista valmistuneita tradenomeja työskentelee Rantalaisella hyvin monenlaisissa rooleissa, kuten palvelutuotannon johtajina, palkanlaskijoina, kirjanpitäjinä sekä markkinointi- ja viestintäkoordinaattoreina. Rantalaisella on myös oma trainee-ohjelma, johon valitaan motivoituneita, opintojen loppuvaiheessa olevia opiskelijoita.

Kokemuksia harjoittelusta

HAMKissa tuodaan työelämän tarpeita esiin opetuksessa ja opiskelijoiden osaamisen kehittämisessä. Harjoittelun myötä näin itse, millaisia käytännön vaatimuksia tilitoimistotyö edellyttää opiskelijoilta, ja miten HAMKissa pystymme näihin vaatimuksiin vastaamaan opetustamme kehittämällä. Lisäksi sain erittäin hyvän tilaisuuden päivittää omaa osaamistani osallistumalla palkanlaskijan ja kirjanpitäjän arkipäivän työtehtäviin.

Viikkoni oli todella monipuolinen ja sain kattavan kuvan Rantalaisesta yrityksenä, työnantajana ja yhteistyökumppanina. Keskustelin usean eri henkilön kanssa alan haasteista ja tulevaisuuden näkymistä. Suurten ikäluokkien eläköityminen näkyy myös vahvasti tilitoimistoalalla, ja haaste saada motivoituneita ja innokkaita työntekijöitä sekä palkanlaskentaan että kirjanpitoon kasvaa. Etenkin palkkahallinnon opetuksen kehittämiseen on suuri tarve. HAMKissa on tavoitteena rakentaa kokonaan uudenlainen palkanlaskennan moduuli, joka soveltuu sekä tutkinto-opiskelijoille että jo alalla toimiville. Moduulin kehittämiseen osallistuu myös Rantalaisen palkkahallinnon esimies, joka pystyy omalla vahvalla kokemuksellaan tuomaan kehitystyöhön paljon omia näkemyksiään.

Sain omaan opetukseeni viikosta valtavasti uusia ideoita ja ajatuksia. Haluan tulevilla kursseillani korostaa tilitoimistotyön muutosta, asiakaspalvelulähtöisyyttä ja sitä, ettei tilitoimisto ole vain stereotyyppisten hiljaisten ja vähemmän sosiaalisten henkilöiden työpaikka. Tilitoimistossa tarvitaan hyvin monenlaista osaamista ja erilaisia persoonallisuuksia. Myös tekoäly ilmiönä kiinnostaa minua ja aionkin perehtyä tekoälyyn enemmän ja ottaa sitäkin opetukseen mukaan.

Suosituksia kollegoille

Työelämäjaksolle lähteminen on helppoa ja prosessi HAMKissa etenee vaivattomasti:

  1. Työelämäjakso on 2–5 päivän suunniteltu ja tavoitteellinen kokonaisuus.
  2. Yhteistyökumppani Kanta-Hämeen alueen yrityksessä.
  3. Tavoite jaksolle: osaamisen, koulutuksen tulevaisuuden työelämätarpeiden ja työelämäyhteistyön kehittäminen.
  4. Tuotoksena jaksosta: näkyvyys (someviestintä), blogi tai julkaisu kokemuksista, moduuleiden jatkuva kehittäminen, opinnäytetyöaiheet.
  5. Sovi esimiehesi kanssa ja ota yhteyttä yhteistyöyritykseen.
  6. Aloituspalaveri (suunnitelma ja tavoitteet) on hyvä käydä yhdessä ennen varsinaisen jakson aloittamista.

Kokemukseni perusteella haluan lämpimästi suositella lyhyempääkin 2–3 päivän harjoittelua kaikille kollegoilleni. Finanssiala ry tarjoaa jopa valmista konseptia harjoittelusta kiinnostuneille opettajille ja järjestämällä harjoittelupaikan halukkaille. FIT – finanssitietojen päivitys harjoittelussa opettaja tutustuu tämän päivän finanssialaan, tekee annettuja tehtäviä ja tuo omaa osaamistaan finanssiyrityksen käyttöön. Opettajalle jakso antaa mahdollisuuden oppia alan nykyisistä työtehtävistä ja vaatimuksista tai syventää tietojaan jostain erityisaiheesta. (Karhunen, 2019)

Kirjoittaja

KTM Sanna Kuisma toimii liiketalouden päätoimisena tuntiopettajana Hämeen ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Aho, A. (2019). Kirjanpitäjästä konsultiksi. Pääkirja. Helsinki: Alma Talent.

Karhunen, J. (2019). Finanssialan yritykset ottavat alan opettajia työharjoitteluun. Finanssiala. Uutismajakka 16.9.2019. Haettu 25.9.2019 osoitteesta http://www.finanssiala.fi/uutismajakka/Sivut/Finanssiala-ottaa-tänä-talvena-alan-opettajia-työharjoitteluun.aspx

Opetushallitus. (2016). Opettajat ja rehtorit Suomessa 2016. Haettu 26.9.2019 osoitteesta https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/opettajat_ja_rehtorit_suomessa_2016_0.pdf

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Tulorekisteri mullistaa palkkahallinnon prosessit Opettajan ammatillinen osaaminen ja osaamisen kehittäminen alati muuttuvassa toimintaympäristössä Opettajien osaamisen kehittyminen kohti uutta osaamisidentiteettiä kuvituskuvaAmmatillisen koulutuksen opettajan osaamisvaatimukset
PREVIOUS POST Hajautettu organisaatio vaatii uudenlaista muutosjohtamisosaamista
NEXT POST VIKKE-valmennuksissa tarinallisuus yrityksen kehittämisen ytimenä

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111390330

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

jatkuva oppiminen liiketalous työelämäosaaminen yritteliäs korkeakoulu

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Kuisma, S. (2019). Liiketalouden opettajan työelämäjakso – osaamisen ja opettamisen kehittämistä samanaikaisesti. HAMK Unlimited Professional 12.12.2019. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/yrittajyys-ja-liiketoiminta/liiketalouden-opettajan-tyoelamajakso

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA