• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

cSchool ja Task Tankit yritysten kehittämisapuna

08.02.2018
Kuuntele - Listen

Hämeen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutukseen on rakentunut viime vuosien aikana kokeiluihin tähtäävä ja kannustava opiskelumalli, cSchool. cSchoolissa liiketoiminnan kehittämisen, markkinoinnin ja taloushallinnon tradenomiopiskelijat pääsevät rakentamaan kokeiluja aitoihin yritysprojekteihin.

HAMKin koulutukseen tehtin muutama vuosi sitten muutoksia ja opetussuunnittelussa otettiin käyttöön moduulimalli. Moduulit on rakennettu niin, että niille on määritelty osaamistavoitteet, mutta ei sisältöjä. Moduuleissa voidaankin siis osaaamistavoitteet huomioiden käsitellä erilaisia työelämän ilmiötä. cSchoolin rakenne on ollut mahdollista rakentaa avoimeksi, ja moduulin laajuus vaihtelee myös opiskelijakohtaisesti. Laajimmillaan liiketalouden opiskelijat voivat ottaa cSchool-opintoja 60 opintopisteen edestä ja suppeimmillaan cSchool on 15 opintopistettä. Liiketalouden koulutuspäällikkö Sari Hangan mielestä cSchooliin on saatu rakennettua sisälle toiminnallisuuksia ja automaatiota, joka tukee sekä monimuotona opiskelevien että päivätoteutukseen kuuluvien opiskelijoiden osaamisen kehittymistä.

Lukuvuoden 2017–2018 ajan cSchool pyörii kahden viikon sykleillä, Lean Sprintin periaatteiden mukaisesti. Lean Sprintit ovat aikaan sidottuja iteratiivisia kokeilujen sarjoja, joissa voidaan arvottaa ja testata ideoita (Maurya 2015). Jokaisessa sprintissä opiskelijat saavat yrityshaasteen, johon etsitään kahden viikon aikana kokeiltava ratkaisu. Yritykset saavat siis tehokkaasti ja nopeasti apua kehittämishaasteisiinsa. Kahden viikon mittaisten kehittämisprojektien lisäksi cSchoolissa on rakentunut myös uudenlainen konsepti, Task tank.

Task tank – nopeat ongelmanratkaisutyöpajat ovat paikkoja, jossa HAMKin opiskelijat ja työntekijät ratkovat paikallisten yritysten digitaaliseen viestintään ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä haasteita. Toimintamalli käynnistettiin vuoden 2017 aikana Valkeakosken kaupungin elinkeinopalveluiden pyynnöstä. Tavoitteena oli rakentaa toimintamalli, jossa opiskelijat pystyivät nopealla aikataululla auttamaan yrityksiä liiketoiminnan kehittämiseen liittyen niin, että yritykset saavat tapaamisista välitöntä konkreettista apua. Valkeakoskella järjestetyn työpajan jälkeen Task Tankeja on järjestetty Urjalassa ja Akaalla.

Task Tankin toimintamalli on jaettu kolmeen eri osioon: esikartoitukseen, keskusteluun ja analyysiin. Esikartoituksessa asiakasyritys lähettää Task Tankiin liittyen lyhyen kuvauksen siitä, millaiseen haasteeseen he kaipaavat ratkaisua. Opiskelijat saavat yrityshaasteen tiedoksi ja lähtevät hakemaan esikartoitusvaiheessa mahdollisia ratkaisumalleja haasteen ratkaisemiseksi. Esikartoitusvaiheen jälkeen yrittäjät ja opiskelijat pääsevät yhteiseen ratkaisutyöpajaan, jossa yritykset esittelevät ensin lyhyesti oman yrityksensä sekä yrityksen tarpeen.

Esittelyn jälkeen opiskelijat pääsevät johtamaan keskustelua ja esittelemään yrityksille mahdollisia ratkaisumalleja haasteen ratkaisemiseksi. Keskusteluun on varattu tunti per yritys, jotta kokonaisuudessa ei mennä liian syvälle. Keskustelun tarkoituksena on kuvata yritykselle jokin mahdollinen toteuttava kokeilu, joka voidaan tehdä heti keskustelun yhteydessä tai jonka yritys pystyy itse nopeasti kokeilemaan Task Tankin jälkeen. Kehittämistoimenpiteet ovat olleet mm. verkkosivujen päivittämistä, Facebookin sivujen kehittämistä ja Instagram-tilin luomista. Ideana on myös se, että kaikki Task Tankien kehittämisprojektit on osittain räätälöity mukaan lähtevälle opiskelijatiimille sopivaksi.

Analyysi tapahtuu opiskelijoiden ja henkilökunnan jälkeen heti, kun yritysten kanssa tehtävä työpaja on päättynyt. Analyysissa arvioidaan sitä, millainen haaste asiakasyrityksellä oli, miten haaste pystyttiin konkreettisesti ratkaisemaan ja mitkä tuntemukset opiskelijoille jäivät työpajan jälkeen. Opiskelijat pääsevät vertaisten kesken arvioimaan omaa onnistumistaan ja kirjoittavat vielä raportin, jossa arvioivat kokonaisuuden.

Kaikki liiketalouden kokeilut, mukaan lukien Task Tankit, ovat opintopisteytettyjä opintoja, joita kuka tahansa HAMKin opiskelija voi halutessaan valita. Toimintamalli on muodostunut aidosta yritystarpeesta ja sen rakenne on pyritty pitämään mahdollisimman yksinkertaisena. Task Tankien kehittäjä, liiketalouden lehtori Vesa Tuomela, pitää toimintamallia hyvänä tapana tehdä pieniä yritysprojekteja, koska opintotilanne voidaan pitää yrityslähtöisestä toteuttamismallista huolimatta hyvin hallinnassa ja opiskelijoille taataan mallin kautta optimaalinen mahdollisuus onnistua projektin toteuttamisessa.

Liiketalouden lehtori Vesa Tuomela näkee eri pedagogisten mallien yhdistämisessä vahvoja hyötyjä tulosten saavuttamisen puolesta. ”Task Tankit ovat yhteisöllistä oppimista, jossa yhdistyvät aidot yrityshaasteet, oppimisen oikea-aikainen tukeminen sekä opiskelijakeskeisyys. Toimintamalli perustuu kokeilukulttuurin oppeihin ja työkaluina käytetään mahdollisuuksien mukaan palvelumuotoilun työkaluja, kuten esimerkiksi Lean Service Creationia”. Lean Service Creation on suomalaisen Futurice Oy:n visuaalinen palvelumuotoilun työkalu, jota on HAMKissa hyödynnetty useissa tapauksissa. Lean Service Creation yhdistää Lean Startup -toimintoja muotoiluajatteluun sekä agileen toimintamalliin (Futurice n.d).

Jokaisen Task Tankin jälkeen myös asiakkaille tehdään kysely siitä, miten he kokivat Task Tankin onnistumisen. Tähän mennessä tulokset ovat olleet hyviä ja palautteiden valossa myös asiakkaat ovat kokeneet toimintamallin onnistuneeksi.

Lähteet

Maurya A. (2015). The LEAN Sprint. Haettu 29.12.2017 osoitteesta https://blog.leanstack.com/the-lean-sprint-bc3f9f8caafd

Futurice (n.d). Lean Service Creation. Haettu 29.12.2017 osoitteesta https://www.leanservicecreation.com

Kirjoittaja

Jukka Raitanen toimii yrittäjyyden ja liiketoimintayksikön työelämäpalveluissa. Hänen vastuulleen kuuluvat ratkaisulähtöisten innovaatioiden rakentaminen alueen toimijoille sekä HAMKin työelämäpalveluiden kehittäminen.

Viittausohje:
Raitanen, J. (2018). cSchool ja Task Tankit yritysten kehittämisapuna. HAMK Unlimited Professional 8.2.2018. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/yrittayys-ja-liiketoiminta/cschool-ja-task-tankit-yritysten-kehittamisapuna

http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111790823

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

[button href=”https://blog.hamk.fi/cschool/” target=”_blank” bg_color=”#FF0066″ text_color=”#ffffff”]cSchool »[/button]

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Co-creation pedagogy from cSchool towards HAMK Design Factory taidetta kylilleEloa ja iloa kylille Hämäläisten yritysten ennakointiosaaminen ja sen kehittäminen  Restartup-yrittäjyydestä uusia näkökulmia yrittäjyysopetukseen
PREVIOUS POST Ajattelutavalla on merkitystä digitalisoituvaan työympäristöön sopeutumisessa
NEXT POST Restartup-yrittäjyydestä uusia näkökulmia yrittäjyysopetukseen

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111790823

LISENSSI / LICENCE

Avainsanat / Keywords

kehittäminen opiskelijat yritykset yritysyhteistyö

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA