• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Teknologia ja liikenne /

Matkapuhelindatasta hyötyjä liikkumisen tutkimiseen

Atte Partanen & Mikael Saarinen

22.06.2022
Kuuntele - Listen

Nykyaikana useimmilla meistä on taskussa matkapuhelin, joka kulkee mukana myös liikkuessa. Operaattorit keräävät dataa matkapuhelimien käytöstä niin datan määrällisessä muodossa kuin myös datan käytön sijainnin perusteella. HAMK Smart -tutkimusyksikön pilotoinnissa pyrittiin tunnistamaan mobiilidatan hyötyjä osana liikkumisen tutkimista yhteistyössä teleoperaattori Telian kanssa.

Kuluttajille suunnattujen matkapuhelinpalveluiden lisäksi Telian luomiin ratkaisuihin kuuluu Crowd Insight -palvelu, joka on luotu ihmisvirtojen perusteella datan analysointiin. Palvelu hyödyntää anonyymisti mobiililaitteista saatavilla olevaa, laitteiden sijaintitietoihin perustuvaa dataa. Analytiikkaa varten palvelu kerää dataa väkijoukkojen liikkeistä, jolloin datan hyödyntäminen on mahdollista muun muassa kaupunkisuunnittelussa ja julkisen liikenteen suunnittelussa.

Mobiilidatan hyötyjen pilotointi suoritettiin Hämeenlinnassa kesällä 16.7.2019, jolloin tutkimuksen kohteena toimi suuren kokoluokan tapahtuma kaupungin keskustassa, rock-yhtye Metallican loppuunmyyty konsertti. Pilotoinnin tarkoituksena oli tutkia liikkujien määriä sekä ihmisvirtojen reittejä ja liikettä viikonlopun aikana. Lisäksi havainnoitiin liikkumisen muutoksia, jotka johtuivat konsertin tuomista ihmisvirroista. (Telia, n.d.)

Crowd Insight -palvelu jakautuu kolmeen eri luokkaan tuottaen erilaisia määrityksiä: matka-, sijainti- ja ihmisvirta-analyyseja. Matka-analyysin tarkoitus on tutkia, mistä liikkujat tulevat ja mihin he menevät. Tällaista analyysia voidaan hyödyntää tukemaan liikenneinfrastruktuurin ratkaisuja, ja sen avulla voidaan kehittää alueita niiden oikeita käyttöasteita tukeviksi. Sijaintianalyysi kohdentaa dataa tietyistä alueista. Hämeenlinnan pilotointi keskittyi sijaintianalyysin käyttöön. Analyysi kohdennettiin yhden viikonlopun aikavälille. Ihmisvirta-analyysin tarkoitus on luoda ymmärrystä siitä, mihin aikaan väkijoukot liikkuvat tieverkostossa. Käytännössä ihmisvirtojen analysoiminen vastaa liikennelaskentaa, joka vain suoritetaan mobiililaitteiden perusteella. Crowd Insight noudattaa tiukasti yleisiä tietosuoja-asetus GDPR:n ehtoja. Analysointipalvelussa käytettävä data on anonyymia, eikä se sisällä mitään henkilöiden tunnistamiseen liittyviä tietoja. (Telia, n.d.)

Hämeenlinnasta kerätty data

Pilotissa perehdyttiin Telian matkapuhelinverkon paikannustiedoista tuottamiin aineistoihin. Pilotin tavoitteena oli hahmottaa aineiston käyttökohteita liikennesuunnittelun ja -opetuksen sekä matkailun kehittämisen näkökulmasta.

Pilotointia varten Telia toimitti kolme eri aineistotyyppiä, joiden avulla pystyttiin tutkimaan Hämeenlinnassa tapahtunutta liikkumista konserttipäivänä sekä erillisenä vertailuajankohtana, joiden avulla pystyttiin vertailemaan liikkumisen muuttumista eri ajankohtina. Aineistotyypit ja niiden ominaisuudet on listattu alla:

  • Activity
    • Määrä henkilöistä, jotka ovat oleskelleet alueella vähintään 20 minuuttia, sekä ko. henkilöiden sijaintitiedot tarkastelupäivän aamuna.
    • Aineisto on päiviltä 1.–7.7.2019 ja 15.–21.7.2019.
  • Footfall
    • Alueen liikennemäärät ilmansuunnittain jaoteltuna 250×250 metrin ruudukkoihin, tunnin tarkkuudella.
    • Aineisto on aikaväleiltä 16.7.2019 klo 03 – 17.7.2019 klo 02 ja 23.7.2019 klo 3 – 24.3.2019 klo 02.
  • Origin-destination
    • Matkat, jotka ovat alkaneet Hämeenlinnasta tai päättyneet Hämeenlinnaan, sekä matkojen alkamis- ja päättymisajakohdat tunnin tarkkuudella.
    • Aineisto on maalis- ja syyskuulta 2019 ja jaoteltu arkipäiviin ja lauantaipäiviin.

Metallican konsertti toi liikettä Hämeenlinnaan

Tapahtuman aikaisessa analyysissa Hämeenlinnan alueella oli enemmän liikennettä kuin vertailupäivänä 23.7.2019. Liikennevirrat erosivat hyvin vähän vertailupäivän ja konserttipäivän välillä. Suurimman eron pystyi huomaamaan keskiyön jälkeen kello 00–02 välillä, kun konsertin päätyttyä liikenne purkautui Kantolan tapahtumapuiston alueelta. Liikkumisen analyysia voi tarkastella Footfall-materiaalista tuotetusta kuvasarjasta. Kuvasarjasta (kuvat 1, 2 ja 3) voidaan havaita liikenteen kasvu alueittain konsertin päättymisen jälkeen.

Kuva 1. Vertailupäivä vasemmalla, oikealla tunti 00 tapahtumapäivänä. Kuva: Atte Partanen / Telia Insight.
Kuva 2. Vertailupäivä vasemmalla, oikealla tunti 01 tapahtumapäivänä. Kuva: Atte Partanen / Telia Insight.
Kuva 3. Vertailupäivä vasemmalla, oikealla tunti 02 tapahtumapäivänä. Kuva: Atte Partanen / Telia Insight.

Liikennevirroissa ei ollut tunnistettavaa systemaattista liikkumista, mutta aineistosta havaittiin, että pääväylillä tapahtui eniten liikettä konsertin päättymisen jälkeen. Suurin osa tutkimuksen keskipisteenä olleen Metallica-konsertin lisääntyneestä liikkumisesta painottui Kantolan tapahtumapuiston ja keskustan alueelle. Tapahtumapuisto on alueena eristävä, ja tapahtumapuistoa on mahdollista lähestyä pohjoisesta tai etelästä.

Eri alueilla olevien ihmisten määrää pystyttiin analysoimaan Activity-aineiston perusteella. Näiden tuloksien perusteella voidaan nähdä, että konserttipäivän 16.7.2019 aikana keskusta-alueella aikaa viettäviä henkilöitä oli enemmän kuin vertailupäivänä 15.7.2019 (kuva 4).

Kuva 4. Alueella oleskelleet henkilöt. Kuva: Atte Partanen / Telia Insight.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että matkapuhelimista kerättävä sijaintidata on varteenotettava vaihtoehto isojen massojen liikehdinnän tutkimisessa. Anonyymin datan perusteella erilaisten analyysien tekeminen halutulta alueelta helpottuu, ja sen avulla on mahdollista analysoida pinta-alaltaan suuriakin alueita. Tehokkaimmillaan anonyymiin dataan perustuvat analyysit toimivat muun muassa liikennevirtojen tutkimisessa. Näin kerättyä dataa voidaan käyttää esimerkiksi julkisen sektorin päätösten tukena.

Hämeenlinnan kaupungin ja EU:n rakennerahaston logot.

Tämä artikkeli ja julkaisusarja, jonka osa se on, on tuotettu Liikenne 4.0 -hankkeessa, jonka rahoittajana toimivat Hämeen liitto ja Uudenmaan liitto (EAKR). Lisäksi hankkeen kuntarahoittajana toimi Hämeenlinnan kaupunki.

Kirjoittajat

Mikael Saarinen, liikennealan insinööri, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä projektityöntekijänä.

Atte Partanen, sähkö- ja automaatiotekniikan insinööri, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä ratkaisuasiantuntijana.

Lähteet

Telia. (n.d.). Crowd Insights. Haettu 26.7.2021 osoitteesta https://www.telia.fi/yrityksille/palvelut/teknologiat/crowd-insights

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Liikkumisen data yhdeksi kokonaisuudeksi – Häme Mobility Intelligence Datan hyödyntäminen Asemanrannan virtuaalimallissa Avoimen datan hyödyntäminen opetuksessa ja tutkimuksessa Avoimen datan ratkaisuja biotalouteen
PREVIOUS POST Liikkumisen data yhdeksi kokonaisuudeksi – Häme Mobility Intelligence
NEXT POST Dronet osana liikennetutkimusta

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346180

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

kaupunkisuunnittelu liikennesuunnittelu matkapuhelindata mobiilidata

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Partanen, A. & Saarinen, M. (2022). Matkapuhelindatasta hyötyjä liikkumisen tutkimiseen. Teoksessa M. Saarinen & S. Salo (toim.), Liikenne 4.0. HAMK Unlimited Professional, 22.6.2022.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

HAMK logo

Copyright © 2023 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in