Atte Partanen & Mikael Saarinen
Nykyaikana useimmilla meistä on taskussa matkapuhelin, joka kulkee mukana myös liikkuessa. Operaattorit keräävät dataa matkapuhelimien käytöstä niin datan määrällisessä muodossa kuin myös datan käytön sijainnin perusteella. HAMK Smart -tutkimusyksikön pilotoinnissa pyrittiin tunnistamaan mobiilidatan hyötyjä osana liikkumisen tutkimista yhteistyössä teleoperaattori Telian kanssa.
Kuluttajille suunnattujen matkapuhelinpalveluiden lisäksi Telian luomiin ratkaisuihin kuuluu Crowd Insight -palvelu, joka on luotu ihmisvirtojen perusteella datan analysointiin. Palvelu hyödyntää anonyymisti mobiililaitteista saatavilla olevaa, laitteiden sijaintitietoihin perustuvaa dataa. Analytiikkaa varten palvelu kerää dataa väkijoukkojen liikkeistä, jolloin datan hyödyntäminen on mahdollista muun muassa kaupunkisuunnittelussa ja julkisen liikenteen suunnittelussa.
Mobiilidatan hyötyjen pilotointi suoritettiin Hämeenlinnassa kesällä 16.7.2019, jolloin tutkimuksen kohteena toimi suuren kokoluokan tapahtuma kaupungin keskustassa, rock-yhtye Metallican loppuunmyyty konsertti. Pilotoinnin tarkoituksena oli tutkia liikkujien määriä sekä ihmisvirtojen reittejä ja liikettä viikonlopun aikana. Lisäksi havainnoitiin liikkumisen muutoksia, jotka johtuivat konsertin tuomista ihmisvirroista. (Telia, n.d.)
Crowd Insight -palvelu jakautuu kolmeen eri luokkaan tuottaen erilaisia määrityksiä: matka-, sijainti- ja ihmisvirta-analyyseja. Matka-analyysin tarkoitus on tutkia, mistä liikkujat tulevat ja mihin he menevät. Tällaista analyysia voidaan hyödyntää tukemaan liikenneinfrastruktuurin ratkaisuja, ja sen avulla voidaan kehittää alueita niiden oikeita käyttöasteita tukeviksi. Sijaintianalyysi kohdentaa dataa tietyistä alueista. Hämeenlinnan pilotointi keskittyi sijaintianalyysin käyttöön. Analyysi kohdennettiin yhden viikonlopun aikavälille. Ihmisvirta-analyysin tarkoitus on luoda ymmärrystä siitä, mihin aikaan väkijoukot liikkuvat tieverkostossa. Käytännössä ihmisvirtojen analysoiminen vastaa liikennelaskentaa, joka vain suoritetaan mobiililaitteiden perusteella. Crowd Insight noudattaa tiukasti yleisiä tietosuoja-asetus GDPR:n ehtoja. Analysointipalvelussa käytettävä data on anonyymia, eikä se sisällä mitään henkilöiden tunnistamiseen liittyviä tietoja. (Telia, n.d.)
Hämeenlinnasta kerätty data
Pilotissa perehdyttiin Telian matkapuhelinverkon paikannustiedoista tuottamiin aineistoihin. Pilotin tavoitteena oli hahmottaa aineiston käyttökohteita liikennesuunnittelun ja -opetuksen sekä matkailun kehittämisen näkökulmasta.
Pilotointia varten Telia toimitti kolme eri aineistotyyppiä, joiden avulla pystyttiin tutkimaan Hämeenlinnassa tapahtunutta liikkumista konserttipäivänä sekä erillisenä vertailuajankohtana, joiden avulla pystyttiin vertailemaan liikkumisen muuttumista eri ajankohtina. Aineistotyypit ja niiden ominaisuudet on listattu alla:
- Activity
- Määrä henkilöistä, jotka ovat oleskelleet alueella vähintään 20 minuuttia, sekä ko. henkilöiden sijaintitiedot tarkastelupäivän aamuna.
- Aineisto on päiviltä 1.–7.7.2019 ja 15.–21.7.2019.
- Footfall
- Alueen liikennemäärät ilmansuunnittain jaoteltuna 250×250 metrin ruudukkoihin, tunnin tarkkuudella.
- Aineisto on aikaväleiltä 16.7.2019 klo 03 – 17.7.2019 klo 02 ja 23.7.2019 klo 3 – 24.3.2019 klo 02.
- Origin-destination
- Matkat, jotka ovat alkaneet Hämeenlinnasta tai päättyneet Hämeenlinnaan, sekä matkojen alkamis- ja päättymisajakohdat tunnin tarkkuudella.
- Aineisto on maalis- ja syyskuulta 2019 ja jaoteltu arkipäiviin ja lauantaipäiviin.
Metallican konsertti toi liikettä Hämeenlinnaan
Tapahtuman aikaisessa analyysissa Hämeenlinnan alueella oli enemmän liikennettä kuin vertailupäivänä 23.7.2019. Liikennevirrat erosivat hyvin vähän vertailupäivän ja konserttipäivän välillä. Suurimman eron pystyi huomaamaan keskiyön jälkeen kello 00–02 välillä, kun konsertin päätyttyä liikenne purkautui Kantolan tapahtumapuiston alueelta. Liikkumisen analyysia voi tarkastella Footfall-materiaalista tuotetusta kuvasarjasta. Kuvasarjasta (kuvat 1, 2 ja 3) voidaan havaita liikenteen kasvu alueittain konsertin päättymisen jälkeen.
Liikennevirroissa ei ollut tunnistettavaa systemaattista liikkumista, mutta aineistosta havaittiin, että pääväylillä tapahtui eniten liikettä konsertin päättymisen jälkeen. Suurin osa tutkimuksen keskipisteenä olleen Metallica-konsertin lisääntyneestä liikkumisesta painottui Kantolan tapahtumapuiston ja keskustan alueelle. Tapahtumapuisto on alueena eristävä, ja tapahtumapuistoa on mahdollista lähestyä pohjoisesta tai etelästä.
Eri alueilla olevien ihmisten määrää pystyttiin analysoimaan Activity-aineiston perusteella. Näiden tuloksien perusteella voidaan nähdä, että konserttipäivän 16.7.2019 aikana keskusta-alueella aikaa viettäviä henkilöitä oli enemmän kuin vertailupäivänä 15.7.2019 (kuva 4).
Tulosten perusteella voidaan todeta, että matkapuhelimista kerättävä sijaintidata on varteenotettava vaihtoehto isojen massojen liikehdinnän tutkimisessa. Anonyymin datan perusteella erilaisten analyysien tekeminen halutulta alueelta helpottuu, ja sen avulla on mahdollista analysoida pinta-alaltaan suuriakin alueita. Tehokkaimmillaan anonyymiin dataan perustuvat analyysit toimivat muun muassa liikennevirtojen tutkimisessa. Näin kerättyä dataa voidaan käyttää esimerkiksi julkisen sektorin päätösten tukena.
Tämä artikkeli ja julkaisusarja, jonka osa se on, on tuotettu Liikenne 4.0 -hankkeessa, jonka rahoittajana toimivat Hämeen liitto ja Uudenmaan liitto (EAKR). Lisäksi hankkeen kuntarahoittajana toimi Hämeenlinnan kaupunki.
Kirjoittajat
Mikael Saarinen, liikennealan insinööri, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä projektityöntekijänä.
Atte Partanen, sähkö- ja automaatiotekniikan insinööri, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä ratkaisuasiantuntijana.
Lähteet
Telia. (n.d.). Crowd Insights. Haettu 26.7.2021 osoitteesta https://www.telia.fi/yrityksille/palvelut/teknologiat/crowd-insights