• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Teknologia ja liikenne /

Kävijälaskurit osana liikkumisen tutkimista

Ihmisiä ylittää katua suojatiellä molempiin suuntiin.
Kuva: Unsplash/Jacek Dylag.

Mikael Saarinen

21.12.2021
Kuuntele - Listen

Kävijöiden lukumääriä on mitattu vuosien saatossa suurelta osin mekaanisesti, turvautuen ihmisen suorittamaan laskentaan tai oven mekaaniseen avautumiseen. Liikenne 4.0 -hankkeessa tavoitteena oli tehdä sensoriteknologiaan pohjautuvien kävijälaskureiden pilotointia tapahtuma-alueilla, tarkoituksena luoda uusia mahdollisuuksia tapahtuma-alueella liikkuvien kävi-jöiden havainnointiin ja mittaukseen. Koronapandemian aiheuttaman tilan-teen vuoksi pilotointi toteutettiin sisätiloissa kahdessa eri kohteessa Hä-meenlinnan keskustassa. Mittaukset suoritettiin Hämeen ammattikorkea-koulun Visamäen kampuksella sekä Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdis-tyksen hallinnoimassa PARKKI Business Park -keskuksessa.

Tapahtuma-alueiden kävijöiden määrällinen mittaus antaa järjestäjille informaatiota tapahtumien onnistumisesta sekä mahdollisesta kävijämäärätavoitteen täyttymisestä. Yksinkertaisimmillaan kävijä on henkilö, joka on astunut jostakin ovesta sisään tai mennyt johonkin paikkaan. (YLE, 2013.) Teknologiset ratkaisut ovat tuoneet kävijöiden laskemiseen ihmisen suorittamalle laskemiselle kilpailukykyisen vaihtoehdon, jonka avulla muun muassa tapahtumien porteilla ”klikkereillä” suoritettava laskeminen on mahdollista korvata automatisoiduilla ratkaisuilla.

Pilotointi tapahtui syksyllä 2020 sekä keväällä 2021. Pilotointijakson pituudeksi määräytyi useamman viikon jakso, jonka aikana kerättiin dataa eri mittapisteistä. Mittaamiseen käytettiin SensMax-mittauslaitteistoa, jonka toiminta perustui kahden sensorin välissä tapahtuvan liikkumisen, kävelyn ja pyöräilyn, laskemiseen (kuva 1). Laitteisto tunnisti liikkumisen suunnan sekä määrän, ja sen avulla pystyttiin tutkimaan eri sisäänkäyntien käyttöasteita ja niiden vaihteluita. Sensorien vuorovaikutus perustui infrapunayhteyteen, jonka avulla laitteet kommunikoivat keskenään. Niiden välissä tapahtuvan liikkeen laitteet tunnistivat antureilla, jotka rekisteröivät ja tallensivat liikkeen määrän.

Erilaisia mittalaitteita kävijämäärien mittaamista varten pöytätasolla.
Kuva 1. SensMax-mittalaitteisto. Kuva: Mikael Saarinen.

Sensorien keskinäisen kohdennuksen oli oltava tarkka, jotta sensorit havaitsivat toisensa. Laitevalmistajan lupaama optimivälimatka sensorien välillä oli kuusi metriä.  Välimatkan kasvaessa sensorien kohdennus vaati erityistä tarkkuutta. Sensorien keräämä data siirtyi radiosignaalin avulla tilastollista dataa lukevaan tallennustilaan eli collectoriin, joka lähetti 3G-yhteyden avulla datan pilvipalvelimelle tarkasteltavaksi. SensMax-laitevalmistajan käytössä oli pilvipalvelu SensWeb, jossa mittaustulokset näkyivät visualisointeina. Collector vaati jatkuvaa verkkovirtaa toimiakseen, eikä sensorien ja laitteen välinen matka saanut olla yli 150 metriä, jotta datan lähetys onnistui. Laitteiston etuna oli sen kattava liitettävyys, yksi collectori mahdollisti jopa 20:n sensoriparin yhdistämisen 150 metrin sisällä.

Sensoreiden asennus ja kohteiden valinta

Sensoriparit asennettiin syksyllä 2020 Hämeenlinnan korkeakoulukeskukseen Hämeen ammattikorkeakoulun rakennuksiin. Tavoitteena oli tutkia mahdollisimman kattavasti kampuksen sisäänkäyntien kulkumääriä. Tulosten pohjalta voitiin tarkastella eri sisäänkäyntien käyttöasteita sekä sisään- että ulostuloissa. Sensoriparit sijoitettiin kampuksen rakennusten pääsisäänkäynneille, N-C, D- sekä C-rakennuksiin. Myös A-rakennuksen ohi kulkevalla väylällä suoritettiin mittauksia, minkä tarkoituksena oli tutkia linja-autopysäkiltä saapuvien kulkijoiden lukumääriä ulko-olosuhteissa.

PARKKI Business Park -rakennuksen asennukset tehtiin rakennuksen pohjoiselle ja läntiselle sisäänkäynnille. Mittalaitteilla pyrittiin saamaan kuva sisäänkäyntien liikkumisesta suunnantunnistuksen avulla. Parkissa toimii lukuisia eri alojen yrityksiä ja toimijoita, kuten OP-Häme, Hämeen TE-toimisto sekä LähiTapiola Loimi-Häme. Sisätiloihin sijoitettujen sensoriparien avulla pystyttiin suorittamaan vertailua sensoreiden välillä ja havaitsemaan eri sisäänkäyntien liikkujamäärien eroja.

Pilotoinnin lopputuloksia

Mittalaitteilla tuotettiin liikkujista todennettavaa dataa sekä havainnollistettiin saatua tietoa visuaalisiksi kuvaajiksi pilvipalveluun. Kerätyn datan pohjalta oli mahdollista koostaa tietoja graafisen kuvaajan lisäksi myös CSV- ja Excel-tiedostoihin, mikä mahdollisti tietojen tarkastelun esimerkiksi taulukkomuodossa. SensMax-laitevalmistajan SensWeb-pilvipalvelussa käyttäjä pystyi luomaan tietojen pohjalta visuaalisia kokonaisuuksia. Laitteiden tuottamaa tietoa pystyi yhdistämään ja vertailemaan niin yhden sensoriparin kuin useamman parin kesken. Yksittäisen sensoriparin vertailevassa tarkastelussa tutkimus kohdistui suunnantunnistukseen ja eri suuntiin kulkevien liikkujien määrällisen eron tutkimiseen.

Piirakkakaavio mittaustulosten visualisoinnista pilvipalvelussa.
Kuva 2. Mittaustulosten visualisointi pilvipalvelussa.

Pilotoinnissa selvitettiin laitteiden soveltuvuutta eri käyttötarkoituksiin. Tässä hyödynnettiin myös kerättyä dataa eri mittauspisteistä. Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen Hämeen ammattikorkeakoulun rakennusten mittauksista voitiin havaita pääovien olleen ruuhkaisin kohde (kuva 2) ja C-rakennuksen hiljaisin. PARKKI Business Park -kohteen mittaukset todensivat rakennuksen pohjoisella sisäänkäynnillä olevan suuremman käyttöasteen kuin rakennuksen läntisessä kulmassa sijaitsevalla sisäänkäynnillä. Mittauksien avulla huomattiin laitteiden soveltuvan hyvin sisätiloissa tapahtuviin kävijämittauksiin, varsinkin tilainteisiin, joissa liikkujat ohittavat sensorit yksitellen. Näitä ovat muun muassa tapahtumien portit sekä liiketilojen sisäänkäynnit.

Hämeenlinnan kaupungin ja EU:n rakennerahaston logot.

Tämä artikkeli ja julkaisusarja, johon se kuuluu, on tuotettu Liikenne 4.0 -hankkeessa, jonka rahoittajina toimivat Hämeen liitto ja Uudenmaan liitto (EAKR). Lisäksi hankkeen kuntarahoittajana toimi Hämeenlinnan kaupunki.

Kirjoittaja

Mikael Saarinen, liikennealan insinööri, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä projektityöntekijänä.

Lähteet

Yle. (20.03.2013) Tapahtumien kävijämäärät ovat useimmiten tilastollista harhaa. Haettu 26.07.2021 osoitteesta https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/20/tapahtumien-kavijamaarat-ovat-useimmiten-tilastollista-harhaa

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Liikkumisen data yhdeksi kokonaisuudeksi – Häme Mobility Intelligence Beaconit osana paikkatietoisia palveluita Konenäkö osana liikennettä ja sen laskemista Avoimen datan hyödyntäminen opetuksessa ja tutkimuksessa
PREVIOUS POST Yhteistyörobotin hyödyntämisen mahdollisuudet pk-yrityksissä
NEXT POST Kaupunkipyöristä kerätyn datan hyödyntäminen

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122162705

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

digitaalisuus kävijälaskurit osaaminen tapahtuma-ala

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Saarinen, M. (2021). Kävijälaskurit osana liikkumisen tutkimista. Teoksessa M. Saarinen & S. Salo (toim.), Liikenne 4.0. HAMK Unlimited Professional, 21.12.2021.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA