• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Teknologia ja liikenne /

Kaupunkipyöristä kerätyn datan hyödyntäminen

Sähköpyörä puistokujalla.
Kuva: Saana Salo.

Atte Partanen

21.12.2021
Kuuntele - Listen

Liikenne 4.0 -hankkeen ensimmäisenä pilotointina toteutettiin sähköpyöräpilotti, jossa keskityttiin liikenteeseen, logistiikkaan sekä datan ja digitaalisuuden hyödyntämiseen. Siinä tarkasteltiin kaupunkipyöristä saatavan datan hyödyntämispotentiaalia pyöräjärjestelmien suunnittelussa sekä liikenne- ja kaupunkisuunnittelussa. Lisäksi pilotissa pohdittiin maksujärjestelmien yhteensopivuuden merkitystä muun muassa matkaketjujen kannalta.

Kaupunkipyöräpilotointi

Hämeenlinnassa toteutettiin lähes vuoden mittainen sähköpyöräpilotointi toukokuun 2019 ja huhtikuun 2020 välisenä aikana. Kokeiluun valittiin sähköavusteiset pyörät, jotka toimitti ja joiden ylläpidosta vastasi liikkumisen palveluita sekä liikkumisen palveluiden ylläpito- ja huoltopalveluita tarjoava Rolan Oy. Pyöriä oli käytössä yhteensä 15, ja järjestelmään kuului kuusi virtuaaliasemaa, joista pyörät vuokrattiin ja jonne ne palautettiin. Asemien sijainteja vaihdeltiin pilotoinnin aikana saadun palautteen ja käytön perusteella. Pyöriä pystyi vuokraamaan kertamaksulla, päivälipulla ja kausikohtaisella tilauksella. Kaikki olivat viime vuosina suosiotaan kasvattaneita sähköavusteisia pyöriä. Pyörät olivat ensimmäiset laatuaan Hämeenlinnassa. Niiden avulla pystyttiin kartoittamaan pyörien käyttöä ja virtuaalisten asemapaikkojen toimintaa Hämeenlinnan tarpeiden näkökulmasta.

Dataa matkoista

Järjestelmän hankinnassa kriteerinä oli, että pyöristä pitää pystyä keräämään analysoitavaa dataa. Hankitusta pyöräjärjestelmästä kerättiin vuokrausdataa. Informaatiota kertyi vuorauksen aloitus- ja lopetuspaikoista, aloitus- ja lopetusajoista, vuokrauksen kestosta ja tilausmuodosta. Vuokrauksen aikana kerättiin paikkatietoa siitä, missä pyörä oli liikkunut. Datan kerääminen tapahtui järjestelmässä automaattisesti, mutta datan hyödyntäminen oli mahdollista kolmansille osapuolille vain järjestelmän sisäisen raportointityökalun avulla, sillä varsinaista datarajapintaa järjestelmässä ei ollut. Datan keräämisessä ja käytössä noudatettiin GDPR-tietosuojan määritelmiä.

Datan analysointi ja visualisointi

Pyöräjärjestelmän keräämästä vuokrausdatasta tehtiin visualisointeja ja analyyseja, jotka mahdollistivat sen monipuolisen esittämisen. Pyörien tuottamasta datasta päästiin tarkastelemaan kuljettuja matkoja ja käytettyjä vuokraus- ja palautuspaikkoja, ja paikkatietoa analysoimalla pystyttiin näkemään, minkälaisia reittejä vuokraajat ajavat eri aloitus- ja lopetuspaikkojen välillä, esimerkiksi ajaessaan Hämeen ammattikorkeakoulusta rautatieasemalle. Dataa analysoimalla saatiin tietoa aktiivisimmista vuokrauspaikoista ja onnistuttiin paikantamaan virtuaaliasemien ulkopuolisia sijainteja, joihin lainaajat matkustivat ja jättivät pyörät. Näiden joukossa oli muun muassa uimarantoja, kauppoja ja myös työpaikkoja.

Vuokrauksista saatua dataa pystyttiin yhdistämään muista lähteistä saatuun dataan, kuten erilaiseen avoimeen dataan. Yhdistämällä vuokrauksien määrä avoimeen säädataan pystyttiin muodostamaan tilastollisia korrelaatiokuvaajia, joissa verrataan kahden tai useamman muuttujan suhdetta toisiinsa. Näiden kuvaajien avulla oli tarkoituksena testata, voiko datasta ehkä havaita sään vaikutusta pyörävuokrauksen määrään. Pientä vaihtelua oli havaittavissa, mutta vaikutus saattoi johtua myös muista tekijöistä. Johtopäätösten tekemiseen olisi tarvittu enemmän dataa.

Graafinen esitys polkupyörän vuokrauksien ja lämpötilan keskinäisestä suhteesta.
Kuva 1. Vuokrauksien ja lämpötilan välinen suhde.

Pilotoinnin tulokset

Pilotista saatiin paljon kokemuksia ja tutkimuksellista tietoa siitä, millainen kaupunkipyöräjärjestelmän tulisi olla toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Pilotoinnissa käytössä olleita pyöriä ei integroitu Hämeenlinnan julkisen liikenteen maksujärjestelmään, vaan pyörien lainaaminen toteutettiin järjestelmätoimittajan omassa maksujärjestelmässä. Se oli hankala ja vaati monivaiheista rekisteröitymistä, mikä karsi käyttäjiä. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että Hämeenlinnan kokoisessa kaupungissa pyöriä tulisi olla vähintään 250, jotta järjestelmä voisi toimia hyvin. Tällöin asemia tulisi olla minimissään 25. Lisäksi kaupunkipyöräjärjestelmää käyttävän henkilön tulisi voida luottaa siihen, että pyöriä on saatavilla. Pyörien tulisi olla hyvin saavutettavissa ja niiden lainaamisen helppo prosessi, luonteva osa joukkoliikenteen maksujärjestelmää.

Hämeenlinnan kaupungin ja EU:n rakennerahaston logot.

Tämä artikkeli ja julkaisusarja, johon se kuuluu, on tuotettu Liikenne 4.0 -hankkeessa, jonka rahoittajana toimivat Hämeen liitto ja Uudenmaan liitto (EAKR). Lisäksi hankkeen kuntarahoittajana toimi Hämeenlinnan kaupunki.

Kirjoittaja

Atte Partanen, sähkö- ja automaatiotekniikan insinööri, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä ratkaisuasiantuntijana.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Liikkumisen data yhdeksi kokonaisuudeksi – Häme Mobility Intelligence Datan hyödyntäminen Asemanrannan virtuaalimallissa Avoimen datan hyödyntäminen opetuksessa ja tutkimuksessa Avoimen datan mahdollisuuksia liikenteessä
PREVIOUS POST Kävijälaskurit osana liikkumisen tutkimista
NEXT POST Pyöräväylien kunnon tutkiminen sensoriteknologian keinoin

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122162706

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

kaupunkipyörät kaupunkisuunnittelu liikennesuunnittelu sähköpyöräpilotointi

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Partanen, A. (2021). Kaupunkipyöristä kerätyn datan hyödyntäminen. Teoksessa M. Saarinen & S. Salo (toim.), Liikenne 4.0. HAMK Unlimited Professional, 21.12.2021.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA