• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Teknologia ja liikenne /

Joukkoliikenteen käyttöasteiden visualisointi

Atte Partanen & Mikael Saarinen

16.06.2022
Kuuntele - Listen

Nykypäivänä datan lähteitä on paljon. Liikenne 4.0 -hankkeen pilotoinnissa hyödynnettiin Hämeenlinnan alueen julkisen liikenteen toiminnasta saatavaa Waltti-matkakorttidataa, jota visualisoitiin helpottamaan tiedon analysointia ja jatkohyödyntämistä. Tarkoituksena oli linja-autoliikenteen käyttöasteen visualisointi, jolloin muun muassa eri tekijöiden aiheuttamien vaikutusten vertailu olisi mahdollista.

Julkisen liikenteen matkakorttidataan liittyvä pilotointi suoritettiin havainnollistamaan joukkoliikenteen dataa visuaaliseksi sekä osoittamaan joukkoliikenteen kävijäasteen muutoksia kartalla. Matkakorttidatan pohjana toimi linja-autoliikenteestä kerätty tieto, jonka avulla liikkujien määriä tutkittiin pysäkkikohtaisesti linja-auton kyytiin nousseiden matkustajien perusteella.

Linja-autoliikenteen rooli osana matkaketjuja on kaupunkialueilla kriittinen. Hämeenlinnan alueella koronapandemia aiheutti kattavaa vahinkoa linja-autojen käyttöasteeseen, ja keväällä 2020 käyttöaste laski pahimmillaan jopa 70 prosenttiin edellisvuoden käyttöasteesta (K. Venesjärvi, henkilökohtainen tiedonanto, 19.11.2020). Pandemian vaikutuksia sekä joukkoliikenteen käyttöastetta tutkittiin Waltti-matkakorttien keräämän datan perusteella. Dataa kerääntyy käyttäjän noustessa linja-auton kyytiin, jolloin GPS-tietojen perusteella on mahdollista tutkia pysäkkikohtaista käyttöastetta. Kerätystä datasta luotiin visuaalinen ulosanti Power BI -yritysanalytiikkapalveluun, jonka avulla dataa oli mahdollista havainnoida kaaviomuodossa ja kartalla.

Yhtenäinen maksujärjestelmä

Waltti-järjestelmä toimii joukkoliikenteen valtakunnallisena lippujärjestelmänä. Sen toiminta kattaa useita kaupunkiseutuja, perustaen toimintansa vyöhykepohjaiseen hinnoitteluun sekä vastaaviin lipputuotteisiin eri alueilla kaupunkien sisällä. Järjestelmän tavoitteena on helpottaa matkustamista, kun samantyylisellä käyttöliittymällä voi ostaa liput useassa eri kaupungissa. Kehittäjänä Waltti-järjestelmälle toimii TVV Lippu- ja maksujärjestelmät Oy, joka on kuntien ja julkisyhteisöjen yhteinen IT-hankinta- ja palveluyhtiö. (Waltti, n.d.)

Kattavaa dataa kyytiin nousijoista

Liikenne 4.0 -hankkeessa käsiteltiin monen eri alueen liikkumisen dataa. Yhdeksi pilotointikokonaisuudeksi muodostui joukkoliikenteen datan ja Waltti-matkakorttijärjestelmän matkustusdatan analysointi ja visualisointi. Joukkoliikenteen lippujärjestelmä kerää matkustamisen aikana dataa esimerkiksi matkustajan noustessa linja-auton kyytiin. Pilotoinnin keskiössä olivat Waltti-korttijärjestelmän raportit, joita saatiin Excel-tiedostoina. Tietoaineistona käsittelimme kaksi erilaista taulukkoa. Taulukot sisältävät tietoa kuukausikohtaisista matkustajamääristä Hämeenlinnassa ja linjakohtaisista kyytiinnousun määristä.

Kuukausikohtaiset kyytiinnousujen määrät olivat koostettuna yhteen Excel-tiedostoon, joka sisälsi dataa nousujen määristä eri kuukausina vuodesta 2017 lähtien. Tämän datataulukon avulla pystyttiin analysoimaan, kuinka matkustusmäärät ovat muuttuneet eri kuukausien välillä. Tämän myötä datasta on mahdollista huomata koronapandemian vaikutukset matkustajamääriin kuukausitasolla.

Kuva 1. Data Power BI-analytiikkaohjelmassa.

Linjakohtainen tietoaineisto oli paljon monipuolisempi kokonaisuus, sillä taulukossa määreitä oli reilusti enemmän ja dataa oli paljon. Yksi taulukkotiedosto sisälsi tietoa yhden linjan kulkemasta päivän ajosta (kuva 1). Taulukossa oli tietoa linjan asemista, kulkuajoista, kyytiinnousseiden matkustajien määristä ja linjan kulkusuunnista. Yksi Excel-tiedosto sisälsi vain yhden päivän ja yhden linjan tiedot, joten tämä hidasti datan käsittelyä, koska tiedostoja oli käsiteltävä useita satoja. Linjakohtaisten päivittäisten taulukoiden lataaminen Waltti-järjestelmän raportointijärjestelmässä oli työläs prosessi, joten pilotointia varten saimme viikoittaisen datan kolmelta vuodelta, mikä tarkoittaa yhteensä 21 päivää dataa. Datan kattavuuden ja määrän vuoksi linjakohtaisista tiedoista saatiin luotua myös paljon erilaisia analyysejä ja visualisointeja.

Tietojen lukeminen ja tietomallinnus

Prosessi vaati jonkin verran ohjelmiston mukauttamista, jotta datasta oli mahdollista saada aikaan erilaisia analyysejä. Kaikki data luettiin ja käsiteltiin Power BI -ohjelmistolla, mikä mahdollisti suuren tiedostomäärän lukemisen. Kuukausikohtainen tiedoston lukeminen oli suoraviivaista, koska haluttu data oli yhdessä taulukossa, ja sen muuntaminen Power BI -datataulukoksi onnistui helposti. Linjakohtaisten nousumäärien taulukoissa oli tarve tehdä enemmän datan käsittelyä. Jotta data oli madollista saada käsiteltävään muotoon, kaikki tiedostot jaettiin viikoittaisiin kansioihin. Tiedostorakenteena alitiedostoina oli linjakansiot, joista oli mahdollisuus päästä käsiksi päiväkohtaiseen kyytiinnousutietoon. Haasteena pilotoinnin aikana oli se, että taulukossa oleva data vaihtui linjoittain, joten kohtasimme tilanteen, jossa esimerkkitiedostona käytetyssä tiedostossa ei ollut kaikilta asemilta tietoa kyytiinnousseiden matkustajien määrää. Waltin raportointijärjestelmään ei nimittäin listata tietoa sellaisista asemista, joista ei nouse matkustajia kyytiin.

Hämeenlinnan kaupungin ja EU:n rakennerahaston logot.

Tämä artikkeli ja julkaisusarja, jonka osa se on, on tuotettu Liikenne 4.0 -hankkeessa, jonka rahoittajana toimivat Hämeen liitto ja Uudenmaan liitto (EAKR). Lisäksi hankkeen kuntarahoittajana toimi Hämeenlinnan kaupunki.

Kirjoittajat

Atte Partanen, sähkö- ja automaatiotekniikan insinööri, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä ratkaisuasiantuntijana.

Mikael Saarinen, liikennealan insinööri, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä projektityöntekijänä.

Lähteet

Waltti. (n.d.). Waltti – mutkaton tapa matkustaa. Haettu 10.2.2021 osoitteesta https://waltti.fi/waltti-mutkaton-matkakortti/

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Liikkumisen data yhdeksi kokonaisuudeksi – Häme Mobility Intelligence Avoimen datan hyödyntäminen opetuksessa ja tutkimuksessa Beaconit osana paikkatietoisia palveluita Mies tarkastelee visualisoitua dataa suurelta näytöltäDatan visualisointi helpottaa tiedolla johtamista
PREVIOUS POST Datan hyödyntäminen Asemanrannan virtuaalimallissa
NEXT POST Konenäkö osana liikennettä ja sen laskemista

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346120

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

datan visualisointi joukkoliikenne liikennesuunnittelu

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Partanen, A. & Saarinen, M. (2022). Joukkoliikenteen käyttöasteiden visualisointi. Teoksessa M. Saarinen & S. Salo (toim.), Liikenne 4.0. HAMK Unlimited Professional, 16.6.2022.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA