• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Muut /

Tieteellisiä artikkeleita projekteissa: miten se tehdään?

Kuvaaja fauxels palvelusta Pexels

Taru Lilja, Päivi Pukkila & Jaakko Helander

05.05.2021
Kuuntele - Listen

Hämeen ammattikorkeakoulun strategisissa tavoitteissa mainitaan tutkimuksen vahvistamisen yhteydessä yhtenä tavoitteena julkaisujen tuottaminen. Vuonna 2026 tavoitteena on tuottaa 70 vertaisarvioitua tutkimusjulkaisua, ja kolmen vuoden kuluttua, vuonna 2029, jo 600 julkaisua vuodessa. Tällä hetkellä, 2020-luvun alussa, tutkimusyksiköiden rahoitus tulee paljolti kehittämis- ja arviointihankkeista, joissa varsinaista tutkimustoimintaa ei harjoiteta. Uutta tutkimusrahoitusta haetaan aktiivisesti, mutta monia mietityttää, kuinka tämä yhtälö ratkaistaan sillä välin, kun tutkimushankkeiden määrä saadaan kasvuun. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka tuotimme tieteellisen vertaisarvioidun artikkelin Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamassa projektissa.

Tieteelliset vertaisarvioidut artikkelit tarkoittavat tieteelliseen tutkimukseen perustuvia artikkeleita, jotka on hyväksytty julkaistavaksi tieteellisellä julkaisukanavalla ja ovat käyneet läpi vertaisarviointiprosessin. Tullakseen hyväksytyksi vertaisarviointiprosessiin käsikirjoituksen tulee täyttää tieteelliset ja julkaisukanavan omat kriteerit. Julkaisufoorumiluokituksen mukaan julkaisukanavat eroavat toisistaan laadullisesti ja ne voidaan jakaa neljään tasoon: 1) perustaso, 2) johtava taso ja 3) korkein taso. Lisäksi tasoluokka 0 kattaa julkaisukanavat, jotka eivät ole täyttäneet ensimmäisen tason kriteereitä. Tasoluokan 0 julkaisuja luonnehtii tieteellisen julkaisutoiminnan vakiintumattomuus ja paikallisuus, tai sijoittuminen ammatillisen ja tieteellisen julkaisemisen rajapintaan. Voi myös olla, että lehti ei avaa läpinäkyvästi toimitus- ja vertaisarviointiprosessejaan. Ei siis ole samantekevää, missä julkaistaan, jos tavoitteena on tutkimusprofiilin nosto. Julkaisufoorumiluokitus ei kuitenkaan sovellu yksittäisen tutkijan ansioiden arviointiin, vaan tutkimusorganisaatioiden tieteellisen julkaisutoiminnan makrotason tarkasteluun. (Julkaisufoorumi, n.d.)

Kirjoitimme tieteellisen artikkelin eräässä ESR-projektissa vuosina 2020–2021. Projektin tavoitteena oli tuottaa mallinnus, joka edellytti aineiston systemaattista keruuta, analyysia ja tulkintaa. Projektin tavoitteista muotoiltiin tutkimuskysymykset. Tieteellisen artikkelin käsikirjoitusta valmisteltiin projektin aikana, koska aineistoa kerättiin ja käsiteltiin projektin tarpeisiin. Kirjoitustyö tuki projektin tulosten levittämistä ja teki kehittämistyötä näkyväksi. Artikkelin aineiston keruu, analysointi ja käsikirjoituksen ensimmäisen version kirjoittaminen tapahtui projektin aikana. Projektin jälkeen käynnistyi vertaisarviointiprosessi. Työvaiheet on esitelty kuviossa 1.

Kuvio 1. Vertaisarvioidun tieteellisen artikkelin työvaiheet.

Projektin suunnittelu- ja aineistonkeruuvaiheeseen osallistui projektin koko henkilöstö. Tällöin aineistonkeruuseen käytettiin artikkelin kirjoittajien panoksen ohella noin tuhat projektituntia. Artikkelin vertaisarviointiprosessi on usein työläs ja pitkäkestoinen vaihe julkaisuprosessissa. Tässäkin tapauksessa artikkelia muokattiin 3–4 kertaa toimituksen ja vertaisarvioijien palautteen perusteella. Työvaihe kesti noin seitsemän kuukautta ja sijoittui projektin päättymisen jälkeiseen aikaan. On huomionarvoista, että analyysi- ja kirjoitustyö vaati tavanomaista projektiraporttia mittavamman työpanoksen, joka edellytti projektin ulkopuolista rahoitusta. Tässä tapauksessa kyse oli tutkimusyksikön omarahoituksesta eli tutkimusyksikkötunneista. (Taulukko 1).

HenkilötProjektityötunnitTutkimusyksikkötyötunnit
Henkilö A (projektitutkija)385100
Henkilö B (lehtori)29650
Henkilö C (tutkijayliopettaja)32580
Yhteensä1 006230
Taulukko 1. Vertaisarvioituun tieteelliseen artikkeliin käytetyt työtunnit.

Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen vaatii usean kirjoittajan satojen tuntien panoksen. Se edellyttää syvällistä paneutumista, aikaa perehtyä uuteen tutkimusmenetelmään ja aineistoon sekä aikaa yhteiskirjoittamiseen ja -ajatteluun.

Työajalla tuotettaviin tieteellisiin artikkeleihin on strategian mukaisesti tarjolla tukea HAMKin tutkimuksen tuen tiimiltä, joka tarjoaa monialaista tukea koko prosessin ajalle. Tieteellisten artikkelien tuottamiseksi tuki on pääasiassa osaamisen kehittämistä kuten kaikille yhteisiä tieteellisen kirjoittamisen työpajoja. On totta, että tieteellinen kirjoittaminen on täysin oma tekstilajinsa – se pitää erikseen opetella ja siinä voi kehittyä. Julkaisuun hyväksyttävä tieteellinen artikkeli on kuitenkin paljon enemmän kuin kirjoittamista: se vaatii tieteellisen ajattelun periaatteiden hallintaa, hyvää tutkimuskysymystä ja ennalta mietittyä tutkimussuunnitelmaa. Lisäksi tarvitaan taitoa kerätä ja analysoida oikeanlainen aineisto, kykyä hallita valtavaa abstraktia kokonaisuutta ja tuottaa uusia ideoita. Tarvitaan tutkimusalan, aiemman teoreettisen tiedon ja journaalien tuntemusta. Pelkkä tieteellisen kirjoittamisosaamisen kehittäminen ei riitä, koska kyse ei ole ainoastaan kirjoittamisesta vaan tieteellisestä osaamisesta ja prosessista. Jos tieteelliseen tutkimusprosessiin ei ole aikaa, artikkelista on hankalaa tehdä sellainen, joka hyväksytään julkaisuun.

Viime vuosina HAMK Edu -tutkimusyksikössä on julkaistu noin kuusi vähintään Jufo 1 -tasoista julkaisua vuodessa. Näistä suurin osa on tuotettu tutkimusyksikön ulkopuolisissa yhteyksissä; esimerkiksi väitöskirjan ohjauksessa tai tutkijan henkilökohtaisissa verkostoissa. Tosiasiassa vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit tuotetaan tällä hetkellä pääosin työajan ulkopuolella, kenties aikataulupaineista tai projektityön rajoituksista johtuen. Ilmiö ei ole uusi, vaan se on tunnistettu laajasti akateemisessa maailmassa. Projektissa tuotettu tieteellinen artikkeli edellyttää, kuten edellä osoitimme, merkittävää projektirahoituksen ulkopuolista panosta. Tällöin tieteellinen kirjoittaminen toteutuu kestävällä tavalla.

Kirjoittajat

FM Taru Lilja toimii projektitutkijana HAMK Edu -tutkimusyksikössä.

Päivi Pukkila, KM, toimii lehtorina Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja asiantuntijana HAMK Edu -tutkimusyksikössä.

Jaakko Helander, KT, toimii tutkijayliopettajana HAMK Edu -tutkimusyksikössä ja HAMK ammatillisessa opettajakorkeakoulussa sekä kasvatustieteen dosenttina Jyväskylän ja Tampereen yliopistoissa.

Lähteet

Julkaisufoorumi. (n.d.) Julkaisufoorumi. https://julkaisufoorumi.fi/fi/julkaisufoorumi-0

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

miten projektisuunnitelma tehdäänMiten projektisuunnitelma tehdään? projekti alkaa ja loppuuProjekti alkaa ja loppuu, työ jatkuu Väitöslektio: Yrittäjyyskasvatus ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmassa Beaconit osana paikkatietoisia palveluita
PREVIOUS POST Viheliäisiä ongelmia ratkomassa – amk-henkilöstö kestävyyshaasteiden edessä
NEXT POST Opiskelijoiden kokemuksia digistarttipaketista HAMKissa

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050528885

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

projekti tiede tieteellinen kirjoittaminen TKI-toiminta tutkimus

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Lilja, T., Pukkila, P., Helander, J. (2021). Tieteellisiä artikkeleita projekteissa: miten se tehdään? HAMK Unlimited Professional 5.5.2021.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA