
Olli Pöyry
Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) toteutetaan ohjauksen vertaisarviointi kevään 2025 aikana. Arvioinnissa tarkastellaan HAMKissa toteutettua ohjauksen kokonaisuudistusta ja ohjauksen nykytilaa. Tässä kirjoituksessa kerrotaan arvioinnin taustoista, tavoitteista ja toteutuksesta. Ohjaus on osa HAMKin koulutusprosessia, joten arviointi tuottaa tietoa ohjauksen lisäksi myös HAMKin koulutustoiminnasta ja sitä tukevista palveluista (HAMK, 2023; HAMK, 2024a). Arvioinnilla on siten myös HAMKin toimintaa yleisemmin tarkasteleva ulottuvuus.
HAMKissa tehty merkittäviä panostuksia opintojen ohjaukseen
HAMK järjestää 40:ää ammattikorkeakoulututkintoon (AMK) ja 16:ta ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) johtavaa tutkintokoulutusta sekä viittä ammatillista opettaja- ja opinto-ohjaajakoulutusta. Lisäksi HAMKissa on kasvava avoimen ammattikorkeakoulun ja muun jatkuvan oppimisen opintotarjonta. (HAMK, 2025a) Vuonna 2024 HAMKissa opiskeli 9 414 AMK-opiskelijaa, 858 YAMK-opiskelijaa sekä 600 ammatillista opettaja- ja opinto-ohjaajaopiskelijaa. HAMK on opiskelijamäärältään Suomen kuudenneksi suurin ammattikorkeakoulu. (Vipunen, 2025)
HAMK on vahvistanut opiskelijoiden opintojen ohjausta vuosien 2020–2021 aikana tehdyn ohjauksen kokonaisuudistuksen avulla. Uudistuksen tavoitteena oli lisätä koulutusten ohjausresursseja, yhdenmukaistaa ohjauksen työnjakoa ja toimintamalleja sekä tukea opiskelijoiden valmistumista tavoiteajassa. (HAMK, 2025b) Ennen uudistusta opiskelijoita ohjaavan henkilöstön ammattinimikkeet ja tehtävät olivat kirjavia, ja niissä oli eroja koulutusten välillä. Lisäksi HAMKin opiskelijamäärä ja erityisesti vieraskielisten koulutusten määrä on kasvanut viime vuosina (Vipunen, 2025; HAMK, 2024b). Uudistuksella haluttiinkin osaltaan vastata kasvavan ja moninaistuvan opiskelijajoukon myötä syntyviin tarpeisiin.
Ohjauksen kokonaisuudistuksen keskeisin ja näkyvin muutos oli uudenlaisen opinto-ohjaajan työnkuvan kehittäminen HAMKiin sekä opinto-ohjaajien rekrytointi ja resursointi niin, että kaikissa HAMKin koulutuksissa opiskelijoiden tukena toimii päätoiminen opinto-ohjaaja. Opinto-ohjaajan työnkuva kehitettiin HAMKin Koulutuksen tukipalveluiden johdolla yhteistyössä HAMKin koulutusten, yhteisten palveluiden ja johdon kanssa.
Opinto-ohjaajien rekrytointi koulutuksiin on tapahtunut vähitellen. Rekrytointi aloitettiin vuonna 2020. Suurin osa uudistuksen mukaisista opinto-ohjaajista oli rekrytoitu vuoden 2021 loppuun mennessä. Tällä hetkellä HAMKissa työskentelee 28 kokoaikaista ja kolme osa-aikaista opinto-ohjaajaa (HAMK, 2025c). Määrä on verrattain suuri. Yksi HAMKin opinto-ohjaajista keskittyy jatkuvaan oppimiseen liittyvään opinto-ohjaukseen, mikä on harvinaista Suomen ammattikorkeakoulukentässä. HAMKin tekemä panostus opinto-ohjaukseen on siis ollut merkittävä.
Arvioinnin strateginen näkökulma
Ohjauksen vertaisarviointi on HAMKin strategian välitavoite. HAMKin strategiassa vertaisarviointi liittyy osaamisen ja oppimisen kehittämisen teemaan. HAMK haluaa tarjota opiskelijoilleen erinomaisen oppimiskokemuksen ja mahdollistaa opiskelijoilleen HAMKin opiskelutapojen (8–16 eli päiväopiskelu, 18–100 eli monimuoto-opiskelu ja 24/7 eli verkko-opiskelu) hyödyntämisen. Ohjaus tukee näiden strategisten tavoitteiden toteutumista. (HAMK, 2025b; HAMK, 2025d; HAMK, 2025e)
Koska ohjauksen kokonaisuudistuksen keskeinen tavoite oli päätoimisen opinto-ohjaajan työnkuvan kehittäminen, arvioinnissa keskitytään erityisesti opintojen ohjaukseen ja opinto-ohjaajan työhön. Arviointi kohdistuu opinto-ohjauksen organisointiin ja työnjakoon sekä opinto-ohjaajan tehtävänkuvaan. Arvioinnin pääkysymykset ovat: 1) millainen on opinto-ohjauksen nykytila HAMKissa ja 2) miten opinto-ohjauksen kokonaisuudistuksen päätavoitteet ovat onnistuneet.
Arviointi on osa HAMKin laatutyötä ja koulutuksen laadunvarmistusta (HAMK, 2025f). Suomalaisilla korkeakouluilla ei niiden autonomisen aseman takia ole opiskelijoiden ohjausta koskevia säädöksiä tai yhteisiä periaatteita, joten korkeakoulut voivat järjestää ohjauspalvelunsa haluamallaan tavalla (Ammattikorkeakoululaki 932/2014). Tämä korostaa ulkopuolisen tahon tekemän arvioinnin merkitystä HAMKin oman toiminnan tarkastelussa ja kehittämisessä: ulkopuolinen arvioija voi tuoda toiminnan kehittämiseen täysin uusia näkökulmia.
Arvioinnin tavoitteet on määritellyt HAMKin Koulutuksen kehittämispalvelut (KKP) yhteistyössä HAMKin laatupäällikön ja vararehtorin kanssa. Arviointiin on haettu tutkimuslupa HAMKin Kirjasto- ja tietopalveluista.
Kehittävä ja osallistava arviointi
Ohjauksen vertaisarviointi on kehittävää arviointia (esim. Karvi, 2025). Arviointi on luonteeltaan osallistava, ja sen kautta pyritään tunnistamaan toimivia käytänteitä ja kehittämiskohteita. Arvioinnin tuloksena syntyy tietoa, jonka pohjalta HAMKin opinto-ohjausta sekä sen organisointia ja laatua pyritään kehittämään systemaattisesti ja tavoitteellisesti. Arvioinnin avulla pyritään myös vahvistamaan opinto-ohjaukseen liittyvää yhteisymmärrystä ja osaamista. Lisäksi arvioinnin perusteella laadittujen kehittämistavoitteiden pohjalta muodostuu perusta mahdolliselle tulevaisuudessa toteutettavalle ohjauksen kansainväliselle arvioinnille.
Arvioinnin suunnittelee ja toteuttaa Laurea-ammattikorkeakoulun (Laurea) nelihenkinen arviointitiimi yhteistyössä KKP:n kanssa. Laurea valittiin arvioinnin tekijäksi, sillä HAMKin tavoin Laurean koulutustarjonta on laaja ja koulutusta järjestetään usealla kampuksella. Lisäksi Laurealla on arvioinnin tekemiseen tarvittavaa osaamista. Arvioinnin päätiedonkeruumenetelmä on ryhmähaastattelu. Arviointia varten Laurean arviointitiimi haastattelee HAMKin opinto-ohjaajia, koulutuspäälliköitä, opettajia, opiskelijoita ja johtajia. Haastattelujen tuottaman tiedon lisäksi arvioinnissa hyödynnetään taustamateriaalia, kuten ohjaukseen liittyviä asiakirjoja (esim. HAMKin ohjaussuunnitelma), opiskelijakyselyjen tuloksia (esim. AVOP, Uraseuranta) sekä HAMKissa vuonna 2022 toteutetun ohjauksen itsearvioinnin tuloksia.
Arvioinnin eteneminen ja tuloksista viestiminen
Laurean arviointitiimi on perehtynyt arvioinnin taustamateriaaliin loppuvuoden 2024 ja alkuvuoden 2025 aikana. Arviointiin liittyvät ryhmähaastattelut toteutetaan maaliskuussa 2025. Haastattelujen jälkeen Laurean arviointitiimi kirjoittaa arviointiraportin, joka käsitellään HAMKin hallituksen kokouksessa kesäkuussa 2025.
KKP laatii arvioinnin perusteella ehdotuksen toimenpiteistä ja aikataulusta, joilla ohjausta HAMKissa kehitetään. Arvioinnin tuloksista tiedotetaan HAMKin sisäisissä viestintäkanavissa ja tulokset käsitellään HAMKin johdon, koulutuspäälliköiden, opinto-ohjaajien sekä muiden tarvittavien ohjaustoimijoiden ja sidosryhmien kanssa. Lisäksi arvioinnin tiimoilta laaditaan julkaisuja HAMKin julkaisukanaviin.
Arvioinnin monet ulottuvuudet
HAMKissa ohjauksella tarkoitetaan vuorovaikutuksen, rakenteiden, prosessien, asiantuntijuuden ja yhteistyön muodostamaa kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on tukea opiskelijaa ja hänen opintojensa etenemistä opintojen eri vaiheissa. Opiskelijoiden ohjaus on HAMKissa koko henkilöstön yhteinen asia. (HAMK, 2023) Näin ollen ohjauksen vertaisarviointi liittyy yleisemmin HAMKin pedagogiseen kehittämiseen, koulutuksen ja opintohallinnon prosesseihin sekä HAMKin eri ohjaustoimijoiden, yksiköiden ja toimintojen väliseen työnjakoon ja vastuisiin sekä niiden toimivuuteen.
Ohjauksen vertaisarviointia voidaan hyödyntää myös HAMKin saavutettavuustavoitteiden toteutumisen seurannassa. HAMKilla on saavutettavuusohjelma, jonka yksi osa-alue on opiskelun ja opetuksen saavutettavuus. Opiskelijan opintojen etenemisen mahdollistaminen on keskeinen osa saavutettavuutta. Ohjaus on puolestaan keskeinen keino tukea opiskelijan etenemistä. (HAMK, 2025g; HAMK, 2025h)
Saavutettavuuden lisäksi ohjauksen vertaisarvioinnilla on myös opiskelijoita ohjaavan henkilöstön yhdenvertaisuuteen liittyvä näkökulma. HAMKin tasa-arvosuunnitelman tarkoituksena on varmistaa HAMKin työntekijöiden oikeudenmukainen ja tasavertainen kohtelu (HAMK, 2024c). Vertaisarvioinnilla saadaan tietoa esimerkiksi HAMKin opinto-ohjaajien opiskelijamääristä sekä mahdollisista työtehtävien eroista.
Kaiken kaikkiaan ohjauksen vertaisarvioinnilla on monia ulottuvuuksia. Voidaankin todeta, että arvioinnilla on pelkkää ohjauksen kokonaisuudistuksen ja nykytilan tarkastelua laajempi merkitys. Arviointi on HAMKin opinto-ohjauksen kokonaistarkastelu, mutta samalla myös yleisempi HAMKin toiminnan ja rakenteiden osatarkastelu.
Kirjoittaja
Olli Pöyry, asiantuntija, HAMK Koulutuksen kehittämispalvelut
Lähteet
Ammattikorkeakoululaki 932/2014. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932
HAMK. (2023). Ohjaussuunnitelma [intranet-sivu]. Hämeen ammattikorkeakoulu Oy.
HAMK. (2024a). Jatkuvan oppimisen ohjaus Hämeen ammattikorkeakoulussa [intranet-sivu]. Hämeen ammattikorkeakoulu Oy.
HAMK. (2024b). Tilinpäätös ja toimintakertomus 2023 [intranet-sivu]. Hämeen ammattikorkeakoulu Oy.
HAMK. (2024c). Tasa-arvosuunnitelma [intranet-sivu]. Hämeen ammattikorkeakoulu Oy.
HAMK. (2025a). Koulutushaku. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/koulutushaku/
HAMK. (2025b). Toiminta- ja taloussuunnitelma 2025–2027 [intranet-sivu]. Hämeen ammattikorkeakoulu Oy.
HAMK. (2025c). Opintojen ohjaus. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/opiskelijalle/opintojen-suunnittelu/opintojen-ohjaus/
HAMK. (2025d). Strategia. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/tietoa-hamkista/strategia/
HAMK. (2025e). Opiskelumuodot ja -tavat. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/opiskelijalle/opiskelutavat/
HAMK. (2025f). Laatutyö HAMKissa. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/tietoa-meista/strategia/laatu/
HAMK. (2025g). Saavutettavuus HAMKissa. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/tietoa-meista/strategia/saavutettavuus/
HAMK. (2025h). Opiskelun ja opetuksen saavutettavuus. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/tietoa-meista/strategia/saavutettavuus/opiskelun-ja-opetuksen-saavutettavuus/
Karvi. (2025). Kehittävä arviointi. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.karvi.fi/fi/tietoa-meista/tietoa-arvioinneista/kehittava-arviointi
Vipunen. (2025). Opiskelijat ja tutkinnot. Ammattikorkeakoulutus. Opetushallinnon tietopalvelu Vipunen. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://vipunen.fi/fi-fi/amk/Sivut/Opiskelijat-ja-tutkinnot.aspx