• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Muut /

Ohjauksen vertaisarviointi – enemmän kuin pelkkä HAMKin ohjauksen kokonaisuudistuksen tarkastelu

Kuva/Image © Jack / Adobe Stock

Olli Pöyry

25.03.2025
Kuuntele - Listen

Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) toteutetaan ohjauksen vertaisarviointi kevään 2025 aikana. Arvioinnissa tarkastellaan HAMKissa toteutettua ohjauksen kokonaisuudistusta ja ohjauksen nykytilaa. Tässä kirjoituksessa kerrotaan arvioinnin taustoista, tavoitteista ja toteutuksesta. Ohjaus on osa HAMKin koulutusprosessia, joten arviointi tuottaa tietoa ohjauksen lisäksi myös HAMKin koulutustoiminnasta ja sitä tukevista palveluista (HAMK, 2023; HAMK, 2024a). Arvioinnilla on siten myös HAMKin toimintaa yleisemmin tarkasteleva ulottuvuus.

HAMKissa tehty merkittäviä panostuksia opintojen ohjaukseen

HAMK järjestää 40:ää ammattikorkeakoulututkintoon (AMK) ja 16:ta ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) johtavaa tutkintokoulutusta sekä viittä ammatillista opettaja- ja opinto-ohjaajakoulutusta. Lisäksi HAMKissa on kasvava avoimen ammattikorkeakoulun ja muun jatkuvan oppimisen opintotarjonta. (HAMK, 2025a) Vuonna 2024 HAMKissa opiskeli 9 414 AMK-opiskelijaa, 858 YAMK-opiskelijaa sekä 600 ammatillista opettaja- ja opinto-ohjaajaopiskelijaa. HAMK on opiskelijamäärältään Suomen kuudenneksi suurin ammattikorkeakoulu. (Vipunen, 2025)

HAMK on vahvistanut opiskelijoiden opintojen ohjausta vuosien 2020–2021 aikana tehdyn ohjauksen kokonaisuudistuksen avulla. Uudistuksen tavoitteena oli lisätä koulutusten ohjausresursseja, yhdenmukaistaa ohjauksen työnjakoa ja toimintamalleja sekä tukea opiskelijoiden valmistumista tavoiteajassa. (HAMK, 2025b) Ennen uudistusta opiskelijoita ohjaavan henkilöstön ammattinimikkeet ja tehtävät olivat kirjavia, ja niissä oli eroja koulutusten välillä. Lisäksi HAMKin opiskelijamäärä ja erityisesti vieraskielisten koulutusten määrä on kasvanut viime vuosina (Vipunen, 2025; HAMK, 2024b). Uudistuksella haluttiinkin osaltaan vastata kasvavan ja moninaistuvan opiskelijajoukon myötä syntyviin tarpeisiin.

Ohjauksen kokonaisuudistuksen keskeisin ja näkyvin muutos oli uudenlaisen opinto-ohjaajan työnkuvan kehittäminen HAMKiin sekä opinto-ohjaajien rekrytointi ja resursointi niin, että kaikissa HAMKin koulutuksissa opiskelijoiden tukena toimii päätoiminen opinto-ohjaaja. Opinto-ohjaajan työnkuva kehitettiin HAMKin Koulutuksen tukipalveluiden johdolla yhteistyössä HAMKin koulutusten, yhteisten palveluiden ja johdon kanssa.

Opinto-ohjaajien rekrytointi koulutuksiin on tapahtunut vähitellen. Rekrytointi aloitettiin vuonna 2020. Suurin osa uudistuksen mukaisista opinto-ohjaajista oli rekrytoitu vuoden 2021 loppuun mennessä. Tällä hetkellä HAMKissa työskentelee 28 kokoaikaista ja kolme osa-aikaista opinto-ohjaajaa (HAMK, 2025c). Määrä on verrattain suuri. Yksi HAMKin opinto-ohjaajista keskittyy jatkuvaan oppimiseen liittyvään opinto-ohjaukseen, mikä on harvinaista Suomen ammattikorkeakoulukentässä. HAMKin tekemä panostus opinto-ohjaukseen on siis ollut merkittävä.

Arvioinnin strateginen näkökulma

Ohjauksen vertaisarviointi on HAMKin strategian välitavoite. HAMKin strategiassa vertaisarviointi liittyy osaamisen ja oppimisen kehittämisen teemaan. HAMK haluaa tarjota opiskelijoilleen erinomaisen oppimiskokemuksen ja mahdollistaa opiskelijoilleen HAMKin opiskelutapojen (8–16 eli päiväopiskelu, 18–100 eli monimuoto-opiskelu ja 24/7 eli verkko-opiskelu) hyödyntämisen. Ohjaus tukee näiden strategisten tavoitteiden toteutumista. (HAMK, 2025b; HAMK, 2025d; HAMK, 2025e)

Koska ohjauksen kokonaisuudistuksen keskeinen tavoite oli päätoimisen opinto-ohjaajan työnkuvan kehittäminen, arvioinnissa keskitytään erityisesti opintojen ohjaukseen ja opinto-ohjaajan työhön. Arviointi kohdistuu opinto-ohjauksen organisointiin ja työnjakoon sekä opinto-ohjaajan tehtävänkuvaan. Arvioinnin pääkysymykset ovat: 1) millainen on opinto-ohjauksen nykytila HAMKissa ja 2) miten opinto-ohjauksen kokonaisuudistuksen päätavoitteet ovat onnistuneet.

Arviointi on osa HAMKin laatutyötä ja koulutuksen laadunvarmistusta (HAMK, 2025f). Suomalaisilla korkeakouluilla ei niiden autonomisen aseman takia ole opiskelijoiden ohjausta koskevia säädöksiä tai yhteisiä periaatteita, joten korkeakoulut voivat järjestää ohjauspalvelunsa haluamallaan tavalla (Ammattikorkeakoululaki 932/2014). Tämä korostaa ulkopuolisen tahon tekemän arvioinnin merkitystä HAMKin oman toiminnan tarkastelussa ja kehittämisessä: ulkopuolinen arvioija voi tuoda toiminnan kehittämiseen täysin uusia näkökulmia.

Arvioinnin tavoitteet on määritellyt HAMKin Koulutuksen kehittämispalvelut (KKP) yhteistyössä HAMKin laatupäällikön ja vararehtorin kanssa. Arviointiin on haettu tutkimuslupa HAMKin Kirjasto- ja tietopalveluista.

Kehittävä ja osallistava arviointi

Ohjauksen vertaisarviointi on kehittävää arviointia (esim. Karvi, 2025). Arviointi on luonteeltaan osallistava, ja sen kautta pyritään tunnistamaan toimivia käytänteitä ja kehittämiskohteita. Arvioinnin tuloksena syntyy tietoa, jonka pohjalta HAMKin opinto-ohjausta sekä sen organisointia ja laatua pyritään kehittämään systemaattisesti ja tavoitteellisesti. Arvioinnin avulla pyritään myös vahvistamaan opinto-ohjaukseen liittyvää yhteisymmärrystä ja osaamista. Lisäksi arvioinnin perusteella laadittujen kehittämistavoitteiden pohjalta muodostuu perusta mahdolliselle tulevaisuudessa toteutettavalle ohjauksen kansainväliselle arvioinnille.

Arvioinnin suunnittelee ja toteuttaa Laurea-ammattikorkeakoulun (Laurea) nelihenkinen arviointitiimi yhteistyössä KKP:n kanssa. Laurea valittiin arvioinnin tekijäksi, sillä HAMKin tavoin Laurean koulutustarjonta on laaja ja koulutusta järjestetään usealla kampuksella. Lisäksi Laurealla on arvioinnin tekemiseen tarvittavaa osaamista. Arvioinnin päätiedonkeruumenetelmä on ryhmähaastattelu. Arviointia varten Laurean arviointitiimi haastattelee HAMKin opinto-ohjaajia, koulutuspäälliköitä, opettajia, opiskelijoita ja johtajia. Haastattelujen tuottaman tiedon lisäksi arvioinnissa hyödynnetään taustamateriaalia, kuten ohjaukseen liittyviä asiakirjoja (esim. HAMKin ohjaussuunnitelma), opiskelijakyselyjen tuloksia (esim. AVOP, Uraseuranta) sekä HAMKissa vuonna 2022 toteutetun ohjauksen itsearvioinnin tuloksia.

Arvioinnin eteneminen ja tuloksista viestiminen

Laurean arviointitiimi on perehtynyt arvioinnin taustamateriaaliin loppuvuoden 2024 ja alkuvuoden 2025 aikana. Arviointiin liittyvät ryhmähaastattelut toteutetaan maaliskuussa 2025. Haastattelujen jälkeen Laurean arviointitiimi kirjoittaa arviointiraportin, joka käsitellään HAMKin hallituksen kokouksessa kesäkuussa 2025.

KKP laatii arvioinnin perusteella ehdotuksen toimenpiteistä ja aikataulusta, joilla ohjausta HAMKissa kehitetään. Arvioinnin tuloksista tiedotetaan HAMKin sisäisissä viestintäkanavissa ja tulokset käsitellään HAMKin johdon, koulutuspäälliköiden, opinto-ohjaajien sekä muiden tarvittavien ohjaustoimijoiden ja sidosryhmien kanssa. Lisäksi arvioinnin tiimoilta laaditaan julkaisuja HAMKin julkaisukanaviin.

Arvioinnin monet ulottuvuudet

HAMKissa ohjauksella tarkoitetaan vuorovaikutuksen, rakenteiden, prosessien, asiantuntijuuden ja yhteistyön muodostamaa kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on tukea opiskelijaa ja hänen opintojensa etenemistä opintojen eri vaiheissa. Opiskelijoiden ohjaus on HAMKissa koko henkilöstön yhteinen asia. (HAMK, 2023) Näin ollen ohjauksen vertaisarviointi liittyy yleisemmin HAMKin pedagogiseen kehittämiseen, koulutuksen ja opintohallinnon prosesseihin sekä HAMKin eri ohjaustoimijoiden, yksiköiden ja toimintojen väliseen työnjakoon ja vastuisiin sekä niiden toimivuuteen.

Ohjauksen vertaisarviointia voidaan hyödyntää myös HAMKin saavutettavuustavoitteiden toteutumisen seurannassa. HAMKilla on saavutettavuusohjelma, jonka yksi osa-alue on opiskelun ja opetuksen saavutettavuus. Opiskelijan opintojen etenemisen mahdollistaminen on keskeinen osa saavutettavuutta. Ohjaus on puolestaan keskeinen keino tukea opiskelijan etenemistä. (HAMK, 2025g; HAMK, 2025h)

Saavutettavuuden lisäksi ohjauksen vertaisarvioinnilla on myös opiskelijoita ohjaavan henkilöstön yhdenvertaisuuteen liittyvä näkökulma. HAMKin tasa-arvosuunnitelman tarkoituksena on varmistaa HAMKin työntekijöiden oikeudenmukainen ja tasavertainen kohtelu (HAMK, 2024c). Vertaisarvioinnilla saadaan tietoa esimerkiksi HAMKin opinto-ohjaajien opiskelijamääristä sekä mahdollisista työtehtävien eroista.

Kaiken kaikkiaan ohjauksen vertaisarvioinnilla on monia ulottuvuuksia. Voidaankin todeta, että arvioinnilla on pelkkää ohjauksen kokonaisuudistuksen ja nykytilan tarkastelua laajempi merkitys. Arviointi on HAMKin opinto-ohjauksen kokonaistarkastelu, mutta samalla myös yleisempi HAMKin toiminnan ja rakenteiden osatarkastelu.

Kirjoittaja

Olli Pöyry, asiantuntija, HAMK Koulutuksen kehittämispalvelut

Lähteet

Ammattikorkeakoululaki 932/2014. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932

HAMK. (2023). Ohjaussuunnitelma [intranet-sivu]. Hämeen ammattikorkeakoulu Oy.

HAMK. (2024a). Jatkuvan oppimisen ohjaus Hämeen ammattikorkeakoulussa [intranet-sivu]. Hämeen ammattikorkeakoulu Oy.

HAMK. (2024b). Tilinpäätös ja toimintakertomus 2023 [intranet-sivu]. Hämeen ammattikorkeakoulu Oy.

HAMK. (2024c). Tasa-arvosuunnitelma [intranet-sivu]. Hämeen ammattikorkeakoulu Oy.

HAMK. (2025a). Koulutushaku. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/koulutushaku/

HAMK. (2025b). Toiminta- ja taloussuunnitelma 2025–2027 [intranet-sivu]. Hämeen ammattikorkeakoulu Oy.

HAMK. (2025c). Opintojen ohjaus. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/opiskelijalle/opintojen-suunnittelu/opintojen-ohjaus/

HAMK. (2025d). Strategia. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/tietoa-hamkista/strategia/

HAMK. (2025e). Opiskelumuodot ja -tavat. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/opiskelijalle/opiskelutavat/

HAMK. (2025f). Laatutyö HAMKissa. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/tietoa-meista/strategia/laatu/

HAMK. (2025g). Saavutettavuus HAMKissa. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/tietoa-meista/strategia/saavutettavuus/

HAMK. (2025h). Opiskelun ja opetuksen saavutettavuus. Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.hamk.fi/tietoa-meista/strategia/saavutettavuus/opiskelun-ja-opetuksen-saavutettavuus/

Karvi. (2025). Kehittävä arviointi. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://www.karvi.fi/fi/tietoa-meista/tietoa-arvioinneista/kehittava-arviointi

Vipunen. (2025). Opiskelijat ja tutkinnot. Ammattikorkeakoulutus. Opetushallinnon tietopalvelu Vipunen. Haettu 5.3.2025 osoitteesta https://vipunen.fi/fi-fi/amk/Sivut/Opiskelijat-ja-tutkinnot.aspx

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Historian alumnien ohjauskäsitykset – kehitysideoita yliopistotason ohjaukseen Ohjaus keskiössä: kohti HOPS-ohjaajuutta Metropolia Ammattikorkeakoulussa Kokemuksellisuus ja toimijuus osana siirtymävaiheen opinto-ohjausta Ura- ja opinto-ohjauksen tutkimusperustaisuusUra- ja opinto-ohjauksen tutkimusperustaisuus
PREVIOUS POST Kansainvälinen kokemus osaamiseksi – sanoittamisen vaikeudesta
NEXT POST Guidance peer review – more than just an examination of HAMK’s guidance reform

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032019742

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

kehittäminen kehittävä arviointi ohjaus vertaisarviointi

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Pöyry, O. (2025). Ohjauksen vertaisarviointi – enemmän kuin pelkkä HAMKin ohjauksen kokonaisuudistuksen tarkastelu. HAMK Unlimited Professional, 25.3.2025. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032019742

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA