• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Muut /

Katsaus TAIKOJA-hankkeen tutkimuksiin

Maarit Mäkinen

20.06.2018
Kuuntele - Listen

TAIKOJAN tutkimus on edennyt tiiviisti toiminnallisten hankkeiden rinnalla ja vuorovaikutuksessa niiden kanssa. Tutkimuksen yleisenä tavoitteena on ollut selvittää aikuisten perustaitoja ja niiden kehittämistarpeita eri kohderyhmissä sekä tuottaa käytäntöjä ja aikuiskoulutuksen kehittämistä palvelevia tutkimustuloksia.

TAIKOJASSA toteutetut tutkimusteemat on valittu useita hankkeita yhdistäviksi. Teemoina ovat olleet maahanmuuttajien digitaaliset valmiudet ja haasteet, ikääntyvien työntekijöiden perustaidot, kaupan alan ja metallialan työntekijöiden tietotekniset taidot sekä perustaitojen määrittely eri näkökulmista.

Tutkimus on ollut luonteeltaan case-tutkimusta, jossa tapauksia on tarkasteltu omassa ympäristössään ja yhteistyössä tapausten kanssa. Menetelminä olemme käyttäneet esimerkiksi osallistuvaa havainnointia, haastatteluja ja diskurssianalyysia. Osallistuvassa havainnoinnissa tutkijat ovat aktiivisessa roolissa, koska TAIKOJA on pyrkinyt toiminnallisten hankkeiden kanssa samaan taitovalmiuksia parantavaan päämäärään. Haastatteluilla olemme saaneet refleksiivistä tietoa kohderyhmistä, ja diskurssianalyysilla olemme pyrkineet lisäämään ymmärrystä perustaidoista.

Seuraavassa esittelen lyhyesti hankkeessa toteutettuja tapaustutkimuksia ja niiden tärkeimpiä tuloksia.

Maahanmuuttajien digitaitojen heikkoudet vaikeuttavat kotoutumista

Ensimmäisessä osatutkimuksessamme tarkastelimme erityisesti maahanmuuttajien kohtaamia tietotekniikan soveltamiseen liittyviä haasteita. Maahanmuuttajat tarvitsevat digitaalisia valmiuksia esimerkiksi viranomaispalvelujen käyttämiseen. Aiemman tutkimuksen ja haastattelujemme perusteella verkkopalvelujen käytön esteenä maahanmuuttajien tapauksessa on heikkojen digitaitojen lisäksi sisältöjen suunnittelu valtakulttuurin ehdoilla. Kohtalainenkaan kielitaito ei riitä digitaalisten palvelujen käyttöön. Tutkimuksemme mukaan tietoteknisten taitojen opetus kannattaisi sisällyttää jo alkuvaiheen opetustilanteisiin kielenopetuksen rinnalle. Lisäksi digitaaliset oppimateriaalit tarjoavat vielä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia perustaitojen kehittämisen tukemiseen. (Mäkinen & Sihvonen 2016.)

Taitojen päivittämättömyys jarruttaa keski-ikäisten työuraa

Tutkimuksessa selvitimme ikääntyvien työntekijöiden tietoteknisiin taitoihin liittyvien osaamispuutteiden vaikutuksia kaupan alalla. Tutkimus perustui 45 kyselyvastaukseen ja niitä täydentäviin kymmeneen teemahaastatteluun (45–54 v.). Ikääntyvien työntekijöiden päivittämättömät digitaidot jarruttavat ikääntyvien työuraa. Puutteelliset taidot hidastavat työntekoa ja haittaavat työuralla etenemistä ja uuteen työhön hakeutumista. Taitojen päivittämättömyys koski etenkin ikääntyviä työntekijöitä sekä työntekijäasemassa olevia, joista juuri kukaan ei ollut saanut aiempaa tietotekniikan koulutusta työurallaan. Koulutuksen ulkopuolelle jääneet kokivat, että olisivat sellaista tarvinneet. Koulutustaso ja sosioekonominen asema näyttivät lisäävän sekä mahdollisuuksia että halukkuutta kouluttautumiseen ja taitojen päivittämiseen. Toisaalta hankkeen tarjoama lyhytkin koulutus näytti käynnistävän taitojen kehityksen. (Mäkinen, Saikkonen, Muhonen & Sihvonen 2017.)

Lyhytkin koulutus voi edistää työntekijöiden tietoteknisiä valmiuksia kaupan alalla

Tutkimuksemme tavoitteina oli selvittää

1) miten ikä, sukupuoli, koulutus ja tehtävänimike ovat yhteydessä kaupan alan työntekijöiden tietotekniikkataitoihin,
2) mitä tietotekniikan koulutustarpeita kaupan alalla tunnistetaan sekä
3) saavuttavatko koulutukset taidoiltaan heikot työntekijät.

Kaupan alan työntekijöiden tieto- ja viestintätekniikan taidot testattiin hankkeessa suunnitellulla testillä. Parhaiten testissä menestyivät alle 30-vuotiaat ja heikoiten yli 50-vuotiaat. Pelkän peruskoulun suorittaneet saivat testissä keskimäärin alhaisimmat pisteet ja korkeakoulututkinnon suorittaneet korkeimmat. On tärkeää, että heikot taidot pystytään tunnistamaan ja että työntekijöille mahdollistetaan puuttuvien taitojen hankkiminen koulutuksen tai ohjatun työn ohessa oppimisen kautta. Tutkimuksemme mukaan työn ohessa tapahtuvat koulutukset ovat hyvä keino taitojen kehittämiseen ja motivaation lisäämiseen omien tieto- ja viestintätekniikkataitojen päivittämisessä. (Saikkonen ym. 2017.)

Koulutuksen ammattilaiset ja kohderyhmät laajentavat perustaitojen määrittelyä

OECD-talousliiton asiantuntijadiskurssin vaikutus perustaitojen määrittelyyn on ilmeinen. OECD:n tulkinta kansalaisten tarvitsemista perustaidoista ohjaa kansallisen koulutuspolitiikan retoriikkaa, mikä edelleen suuntaa koulutuksen kehittämistä ja toteuttamista. Tutkimuksemme mukaan tulkinta on kuitenkin yksipuolistava ilman paikallisten koulutuksen ammattilaisten näkemysten huomioimista.

Tutkimuksessa halusimme laajentaa taitopuheen ymmärrystä ja nostaa esiin myös paikallisia ja vaihtoehtoisia näkemyksiä. Tarkastelimme PIAAC-tutkimuksen tarjoamaa ymmärrystä perustaidoista ja niiden kehittämisen tarpeista Suomen tapauksessa. Analysoimme TAITO-ohjelman retoriikkaa, ja vertasimme niiden perustaitodiskurssia. Totesimme TAITO-ohjelman retoriikan perustuvan PIAAC-tutkimuksen määritelmiin, terminologiaan ja maakohtaisiin suosituksiin. Haastattelimme TAITO-ohjelmaan kuuluvia hanketoimijoita ja niiden kohderyhmiä. Haastatteluaineiston avulla laajensimme perustaidot käsittämään lisäksi esimerkiksi arjen hallinnan taidot, ongelmanratkaisutaidot sekä tiedon hankkimisen ja tuottamisen taidot. Lisäksi haastatteluaineistossamme korostuivat sosiaaliset ja osallistumisen taidot, jotka eivät esiinny PIAAC:n asiantuntijadiskurssissa.

TAIKOJA-hankkeen tutkimus on palvellut sekä TAITO-ohjelmaan kuuluvia hankkeita että TAITO-ohjelmaa syventämällä tietoa perustaitotematiikasta ja koulutuksen mahdollisuuksista vastata taitopuutteisiin. Tutkimusten tuloksista on kerrottu aktiivisesti eri kanavissa myös laajemman yleisön saavuttamiseksi. TAIKOJAN aikana on tuotettu kymmenen julkaisua (neljä tieteellistä) ja yhdeksän konferenssi- tai seminaariesitystä. Osa artikkeleista on toteutettu yhteistyössä muissa TAITO-hankkeissa työskentelevien tutkijoiden kanssa.

Artikkeli on tuotettu Euroopan sosiaalirahaston osarahoittamassa TAIKOJA-koordinaatiohankkeessa. Hankkeen toteuttajia ovat Tampereen yliopisto, Hämeen ammattikorkeakoulu, OMNIA sekä Opintokeskus Sivis. Hankkeen toiminta-aika on 1.9.2015–31.10.2018.

Kirjoittaja

Maarit Mäkinen toimii tutkijana Tampereen yliopistolla Viestintätieteiden tiedekunnassa. Hän on tehnyt TAIKOJA (ESR) -hankkeessa aikuisten perustaitoihin liittyvää tutkimusta.

Lähteet

Mäkinen, M. & Sihvonen, M. (2016). Tietoteknisten taitojen puutteet maahanmuuttajien kotoutumisen haasteena. Aikuiskasvatus 4, 279–288.

Mäkinen, M., Saikkonen, L., Muhonen, M. & Sihvonen, M. (2017). Päivittämättömät digitaidot jarruttavat ikääntyvien työuraa. Työelämän Tutkimus 2, 172–180.

Saikkonen, L., Muhonen, M., Mäkinen, M., & Sihvonen, M. (2017). Kaupan alan työntekijöiden digitaidot testissä – jäävätkö rivityöntekijät digitalisoituvan työelämän jalkoihin? Teoksessa J. Viteli & A. Östman (toim.) Tuovi 15: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2017-konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. Haettu 6.6.2018 osoitteesta https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/101896/tuovi_15_2017.pdf

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Taikoja-hankkeen tutkimus laajensi keskustelua perustaidoista Perustaitoja vahvistamalla tavoitteeseen TAIKOJA-koordinaatiohanke verkottaa perustaitoalan asiantuntijoita Työnantajien haasteet korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien työllistämisessä 
PREVIOUS POST Digitaalisten palveluiden käyttöönotto edistää tutkimusaineistojen avoimuutta
NEXT POST Portfoliolla uutta potkua ruotsin opintoihin

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111790747

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

digitaidot ikääntyvät kaupan ala keski-ikäiset maahanmuuttajat perustaidot tutkimus työura

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Mäkinen, M. (2018). Katsaus Taikoja-hankkeen tutkimuksiin. Teoksessa M. Vaalgamaa (toim.) TAIKOJA. HAMK Unlimited Professional 20.6.2018. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/muut/katsaus-taikoja-hankkeen-tutkimuksiin

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA