Leena Mäkinen
Yhteistyön merkitys eri toimijoiden välillä korostuu ammattikorkeakouluissa digitalisaation aikakaudella. Digitaaliset laitteet ja palvelut tuovat paljon uusia mahdollisuuksia, joihin tulee tarttua entistä useammin moniammatillisesti. Erilaisten toimijoiden välinen yhteistyö näyttääkin nousevan yhdeksi keskeiseksi tekijäksi digitalisaation onnistuneessa toteutuksessa. Parhaimmillaan laaja-alainen yhteistyö luo perustan osaamisen jakamiselle, resurssien tehokkaalle hyödyntämiselle ja laadukkaalle digitaaliselle oppimiskokemukselle.
Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) digipedamentorit ovat työskennelleet jo vuosia yhdistäen erilaista digipedagogista osaamista ja toimijoita. Tässä artikkelissa pureudutaan siihen, mitä digipedamentorointi on käytännössä HAMKissa ja miten digipedamentorien toimintaa on kehitetty edelleen.
Digipedamentorit osana strategian jalkauttamista
Ammattikorkeakouluissa digipedagogiikan kehittämisellä halutaan vastata oppimisen uudistumiseen ja jatkuvan oppimisen tavoitteeseen. Ne ovat vahvasti osa myös korkeakoulujen yhteistä Digivisio 2030 -hanketta ja sen tavoitteita (Digivisio, 2023). Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) digitaalisuuden kehittäminen on ollut yksi merkittävimpiä kehittämiskohteita jo pitkään. Tätä kehittämistyötä tekevät osaltaan myös digipedamentorit. Digipedamentoritoiminnan tavoitteena on lujittaa henkilöstön digitaitoja ja kehittää ratkaisuja pedagogisiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin (Mäkinen & Niemelä, 2023). Mentorit työskentelevät lähellä arjen työtä – koko organisaatiota osallistaen.
Digipedamentoritoiminnan alkusysäys on tullut HAMKin strategiasta (HAMK, n.d.a), jossa kulmakivinä ovat digitaalisuuden kehittäminen, määrätietoinen osaamispääoman johtaminen sekä tavoitteet kasvattaa verkko-opetuksen määrää ja laatua merkittävästi.
Digipedamentorit vahvistavat organisaation osaamista
Digipedamentorin työnkuvan ytimessä ovat oppiminen, osaamisen jakaminen ja yhteiskehittäminen tiimeissä ja verkostoissa, osallisuuden lisääminen ja digipedagogisten mahdollisuuksien jalkauttaminen arjen toimintaan. Merkittävänä osana työtä on myös viestintä ajankohtaisista digityökaluista, verkkopedagogisista mahdollisuuksista ja kehityksestä. Digipedamentorit kehittävät koulutusten ja tutkimusyksiköiden verkko-opetukseen liittyvää osaamista ja toimivat oman yksikkönsä koko henkilöstön digipedagogiikan ja digitaitojen kehittäjänä ja tukena. Digipedamentorin tehtävät (HAMK, n.d.b) jakautuvat seitsemään kokonaisuuteen, joissa digipedamentori
- kehittää yhdessä yksikkönsä opettajien ja henkilöstön kanssa moduulien digipedagogiikkaa
- antaa jatkuvaa arjen tukea digipedagogiikan kysymyksiin liittyen
- viestii oman yksikkönsä henkilöstölle aktiivisesti digipedagogiikkaan liittyvistä asioista ja mahdollisuuksista
- toimii laadukas moduulitoteutus -valmennusten aikana mentorina oman yksikkönsä opettajille ja henkilöstölle
- kehittää koulutuksissa ja tutkimusyksiköissä moduuleja eModuuleiksi yhdessä moduulitiimin ja koulutuspäälliköiden kanssa
- on mukana erilaisissa verkostoissa ja tuo näistä tietoa omalle yksikölleen
- kehittää jatkuvasti omaa digipedagogiikan asiantuntijuuttaan.
Digipedamentoroinnin uudistettu malli painottaa yhteistyötä
HAMKissa digipedamentoroinnin mallia on sovellettu ja kehitetty vuodesta 2018 lähtien. Arjen työssään digipedamentorit työskentelevät omissa yksiköissään kehittäen ja tarjoten arjen tukea kollegoilleen. Lisäksi digipedamentoritoiminnan ja sen kehittämisen kulmakivenä on ollut mentorien ja Learning Design -yksikön (LeaD-tiimin) asiantuntijoiden yhteiset tapaamiset, osaamisen jakaminen ja yhteiskehittäminen. Tämä LeaD+-tiimi tapaa kerran kuukaudessa ajankohtaisiin digipedagogisiin teemoihin liittyen, ja tapaamisissa myös vaihdetaan kuulumisia ja osaamista eri yksiköiden mentorien välillä. Lisäksi LeaD+-tiimillä on oma Teams-alustansa, jonka avulla viestitään säännöllisesti.
Lukuvuoden 2022–23 aikana digipedamentorointia on kehitetty entistä vahvemmin tiimityön suuntaan. Liiketalouden, muotoilun ja tekniikan yksikön viisi digipedamentoria ovat kehittäneet ja pilotoineet uutta toimintamallia (kuva 1). Siinä yksikön digipedamentorit tapaavat kerran kuukaudessa noin tunnin kestävässä palaverissa. Palavereissa jaetaan ajankohtaiset kuulumiset, tarkastellaan mentoroitavien opintojen tilannetta, sovitaan yhteisesti omalle yksikölle viestimisestä ja ennen kaikkea jaetaan osaamista kaikkien mentorien käyttöön. Toinen kehityskohde pilotissa oli tiiviimpi vuorovaikutus yksikön johdon kanssa. Uudessa toimintamallissa digipedamentorit ja yksikön johto tai johtotiimi tapaavat muutaman kerran lukukaudessa seuraamaan mentorien työn edistymistä yksikön henkilöstön kanssa ja asettamaan uusia tavoitteita.
Onnistuneen digipedamentoroinnin kulmakiviä
Digipedamentoroinnin mallin kehittäminen ja pilottikokeilu onnistuivat hyvin. Ensinnäkin uuden toimintamallin pilotoinnissa mentorit nostivat onnistumiseksi entistä monipuolisemman ja säännöllisen mentorien osaamisen jakamisen, toisilta oppimisen sekä osallisuuden ja innostuksen kokemuksen lisääntymisen mentorointityötä kohtaan. Mentorit kokivat erityisesti osaamisen jakamisen vahvuutena, sillä digipedagogisissa asioissa jokaisella on osaamista ja tarttumapintaa erilaisista näkökulmista ja digitaalisista työkaluista. Toiseksi yksiköiden johdon ja digipedamentorien vuorovaikutuksen lisääntyminen ja sen säännöllisyys koettiin hyväksi toimintamalliksi erityisesti valittujen opintojen ja moduulien kehittämistyön näkökulmasta. Näin on pystytty lisäämään mentoroinnin vaikuttavuutta moduulien kehittämisessä.
Kolmantena onnistumisena digipedamentorit nostivat viestinnän yhteissuunnittelun ja kehittämisen digipedagogisissa asioissa. Yhdessä on onnistuttu valitsemaan merkittävimmät viestinnän kohteet yksikölle sekä lisäämään kirjoituksia digipedamentorien yhteisessä Plussan puolella -blogisarjassa (Digi-HAMK, n.d.). Näyttää siltä, että selkeä ja säännöllinen viestintä lujittaa osaltaan digimentorimallia osaksi organisaation jatkuvia käytänteitä. Pilotoinnissa saatujen positiivisten kokemusten perusteella digipedamentorien uudistettua tiimitoimintamallia on tarkoitus laajentaa HAMKissa myös muihin yksiköihin ja kehittää edelleen.
Kirjoittaja
Leena Mäkinen on 24/7-oppimisen muotoilija ja digipedamentori, joka on toiminut sekä digipedamentorina että sen toiminnan kehittäjänä HAMKissa.
Lähteet
Digi-HAMK. (n.d.). Digi-HAMK-blogi. https://blog.hamk.fi/digi-hamk/
Digivisio. (2023). Digivisio 2030 -hanke. https://digivisio2030.fi/
HAMK. (n.d.a). HAMKin digipedamentorit ja digitukihenkilöt. https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/hamk-digipedamentorit-digitukihenkilot/
HAMK. (n.d.b). HAMKin 2030 -strategia. https://www.hamk.fi/tietoa-hamkista/strategia/
Mäkinen, L. & Niemelä E. (25.4.2022). Plussan puolella: Digipedamentorit opetuksen digitalisaation ja kehittämisen tukena. Digi-HAMK. https://blog.hamk.fi/digi-hamk/plussan-puolella-digipedamentorit-opetuksen-digitalisaation-ja-kehittamisen-tukena/