• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Muut /

Digipedamentorit yhteistyön ytimessä

Kuva: © Adobe Stock

Leena Mäkinen

25.08.2023
Kuuntele - Listen

Yhteistyön merkitys eri toimijoiden välillä korostuu ammattikorkeakouluissa digitalisaation aikakaudella. Digitaaliset laitteet ja palvelut tuovat paljon uusia mahdollisuuksia, joihin tulee tarttua entistä useammin moniammatillisesti. Erilaisten toimijoiden välinen yhteistyö näyttääkin nousevan yhdeksi keskeiseksi tekijäksi digitalisaation onnistuneessa toteutuksessa. Parhaimmillaan laaja-alainen yhteistyö luo perustan osaamisen jakamiselle, resurssien tehokkaalle hyödyntämiselle ja laadukkaalle digitaaliselle oppimiskokemukselle.

Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) digipedamentorit ovat työskennelleet jo vuosia yhdistäen erilaista digipedagogista osaamista ja toimijoita. Tässä artikkelissa pureudutaan siihen, mitä digipedamentorointi on käytännössä HAMKissa ja miten digipedamentorien toimintaa on kehitetty edelleen.

Digipedamentorit osana strategian jalkauttamista

Ammattikorkeakouluissa digipedagogiikan kehittämisellä halutaan vastata oppimisen uudistumiseen ja jatkuvan oppimisen tavoitteeseen. Ne ovat vahvasti osa myös korkeakoulujen yhteistä Digivisio 2030 -hanketta ja sen tavoitteita (Digivisio, 2023). Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) digitaalisuuden kehittäminen on ollut yksi merkittävimpiä kehittämiskohteita jo pitkään. Tätä kehittämistyötä tekevät osaltaan myös digipedamentorit. Digipedamentoritoiminnan tavoitteena on lujittaa henkilöstön digitaitoja ja kehittää ratkaisuja pedagogisiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin (Mäkinen & Niemelä, 2023). Mentorit työskentelevät lähellä arjen työtä – koko organisaatiota osallistaen.

Digipedamentoritoiminnan alkusysäys on tullut HAMKin strategiasta (HAMK, n.d.a), jossa kulmakivinä ovat digitaalisuuden kehittäminen, määrätietoinen osaamispääoman johtaminen sekä tavoitteet kasvattaa verkko-opetuksen määrää ja laatua merkittävästi.

Digipedamentorit vahvistavat organisaation osaamista

Digipedamentorin työnkuvan ytimessä ovat oppiminen, osaamisen jakaminen ja yhteiskehittäminen tiimeissä ja verkostoissa, osallisuuden lisääminen ja digipedagogisten mahdollisuuksien jalkauttaminen arjen toimintaan. Merkittävänä osana työtä on myös viestintä ajankohtaisista digityökaluista, verkkopedagogisista mahdollisuuksista ja kehityksestä. Digipedamentorit kehittävät koulutusten ja tutkimusyksiköiden verkko-opetukseen liittyvää osaamista ja toimivat oman yksikkönsä koko henkilöstön digipedagogiikan ja digitaitojen kehittäjänä ja tukena. Digipedamentorin tehtävät (HAMK, n.d.b) jakautuvat seitsemään kokonaisuuteen, joissa digipedamentori

  1. kehittää yhdessä yksikkönsä opettajien ja henkilöstön kanssa moduulien digipedagogiikkaa
  2. antaa jatkuvaa arjen tukea digipedagogiikan kysymyksiin liittyen
  3. viestii oman yksikkönsä henkilöstölle aktiivisesti digipedagogiikkaan liittyvistä asioista ja mahdollisuuksista
  4. toimii laadukas moduulitoteutus -valmennusten aikana mentorina oman yksikkönsä opettajille ja henkilöstölle
  5. kehittää koulutuksissa ja tutkimusyksiköissä moduuleja eModuuleiksi yhdessä moduulitiimin ja koulutuspäälliköiden kanssa
  6. on mukana erilaisissa verkostoissa ja tuo näistä tietoa omalle yksikölleen
  7. kehittää jatkuvasti omaa digipedagogiikan asiantuntijuuttaan.

Digipedamentoroinnin uudistettu malli painottaa yhteistyötä

HAMKissa digipedamentoroinnin mallia on sovellettu ja kehitetty vuodesta 2018 lähtien. Arjen työssään digipedamentorit työskentelevät omissa yksiköissään kehittäen ja tarjoten arjen tukea kollegoilleen. Lisäksi digipedamentoritoiminnan ja sen kehittämisen kulmakivenä on ollut mentorien ja Learning Design -yksikön (LeaD-tiimin) asiantuntijoiden yhteiset tapaamiset, osaamisen jakaminen ja yhteiskehittäminen. Tämä LeaD+-tiimi tapaa kerran kuukaudessa ajankohtaisiin digipedagogisiin teemoihin liittyen, ja tapaamisissa myös vaihdetaan kuulumisia ja osaamista eri yksiköiden mentorien välillä. Lisäksi LeaD+-tiimillä on oma Teams-alustansa, jonka avulla viestitään säännöllisesti.

Lukuvuoden 2022–23 aikana digipedamentorointia on kehitetty entistä vahvemmin tiimityön suuntaan. Liiketalouden, muotoilun ja tekniikan yksikön viisi digipedamentoria ovat kehittäneet ja pilotoineet uutta toimintamallia (kuva 1). Siinä yksikön digipedamentorit tapaavat kerran kuukaudessa noin tunnin kestävässä palaverissa. Palavereissa jaetaan ajankohtaiset kuulumiset, tarkastellaan mentoroitavien opintojen tilannetta, sovitaan yhteisesti omalle yksikölle viestimisestä ja ennen kaikkea jaetaan osaamista kaikkien mentorien käyttöön. Toinen kehityskohde pilotissa oli tiiviimpi vuorovaikutus yksikön johdon kanssa. Uudessa toimintamallissa digipedamentorit ja yksikön johto tai johtotiimi tapaavat muutaman kerran lukukaudessa seuraamaan mentorien työn edistymistä yksikön henkilöstön kanssa ja asettamaan uusia tavoitteita.

Kuva 1. Digipedamentorin työnkuva ja uudistettu mentoroinnin malli.

Onnistuneen digipedamentoroinnin kulmakiviä

Digipedamentoroinnin mallin kehittäminen ja pilottikokeilu onnistuivat hyvin. Ensinnäkin uuden toimintamallin pilotoinnissa mentorit nostivat onnistumiseksi entistä monipuolisemman ja säännöllisen mentorien osaamisen jakamisen, toisilta oppimisen sekä osallisuuden ja innostuksen kokemuksen lisääntymisen mentorointityötä kohtaan. Mentorit kokivat erityisesti osaamisen jakamisen vahvuutena, sillä digipedagogisissa asioissa jokaisella on osaamista ja tarttumapintaa erilaisista näkökulmista ja digitaalisista työkaluista. Toiseksi yksiköiden johdon ja digipedamentorien vuorovaikutuksen lisääntyminen ja sen säännöllisyys koettiin hyväksi toimintamalliksi erityisesti valittujen opintojen ja moduulien kehittämistyön näkökulmasta. Näin on pystytty lisäämään mentoroinnin vaikuttavuutta moduulien kehittämisessä.

Kolmantena onnistumisena digipedamentorit nostivat viestinnän yhteissuunnittelun ja kehittämisen digipedagogisissa asioissa. Yhdessä on onnistuttu valitsemaan merkittävimmät viestinnän kohteet yksikölle sekä lisäämään kirjoituksia digipedamentorien yhteisessä Plussan puolella -blogisarjassa (Digi-HAMK, n.d.). Näyttää siltä, että selkeä ja säännöllinen viestintä lujittaa osaltaan digimentorimallia osaksi organisaation jatkuvia käytänteitä. Pilotoinnissa saatujen positiivisten kokemusten perusteella digipedamentorien uudistettua tiimitoimintamallia on tarkoitus laajentaa HAMKissa myös muihin yksiköihin ja kehittää edelleen.

Kirjoittaja

Leena Mäkinen on 24/7-oppimisen muotoilija ja digipedamentori, joka on toiminut sekä digipedamentorina että sen toiminnan kehittäjänä HAMKissa.

Lähteet

Digi-HAMK. (n.d.). Digi-HAMK-blogi. https://blog.hamk.fi/digi-hamk/

Digivisio. (2023). Digivisio 2030 -hanke. https://digivisio2030.fi/

HAMK. (n.d.a). HAMKin digipedamentorit ja digitukihenkilöt. https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/hamk-digipedamentorit-digitukihenkilot/

HAMK. (n.d.b). HAMKin 2030 -strategia. https://www.hamk.fi/tietoa-hamkista/strategia/

Mäkinen, L. & Niemelä E. (25.4.2022). Plussan puolella: Digipedamentorit opetuksen digitalisaation ja kehittämisen tukena. Digi-HAMK. https://blog.hamk.fi/digi-hamk/plussan-puolella-digipedamentorit-opetuksen-digitalisaation-ja-kehittamisen-tukena/

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Mentori opiskelijan valintojen tukena Nainen ja mies vastakkain pöydän ääressäHyvällä uraohjauksella työelämään “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä” Osaamisen johtaminen koulutuspäälliköiden käsityksinä
PREVIOUS POST Heat storage capacity simulation of a school building based on time response of the heating energy reduction
NEXT POST HAMKin ohjaussuunnitelman päivitys laatutyönä

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230822101535

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

digipedagogiikka kehittäminen mentorointi

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Mäkinen, L. (2023). Digipedamentorit yhteistyön ytimessä. HAMK Unlimited Professional, 25.8.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230822101535

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA