Hanna Willman-Iivarinen
Värit vaikuttavat siihen, millaisina ihmiset pitävät tuotteita ja palveluita. Värit toimivat tiedostamatta ikään kuin symboleina, joiden avulla ihmiset luovat mielikuvia. Tutkimuksissa on todettu värien vaikuttavan suuresti kuluttajien käyttäytymiseen. Äänestäjät muodostavat mielikuviaan ehdokkaasta vaalikuvien perusteella. Ehdokkaan vaatetus ja sen värit ovat osa ehdokkaan ulkoista olemusta ja vaikuttavat siihen, millaisen kuvan hänestä saa. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu ehdokkaan ulkonäön vaikuttavan äänimääriin. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, vaikuttaako ehdokkaalla vaalikuvissa päällä olevan paidan väri niihin. Tutkimuksen data on seuraavista vaaleista: eduskuntavaalit 2015, kuntavaalit 2017 ja 2021 sekä eurovaalit 2019. Tutkimuksessa osoitetaan, että paidan väri korreloi selvästi äänimäärän kanssa varsinkin naisehdokkailla.
Värien vaikutus ihmisten käyttäytymiseen
Värien on todettu vaikuttavan monella tavalla kuluttajien käsityksiin tuotteista. Esimerkiksi auton väri vaikuttaa siihen, kuinka kovaäänisenä sitä pidetään (Menzel ym., 2008; Elliot & Aarts, 2011). Kaupan värimaailma vaikuttaa siihen, kuinka kauan kaupassa viihdytään, käsitykseen hinnasta ja myös siihen, kuinka paljon sieltä ostetaan (Babin ym., 2003; Barli ym., 2012). On esimerkiksi voitu todeta, että seinien sininen väri kaupoissa saa ostamaan enemmän, palauttamaan vähemmän ja katselemaan enemmän kuin punainen väri (Bellizzi & Hite, 1992). Huoneen värin on todettu vaikuttavan myös työtehoon, tunnelmaan ja jopa sydämen sykkeeseen (Kwallek ym., 2007; Manav, 2007). Deck (2013) on todennut, että värilliset mainokset luetaan 80 prosenttia todennäköisemmin kuin mustavalkoiset. Väri lisää myös brändin tunnistamista 80 prosenttia. Yleisesti tutkimuksissa suoramainonnasta on todettu, että lämpimät värit toimivat mainoksissa paremmin kuin kylmät (Willman-Iivarinen, 2019a). Näiden vaikutusten lisäksi väreillä luodaan myös mielikuvia; vihreää pidetään maanläheisenä ja helposti lähestyttävänä värinä, keltaista iloisena ja sinistä rauhallisena. Tuotteiden värit ja niiden sisältämä symbolismi siirtyvät osaksi tuotteiden ominaisuuksia. Kuluttaja ei osaa eritellä, mikä ominaisuus tulee värin vaikutuksesta ja mikä ei.
Punainen on mainostajan kannalta kiinnostava väri. Punainen on voimakas väri, joka huomataan helposti, ja sillä on muitakin kiehtovia ominaisuuksia. Punainen esimerkiksi liittyy selkeästi jouluun ja rakkauteen. Toisaalta punainen on vaaran väri (liikennevalot, veri, varoitusvalot) ja epäonnistumisen väri (kirjoitusten korjaaminen punakynällä). Punaisen konnotaatiot saattavat olla siis joko positiivisia tai negatiivisia. Kun ihminen pukee punaista ylleen, nämä punaisen eri ominaisuudet siirtyvät osaksi hänen ulkoista olemustaan. Useissa tutkimuksissa on huomattu, että punaisen vaatteen käyttämisellä on hämmästyttävän suuri vaikutus kanssaihmisiin.
Urheilumaailmassa on havaittu, että punaisen vaatteen käyttäminen lisää käyttäjän itsevarmuutta ja heikentää vastustajan suoritusta (Velden ym., 2012). Useissa urheilulajeissa punaiseen pukeutuminen lisääkin voittamisen todennäköisyyttä (Hill & Barton, 2005; Attrill ym., 2008; Piatti ym., 2012). Pelipaidan värillä on vaikutusta rangaistusten määrään jääkiekon SM-liigassa (Willman-Iivarinen, 2019b), ja jopa kasinolla pelaamisessa on todettu olevan merkitystä pelimerkkien väreillä. Velden ja kollegat (2012) totesivat, että jos pelaa punaisilla pelimerkeillä vastustajan luovuttamisen todennäköisyys on kolminkertainen verrattuna muun värisillä pelimerkeillä pelaamiseen. Punaiseen pukeutuneen vastustajan vaikutus ei koske pelkästään urheilua. Narayanan (2009) tutkimuksen mukaan punaiseen paitaan pukeutuneet miesneuvottelijat pärjäsivät neuvotteluissa paremmin kuin valkoiseen paitaan pukeutuneet.
Punainen väri on myös romantiikan ja rakkauden väri. Kiinnostavaa kyllä, punaisen vaatetuksen romanttinen teho (romantic red effect) vaikuttaa vain miehiin. Tutkimusten mukaan punainen vaatetus lisää naisen viehättävyyttä ja seksikkyyttä miehen silmissä, mutta sillä ei ole vaikutusta naisiin (Elliot & Niesta, 2008; Schwarz & Singer, 2013). Romanttinen punainen -efektistä on tehty muutamia kiinnostavia tutkimuksia.
- ”Romanttinen punainen” -nettideittitesti (Gueguen & Jacob, 2012): Testissä luotiin naisille kuvallisia profiileja nettideittipalstoille. Heidän paitansa väriä muuteltiin: mukana punainen, musta, valkoinen, keltainen, sininen ja vihreä paita. Testissä selvisi, että jos nainen pukeutuu punaiseen nettideitti-ilmoituksessa, hän saa huomattavasti enemmän vastauksia kuin jos hän pukeutuu mihin tahansa muuhun väriin.
- ”Romanttinen punainen” -liftaritesti (Guéguen, 2012): Noin parikymppiset naiset testasivat erilaisia t-paidan värejä liftatessaan. Heillä oli eri testikerroilla musta, valkoinen, punainen, sininen, vihreä tai keltainen paita. Testissä selvisi, että naisliftaajan t-paidan väri vaikuttaa siihen, pysähtyykö miesautoilija tarjoamaan hänelle kyytiä vai ei. Punaisella paidalla saa selvästi eniten kyytejä. Naisautoilijoiden pysähtymiseen ei naisliftarin paidan värillä ollut merkitystä.
Guéguen (2012) mukaan punainen vaatetus ei kuitenkaan vaikuta miehen arvioon naisen mukavuudesta, ystävällisyydestä tai älykkyydestä, ainoastaan koettu viehättävyys lisääntyy punaisen vaatetuksen myötä. Vaikutus oli samanlainen kaikenikäisillä miehillä. Miehet eivät ole tietoisia tästä vaikutuksesta vaan se tulee tiedostamatta.
Selityksiä sille, miksi värit vaikuttavat meihin on useita. Biologisen vastaavuusteorian mukaan olemme aikojen saatossa oppineet varomaan joitain värejä (punainen veri) ja suosimaan toisia (vihreä ravintoa antava ja suojaava metsä) (Levenson 2003; Stephen ym., 2009; Stephen & McKeegan, 2010; Fink ym., 2006; Fink & Matts, 2007). Toinen selitys värien vaikutuksille on kulttuurinen assosiaatioteoria, jonka mukaan tietyt värit liittyvät tiettyihin asioihin (D’Andrade, 1974). Esimerkkinä voi mainita liikennevalojen värit, joulun punaisen, pääsiäisen keltaisen, maiden lippujen värit, puolueiden värit, joukkueiden paitojen värit ja niin edelleen. Värit kontekstissa -teoria korostaa, että värien fyysinen ja psykologinen konteksti vaikuttaa siihen, miten ne mielletään (Elliot & Maier, 2012). Edellä mainittujen selitysten lisäksi värien vaikutusta nimenomaan vaatetuksessa voidaan selittää samalla tavalla kuin brändien merkityksellisyyttä: kyse ei ole vain väristä, vaan siitä mitä se symboloi. Eli värit toimivat signaalina ja symboloivat tiettyjä ominaisuuksia. Täsmällisemmin sanoen värillä on merkitystä, koska käyttämiemme tuotteiden (tai vaatteiden värin) symboliset ominaisuudet siirtyvät meidän ominaisuuksiksemme (Kleine ym., 1993; Belk ym., 1982; Belk 2006). Käyttämämme ja omistamamme asiat ja esineet heijastavat identiteettiämme ja määrittävät sekä sen, millaisena itse näemme itsemme, mutta myös sen millaisena muut näkevät meidät (Gosling, 2008). Paidan väri on siis identiteetin jatke, ja se symboloi tiettyjä ominaisuuksia.
Ehdokkaan ulkoisten ominaisuuksien vaikutus äänestäjien käyttäytymiseen
Koska kuluttajat ovat samoja ihmisiä kuin äänestäjät, voidaan olettaa, että samat asiat jotka vaikuttavat ihmisiin kuluttajina vaikuttavat heihin myös äänestäjinä. Monet sellaisetkin seikat, jotka eivät liity millään tavalla politiikan tekemiseen, ovat äänestäjille (ainakin tiedostamatta) merkityksellisiä. Lukuisissa tutkimuksissa on todettu, että äänestäjät äänestävät mielellään edustavannäköisiä ehdokkaita (Laustsen, 2014; Atkinson ym., 2009; Berggren ym., 2010; Hart ym., 2011; Todorov ym., 2005). Mitä komeampi tai kauniimpi ehdokas on, sitä enemmän hän saa ääniä. Mattes ja Milazzo (2014) totesivat Britanniassa tehdyssä tutkimuksessaan, että ehdokkaiden kuvista tehdyn kauneus/komeus-arvioinnin perusteella voidaan ennustaa vaalien lopputulosta. Useiden tutkimusten mukaan fyysinen kauneus vaikuttaa suuresti ihmisten välisissä suhteissa; kauneus yhdistetään stereotyyppisesti hyvään ja haluttavaan (beutiful is good -effect) (esim. Sangrador & Yela, 2000; Hadjistavropoulos & Genest, 1994; Dion ym., 1972). Ihmiset haluavat olla tekemisissä kauniiden ihmisten kanssa niin romanttisessa kuin ystävyysmielessäkin (Lemay ym., 2010). Tämä vaikutus on osin tiedostamaton. Kauneus, visuaalisuus ja esteettisyys vaikuttavat siis ihmisiin ja heidän valintoihinsa monin tavoin. Kauneutta ja viehättävyyttä voidaan myös lisätä erilaisin keinoin. Rosenbergin ja kollegoiden (1991) tutkimuksen mukaan äänimääriä voi nostaa ammattimeikkaajan avulla. Tutkimuksissa on myös havaittu, että äänimäärä lisääntyy, jos ehdokas hymyilee vaalikuvissa (Horiuchi ym., 2012).
Edellä on todettu, että värit vaikuttavat voimakkaasti kuluttajien käyttäytymiseen ja että ehdokkaan ulkonäöllä on vaikutusta äänestyskäyttäytymiseen. Koska kuluttajat ovat myös äänestäjiä, on todennäköistä, että paidan väri vaalikuvissa vaikuttaa äänimääriin. Edellämainittujen tutkimusten mukaan vaikuttaa siltä, että värikkyys on yleisesti ottaen positiivisempaa kuin neutraalien värien käyttö. Voimme siis odottaa, että 1) värikkäässä paidassa olevat ehdokkaat saavat enemmän ääniä kuin neutraalinvärisessä paidassa olevat.
Mainonnan tutkimuksissa on todettu, että lämpimät värisävyt toimivat selkeästi kylmiä sävyjä paremmin. Näin voimme lisäksi odottaa, että: 2) lämpimänsävyisissä paidoissa olevat ehdokkaat saavat enemmän ääniä kuin ehdokkaat kylmänsävyisissä paidoissa.
Shayo ja Harel (2012) toteavat, että äänestäjille on tärkeää, että heidän valitsemansa puolueet ja ehdokkaat ovat yhteensopivia heidän oman identiteettinsä kanssa. Eduskuntapuolueilla on vakiintuneet omat brändivärit. Kokoomuksella sininen, SDP:llä punainen, keskustalla ja vihreillä vihreä ja RKP:llä keltainen. Oletetaan, että tunnustamalla puolueen värejä pukeutumisessaan ehdokas alleviivaa sitoutumistaan puolueeseen ja aatteeseen jämäkämmin kuin muuta ja saa siksi heitä enemmän ääniä. Puolueen värejä voidaan siis pitää yhteenkuuluvuuden siltana ehdokkaan ja puolueen äänestäjän välillä. Koska puolueiden värit ovat vakiintuneita symboleja ja ehdokas signaloi sitoutumista pukeutumalla puolueen väreihin, voimme odottaa, että: 3) puolueen värisissä paidoissa olevat ehdokkaat saavat enemmän ääniä kuin ehdokkaat, joiden paidat eivät ole puolueen väriset.
Koska edellä on osoitettu punaisella värillä olevan aivan erityinen vaikutus ihmisten käyttäytymiseen ja tämän vaikutuksen olevan huomattavan suuri naisten kohdalla, on syytä tarkastella punaista vaatetusta erikseen. Punaiseen pukeutuminen viestittää äänestäjille ehdokkaan itseluottamuksesta, minkä lisäksi se lisää erityisesti naisten viehätysvoimaa miesten silmissä. On syytä odottaa, että 4) punaiseen pukeutuneet naisehdokkaat saavat enemmän ääniä kuin muihin väreihin pukeutuneet naisehdokkaat.
Tutkimusaineisto ja metodi
Tutkimuksessa on käytetty pohjana vuoden 2015 eduskuntavaalien dataa. Lisäksi tulokset on haluttu validoida muutamissa seuraavissa vaaleissa. Tutkimus on siksi toistettu pienemmällä näytteellä vuoden 2017 kuntavaaleissa, vuoden 2019 europarlamenttivaaleissa ja vuoden 2021 kuntavaaleissa. Samalla on pyritty varmistumaan siitä, että tulokset ovat samansuuntaisia kaikissa vaaleissa.
Tutkimuksessa ehdokkaiden saamat äänimäärät yhdistettiin ehdokkaiden kuvien analysointiin. Ehdokkaiden kuvat on poimittu puolueiden kotisivujen vaalimainoksista vaaliviikon aikana. Kuvista on tallennettu ehdokkaan vaatetuksen väri seuraavilla väriluokilla: keltainen, oranssi, violetti, pinkki, punainen, sininen, vihreä. Jos vaatetus on ollut musta, harmaa, ruskea, valkoinen tai mustavalkoinen, on tämä koodattu neutraaliksi väriksi. Myös huomattavan tummansiniset, tummanharmaat ja tummanvihreät on laitettu tähän kategoriaan. Värien koodaaminen on tehty subjektiivisesti, ja tämä saattaa aiheuttaa epätarkkuutta tuloksissa. Joku voisi koodata esimerkiksi turkoosin vihreäksi, kun toinen luokittelisi sen siniseksi. Värien lisäksi ehdokkaista on tallennettu oletettu sukupuoli nimien ja tarvittaessa kuvien perusteella (kaikista ulkomaalaisperäisistä nimistä ei osattu päätellä ehdokkaan oletettua sukupuolta).
Ehdokkaita eduskuntavaaleissa 2015 oli yhteensä 2146. Kaikista ehdokkaista ei löytynyt vaalikuvaa puolueen kotisivujen vaalimainoksista vaaliviikon aikana. Erityisesti kuvia puuttui pienimpien puolueiden ehdokkailta. Kuvallisia ehdokkaita oli 1788. Ylivoimaisesti suurin osa ehdokkaista ei ollut käyttänyt muita värejä kuin valkoista, mustaa, harmaata, hyvin tummaa sinistä tai vihreää, jotka on siis kaikki koodattu neutraaliksi väriksi. Ehdokkaista 270 oli käyttänyt jotain ei-neutraalia väriä pukeutumisessaan. Näistä ehdokkaista 41 prosenttia oli pukeutunut puolueensa väreihin eli esimerkiksi kokoomuksen ja perussuomalaisten ehdokkaat siniseen, SDP:n ja vasemmistoliiton punaiseen, keskustan ja vihreiden vihreään ja RKP:n keltaiseen. Pienempien puolueiden puolueväriin pukeutuneita ehdokkaita oli niin vähän, että ne jätettiin analyyisistä pois.
Samalla menetelmällä on koodattu myös kuntavaaleista 2017 Keravan ja Nurmijärven kunnan ja kuntavaaleista 2021 Järvenpään kaupungin ehdokkaat. Keravalla kuvallisia ehdokkaita oli 787, Nurmijärvellä 228 ja Järvenpäässä 260. Eurovaaleissa 2019 data on otettu Ylen vaalisivuilta, jossa oli näkyvillä myös ehdokkaiden kuvat. Tämä kätevä lähde ei ollut käytettävissä aiemmissa vaaleissa, koska silloin Yle oli tehnyt vaalivideot, joissa ehdokkaiden vaatetus poikkeisi vaalikuvien vaatetuksesta. Ylen vaalisivuja ei myöskään voitu käyttää kuntavaaleissa 2021, koska vinoneliönmuotoisista kuvista ei vaatetus näkynyt kunnolla. Eurovaaleissa Ylen sivuilla mukana olleita ehdokkaita oli 269. Muissa analyyseissä ovat mukana kaikki alueen ehdokkaat, mutta ylivoimaisesti eniten ehdokkaita sisältävien eduskuntavaalien osalta päädyttiin poistamaan aineistosta 10 eniten ääniä saanutta ehdokasta. Tämä sen takia, että ehdokkaat olivat hyvin erilaisessa asemassa tunnettuuden suhteen ja uskottiin kaikkein tunnetuimpien ehdokkaiden mukanaolon vääristävän tutkimuksen tuloksia. Poistamalla kärjestä 10 eniten ääniä saanutta ja mahdollisesti siis tunnetuinta ehdokasta, pyrittiin poistamaan tämä anomalia.
Paidan värillisyyden vaikutus ehdokkaan äänimäärään vaaleissa 2015‒2021
Tutkimuksen tulosten mukaan (taulukko 1) vaikuttaisi siltä, että värillinen paita on naisilla keskimäärin parempi valinta kuin neutraalin värinen paita. Korrelaatio oli tilastollisesti merkitsevä kuitenkin ainoastaan Keravan kuntavaaleissa. Miehillä vaikutus oli epäselvä ja vaihteli eri vaaleissa positiivisen ja negatiivisen välillä.
Kuten mainonnassa yleensäkin lämpimät sävyt toimivat kylmiä paremmin. Vaikutus on hyvin pieni (korrelaatiot eivät ole tilastollisesti merkitseviä). Vaikutus on sekä naisilla että miehillä samansuuntainen, joskin naisilla suurempi kuin miehillä. Taulukossa 1 on kuvattu tulokset indekseinä siten, että keskimääräinen äänimäärä per ehdokas =100.
Taulukko 1. Vaatteen värillisyyden vaikutus äänimääriin, indeksi, keskimääräinen äänimäärä = 100
Eduskuntavaalit 2015, n=1778 | Kuntavaalit 2017, Nurmijärvi, n=228 | Kuntavaalit 2017, Kerava, n=787 | Eurovaalit 2019, n=269 | Kuntavaalit 2021, Järvenpää n=260 | |
---|---|---|---|---|---|
Naiset | n=759 | n=93 | n=336 | n=105 | n=111 |
Värillinen paita | 115 | 154 | 119 | 111 | 125 |
Lämpimänvärinen paita | 117 | 200 | 124 | 115 | 114 |
Kylmänvärinen paita | 107 | 62 | 111 | 103 | 92 |
Neutraalinvärinen paita | 89 | 88 | 92 | 95 | 95 |
Miehet | n=1019 | n=135 | n=451 | n=164 | n=198 |
Värillinen paita | 81 | 85 | 111 | 113 | 74 |
Lämpimänvärinen paita | 93 | 55 | 116 | 138 | 43 |
Kylmänvärinen paita | 47 | 105 | 97 | 22 | 92 |
Neutraalinvärinen paita | 102 | 103 | 97 | 99 | 106 |
Puolueen väreihin pukeutuminen vaalikuvassa ei yleisesti ottaen ollut hyvä idea, koska se ei keskimäärin tuonut enempää ääniä kuin muihin väreihin pukeutuminen. Tosin näyttäisi siltä, että tuloksissa on selvää vaihtelua eri puolueiden välillä. SDP:n kannattajien punainen väri ja vihreiden vihreä väri näytti toimivan, joskaan korrelaatiot eivät ole tilastollisesti merkitseviä. SDP:n tuloksiin saattaa vaikuttaa punaisen erityisluonne, josta lisää tuloksia myöhemmin. Tosin jostain syystä sama punaisen efekti ei toiminut vasemmistoliiton ehdokkaiden kohdalla. Kokoomuksen ehdokkaat, joilla oli sinistä päällä, saivat vähemmän ääniä kuin ne kokoomuksen ehdokkaat, jotka olivat pukeutuneet muihin väreihin. Keskustan ehdokkailla värillä ei näyttänyt olevan suurtakaan merkitystä. Perussuomalaisten sininen väri ei tunnu kovin vakiintuneelta, joten ei yllätä ettei puolueen väri vedä. Tulokset kuvataan taulukossa 2. Nämä tulokset ovat saatavissa vain eduskuntavaalista 2015, koska muiden tutkimuksen kohteiksi valikoituneiden vaalien osalta otos on liian pieni tämäntyyppiseen tarkasteluun. Tulosten ristiriitaisuuden takia asiaa kannattaisi jatkossa tutkia vielä tätäkin isommalla otoksella.
Taulukko 2. Puolueen väreihin pukeutumisen vaikutus äänimääriin eduskuntavaaleissa 2015. Korrelaatio puolueen väriin pukeutumisen ja äänimäärän välillä sekä äänimäärät indeksillä ilmaistuna, keskimääräinen äänimäärä = 100. Mikään korrelaatioista ei ollut tilastollisesti merkitsevä.
KESK | KOK | PS | SDP | VAS | VIHR | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vihreä | Sininen | Sininen | Punainen | Punainen | Vihreä | |
n=216 | n=200 | n=212 | n=216 | n=216 | n=218 | |
Puolueen väri (korrelaatio) | 0,00 | -0,01 | -0,03 | 0,07 | -0,02 | 0,06 |
Puolueen väri (indeksi) | 99 | 88 | 66 | 115 | 87 | 123 |
Muu väri (indeksi) | 92 | 124 | 88 | 97 | 118 | 124 |
Ei väriä (indeksi) | 101 | 94 | 101 | 96 | 100 | 93 |
Punainen paita ei miehen päällä toiminut kovinkaan hyvin, sillä korrelaatiot kaikissa vaaleissa ovat negatiivisia (-0,03 tai -0,04), joskaan nämä eivät ole tilastollisesti merkitseviä korrelaatioita. Sen sijaan naisen päällä punainen paita näyttäisi tuovan selvästi lisää ääniä. Korrelaatiot ovat suuria ja tilastollisesti merkitseviä kaikissa muissa vaaleissa paitsi eurovaaleissa. Paidan värin vaikutus eurovaaleissa saattaa olla pienempi, koska eurovaaliehdokkaat ovat äänestäjille yleisesti ottaen tutumpia: enemmän julkisuudessa olleita. Äänestäjille on jo muodostunut käsitys ehdokkaasta muun kuin vaalikuvan perusteella. Näin siis paidan värillä ei ole yhtä suurta merkitystä kuin tuntemattomampien ehdokkaiden kohdalla. Tästäkin huolimatta tämän tutkimuksen tulosten mukaan korrelaatio on samansuuntainen, joskin pienempi kuin muissa vaaleissa. Taulukkoon 3 on koottu sekä paidan punaisuuden että äänimäärien korrelaatiot ja lisäksi äänimäärät indekseinä vaaleittain. Kuten taulukosta näkee, naisehdokkaat saavat ääniä huomattavan paljon enemmän punaisessa paidassa kaikissa vaaleissa.
Taulukko 3. Punaisen paidan vaikutus äänimääriin. Korrelaatio paidan punaisuuden ja äänimäärän välillä sekä äänimäärät indeksillä ilmaistuna, keskimääräinen äänimäärä=100. Tilastolliset merkitsevyydet on merkitty kuvioon seuraavasti: jos 2-suuntainen p<0,05 on kuvioon merkitty *, jos p<0,01 kuvioon on merkitty ** ja jos p<0,001 kuvioon on merkitty ***.
Eduskuntavaalit 2015 | Kuntavaalit 2017, Nurmijärvi | Kuntavaalit 2017, Kerava | Eurovaalit 2019 | Kuntavaalit 2021, Järvenpää | |
---|---|---|---|---|---|
n=1777 kaikki n=759 naiset n=1019 miehet | n=228 kaikki n=93 naiset n=135 miehet | n=787 kaikki n=336 naiset n=451 miehet | n=269 kaikki n=105 naiset n=164 miehet | n=259 kaikki n=100 naiset n=159 miehet |
|
Kaikki: Punainen paita (korrelaatio) | 0,08*** | 0,13* | 0,08 | 0,05 | 0,08 |
Naiset: Punainen paita (korrelaatio) | 0,13*** | 0,34*** | 0,14* | 0,12 | 0,33*** |
Miehet: Punainen paita (korrelaatio) | -0,04 | -0,03 | -0,03 | -0,04 | -0,04 |
Naiset: Punainen paita (indeksi) | 153 | 293 | 161 | 184 | 209 |
Miehet: Punainen paita (indeksi) | 49 | 69 | 79 | 36 | 82 |
Lopuksi
Mainoksissa käytetyillä väreillä on paljon vaikutusta siihen, miten hyvin mainos huomataan ja miten se toimii. Tässä tutkimuksessa on löydetty viitteitä siitä, että naisehdokkaiden kannattaa pukeutua punaiseen vaalimainoksissa. Punaiseen pukeutuminen toi naisille huomattavan paljon enemmän ääniä kuin neutraaliin väriin pukeutuminen. Jos nainen ei halua käyttää punaista, hänen kannattaa kuitenkin valita jokin muu lämmin väri. Puolueen väreillä ei ollut merkitystä. Tätä olisi tosin jatkossa kiinnostavaa selvittää suuremmalla otannalla ja kontroilloimalla punaisen vaikutus pois. Miesehdokkaiden saamiin äänimääriin sen sijaan värit vaikuttivat vähemmän. Tosin näyttäisi siltä, että jos mies kuitenkin värejä valitsee vaatetukseensa, kannattaisi punaiseen pukeutumista välttää. Tässä tutkimuksessa oli mukana vain kirkkaat, selvästi erottuvat värit, eikä sen perusteella siis pystytä sanomaan mitään siitä, kuinka hyvin tummansininen tai tummanpunainen toimii. Kiinnostavaa on myös spekuloida vaalitulosta tutkimuksen tulosten perusteella. Olisiko vaalitulos ollut erilainen, jos tietyn puolueen naiset olisivat suosineet enemmän punaista kuin muita värejä? Tämän artikkelin alkupuolella keskusteltiin muiden ulkoisten seikkojen vaikutuksista vaalituloksiin. Toki vaalitulokseen vaikuttavat monet muutkin asiat kuin ulkoiset seikat, kuten ehdokkaan arvomaailma, mitä asioita hän ajaa, miten helppoa ehdokkaaseen on samaistua ja kuinka miellyttävä hän on.
Demokratian toimivuuden kannalta on hieman hämmentävää, että vaatetuksen väri näyttäisi vaikuttavan vaalien lopputulokseen. Vaatteiden värillä kun ei liene mitään tekemistä sen kanssa, miten hyviä ehdokkaat ovat hoitamaan yhteisiä asioitamme. Vaikka tämä vaikutus on keskimäärin melko pieni, niin punaiseen pukeutuvilla naisilla korrelaatiot olivat tilastollisesti merkitseviä. Tämä vaikutus lienee kuitenkin täysin tiedostamaton, on vaikea uskoa kenenkään äänestäjän tietoisesti valitsevan ehdokasta paidan värin perusteella. Vaalien lopputulokseen vaikuttavat myös monet muut sellaiset seikat, jotka eivät välttämättä korreloi sen kanssa, miten hyviä ehdokkaat olisivat kansanedustajan, kunnanvaltuutetun tai europarlamentaarikon työssään. Esimerkiksi mainonnalla ja siihen käytetyllä rahamäärällä on valtavan suuri vaikutus.
Abstract
Putting on a red shirt and heading to the Parliament ‒ does the color of the shirt in an election photo affect the number of votes a candidate receives
Studies have shown that colors have a significant influence on consumer behavior. Colors act as subconscious symbols, and therefore, colors influence how people evaluate products and services. Previous studies have shown that the candidates’ appearances influence the number of votes they get. The candidates’ clothing (and its color) is part of their appearance. This study examines whether the colors of candidates’ shirts in the election gallery photographs affect the number of votes. The data is from four recent elections in Finland during 2015‒2021. The results indicate that the color of the shirt has a significant effect on received votes, especially the “romantic red effect” is confirmed for female candidates.
Kirjoittaja
YTM Hanna Willman-Iivarinen on tutkija ja yrittäjä. Vaalimuusa tutkii ja myy äänestäjän käyttäytymisen psykologiaan liittyviä palveluita.
Lähteet
Atkinson, M. D., Enos, R. D., & Hill, S. J. (2009). Candidate faces and election outcomes: Is the face-vote correlation caused by candidate selection. Quarterly Journal of Political Science, 4(3), 229‒249. http://dx.doi.org/10.1561/100.00008062_supp
Attrill, M. J., Gresty, K. A., Hill, R. A., & Barton, R. A. (2008). Red shirt colour is associated with long-term team success in English football. Journal of sports sciences, 26(6), 577‒582. https://doi.org/10.1080/02640410701736244
Babin, B. J., Hardesty, D. M., & Suter, T. A. (2003). Color and shopping intentions: The intervening effect of price fairness and perceived affect. Journal of business research, 56(7), 541‒551. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(01)00246-6
Barlı, Ö., Aktan, M., Bilgili, B., & Dane, Ş. (2012). Lighting, indoor color, buying behavior and time spent in a store. Color Research & Application, 37(6), 465‒468. https://doi.org/10.1002/col.20695
Belk, R. W. (1988). Possessions and the extended self. Journal of consumer research, 15(2), 139‒168. https://doi.org/10.1086/209154
Belk, R. W., Bahn, K. D., & Mayer, R. N. (1982). Developmental recognition of consumption symbolism. Journal of consumer research, 9(1), 4‒17. https://doi.org/10.1086/208892
Bellizzi, J. A., & Hite, R. E. (1992). Environmental color, consumer feelings, and purchase likelihood. Psychology & marketing, 9(5), 347‒363. https://doi.org/10.1002/mar.4220090502
Berggren, N., Jordahl, H., & Poutvaara, P. (2010). The looks of a winner: Beauty and electoral success. Journal of Public Economics, 94(1-2), 8‒15. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2009.11.002
D’Andrade, R., & Egan, M. (1974). The colors of emotion. American ethnologist, 1(1), 49‒63. https://doi.org/10.1525/ae.1974.1.1.02a00030
Deck, P. (2013). Direct Mail Design: Color Boosts Overall Performance. IWCO Direct Blog 20.2.2013. http://www.iwco.com/blog/
Dion, K., Berscheid, E., & Walster, E. (1972). What is beautiful is good. Journal of personality and social psychology, 24(3), 285‒290. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0033731
Elliot, A. J., & Niesta, D. (2008). Romantic red: Red enhances men’s attraction to women. Journal of personality and social psychology, 95(5), 1150‒1164.
Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2012). Color-in-context theory. Advances in experimental social psychology. 45, 61‒125. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-394286-9.00002-0
Elliot, A. J., & Aarts, H. (2011). Perception of the color red enhances the force and velocity of motor output. Emotion, 11(2), 445v449. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0022599
Fink, B., & Matts, P. J. (2008). The effects of skin colour distribution and topography cues on the perception of female facial age and health. Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology, 22(4), 493‒498. https://doi.org/10.1111/j.1468-3083.2007.02512.x
Fink, B., Grammer, K., & Matts, P. J. (2006). Visible skin color distribution plays a role in the perception of age, attractiveness, and health in female faces. Evolution and Human Behavior, 27(6), 433‒442. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2006.08.007
Gosling, S. (2008). Snoop – What your stuff says about you. Basic Books.
Guéguen, N., & Jacob, C. (2013). Color and cyber‐attractiveness: red enhances men’s attraction to women’s internet personal ads. Color Research & Application, 38(4), 309‒312. https://doi.org/10.1002/col.21718
Guéguen, N. (2012). Color and women hitchhikers’ attractiveness: Gentlemen drivers prefer red. Color Research & Application, 37(1), 76‒78. https://doi.org/10.1002/col.20651
Hadjistavropoulos, T., & Genest, M. (1994). The underestimation of the role of physical attractiveness in dating preferences: Ignorance or taboo?. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 26(2), 298‒318. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0008-400X.26.2.298
Hart, W., Ottati, V. C., & Krumdick, N. D. (2011). Physical attractiveness and candidate evaluation: A model of correction. Political Psychology, 32(2), 181‒203. https://doi.org/10.1111/j.1467-9221.2010.00812.x
Hill, R. A., & Barton, R. A. (2005). Red enhances human performance in contests. Nature, 435(7040), 293‒293. https://doi.org/10.1038/435293a
Horiuchi, Y., Komatsu, T., & Nakaya, F. (2012). Should candidates smile to win elections? An application of automated face recognition technology. Political Psychology, 33(6), 925‒933. https://doi.org/10.1111/j.1467-9221.2012.00917.x
Kleine III, R. E., Kleine, S. S., & Kernan, J. B. (1993). Mundane consumption and the self: A social‐identity perspective. Journal of consumer psychology, 2(3), 209‒235. https://doi.org/10.1016/S1057-7408(08)80015-0
Kwallek, N., Soon, K., & Lewis, C. M. (2007). Work week productivity, visual complexity, and individual environmental sensitivity in three offices of different color interiors. Color Research & Application 32(2), 130‒143. https://doi.org/10.1002/col.20298
Laustsen, L. (2014). Decomposing the relationship between candidates’ facial appearance and electoral success. Political Behavior, 36(4), 777‒791. https://doi.org/10.1007/s11109-013-9253-1
Lemay Jr, E. P., Clark, M. S., & Greenberg, A. (2010). What is beautiful is good because what is beautiful is desired: Physical attractiveness stereotyping as projection of interpersonal goals. Personality and Social Psychology Bulletin, 36(3), 339‒353. https://doi.org/10.1177%2F0146167209359700
Levenson, R. W. (2003). Blood, sweat, and fears: The autonomic architecture of emotion. Annals of the New York Academy of Sciences, 1000(1), 348‒366.
Manav, B. (2007). Color‐emotion associations and color preferences: A case study for residences. Color Research & Application, 32(2), 144‒150. https://doi.org/10.1002/col.20294
Mattes, K., & Milazzo, C. (2014). Pretty faces, marginal races: Predicting election outcomes using trait assessments of British parliamentary candidates. Electoral Studies, 34, 177‒189. https://doi.org/10.1016/j.electstud.2013.11.004
Menzel, D., Fastl, H., Graf, R., & Hellbrück, J. (2008). Influence of vehicle color on loudness judgments. The Journal of the Acoustical Society of America, 123(5), 2477‒2479. https://doi.org/10.1121/1.2890747
Narayanan, J. (2009, June). When the Negotiator Sees Red. In 22nd Annual IACM Conference Paper. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1507383
Piatti, M., Savage, D. A., & Torgler, B. (2012). The red mist? Red shirts, success and team sports. Sport in Society, 15(9), 1209‒1227. https://doi.org/10.1080/17430437.2012.690400
Rosenberg, S. W., Kahn, S., & Tran, T. (1991). Creating a political image: Shaping appearance and manipulating the vote. Political Behavior, 13(4), 345‒367.
Sangrador, J. L., & Yela, C. (2000). ‘What is beautiful is loved’: Physical attractiveness in love relationships in a representative sample. Social Behavior and Personality: an international journal, 28(3), 207‒218. https://doi.org/10.2224/sbp.2000.28.3.207
Schwarz, S., & Singer, M. (2013). Romantic red revisited: Red enhances men’s attraction to young, but not menopausal women. Journal of Experimental Social Psychology, 49(1), 161‒164. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2012.08.004
Shayo, M., & Harel, A. (2012). Non-consequentialist voting. Journal of Economic Behavior & Organization, 81(1), 299‒313. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2011.10.021
Stephen, I. D., & McKeegan, A. M. (2010). Lip colour affects perceived sex typicality and attractiveness of human faces. Perception, 39(8), 1104‒1110. https://doi.org/10.1068%2Fp6730
Stephen, I. D., Smith, M. J. L., Stirrat, M. R., & Perrett, D. I. (2009). Facial skin coloration affects perceived health of human faces. International journal of primatology, 30(6), 845‒857.
Todorov, A., Mandisodza, A. N., Goren, A., & Hall, C. C. (2005). Inferences of competence from faces predict election outcomes. Science, 308(5728), 1623‒1626.
Ten Velden, F. S., Baas, M., Shalvi, S., Preenen, P. T., & De Dreu, C. K. (2012). In competitive interaction displays of red increase actors’ competitive approach and perceivers’ withdrawal. Journal of Experimental Social Psychology, 48(5), 1205‒1208. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2012.04.004
Willman-Iivarinen, H. (2019a). Mikä on tehokkain väri suoramainonnassa?. Mainonnan teho-blogi, 30.9.2019. https://mainonnanteho.blogspot.com/2019/09/mika-on-tehokkain-vari-suoramainonnassa.html
Willman-Iivarinen, H. (2019b). Pelipaidan värin vaikutus rangaistusten määrään SM-liigassa 2016‒2018. Miratio-blogi, 29.1.2019. https://miratioblogi.blogspot.com/2019/01/pelipaidan-varin-vaikutus-rangaistusten.html