• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Forumteatteri tehoaa virtuaalisestikin

piirroskuva henkilöstä tietokoneella
Kuva Hatice EROL Pixabaystä

Mervi Lepistö, Leena Nikander & Saija Karevaara

02.09.2021
Kuuntele - Listen

Mitä tapahtui, kun draamaan perustuva lähiopetus johtamisen opinnoissa muuttui yllättäen hybridiksi? Luokkatilaan ilmestyi vain kaksi opiskelijaa ja suurin osa odotti Zoomissa, kun aamupäivällä tilanne oli ollut täysin päinvastainen ja noudattanut alkuperäistä suunnitelmaa. Tässä kuvataan, miten teema ja opetuksen rakenne toteutuivat myös hybridisti.

Työyhteisötaitojen oppimista forumteatteria soveltaen

Kolmannen vuosikurssin sosionomiopiskelijoiden kanssa opiskeltiin työyhteisötaitoja Johtaminen ja hallinto -moduulissa toiminnallisin menetelmin. Teemana oli kokemus epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi tulemisesta työelämässä. Moduulin osaamistavoitteista poimittiin seuraavat:

  • johtaa itseään sekä edistää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia
  • tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan työyhteisötaidoissa
  • toimia tavoitteellisesti johtamisen ja esimiestyön osaamista vaativissa viestintä-, vuorovaikutus- ja päätöksentekotilanteissa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisen kriisistä on puhuttu vuosia (Simoila, 1999, s. 9). Jo 2000-luvun alusta lähtien esimerkiksi valtakunnallisen hoitotyön tavoite- ja toimintaohjelman yhtenä painopistealueena on ollut hoitotyön johtamisen kehittäminen (STM, 2003, ss. 3, 73, 75, 83). Sosiaalityössä johtaminen on nostettu keskiöön lähinnä lastensuojelun kriisien seuraamuksena (Kananoja, 2018, ss. 8, 10, 14, 16, 24). Sydänmaanlakan (2015) mukaan onnistunutta johtajuutta rakentaa vuorovaikutus, hyvinvointi, johtaminen, tehokkuus ja yleisosaaminen. Ne edellyttävät esihenkilöltä tai johtajalta tietoista itsensä ja toimintansa reflektointia. Itsensä johtamisessa tärkeänä nähdään vastuu omasta tehtävästä, tavoitteisiin sitoutumisesta ja esimerkiksi muutosvalmiudesta (Salmimies & Ruutu, 2014). Valmentava ote ja jaetun johtajuuden toimintatavat ovat nopeasti yleistyneet työyhteisöissä (mm. Ristikangas & Ristikangas, 2013; Collin & Lemmetty, 2019).

Perinteisten johtamisen mallien väistyessä modernimpien tieltä myös johtamistaitojen oppimiseen tarvitaan uudenlaisia, vuorovaikutusta ja itsetuntemusta edistäviä menetelmiä. Draama tarjoaa mahdollisuuden aiemman tiedon ja oman kokemuksen sitomiseen vaihtoehtoisia toimintamalleja kokeilemalla ja jakamalla näkökulmia dialogisesti toisten kanssa (Luoma-Kuikka, 2008, s. 104). Draamalla tarkoitetaan rituaalista toimintaa tai näytelmää (Heikkinen, 2004, ss. 18–19). Käsite on suomen kielessä vielä vakiintumaton pedagogiikan yhteydessä, ja asiaa selkiyttää, kun rinnalle tuodaan ilmaisu teatterilähtöiset menetelmät (ks. Korhonen, 2008, ss. 5–6; Kasslin-Portter, 2012, s. 13). Draamassa on erilaisia genrejä eli draamaperheitä, jotka kaikki ovat omanlaisiaan teatterilähtöisiä menetelmiä. Niiden käyttäjät ovat kuitenkin melko huonosti tietoisia toistensa toiminta- ja työtavoista. (Ks. Häkämies, 2007, ss. 47–49.) Draaman yhdistyessä opetukseen ja kasvatukseen käytetään usein käsitettä draamakasvatus. Opetusmenetelmänä draama kehittää kognitiivisia taitoja, metakognitiivisen ajattelun taitoja ja sosiaalisia taitoja sekä mahdollistaa tunteiden, asenteiden ja käsitysten kokemuksellisen tarkastelun (ks. esim. Heikkinen, 2005, ss. 8, 27—28; Rusanen, 2002, s. 7; Rusanen, 2008). Boltonin (1992, s. 115) mukaan yksi draamakasvatuksen tehtävä onkin lisätä ja syventää ymmärtämistä (Rusanen, 2002, s. 98). Tässä artikkelissa tarkasteltu genre on osallistujien draama, jota forumteatteri edustaa (Heikkinen, 2004, ss. 39, 49, 139–140). Forumteatteri soveltuukin erinomaisesti ilmiöiden tutkimiseen. Se herättää uusia kysymyksiä ja avaa uusia mahdollisuuksia.

Osallistujat sekä opetuksen rakenne ja toteutus

Kolmannen vuoden sosionomiopiskelijoille oli ennakkoon annettu turvallisuusohjeet lähiopetukseen Covid-19-pandemian vuoksi. Luokassa läsnä oli kaksi opiskelijaa, kaksi opettajaa ja verkossa 12 opiskelijaa.
Teemana oli tuleminen epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi. Jos opiskelijalla ei ollut työyhteisöstä saatua kokemusta aiheesta, hänellä varmaankin oli sitä omasta arjestaan. Taulukossa 1 on esitetty opetuksen rakenne ja toteutus.

RakenneToteutus
Esittelyt ja draamasopimus
  • Opettajien ja opiskelijoiden esittelyt

  • Toiminnallisen menettelytavan kuvailu: forumteatteri, draaman kaari, käsiteltävän aiheen avautuminen, joskaan ei aina ratkeaminen

  • Roolit: protagonisti uhri, antagonisti “sortaja”, jokeri ohjaa

  • Draamasopimus: tärkeistä asioista sopiminen (luottamus)
Lämmittelyt
  • Lämmittelyharjoitukset: yhdyssanaharjoitus parin kanssa miimisesti yleisön arvatessa yhdyssanaa ja rauhoittumisharjoitus sanoen numerot 1:stä 20:een niin, ettei kukaan sano päällekkäin samaa numeroa
Työskentely teemassa ja ratkaisun harjoittelu
  • Teeman mukaisten käsitteiden ylös kirjaaminen

  • Oman kokemuksen kertominen keskeytyksettä pienryhmissä (2 min/opiskelija)

  • Jaettujen kokemusten pohjalta yhteisen tarinan (ei suoraan kenenkään oma) rakentaminen näytelmäksi (3–5 min)

  • Näytelmien esittäminen ja yhden valinta tarkempaan käsittelyyn

  • Näytelmän uusi esitys ja tarinan taustojen selvittäminen kuumassa tuolissa

  • Protagonistin vahvistaminen roolihenkilön esittäjää vaihtamalla tai käyttämällä yleisöä apuna

  • Käsittely päättyi positiivisen tulevaisuudenkuvan esittämiseen. Tulevaisuuskuvia voi olla useita: huonoin, todennäköisin ja paras mahdollinen.
Omasta tarinasta oppiminen
  • Ensimmäinen jana: sijoittuminen janalle sen mukaan, olisiko ottanut puheeksi epäoikeudenmukaisen kohtelun ennen draamaharjoitusta. Ääripäät: lähempänä omaa kameraa “olisi ottanut puheeksi”, kaukana kamerasta “ei olisi ottanut puheeksi”

  • Toinen jana: Voimaannuttiko draamakokemus puheeksi ottoon? Sijoittuminen janalle uudelleen.

  • Oppimiskokemuksen kirjaaminen itselle: Mikä alkuperäisessä tarinassa muuttui draamakokemuksen myötä?
Yhteisen päivän lopettaminen
  • Ympyrässä heilutellaan jäseniä, täristellään ja taputellaan kehoa rooliminän poistamiseksi

  • Oman paikan ottaminen siten, että jokainen sanoo vuorotellen “minun nimeni on X ja minun paikkani on tässä” antaen katseen kiertää kollegoissaan. Kiittäminen ja päättäminen.

  • Välitön toiminnan reflektointi kysymyksillä, mitä opit itsestäsi ja mitä otat mukaan

Opiskelijoiden palaute toteutuksesta

Aiheen ja menetelmän luonteen vuoksi opiskelijoilta kysyttiin lisäpalautetta noin kolme kuukautta toteutuksen jälkeen viivästettynä reflektointina. Tarkoituksena oli mahdollistaa omakohtaisen kokemuksen pohtiminen oppimisen varmistamiseksi ja siirtämiseksi omiin työyhteisötaitoihin työharjoittelujen aikana (vrt. Kolb, 1984).

Pedagogisena ratkaisuna forumteatteri simuloi todellisuutta, ja menetelmä aktivoi miettimään työyhteisötaitoja erityisesti johtamisen näkökulmasta. Esille tulikin aitoja työelämän epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi tulemisen kokemuksia, joita saattoi hyödyntää draamassa. Opiskelijoiden mukaan keskeytyksettä kuunnelluksi ja kohdatuksi tuleminen oli arvokasta. He yllättyivät, miten rohkeasti jaettiin omakohtaisia, kipeitäkin tarinoita. Toisaalta pienryhmässä, jossa kaikki eivät jakaneet kokemuksiaan, tuntui pahalta, kun itse oli ollut aito ja avoin. Roolin oton koettiin hyödyttävän ja kehittävän omia työelämätaitoja: oli mahdollista asettua sekä protagonistin että antagonistin asemaan.

Hybriditoteutus toimi opiskelijoiden mukaan sujuvasti. Kokemukset forumteatterin vaikuttavuudesta, heittäytymisestä ja oppimisesta olivat samansuuntaisia. Näytelmistä parhaiten oli jäänyt mieleen hybridinä toteutettu Kelan case, jossa kaksi osallistujaa oli luokkatilassa (Kelan asiakkaina) ja kaksi Zoomissa (Kelan virkailija ja hänen esihenkilönsä). Forumteatteri osoittautui toimivaksi kolmesta näkökulmasta: hybriditoteutus, johtaminen ja substanssiala. Vaikuttavaa oli sekä tekninen toteutus – fyysisesti läsnä olleiden sijoittuminen suhteessa etänä olleisiin, joiden kameranäkymä vaihtui roolin mukaisesti – että itse sisältö: miten protagonisti voimautui toimimaan niin, että epäoikeudenmukainen kohtelu oikaistaan rakentavan vuorovaikutuksen avulla.

Kyä mä vähän ehkä yllätyin, kuinka paljon sitä innostu – – Kuinka pienestä se sitten tuli. Oli olevinaan jotenkin niin suurta. Meillä oli niin hauskaa sen keksimisen kanssa. Pientä mutta niin suurta meille.

Parhaimmillaan innostus tarttui ja yhteisöllisyyden tunne lisääntyi. Tärkeintä oli turvallinen ilmapiiri, johon opettajien toiminnalla on suuri vaikutus. Forumteatterityöskentely toi kaivattua vaihtelua pandemian aikaiseen etäilyyn ja yksin työskentelyyn. Jaettu kokemus oli, että toiminnallisia menetelmiä voisi käyttää vielä enemmän, ja korostettiin, että on erilaisia oppijoita. Kameran käyttäminen koettiin jännittävänä mutta tarpeellisena. Hybridissä yhteisöllisyyttä luo se, että kaikki näkevät toisensa. Zoomilla osallistuneen opiskelijan kommentti todistaa, että hän ei oikeastaan edes mieltänyt osallistuneensa “vain” tietokoneella.

– – vaihtelua kaikkeen tietokoneen tuijotteluun. Vaikka oltiinhan tässäkin koneella mutta eri tavalla. Oli kiva nähdä muita. – – Oli ihana taas heittäytyä! Vaikka naurattikin ja muuta. Teki hyvää vähän päästä niinku hyppiin täällä kameran puolella.

Mitä opittiin opettajina?

Toiminnalliset menetelmät saattavat ennakkoon aiheuttaa opiskelijoissa arkuutta osallistua, ja kannattaakin aina miettiä, miten niistä viestitään. Opetus oli suunniteltu lähiopetukseksi, eikä opettajilla ollut kokemusta draaman käytöstä verkossa. Oli yllätys, kun luokkaan ilmestyi vain kaksi opiskelijaa ja Zoomissa odotti kaksitoista. Opettajaparina työskentely antoi kuitenkin tunteen selviytymisestä ja osaamistavoitteiden saavuttamisesta.

Draamasopimuksen merkitys korostuu hybridissä entisestään: on sovittava tilan rauhallisuudesta myös verkossa, jotta vakavalla leikillisyydellä saataviin kokemuksiin voidaan turvallisesti keskittyä. Koska lämmittelyharjoitukset luovat rohkeuden heittäytyä, valittujen harjoitusten tulee toimia hybridisti, samoin teeman käsittelyyn liittyvien harjoitustenja rauhoittumisen. Opetukseen tulee varata riittävän suuri tila, iso näyttö sekä hyvä äänentoisto. Opettajien on osattava hyvin valitun verkkotyökalun toiminnot ja harkittava esimerkiksi breakout-huoneiden käyttämistä. Kameroiden käyttämiseen tulee ehdottomasti rohkaista. Tärkeää on uskoa opiskelijoiden kekseliäisyyteen, teknisiin ratkaisuihin, tarinoiden jakamiseen ja roolin esittämiseen. Draaman keskeneräisyyden estetiikka (ks. Heikkinen, 2005, s. 175) kantaa myös verkon yli.

Tulevaisuudessa aiempaa useampi saattaa valita jäämisen verkossa tapahtuvaan opetukseen fyysisen läsnäolon sijaan. Turvallisesti läsnä voi olla myös etänä. Voidaankin todeta, että toiminnallinen hybridiopetus kannattaa:

Että pitää välillä ottaa vähän rennosti, yrittää chillaa. Tosi hyvä että tällaisia pidetään ja että näitä kuuluu opintoihin.

Kirjoittajat

Mervi Lepistö toimii HAMKin Hyvinvointiosaamisen yksikössä sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMKin yliopettajana.

Leena Nikander toimii HAMK Edussa yliopettajana.

Saija Karevaara toimii suomen kielen ja viestinnän lehtorina HAMKin Hyvinvointiosaamisen yksikössä.

Lähteet

Bolton, G. (1992). New Perspective on Classroom Drama. Simon & Schuster.

Collin, K. & Lemmetty, S. (toim.) (2019). Siedätystä johtamisallergiaan! Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Edita.

Heikkinen, H. (2004). Vakava leikillisyys – draamakasvatusta opettajille. Dark Oy.

Heikkinen, H. (2005). Draamakasvatus – opetusta, taidetta, tutkimista! Minerva Kustannus Oy.

Häkämies, A. (2007). Metodilla on merkitys – Muodolla on mieli. Draamatyöskentely mielenterveyshoitotyön ammattikorkeakouluopinnoissa (Acta Universitatis Tamperensis 1253) [väitöskirja, Tampereen yliopisto]. Trepo. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7068-4

Kananoja, A. (2018). Selvityshenkilön arvio lastensuojelun henkilöstön riittävyydestä ja ratkaisuehdotuksen kuormituksen vähentämiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriö. https://stm.fi/documents/1271139/6184550/Selvityshenkil%C3%B6n+arvio+lastensuojelun+kuormitus+FINAL+050318.pdf/a489a36e-7c2f-4ac7-9372-6bb221d2705e/Selvityshenkil%C3%B6n+arvio+lastensuojelun+kuormitus+FINAL+050318.pdf.pdf

Kaslin-Portter, H. (2012). Näyttämöllä työyhteisö – teatterin keinot kehittämistyössä. Infor.

Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience As The Source Of Learning And Development. Prentice-Hall.

Korhonen, P. (2008). Johdanto. Teoksessa P. Korhonen & R. Airaksinen (toim.), Hyvä hankaus – teatterilähtöiset menetelmät oppimisen ja osallisuuden mahdollisuuksina (ss. 5—8). Teatterikorkeakoulu.

Luoma-Kuikka, A. (2008). Draamatyöskentely terveydenhuollon lähiesimiesten täydennyskoulutuksessa. Teoksessa P. Korhonen & R. Airaksinen (toim.), Hyvä hankaus – teatterilähtöiset menetelmät oppimisen ja osallisuuden mahdollisuuksina (ss. 102–109). Teatterikorkeakoulu.

Ristikangas, M. & Ristikangas, V. (2013). Valmentava johtajuus. Talentum.

Rusanen, S. (2002). Koin traagisia tragedioita. Yläasteen oppilaiden kokemuksia ilmaisutaidon opiskelusta (Acta Scenica 11) [väitöskirja, Teatterikorkeakoulu]. http://hdl.handle.net/10138/33786

Rusanen, S. (2008). Osallistavan teatterin lajeista. Teoksessa P. Korhonen & R. Airaksinen (toim.), Hyvä hankaus – teatterilähtöiset menetelmät oppimisen ja osallisuuden mahdollisuuksina (ss. 24–31). Teatterikorkeakoulu.

Salmimies, R. & Ruutu, S. (2014). Itsensä johtaminen. Talentum Media.

Simoila, R. (1999). Terveydenhuolto johtamisen areenana. Teoksessa R. Simoila, R. Kangas & J. Ranta (toim.), Hoitotyötä johtamaan (ss. 9–16). Kirjayhtymä Oy.

Sosiaali- ja terveysministeriö. (2003). Terveyttä ja hyvinvointia näyttöön perustuvalla hoitotyöllä. Kansallinen tavoite ja toimintaohjelma 2004–2007. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224858

Sydänmaanlakka, P. (2015). Älykäs julkinen johtaminen: miten rakentaa älykäs verkostoyhteiskunta? Talentum.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Osaamisen johtaminen koulutuspäälliköiden käsityksinä Esimiehen rooli ja kehittyminen muutosprosessin johtamisessa Ammatillisten oppilaitosten tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien toteutuminen käytännössä kuvituskuvaHajautettu organisaatio vaatii uudenlaista muutosjohtamisosaamista
PREVIOUS POST Creating an Audio-Visual Restorative Environment to Decrease Work-Related Stress
NEXT POST Yhteispelillä syntyy virtuaalinen pakopeli ammatilliseen kuntoutukseen

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090144935

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

forumteatteri hybridiopetus johtaminen opettajien oppiminen opiskelijapalaute toiminnalliset menetelmät työyhteisötaidot

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Lepistö M., Nikander L. & Karevaara S. (2021). Forumteatteri tehoaa virtuaalisestikin. HAMK Unlimited Professional 2.9.2021.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA