• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Hyvinvointi ja sote-ala /

Arjen elävöittäminen etähoivan keinoin ikäihmisten hoivakodissa ja kotihoidossa

Päivi Sanerma, Sanna Vehniäinen, Sonja Suutari & Sari Alholm

25.05.2021
Kuuntele - Listen

Iäkkäiden ihmisten elämässä merkityksellisyyden kokemukset lisäävät ihmisen toimintakykyä monin tavoin. Digitaalisia ratkaisuja hyödyntämällä voidaan mahdollistaa kotona tai hoivakodissa asuville uudenlaisia kokemuksia, vaikka poistuminen ulos kodista tai asuinpaikasta olisi vaikeutunut. Hoivatyössä hyödynnettävä teknologia antaa mahdollisuuksia elämysten kokemiseen. Kokemuksellisuuden elementeistä voivat saada vaikuttavia kokemuksia hyvinkin huonossa fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa olevat henkilöt. Riihimäellä toteutettavassa Robo Riksu -hankkeessa tavoitteena on kehittää robotiikan ja teknologian avulla uusia toimintamalleja ja lähestymistapoja, jotka mahdollistavat iäkkäille hoivakodin asukkaille tai kotihoidon asiakkaille yhteisöllisyyttä ja elämyksellisyyttä.

Tässä projektissa tavoitteena oli tuottaa tietoa etäohjauksen toimivuudesta sekä asiakkaiden osallisuuden mahdollistumisesta ryhmätilanteessa etäyhteyttä hyödyntäen. Seuraavassa kuvattu toteutus esiteltiin Tampereen yliopiston terveyssosiaalityön päivillä 14.1.2021.

Robo Riksu -hankkeessa Hämeen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida elämyksellinen kokemus hoivakodin asiakkaille arjen elävöittämiseksi ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Opiskelijat suunnittelivat kuuden teemallisen etätuokion sarjan Zoom-konferenssiohjelmaa käyttäen. Suunnitellusta kokonaisuudesta on nyt toteutettu kolme Riihimäen palvelutalossa Riihikodissa. Toteutuksiin osallistui yhteensä 15 asukasta, kahdeksan henkilökunnan jäsentä ja yhdeksän opiskelijaa. Seuraavassa kuvataan kokemuksia digitoteutuksesta eri osallistujaryhmien näkökulmista.

Opettajan näkökulmasta

Pandemiasta johtunut nopea muutos terveyden edistämisen projektiopinnoissa vaati opettajalta suunnitelmien uudelleen suuntaamista, digiloikkaa, digipedagogiikan täydennyskoulutusta ja hyviä opiskelijoiden etäohjaustaitoja. Oppimistavoitteena terveyden edistämisen projekteissa on opiskelijoiden kehittyminen taitaviksi sote-osaajiksi, verkostoituminen eri yhteistyötahojen kanssa, asioiden nopea omaksuminen sekä rohkea uusien digityövälineiden käyttöönotto. Keväällä 2020 koronapandemian nopea leviäminen aiheutti sen, että oppimistehtäviä oli kyettävä muuttamaan nopeasti, koska suurin osa projekteista siirtyi etäohjauksella toteutettaviksi. Tämän kaiken haltuunotossa yhteistyöllä on ollut valtava merkitys. Yhdessä eri yhteistyötahojen ja opiskelijoiden kanssa pohdittiin erilaisia vaihtoehtoja ja lähdettiin rohkeasti kokeilemaan uusia mahdollisuuksia. Kaikki osallistujat olivat oppijoina uudessa tilanteessa.

Opiskelijan näkökulmasta

HAMKin sairaanhoitajaopiskelijat pääsivät suunnittelemaan ja tuottamaan hyvinvointipalveluja ikäihmisille virtuaalisesti nykyteknologiaa hyödyntäen. Tässä projektissa robotiikan mahdollisuuksiin perehdyttiin tutustumalla erilaisiin hyvinvointiteknologiaa käsitteleviin tutkimuksiin ja artikkeleihin. Projektin tuotoksia olivat virtuaalinen metsäretki, virtuaalinen konsertti tai musiikkitapahtuma, virtuaalinen liikuntatuokio verkko-ohjauksena, virtuaalinen juttelutuokio sekä virtuaalinen kirkkokierros. Nämä virtuaaliset aktiviteetit soveltuvat sekä yksilö- että ryhmäkäyttöön ja niitä voivat käyttää ikäihmisten lisäksi myös heidän läheisensä sekä työntekijät.

Projektin tarkoituksena oli tuottaa ikäihmisille erilaisia hyvinvointiaktiviteetteja digi- ja teknologiaosaamista hyödyntäen. Kohderyhmänä olivat Riihimäellä sijaitsevan Riihikodin vakituiset sekä intervallijaksoilla käyvät asiakkaat. Projektin tavoitteena oli iäkkään ihmisen terveyden edistämisen näkökulmasta elävöittää ja rikastuttaa ikääntyneen arkea, nostaa vireystilaa ja hyvinvointia, ylläpitää toimintakykyä sekä parantaa asiakkaiden mielialaa. Lisäksi pyrittiin tukemaan ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä, psyykkisiä, kognitiivisia ja sosiaalisia osa-alueita sekä selvittämään, kuinka informaatio- ja kommunikaatioteknologiaa voidaan hyödyntää kotihoidon järjestämisessä ja kotihoidon asiakaslähtöisyyden tukemisessa. Haasteena aktivoivassa toiminnassa on aktiviteettien käytön jatkuminen intervallijakson jälkeen sekä miten edesauttaa ja nopeuttaa uusien tekniikoiden käyttöönottoa alueella monialaisesti.

Opiskelijoille projekti oli merkittävä oppimiskokemus, joka herätti paljon ajatuksia sekä omasta oppimisesta että tehdyn työn hyväksikäytöstä monien asiakkaiden hyväksi.

”Projektin tavoitteeseen päästiin ja jokainen ryhmäläinen on tyytyväinen työn lopputulokseen. Erityisesti metsäretki-toimintatuokioon, josta tuli lopulta todella upea pienten mutkien kautta. Meistä olisi hienoa, jos metsäretkeä esitettäisiin ikääntyneille aina uudestaan ja uudestaan.”

Projektin onnistuminen edellytti opiskelijoilta tiivistä omaehtoista yhteistyötä Riihikodin toimijoiden kanssa sekä teknisten järjestelyjen että asiakkaiden kanssa kommunikoinnin osalta. Vuorovaikutus ja osallistaminen olivat projektissa tärkeitä. Opiskelijat tuottivat myös toimintamallin kehittämishaasteita tulevia toteutuksia varten.

”Projektin aikana yhteistyötä tehtiin niin ohjaavien opettajien kuin Riihikodilta nimetyn vastuuhenkilönkin kanssa. Yhteistyö kaikkien tahojen kanssa oli mutkatonta ja helppoa.”

”Suurimmat haasteet toimintatuokion luomisessa olivat siinä tarvittavan teknologian osaaminen ja hallitseminen.”

Riihikodin näkökulmasta

Vuosi 2020 oli poikkeuksellinen sekä Riihikodin asukkaille että henkilökunnalle, kun monet normaaliin arkeen kuuluvat tapahtumat ja toiminnat, kuten Riihikodin eri yksiköiden väliset yhteiset ryhmät sekä talon ulkopuolisten esiintyjien järjestämät tapahtumat, jouduttiin perumaan. Opiskelijoiden toteuttamat virtuaaliset tapahtumat mahdollistivat Riihikodin asukkaille toimintaa rajoituksista huolimatta. On tärkeää, että asukkaiden näköistä aktiivista arkea voidaan toteuttaa myös poikkeusoloissa, ja virtuaalinen toiminta on yksi keino tähän. Sen lisäksi, että opiskelijat pääsivät toteuttamaan etätuokioita Riihikodin asukkaille, vaati toiminnan järjestäminen myös Riihikodin etätuokioon osallistuneelta henkilöstöltä uuden toimintamallin oppimista, kun työkalut ja työalusta poikkesivat aiemmin totutuista tavoista. Näin ollen sekä opiskelijat että Riihikodin muutama työntekijä saivat kokemusta ja käytännön oppia uudenlaisista sähköisistä työkaluista. Opiskelijoiden järjestämät virtuaaliset etätuokiot mahdollistivat Riihikodin asukkaille elämyksellisiä hetkiä, jotka olivat poikkeusoloista johtuen muutoin varsin rajalliset. Kun toimintamalli on todettu toimivaksi, on elämyksellisten hetkien virtuaalinen toteutus mahdollista myös tulevaisuudessa.

Hamk Smart -tutkimusyksikön näkökulmasta

Hamk Smart -tutkimusyksikön yhtenä digitaalisen koulutuksen kehittämistavoitteena on oppimisympäristöjen uudistaminen hyödyntämällä uusinta teknologiaa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Tämä projekti oli osa Riihimäen kaupungin, Hyrian ja Hamkin toteuttamia Robotiikka-hankkeita (Robo Riksu- ja Robo oppii -hankkeet). Riihimäen Riihikotiin on kehitetty kotihoidon digitalisuuden ja robotiikan fyysinen oppimisympäristö, jossa tutkitaan ja kehitetään erilaisia digitaalisia laitteita ja palvelumahdollisuuksia sekä kokeillaan ja opitaan laitteiden käyttöä. Ympäristö mahdollistaa autenttisessa ympäristössä tapahtuvan digitaalisten palvelumahdollisuuksien yhteiskehittämisen kaikkien intressiryhmien monialaisena yhteistyönä. Tässä hankkeessa saatiin uusia kokemuksia siitä, miten arjen elämyksiä ja kokemuksia voidaan tuoda turvallisesti iäkkäiden ihmisten arkeen.

Kirjoittajat

Päivi Sanerma toimii tutkimuspäällikkönä Hamk Smart -tutkimusyksikössä, jossa hänen ensisijainen tutkimusalueensa on perusterveydenhuollon ja kotiin vietävien palvelujen robotiikka ja digitalisaatio.

Sanna Vehniäinen toimii lehtorina HAMKin sairaanhoitajakoulutuksessa. Hänen tehtävänkuvaansa kuuluu terveyden edistämisen projektien ohjaaminen eri toimintakentillä.

Sonja Suutari on vuonna 2021 valmistuva sairaanhoitajaopiskelija HAMKista.

Sari Alholm toimii Riihimäen kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan projektissa, jossa edistetään teknologian hyödyntämistä ja edistetään digitaalisten työkalujen käyttöönottoa.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

taidetta kylilleEloa ja iloa kylille miten projektisuunnitelma tehdäänMiten projektisuunnitelma tehdään? Yhteispelillä syntyy virtuaalinen pakopeli ammatilliseen kuntoutukseen Collaborative robotCollaborative Robots Transforming Work and Learning
PREVIOUS POST Palveluohjaus vaatii laaja-alaista osaamista sosiaali- ja terveysalalla
NEXT POST Creating an Audio-Visual Restorative Environment to Decrease Work-Related Stress

Primary Sidebar

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

digitaalisuus etähoiva terveyssosiaalityön päivät

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Sanerma, P., Vehniäinen, S., Suutari, S. & Alholm, S. (2021): Arjen elävoittäminen etähoivan keinoin ikäihmisten hoivakodissa ja kotihoidossa. HAMK Unlimited Professional 25.5.2021.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA