• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Työn tarkoituksen ja merkityksellisyyden pohdintaa

Kuva luotu tekoälypohjaisella Adobe Firefly -kuvageneraattorilla.

Jari Jussila

23.10.2024
Kuuntele - Listen

Työn merkityksellisyyttä on pidetty tärkeämpänä kuin mitään muuta työn osa-aluetta, kuten palkkaa ja palkkioita, ylenemismahdollisuuksia ja työoloja. Hyvä uutinen on, että jokainen voi itse vaikuttaa oman työn tarkoituksen ja merkityksellisyyden kokemukseen. Inspiroituneena aihetta käsittelevästä verkkokurssista esittelen tässä kirjoituksessa yhden käytännöllisen työkalun, jonka avulla jokainen voi pohtia oman työnsä tarkoitusta ja merkityksellisyyttä.

Inspiraationa verkkokurssi

Kirjoituksen inspiraationa toimivat Michiganin yliopiston professori Victor Strecherin verkkokurssit Purpose and Meaning in Life ja Purpose at Work. Kummallakin verkkokurssilla käsiteltiin samaa teemaa, tarkoitusta, ja jälkimmäinen keskittyi erityisesti työn tarkoitukseen ja merkityksellisyyteen.

Life on Purpose -kirjansa johdannossa Strecher (2016) vertaa tarkoitusta lääkkeeseen:

”Kuvitellaanpa siis lääke, jonka on osoitettu lisäävän elinikääsi vuosia, vähentävän sydänkohtauksen ja aivohalvauksen riskiä, vähentävän Alzheimerin taudin riskiä yli puolella, auttavan sinua rentoutumaan päivisin ja nukkumaan paremmin öisin, …aktivoivan luonnollisia tappajasolujasi, vähentävän tulehdussolujasi, lisäävän hyvää kolesteroliasi ja korjaavan DNA:tasi.”

(Strecher, 2016)

Hän jatkaa:

”Paitsi että se ei ole lääke. Se on tarkoitus. Ja se on ilmainen.”

(Strecher, 2016)

Kirja ja verkkokurssit toimivat oppaana, kuinka oman elämän ja työn tarkoitusta voi pohtia, ja jos tarkoitus on hukassa, niin miten se on mahdollista löytää.

Työn merkityksellisyydestä Strecher käyttää tunnettua esimerkkiä siivoojasta, jonka presidentti John F. Kennedy tapasi tutustuessaan kuulentoprojektiin NASAn päämajassa. Kysyessään siivoojalta, mikä tämän tehtävän oli, siivoja vastasi siivoansa ”jotta saisimme miehen kuuhun” (Helve, 2022).

Yhtenä keskeisimpänä käytännön oppina verkkokurssista sain työkalun elämän ja työn merkityksellisyyden ja tarkoituksen hahmottamiseen elämän tavoitteiden, olemisen tavoitteiden ja tekemisen tavoitteiden avulla. Tässä kirjoituksessa esittelen esimerkin avulla, kuinka tätä työkalua voi soveltaa työn tarkoituksen ja merkityksellisyyden pohdintaan. Työkalu on hyödyllinen asian pohtimiseen siitäkin huolimatta, että työn tarkoitus ja merkityksellisyys tuntuisivat olevan itselle jo täysin selviä.

Työkalu työn tarkoituksen ja merkityksellisyyden pohdintaan

Työkalu työn tarkoituksen ja merkityksellisyyden pohdintaan voidaan yksinkertaistaa vastaamalla seuraavaan kysymykseen: ”Mitä ovat ne elämäsi tavoitteet, jotka merkitsevät sinulle eniten?” (Strecher, 2016). Tämän avuksi verkkokurssilla esiteltiin kehikko, joka helpottaa näiden tavoitteiden tunnistamista. Alla esiteltävä työkalu on muokattu versio tästä kehikosta, jossa sen käsitteistöä on yhtenäistetty muotoiluajattelun terminologian kanssa (Strecher, 2016; Cooper ym., 2014; Hassenzahl, 2010):

Tunnistatko elämän tavoitteesi? Eli “olen täällä tällä planeetalla tämän lyhyen ajan universumissa ollakseni ______________________.” Näitä seuraavat olemisen tavoitteesi – mielialat, emootiot ja tunteet, joita haluat kokea ollaksesi se ihminen, joka haluat olla. Lopuksi tekemisen tavoitteet – erityiset tavat ja käyttäytymismallit, joita sinun on säännöllisesti harjoitettava, jotta voit tehdä ne asiat, joita tarvitset ollaksesi se henkilö, joka haluat olla.

Näitä tavoitteita voi visualisoida kolmena sisäkkäisenä ympyränä (kuvio 1), jonka ytimessä ovat elämän tavoitteet, seuraavalla kehällä olemisen tavoitteet ja viimeisellä kehällä tekemisen tavoitteet. Elämän tavoite tai tavoitteet mietitään siis ensin ja sijoitetaan kuvion keskelle ohjaamaan, minkälaisilla olemisen ja tekemisen tavoitteilla elämän tavoite voidaan saavuttaa. Esimerkkikuviossa elämän tavoitteena on olla inspiroiva johtaja ja mentori, ja siihen liittyvät olemisen ja tekemisen tavoitteet ovat kuvattuna seuraavilla kehillä.

Kuvio 1. Elämän tavoitteet, olemisen tavoitteet ja tekemisen tavoitteet (mukaillen Strecher, 2020; Cooper, ym. 2016; Hassenzahl, 2010).

Esimerkissä elämän tavoitteet on yksinkertaistettu yhteen teemaan, inspiroivana johtajana ja mentorina olemiseen. Usein kuitenkin elämän tavoitteet koostuvat useammasta teemasta, joiden tunnistamista helpottaa elämän hahmottaminen erilaisten roolien kautta, esimerkiksi rooli perheen jäsenenä, rooli työyhteisön jäsenenä ja rooli muiden yhteisöjen jäsenenä. (Strecher, 2016). Tässä esimerkissä tarkastellaan olemisen ja tekemisen tavoitteita kuitenkin vain yhdestä teemasta käsin. Inspiroivana johtajana ja mentorina olemista tukevat tässä esimerkissä seuraavat olemisen tavoitteet: empaattinen, inspiroiva, energinen, hyvinvoiva ja myötätuntoinen. Tekemisen tavoitteet eli käyttäytymismallit ja säännölliset harjoitukset, jotka mahdollistavat tämän, koostuvat esimerkiksi empaattisesta kuuntelusta ja rakentavasta vuorovaikutuksesta, pitämällä itsestä ja muista huolen, mahdollisuuksien näkemisestä ja antamisesta, lukemisesta ja kirjoittamisesta, kävelypalavereista, aamuliikunnasta, pyöräilystä, joogasta ja meditaatio- ja mindfulness-harjoituksista.

Kuviota 1 ei tule kuitenkaan nähdä reseptinä, vaan esimerkkinä tavoiteasetannasta. Jokaisen tulisi siis omakohtaisesti miettiä, mitä hänen tavoitteensa voisi olla.

Asian pohtimista voi helpottaa tavoitehierarkian ja tavoitteiden välisten yhteyksien hahmottaminen. Kuviossa 2 tavoitteet on esitetty hierarkkisina, jossa ideaali itse sijaitsee tavoitehierarkian korkeammalla tasolla, ja se muodostuu pitkän tähtäimen tavoitteista, ydinarvoista ja sosiaalisesta identiteetistä, elämän tavoitteista.

Kuvio 2. Identiteetti ja tavoitehierarkia (mukaillen Berkman ym., 2017; Cooper ym, 2014; Hassenzahl 2010).

Korkeamman tason abstraktimmat ja pidemmän aikavälin tavoitteet yhdistävät ihmisen toimet hänen identiteettiinsä (Berkman ym., 2017), hänen kertomukseensa itsestään (McAdams, 2013). Kun tavoitteena on olla inspiroiva johtaja ja mentori, niin sen saavuttamiseksi johtaja tavoittelee olevansa empaattinen, myötätuntoinen, inspiroiva, energinen ja hyvinvoiva. Olemisen tavoitteiden saavuttamiseksi täytyy puolestaan tehdä konkreettisia toimia ja miettiä, miten voi saavuttaa omat tavoitteensa päivittäisellä toiminnalla.

Kuvion 2 esimerkistä voi huomata, että yhden olemisen tavoitteen saavuttamiseen voi liittyä useampi tekeminen. Esimerkiksi hyvinvointia voi edistää pyöräilyllä, aamuliikunnalla, kävelypalavereilla ja pitämällä itsestään huolen. Nämä toimenpiteet voivat lisätä energisyyttä ja siten antaa virtaa päivittäiseen johtamistyöhön. Toisaalta empaattisuus ja inspiroivuus vaativat myös toisenlaista tekemistä, kuten työyhteisön jäsenten empaattista kuuntelua, rakentavaa vuorovaikutusta ja mahdollisuuksien näkemistä ja antamista omassa työyhteisössä.

Tuumasta toimeen

Tärkeää on sisäistää, että työn tarkoituksen ja merkityksellisyyden pohdinta sellaisenaan ei välttämättä johda minkäänlaiseen muutokseen, ellei määrittämiään tavoitteita vie käytäntöön. Tavoitteiden asetannan lisäksi on tunnistettu, että tekemisen tavoitteiden viemiseksi käytäntöön vaikuttavat esimerkiksi omat tavat ja tottumukset, sisäinen ja ulkoinen motivaatio, sosiaalinen ympäristö ja muutoksen herättämät tunteet. Tavoitteiden pohtiminen on kuitenkin hyvä lähtökohta muutokselle. Tavoitteita on helppo seurata päivittäin: Kuinka itse toteutan asettamiani tekemisen tavoitteita? Ovatko ne realistisia ja saavutettavia? Onko niistä apua ja vievätkö ne eteenpäin?

Aika ajoin voi myös pohtia, kuinka hyvin elämisen tavoitteet, olemisen tavoitteet ja tekemisen tavoitteet ovat linjassa keskenään. Tuleeko jotain tiettyä tavoitetta jatkuvasti laiminlyötyä ja millaisia korjausliikkeitä sen seurauksena olisi syytä tehdä? Tarvitaanko kurinpalautusta, vai onko järkevämpää muuttaa omia tavoitteita, esimerkiksi valita jonkun tavoitteen tilalle toinen tavoite?

Kannustankin kaikkia kokeilemaan olisiko tästä työkalusta jotain iloa omien tavoitteiden pohdintaan ja asettamiseen.

Kirjoittaja

Jari Jussila pyrkii olemaan inspiroiva johtaja HAMK Design Factorylla.

Lähteet

Berkman, E. T., Livingston, J. L. & Kahn, L. E. (2017). Finding the “self” in self-regulation: The identity-value model. Psychological Inquiry, 28(2-3), 77-98. https://doi.org/10.1080/1047840X.2017.1323463

Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D. & Noessel, C. (2014). About face: the essentials of interaction design. John Wiley & Sons, Indianapolis.

Hassenzahl, M. (2010). Experience design: Technology for all the right reasons. Springer, Cham. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-02191-6

Helve, O. (2022). Yhteisestä tavoitteesta. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 138(15):1271.

McAdams, D. P. (2013). The psychological self as actor, agent, and author. Perspectives on psychological science, 8(3), 272–295. https://doi.org/10.1177/1745691612464657

Strecher, V. J. (2016). Life on Purpose: How Living for What Matters Most Changes Everything. New York: HarperCollins.

Strecher, V. J. (17.4.2020). Purposeful: Be, Do, and Action Goals [Video.] YouTube. https://youtu.be/4IK406jTZq8?si=bZXyz7OJRwahSQLI

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Työn opinnollistamisen malli sosiaalialan lisäkoulutuksessa Oulun ammattikorkeakoulussa Virtuaalisten tiimien johtaminen Esimiehen rooli ja kehittyminen muutosprosessin johtamisessa Mikä vaikuttaa oppimiseen?
PREVIOUS POST Kohdennettu nuorisotyö on merkittävä osa elinikäistä ohjausta
NEXT POST Entrepreneurship education changing lives – an inspiring example

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100976927

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

Design Factory johtaminen työn tarkoitus

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Jussila, J. (2024). Työn tarkoituksen ja merkityksellisyyden pohdintaa. HAMK Unlimited Professional, 23.10.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100976927

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA