Hanna Naakka & Irmeli Lignell
Inklusiivinen ohjaus edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa koulutukseen hakeuduttaessa, jolloin kaikilla on mahdollisuus saada tarvitsemaansa tukea ja ohjausta. Se myös edistää sosiaalista osallisuutta ja vähentää syrjäytymistä. Vaiheittain etenevän ohjauksen ja koulutukseen siirtymisen keskeinen tarkoitus on kannustaa ilman opiskelu- tai työpaikkaa olevia nuoria hakeutumaan itseä kiinnostavalle koulutusalalle, tarjota nuorelle kokemus koulutusalasta toiminnan ja kokeiluiden avulla.
Taitopaja-hanke ja kolmiportainen ohjausmalli
Taitopaja – Taitoja arkeen ja ammattiin -hankkeen (2021–2023) tavoitteena oli edistää vaikeasti työllistyvien ja vailla koulutusta olevien nuorten valmiuksia siirtyä tutkintoon johtavaan koulutukseen. Hankkeen keskeinen tavoite oli kehittää kolmiportainen toiminnallinen ohjausmalli osaksi Ammattiopisto Tavastian Taitopajaa. Hankkeessa yhteiskehittämiseen osallistuivat Hämeenlinnan seudun alle 29-vuotiaat nuoret, jotka ovat heikossa työmarkkina-asemassa tai koulutuksen tai työelämän ulkopuolella vähäisen koulumenestyksen, oppimisvaikeuksien tai kielen tuominen haasteiden vuoksi. Lisäksi yhteiskehittämiseen osallistui Ammattiopisto Tavastian opettajia, opinto-ohjaajia ja ammatillisia ohjaajia sekä ohjaajia alueen nuorten työpajoilta.
Toiminnallinen ohjausmalli koostuu kolmesta vaiheesta: Tutustumispolulle, Osaamispolulle ja Koulutuspolulle (kuva 1). Tutustumispolulle-vaihe tarkoittaa toiminnallista tutustumista ammatilliseen koulutukseen, ja sen tarkoituksena on herättää nuoren kiinnostus kouluttautumiseen tarjoamalla eri ammattialojen yksinkertaisia tehtäviä. Oleellista on, että nuori saa positiivisen kokemuksen opiskeluympäristöstä. Positiivinen kokemus voi syntyä, kun toimintaympäristö on viihtyisä ja turvallinen psyykkisesti ja fyysisesti. Lisäksi toiminnan on oltava mielekästä ja lopputulokseltaan palkitseva kokemus. Tutustumisvaiheessa oleelliseksi muodostuu ohjaajan ja nuorten yhteistyö, joka edesauttaa nuorta tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittymistarpeensa oppijana. Oleellista on myös se, että nuorelle syntyy käsitys siitä, mitä ollaan tekemässä ja minkä vuoksi, jolloin yksinkertaisellekin toiminnalle muodostuu selkeä tarkoitus ja mielekkyys. Keskeistä on kiinnostuksen ja motivaation herääminen usein taustalla olevien kouluun liittyvien ikävien kokemusten jälkeen.
Osaamispolulle-vaiheessa tarkoituksena on tutustua ammatilliseen koulutukseen laajemmin sekä tarjota nuorelle mahdollisuus vahvistaa omia opiskeluvalmiuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa mahdollisuutta osallistua pajamaisessa ympäristössä tekemään eri ammattialojen tehtäviä uudemman kerran, ja sen tavoitteena on auttaa nuorta tunnistamaan itseä kiinnostavat ammattialat. Samalla nuori voi tarkastella opiskeluvalmiuksiaan ohjaajan kanssa ja etsiä keinoja vahvistaa niitä esimerkiksi harjoittelemalla ryhmään liittymistä ja ryhmän jäsenenä toimimista. Tuntuman ammatilliseen koulutukseen nuori saa osallistumalla valitsemiensa ammattialojen opetukseen sovitusti. Ihanteellista on, jos tutustuminen ammattialan opetukseen voi ajallisesti kestää pidempään kuin yhden päivän. Näin nuori saa realistisen käsityksen muodostamiseksi paitsi ammattialasta myös omista valmiuksista ja kiinnostuksesta alaa kohtaan. Osallistuminen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevan ryhmän opetukseen edellyttää nuorelta kykyä sitoutua sovittuun kokeiluun ja opettajilta ja ohjaajilta mahdollisuutta ottaa huomioon tutustujan erityiset tarpeet, jotta tutustuminen muodostuu mielekkääksi nuoren näkökulmasta. Yksi keino Osaamispolulle-vaiheessa on hyödyntää vertaisohjausta ja työskentelyä yhdessä muiden ammattialan opiskelijoiden esimerkiksi tuutoriopiskelijoiden kanssa.
Koulutuspolulle-vaiheessa nuori saa henkilökohtaista ohjausta ammatillisen koulutuksen valintaan ja siihen hakeutumiseen. Opinto-ohjaaja ja nuori voivat yhdessä etsiä nuorelle sopivaa koulutusratkaisua. Koulutukseen hakeutumisen vaihe voi koostua koulutuskokeiluista, ohjautumisesta suorittamaan tutkinnon osaa tai hakeutumisesta jatkuvan haun kautta ammatilliseen tutkintoon johtavaan koulutukseen.
Kokemuksia kolmiportaisesta ohjausmallista
Nuorten palaute ohjausmallin ensimmäisestä vaiheesta oli positiivinen, erityisesti sen toiminnallisuudesta pidettiin. Lisäksi Taitopaja ympäristönä koettiin viihtyisäksi ja turvalliseksi. Toiminnan rinnalle nuoret toivoivat myös tietoa eri ammateista ja ammattialojen koulutuksesta, mitä tiiviiseen Tutustumispolulle-vaiheen toimintapäivään oli suoraan hankala mahduttaa. Ratkaisuksi koottiin Taitopaja-verkkosivustolle eri ammattien ja ammatillisten koulutusten linkkilista, jota nuoret voivat hyödyntää koulutussuunnitelmia miettiessään.
Ammattiopisto Tavastia on tarjonnut ammattialoille tutustumismahdollisuuksia säännöllisesti, ja yksittäiset tutustumispäivät ovat olleet suosittuja myös omien opiskelijoiden keskuudessa. Taitopaja-hankkeessa kerättyjen kokemusten perusteella voi todeta, että syvempi koulutukseen tutustuminen auttaa nuoria tunnistamaan omia vahvuuksia ja vahvistaa oman koulutusalan valintaa. Toisaalta ammattialojen opettajat kokivat tarvitsevansa enemmän aikaa tutustujien kanssa työskentelyyn ja opetuksensa valmisteluun, jotta opetukseen osallistumisen tavoitteet täyttyvät.
Koulutuskokeiluiden hyödyntäminen on yksi keino mahdollistaa laajempi koulutukseen tutustuminen. Erityistä tukea tarvitseville nuorille olisi hyvä räätälöidä heille sopiva koulutukseen tutustumisen polku, mikä tarkoittaa sekä aikaa että mahdollisuutta osallistua usean alan koulutuksen seuraamiseen suunnitelmallisen ohjauksen kera. Esimerkiksi hankkeeseen osallistuneet maahanmuuttajataustaiset henkilöt kokivat ammatilliseen koulutukseen osallistumisen tärkeäksi ja tunnistivat tutustumisen myötä hyvin itselle soveltuvat koulutusalat ja käyttivät kokemustaan hyödyksi tehdessään suunnitelmia yhteishakua varten.
Hankkeen aikana muotoutunut ohjauspolku sopii erinomaisesti Tutkintoon valmentavan koulutuksen (TUVA) sisälle, jolloin peruskoulun jälkeisessä nivelvaiheessa oleva nuori voi etsiä omaa koulutusreittiään pitkäjänteisemmin samalla opiskeluvalmiuksiaan vahvistaen. Työn ja koulutuksen ulkopuolella on edelleen runsaasti nuoria aikuisia, jotka monista eri syistä johtuen tarvitsevat tuetumpaa siirtymää koulutukseen. Yli 18-vuotiaille nuorille suunnattu TUVA-koulutus olisi yksi keino edistää erityistä tukea tarvitsevien nuorten koulutukseen siirtymää. Tällöin toiminnallinen ja työpajamainen työskentely yhdistettynä oppimisvalmiuksia vahvistavaan opiskeluun kouluympäristössä voisi saattaa nuoria aikuisia eteenpäin ammattitutkinnon tai sen osan suorittamiseen, sillä kaikki hankkeeseen osallistuneet nuoret pitivät ammattitutkinnon hankkimista tärkeänä.
Taitopaja – Taitoja arkeen ja ammattiin -hanke
Hankkeessa kootut ja tuotetut aineistot löytyvät Taitis- ja Taitopaja-sivustoilta.
Taitis-sivusto tarjoaa erilaisia pedagogisia menetelmiä ja malleja, ideoita ja vinkkejä osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen ammatillisessa koulutuksessa opettajille ja ohjaajille.
Taitopaja-sivusto on nuorille suunnattu sivusto, jossa on tietoa koulutukseen ja työelämään hankkiutumisesta.
Kirjoittajat
Hanna Naakka, ThM, lehtori, projektipäällikkö, HAMK Smart -tutkimusyksikkö
Irmeli Lignell, KM, lehtori, HAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu