• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Nuoret koulutuspolulle vaiheittain

Hanna Naakka & Irmeli Lignell

30.06.2023
Kuuntele - Listen

Inklusiivinen ohjaus edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa koulutukseen hakeuduttaessa, jolloin kaikilla on mahdollisuus saada tarvitsemaansa tukea ja ohjausta. Se myös edistää sosiaalista osallisuutta ja vähentää syrjäytymistä. Vaiheittain etenevän ohjauksen ja koulutukseen siirtymisen keskeinen tarkoitus on kannustaa ilman opiskelu- tai työpaikkaa olevia nuoria hakeutumaan itseä kiinnostavalle koulutusalalle, tarjota nuorelle kokemus koulutusalasta toiminnan ja kokeiluiden avulla.

Taitopaja-hanke ja kolmiportainen ohjausmalli

Taitopaja – Taitoja arkeen ja ammattiin -hankkeen (2021–2023) tavoitteena oli edistää vaikeasti työllistyvien ja vailla koulutusta olevien nuorten valmiuksia siirtyä tutkintoon johtavaan koulutukseen. Hankkeen keskeinen tavoite oli kehittää kolmiportainen toiminnallinen ohjausmalli osaksi Ammattiopisto Tavastian Taitopajaa. Hankkeessa yhteiskehittämiseen osallistuivat Hämeenlinnan seudun alle 29-vuotiaat nuoret, jotka ovat heikossa työmarkkina-asemassa tai koulutuksen tai työelämän ulkopuolella vähäisen koulumenestyksen, oppimisvaikeuksien tai kielen tuominen haasteiden vuoksi. Lisäksi yhteiskehittämiseen osallistui Ammattiopisto Tavastian opettajia, opinto-ohjaajia ja ammatillisia ohjaajia sekä ohjaajia alueen nuorten työpajoilta.

Kuva 1: Taitopaja-hankkeen kolmiportainen ohjausmalli.

Toiminnallinen ohjausmalli koostuu kolmesta vaiheesta: Tutustumispolulle, Osaamispolulle ja Koulutuspolulle (kuva 1). Tutustumispolulle-vaihe tarkoittaa toiminnallista tutustumista ammatilliseen koulutukseen, ja sen tarkoituksena on herättää nuoren kiinnostus kouluttautumiseen tarjoamalla eri ammattialojen yksinkertaisia tehtäviä. Oleellista on, että nuori saa positiivisen kokemuksen opiskeluympäristöstä. Positiivinen kokemus voi syntyä, kun toimintaympäristö on viihtyisä ja turvallinen psyykkisesti ja fyysisesti. Lisäksi toiminnan on oltava mielekästä ja lopputulokseltaan palkitseva kokemus. Tutustumisvaiheessa oleelliseksi muodostuu ohjaajan ja nuorten yhteistyö, joka edesauttaa nuorta tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittymistarpeensa oppijana. Oleellista on myös se, että nuorelle syntyy käsitys siitä, mitä ollaan tekemässä ja minkä vuoksi, jolloin yksinkertaisellekin toiminnalle muodostuu selkeä tarkoitus ja mielekkyys. Keskeistä on kiinnostuksen ja motivaation herääminen usein taustalla olevien kouluun liittyvien ikävien kokemusten jälkeen.

Osaamispolulle-vaiheessa tarkoituksena on tutustua ammatilliseen koulutukseen laajemmin sekä tarjota nuorelle mahdollisuus vahvistaa omia opiskeluvalmiuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa mahdollisuutta osallistua pajamaisessa ympäristössä tekemään eri ammattialojen tehtäviä uudemman kerran, ja sen tavoitteena on auttaa nuorta tunnistamaan itseä kiinnostavat ammattialat. Samalla nuori voi tarkastella opiskeluvalmiuksiaan ohjaajan kanssa ja etsiä keinoja vahvistaa niitä esimerkiksi harjoittelemalla ryhmään liittymistä ja ryhmän jäsenenä toimimista. Tuntuman ammatilliseen koulutukseen nuori saa osallistumalla valitsemiensa ammattialojen opetukseen sovitusti. Ihanteellista on, jos tutustuminen ammattialan opetukseen voi ajallisesti kestää pidempään kuin yhden päivän. Näin nuori saa realistisen käsityksen muodostamiseksi paitsi ammattialasta myös omista valmiuksista ja kiinnostuksesta alaa kohtaan. Osallistuminen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevan ryhmän opetukseen edellyttää nuorelta kykyä sitoutua sovittuun kokeiluun ja opettajilta ja ohjaajilta mahdollisuutta ottaa huomioon tutustujan erityiset tarpeet, jotta tutustuminen muodostuu mielekkääksi nuoren näkökulmasta. Yksi keino Osaamispolulle-vaiheessa on hyödyntää vertaisohjausta ja työskentelyä yhdessä muiden ammattialan opiskelijoiden esimerkiksi tuutoriopiskelijoiden kanssa. 

Koulutuspolulle-vaiheessa nuori saa henkilökohtaista ohjausta ammatillisen koulutuksen valintaan ja siihen hakeutumiseen. Opinto-ohjaaja ja nuori voivat yhdessä etsiä nuorelle sopivaa koulutusratkaisua. Koulutukseen hakeutumisen vaihe voi koostua koulutuskokeiluista, ohjautumisesta suorittamaan tutkinnon osaa tai hakeutumisesta jatkuvan haun kautta ammatilliseen tutkintoon johtavaan koulutukseen.

Kokemuksia kolmiportaisesta ohjausmallista

Nuorten palaute ohjausmallin ensimmäisestä vaiheesta oli positiivinen, erityisesti sen toiminnallisuudesta pidettiin. Lisäksi Taitopaja ympäristönä koettiin viihtyisäksi ja turvalliseksi. Toiminnan rinnalle nuoret toivoivat myös tietoa eri ammateista ja ammattialojen koulutuksesta, mitä tiiviiseen Tutustumispolulle-vaiheen toimintapäivään oli suoraan hankala mahduttaa. Ratkaisuksi koottiin Taitopaja-verkkosivustolle eri ammattien ja ammatillisten koulutusten linkkilista, jota nuoret voivat hyödyntää koulutussuunnitelmia miettiessään.

Ammattiopisto Tavastia on tarjonnut ammattialoille tutustumismahdollisuuksia säännöllisesti, ja yksittäiset tutustumispäivät ovat olleet suosittuja myös omien opiskelijoiden keskuudessa. Taitopaja-hankkeessa kerättyjen kokemusten perusteella voi todeta, että syvempi koulutukseen tutustuminen auttaa nuoria tunnistamaan omia vahvuuksia ja vahvistaa oman koulutusalan valintaa. Toisaalta ammattialojen opettajat kokivat tarvitsevansa enemmän aikaa tutustujien kanssa työskentelyyn ja opetuksensa valmisteluun, jotta opetukseen osallistumisen tavoitteet täyttyvät.

Koulutuskokeiluiden hyödyntäminen on yksi keino mahdollistaa laajempi koulutukseen tutustuminen. Erityistä tukea tarvitseville nuorille olisi hyvä räätälöidä heille sopiva koulutukseen tutustumisen polku, mikä tarkoittaa sekä aikaa että mahdollisuutta osallistua usean alan koulutuksen seuraamiseen suunnitelmallisen ohjauksen kera. Esimerkiksi hankkeeseen osallistuneet maahanmuuttajataustaiset henkilöt kokivat ammatilliseen koulutukseen osallistumisen tärkeäksi ja tunnistivat tutustumisen myötä hyvin itselle soveltuvat koulutusalat ja käyttivät kokemustaan hyödyksi tehdessään suunnitelmia yhteishakua varten.

Hankkeen aikana muotoutunut ohjauspolku sopii erinomaisesti Tutkintoon valmentavan koulutuksen (TUVA) sisälle, jolloin peruskoulun jälkeisessä nivelvaiheessa oleva nuori voi etsiä omaa koulutusreittiään pitkäjänteisemmin samalla opiskeluvalmiuksiaan vahvistaen. Työn ja koulutuksen ulkopuolella on edelleen runsaasti nuoria aikuisia, jotka monista eri syistä johtuen tarvitsevat tuetumpaa siirtymää koulutukseen. Yli 18-vuotiaille nuorille suunnattu TUVA-koulutus olisi yksi keino edistää erityistä tukea tarvitsevien nuorten koulutukseen siirtymää. Tällöin toiminnallinen ja työpajamainen työskentely yhdistettynä oppimisvalmiuksia vahvistavaan opiskeluun kouluympäristössä voisi saattaa nuoria aikuisia eteenpäin ammattitutkinnon tai sen osan suorittamiseen, sillä kaikki hankkeeseen osallistuneet nuoret pitivät ammattitutkinnon hankkimista tärkeänä.


Taitopaja – Taitoja arkeen ja ammattiin -hanke

Hankkeessa kootut ja tuotetut aineistot löytyvät Taitis- ja Taitopaja-sivustoilta.

Taitis-sivusto tarjoaa erilaisia pedagogisia menetelmiä ja malleja, ideoita ja vinkkejä osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen ammatillisessa koulutuksessa opettajille ja ohjaajille.

Taitopaja-sivusto on nuorille suunnattu sivusto, jossa on tietoa koulutukseen ja työelämään hankkiutumisesta.

Kirjoittajat

Hanna Naakka, ThM, lehtori, projektipäällikkö, HAMK Smart -tutkimusyksikkö

Irmeli Lignell, KM, lehtori, HAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Positiivinen pedagogiikka – toiminnan idea Taitopajassa NEET-nuoret koulutuksen kelkassa Nuoren elämäntilanteen hahmottaminen 3X10D-mittarilla Monikulttuuriset nuoret Ohjaamoissa: palvelun saavutettavuuden vahvistaminen
PREVIOUS POST Konstruktivistiset oppimiskäsitykset laadukkaan oppimisen suunnittelun tukena
NEXT POST Datasessio osaksi vuorovaikutusopetusta

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062057064

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

koulutus koulutuspolku NEET-nuoret toiminnallinen ohjaus

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Naakka, H. & Lignell, I. (2023). Nuoret koulutuspolulle vaiheittain. HAMK Unlimited Professional, 30.6.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062057064

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA