Satu Alatalo, Sara Rönkkönen, Merly Kosenkranius & Telle Hailikari
Yhteisen ymmärryksen rakentaminen opetuksesta, oppimisesta, hyvinvoinnista ja niihin vaikuttavista tekijöistä on keskeistä pedagogisesti hyvinvoivan yhteisön rakentamisessa. LearnWell on aiempaan korkeakoulupedagogiseen tutkimukseen pohjautuva oppimiskokemuskysely, jonka tavoitteena on lisätä opiskelijan tietoisuutta omasta opiskelustaan ja hyvinvoinnistaan sekä tuottaa tutkimuspohjaista dataa koko yhteisön pedagogisen hyvinvoinnin kehittämiseksi. Kysely mittaa opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta, opetuksesta, oppimisympäristöstä, työelämävalmiuksista ja opiskeluhyvinvoinnista, ja sitä voidaan käyttää ohjauksellisena työkaluna. Tässä artikkelissa jaamme kokemuksia oppimiskokemuskyselyn, yhteenvetojen ja reflektion hyödyntämisestä ohjauksessa – erityisesti opinto-ohjaajan näkökulmasta tarkasteltuna.
LearnWell-kyselystä ja tulosten raportoinnista
Aiemmissa HAMKin oppimiskokemuskyselyaineistoon perustuvissa tutkimuksissa on osoitettu, miten opiskelukyvyn eri osa-alueet vuorovaikuttavat toistensa kanssa (Lahdenperä & Virtanen, 2022) sekä tunnistettu korkeakouluoppimisen, opiskeluhyvinvoinnin ja opintomenestyksen yhteys (Rönkkönen ym., 2024). Vastausvuosien 2021 ja 2023 trendejä tarkasteltaessa on puolestaan tunnistettu lievää positiivista kehitystä tietyillä hyvinvoinnin osa-alueilla, rakentavan palautteen ja linjakkuuden kokemuksissa sekä oppimisen lähestymistavoissa (Kosenkranius ym., 2024).
Oppimiskokemuskysely LearnWell on ollut Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) käytössä vuodesta 2021. LearnWell-kysely toteutetaan kaikille HAMKin ensimmäisen ja toisen vuoden AMK-opiskelijoille osana opintoja. LearnWell-kyselystä saa kolme eri tarkoitukseen käytettävää yhteenvetoraporttia, jotka rakentuvat tutkimukseen perustuvien ilmiökuvausten ja reflektiokysymysten ympärille. Opiskelijat saavat omiin vastauksiinsa perustuvan henkilökohtaisen yhteenvedon, joka peilaa opiskelijan vastauksia korkeakoulun ja oman vastaajaryhmän vastauksiin. Vastaajaryhmä (esimerkiksi yhden koulutuksen yhden vuosikurssin opiskelijat) pääsee tarkastelemaan tuloksia suhteessa korkeakoulun vastauksiin ja keskustelemaan niistä heti vastaamisen jälkeen reaaliaikaisesti päivittyvän ryhmäyhteenvedon avulla (Rönkkönen ym., 2023; Rönkkönen & Rytkönen, 2023). Opetuksen kehittämiseen, opetuksen johdon ja muun henkilökunnan käyttöön on kehitetty pysyvä yhteenvetoraportti.
LearnWell ohjauksen ja kehittämisen työkaluna: opinto-ohjaajan kokemuksia
Ohjauksella on tärkeä merkitys opiskelijan ammatillisen kasvun kannalta. Vehviläinen (2014) määrittelee ohjauksen yhteistoiminnaksi, jossa tuetaan ja edistetään ohjattavalle merkityksellisiä prosesseja siten, että ohjattavan toimijuus ja osallisuus vahvistuvat. Ohjauksen keskeisenä tavoitteena on, että ohjattavan toimijuus laajenisi vähitellen. Toimijuuden muutos voi näkyä esimerkiksi motivaation kasvuna, osaamisessa, oman pystyvyyden kasvuna tai itsehavainnoinnin kentän laajentumisena (Vehviläinen, 2014). LearnWell-kyselyn ja yhteenvetojen avulla voidaan tukea opiskelijoiden toimijuutta ja osallisuutta tukemalla opiskelijoiden opiskeluprosesseihin ja jaksamiseen liittyvää tietoisuutta sekä antamalla mahdollisuus keskustella omista kokemuksista yhdessä muiden opiskelijoiden, opettajan ja opinto-ohjaajan kanssa. Se on näin myös tärkeä ohjauksen työkalu.
Opiskeluun orientoitumista ja opiskeluprosessin tukemista ajatellen on merkityksellistä, että LearnWell-kysely ajoittuu juuri opintojen ensimmäisiin vuosiin. Kyselyn teemat herättelevät opiskelijaa havainnoimaan omaa toimintaansa opiskelukontekstissa sekä pohtimaan opiskelun ja muun arjen välistä suhdetta. Kahden kyselyn kokonaisuus luo opiskelijalle mahdollisuuksia havainnoida ja reflektoida omaa kehitystään opintojen edetessä. Henkilökohtainen yhteenveto, jonka opiskelija saa muun ryhmän vastauksista riippumatta, onkin parhaimmillaan hyödyllinen työkalu itsetuntemuksen vahvistamiseen ja oman osaamisen seurantaan. Sitä voidaan myös hyödyntää ohjaustapaamisissa.
Kyselyn järjestämiseen liittyvien kokemusten perusteella purkukeskustelu opiskelijaryhmän kanssa on prosessin ytimessä. Kyselyllä kerätty data on jo itsessään arvokasta, mutta ohjauksen ja kehittämistoimien tueksi on olennaista päästä tarkastelemaan ilmiöitä ja merkityksiä yhdessä opiskelijoiden kanssa. Heti kyselyyn vastaamisen jälkeen saatavilla oleva ryhmäyhteenveto johdattelee keskustelua kohti ryhmälle merkityksellisiä aiheita. Sen ansiosta puruissa voidaan vahvistaa yhteistä ymmärrystä ja tunnistaa erilaisia näkökulmia kyselyssä esiin nousevissa teemoissa. Purkukeskustelut tarjoavat tärkeitä mahdollisuuksia ajatusten vaihtamiselle ja haastamiselle eri osapuolten kesken.
Kyselyyn liittyy myös haasteita. Pienten ryhmien kohdalla tai muutoin heikon kyselyyn osallistumisen myötä ryhmäkohtaisen yhteenvedon vähimmäisvastausmäärä saattaa jäädä tavoittamatta. Tällöin ryhmätasoista tulosyhteenvetoa ei saa näkyviin. Vastaushalukkuuteen vaikuttavista seikoista säännöllisesti esiin nousevat kyselyväsymys sekä epävarmuus kyselyiden ja palautteen vaikuttavuudesta. LearnWell-kyselyn nivominen luontevaksi osaksi sekä opinto-ohjauksen että koulutuksen kehittämisen prosesseja edesauttaa paitsi vastaushalukkuuden myös vaikuttavuuden vahvistumista. Ohjauksen käytännöt, opetuksen aikataulut sekä kehittämisen käytänteet koulutuksissa vaikuttavat ratkaisevasti kyselyn vakiintumiseen osaksi toimintoja.
Pohdintaa
Opinto-ohjauksen näkökulmasta LearnWell-oppimiskokemuskysely tuottaa kokemus- ja tutkimuspohjaista tietoa tietyn koulutuksen tai opiskelijaryhmän nykytilanteen ymmärtämiseksi. Kyselystä saatava ryhmäkohtainen tulosyhteenveto valaisee myös eri ryhmien erityispiirteitä ja täten tukee ryhmäkohtaista ohjausta ja opetusta.
Useamman kuin yhden mittauspisteen ansioista kysely toimii myös seurantatyökaluna ja mahdollistaa ryhmä- ja vuositason tarkastelun sekä tarkastelun opintojen vaiheen tasolla (1./2. vuosi). Mitattujen ilmiöiden pohdinta yhdessä opiskelijoiden kanssa on mahdollista, vaikka ilmiöt eivät olisi entuudestaan tuttuja, sillä eri osa-alueista on muotoiltu sanalliset kuvaukset ja pohdintasyötteet keskustelulle ohjaustilannetta tukemaan.
Niin korkeakoulun ylimmän johdon kuin yksittäisten koulutusten johtajien tuki ja sitoutuminen ovat ensisijaisia edellytyksiä sille, että LearnWell-kyselyn ympärille rakennettu ohjauksellinen ja pedagoginen prosessi voi toimia. On tärkeää, että organisaatiossa on yhteinen tahtotila edistää koko yhteisön pedagogista hyvinvointia systemaattisesti, tutkimuslähtöisesti ja opiskelijoiden kokemusta kuullen. Koulutusten toimintaympäristön ja opiskelijat tuntevat opinto-ohjaajat ovat prosessin keskeisiä toimijoita. Heidän asiantuntijuutensa on olennaista niin kyselyn fasilitoinnissa kuin tulosyhteenvetojen keskusteluttamisessa opiskelijoiden ja koulutuksen henkilökunnan kanssa. Kyselyn tekeminen ja tulosten purkaminen osana opetusta mahdollistaa korkean vastausaktiivisuuden ja kyselyn teemojen kytkemisen opiskelijoiden arkeen.
Henkilökunnan ja opetuksen kehittämisen näkökulmasta LearnWell-kyselystä saatava yhteenveto auttaa luomaan yhteistä ymmärrystä opiskelijoiden oppimiskokemuksesta ja keskustelemaan siitä. Parhaimmillaan kyselystä saatavat tulosyhteenvedot auttavat jäsentämään opetus- tai ohjaustilanteissa havaittujen ilmiöiden taustatekijöitä ja toimivat apuna kehityskohteiden tunnistamisessa ja kehittämistoimenpiteiden ideoinnissa. Kyselystä saatavien reflektiokysymysten kautta on myös mahdollista lisätä ymmärrystä henkilökunnan ja opiskelijoiden välille, kun ilmiöitä pohditaan niin opiskelun kuin opetuksenkin näkökulmasta. Kyselyn toistuminen vuosittain mahdollistaa kohdennettujen toimenpiteiden vaikuttavuuden arvioinnin. Tulosten käsittely yhdessä muiden kanssa auttaa käsitteellistämään ja sanallistamaan oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä sekä tunnistamaan oppimisympäristön eri toimijoiden rooleja hyvinvoinnin tukijoina. Opiskeluhyvinvointi ei ole yksin opiskelijan, opettajan tai ohjaajan vastuulla, vaan se on koko korkeakouluyhteisön yhteinen asia.
LearnWell-kyselystä ja tavoitteista voit lukea lisää LearnWellin verkkosivuilta.
Kirjoittajat
Satu Alatalo työskentelee opinto-ohjaajana Tieto- ja viestintätekniikka, Kiertotalous ja ICT, Circular Economy -koulutuksissa Hämeen ammattikorkeakoulussa
Sara Rönkkönen työskentelee lehtorina HAMK Edu -tutkimusyksikön LearnWell-tutkimusryhmässä
Merly Kosenkranius työskentelee postdoc-tutkijana HAMK Edu -tutkimusyksikön LearnWell-tutkimusryhmässä
Telle Hailikari työskentelee tutkijayliopettajana HAMK Edu -tutkimusyksikön LearnWell-tutkimusryhmässä
Lähteet
Kosenkranius, M., Rönkkönen, S. & Hailikari, T. (2024). Positive trends in HAMK first-year students’ wellbeing and learning experiences. HAMK Unlimited Journal, 21.5.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050827795
Lahdenperä, J. & Virtanen, V. (2022). HAMKin opiskelukykymalli ja oppimiskokemuskysely HowULearn. HAMK Unlimited Professional, 29.12.2022. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122974065
Rönkkönen, S., Kosenkranius, M., Hailikari, T. & Virtanen, V. (2024). Korkeakouluoppimisen ja opiskeluhyvinvoinnin yhteydestä. HAMK Unlimited Journal, 29.1.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401234031
Rönkkönen, S. & Rytkönen, R. (23.3.2023). LearnWell ohjauksen tukena: Oppimiskokemuskysely ja ryhmäreflektio yhteistyössä opinto-ohjaajien kanssa keväällä 2023. HAMK Beat. https://blog.hamk.fi/hamk-beat/learnwell-ohjauksen-tukena-oppimiskokemuskysely-ja-ryhmareflektio-yhteistyossa-opinto-ohjaajien-kanssa-kevaalla-2023/
Rönkkönen, S., Tuominen, R. & Lahdenperä, J. (2023). Oppijalähtöisyys hyvinvointia tukevan ja rakentavan korkeakouluopetus- ja oppimisympäristön kehittämisen lähtökohtana. HAMK Unlimited Journal, 12.9.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230905118591
Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas: Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.