Mirlinda Kosova-Alija
Miten avustava teknologia voi edistää opetusta ja opiskelua? Tässä artikkelissa pääpaino on Microsoftin oppimistyökaluissa (Learning Tools). M365-palvelu on yleisesti käytössä eri koulutuslaitoksissa, ja tavoitteenani on tuoda tietoisuuteen oppimistyökalujen tarjoamat hyödyt.
Avustava teknologia on kaikkien käytössä
Avustava teknologia voi olla erillinen laite tai käyttäjän tietokoneeseen tai mobiililaitteeseen asennettava ohjelma. Toiminnallisuuksia on myös upotettu selaimiin ja ohjelmiin. Esimerkkejä avustavasta teknologiasta ovat ruudunlukuohjelma, joka lukee kirjoitetun sisällön ääneen, tai suurennuslasiohjelma, joka suurentaa koko ruudun näkymän tai valittuja sisältöelementtejä. Myös ääneenlukutoiminnallisuus on avustavaa teknologiaa.
Avustavan teknologian työkalut auttavat kaikkia käyttäjiä. Erityisen tärkeää se on ihmisille, joilla on jokin väliaikainen tai pysyvä kuulon, näön, motoriikan tai kognition rajoite. Myös ikääntyneet ja kielenoppijat hyötyvät avustavasta teknologiasta.
Avustavan teknologian ratkaisut auttavat rakentamaan saavutettavia oppimisympäristöjä kaikilla koulutustasoilla tai missä tahansa oppilaitoksessa. Siten ne tarjoavat mahdollisuuksia kehittää opetus- ja oppimisprosessia. Paremmat oppimisen mahdollisuudet edistävät toiminnallista osallistumista oppimiseen ja parhaimmillaan lisäävät motivaatiota opiskeluun.
Microsoft-oppimistyökalut (Learning Tools)
Microsoftin oppimistyökalut ovat osa Microsoft 365 -palvelun ohjelmia. Työkalujen kattavuus riippuu Office-paketin versiosta ja lisenssistä. Nämä ovat sisäänrakennettuja toiminnallisuuksia eivätkä vaadi lisäasennuksia. Oppimistyökalut löytyvät sekä Officen työpöytäversiosta (desktop) että selainversioista (online). Pieniä eroavaisuuksia näiden kahden välillä voi olla.
Esimerkkejä Microsoftin oppimistyökaluista:
- syventävä lukuohjelma, joka helpottaa lukemista
- sanelu, joka tuottaa tekstiä puheesta
- live-tekstitys, joka tuottaa automaattisen tekstityksen puheeseen.
Syventävä lukuohjelma
Syventävä lukuohjelma auttaa tekstin ääneen lukemista ja luetun ymmärtämistä. Se sisältää erilaisia visuaalisia toiminnallisuuksia lukemisen ja keskittymisen helpottamiseen. Sillä voi esim. korostaa haluttuja kohtia ja piilottaa muut sanat, suurentaa fontteja, muuttaa taustaväriä tai lisätä tyhjää tilaa elementtien ympärille. Sen avulla voi kuunnella kirjoitetun tekstin. Puheen nopeutta on myös mahdollista säätää. Se kääntää tekstiä eri kielille ja helpottaa ymmärtämistä tai uuden kielen oppimista. Lisäksi se voi esimerkiksi jakaa sanat tavuihin tai tunnistaa sanaluokat.
Syventävää lukuohjelmaa voi käyttää esimerkiksi niin, että antaa opiskelijoille tehtäväksi tutkimusartikkelin lukemisen. Samalla opiskelijat voi ohjeistaa käyttämään Officen sisäänrakennettua syventävää lukuohjelmaa. Näin he voivat muokata näkymää omiin tarpeisiinsa, esim. suurentaa fonttikokoa tai korostaa luettavaa riviä. He voivat myös muuttaa materiaalin formaatin ja tekstin lukemisen sijaan kuunnella sisällön.
Sanelu
Sanelutoiminnallisuudella voi tuottaa sisältöä puhumalla. Tekstiä voi myös muokata ja muotoilla puheohjauksella. Tästä voi olla hyötyä esim. opinnäytetyön kirjoittamisessa.
Sanelussa on myös käännöstoiminto, eli tekstiä voi tuottaa monella eri kielellä. Tästä on apua esim. kielten opiskelussa tai raakakäännösten tuottamisessa. On kuitenkin otettava huomioon, että tuotos on konekäännnös, joka vaatii ihmisen tarkastamisen.
Sanelutoiminnallisuutta voi hyödyntää esim. esitystilanteiden suunnitteluun ja harjoitteluun. Opiskelijat voi ohjeistaa tuottamaan PowerPoint-diojen muistiinpanot sanelemalla ja samalla harjoittelemaan esityksen esittämistä puheena.
Live-tekstitys PowerPointissa
PowerPointin live-tekstitys muuttaa puhutun kielen kirjoitetuksi tekstiksi automaattisesti. Näin sisältö on saatavilla kuulon lisäksi myös silmin luettavana. Tekstityksen paikan voi määrittää esityksen visuaaliseen sisältöön sopivaksi. Tekstityksen ulkoasua voi myös säätää, ja parantaa tekstin luettavuutta visuaalisen taustan mukaan.
Live-tekstityksessä on myös käännöstoiminto. Esityksessä puhuttu kieli ja tekstityksen kieli voivat siis olla eri. Tämän toimintaa kannattaa ehdottomasti testata sekä selain- että työpöytäversiossa, sillä eroavaisuuksia ominaisuuksissa saattaa esiintyä.
Tekstitys- ja käännöstoiminnallisuus on koneellinen, joten sisällöt on syytä tarkistaa.
Live-käännöstekstityksestä voi olla hyötyä suomenkielisen esityksen seuraamiseen. Jos PowerPoint-esityksessä ottaa käyttöön englanninkielisen live-tekstityksen, opiskelijat, jotka eivät osaa suomea, pääsevät myös osallistumaan ja saavat käsityksen esityksen sisällöstä.
Muita Microsoftin oppimistyökaluja
Microsoftin oppimistyökaluista löytyy muitakin hyödyllisiä toiminnallisuuksia.
- Käännä-toiminnallisuudella voi konekääntää valitun tekstin tai koko dokumentin toiselle kielelle.
- Tekstin korjaustoiminto auttaa parantamaan tekstin oikeinkirjoitusta, kielioppia, luettavuutta ja sanastoa.
- Matematiikan avustaja (Math Assistant) auttaa edistämään matematiikan opiskelua esimerkiksi lukemalla yhtälöitä ääneen.
Opettaja ja avustava teknologia
Oikein käytettynä avustava teknologia auttaa toteuttamaan osallistavia oppimiskokemuksia. Avustavan teknologian käyttö ja täyden hyödyn saaminen edellyttää opettajalta monenlaista osaamista. Opettajan pitää tuntea osallistavan pedagogiikan periaatteet. Lisäksi täytyy olla ymmärrys ja tietämys teknologian hyödyistä.
Avustava teknologia tulee ottaa mukaan opetuksen suunnittelusta alkaen. Opettajalla tulee olla käytännön taidot oikeanlaisen avustavan teknologian valintaan ja hänen pitää nähdä eri teknologioiden yhteiskäytön mahdollisuudet. Opiskelijoita pitää ohjata avustavan teknologian ratkaisujen pariin sekä ohjeistaa ja opettaa myös niiden käyttöön.
Microsoftin oppimistyökalut tarjoavat mahdollisuuden hyödyntää opetusmateriaalin automaattista muunneltavuutta ja näin ollen ne edistävät Universal Design for Learning (UDL) -viitekehystä. UDL-viitekehys kannustaa suunnittelemaan osallistavaa opetusta, hyödyntämään opetuksessa multimodaalisia opetusmateriaaleja sekä tarjoamaan opiskelijoille mahdollisuuden osoittaa osaamistaan monin eri tavoin. Kaikkia näitä voidaan tukea hyödyntämällä avustavan teknologian ratkaisuja.
Avustavan teknologian ratkaisut kannattaa ottaa rohkeasti osaksi opetusta ja ohjata myös opiskelijoita niiden käyttämiseen. Saatat huomata hyötyväsi niistä itsekin.
Kirjoittaja
Mirlinda Kosova-Alija on tietojenkäsittelyn lehtori sekä pedagogisen ja teknisen saavutettavuuden asiantuntija HAMKissa. Hän myös kouluttaa saavutettavien oppimisympäristöjen rakentamista sekä avustavan teknologian hyödyntämistä oman yrityksensä, Avu oy:n, kautta.