Riikka Tuominen, Saija Silvennoinen & Emma Kokkonen
Tuutoreiden rooli uusien opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen tukemisessa ja oman koulutuksen asioiden eteenpäin viemisessä on kiistattoman tärkeä ja arvokas. Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) opiskelijakunta HAMKO kouluttaa tuutorit, minkä jälkeen tuutoreiden ohjaus siirtyy opinto-ohjaajille. Nyt yhteistyössä opiskelijoiden, opinto-ohjaajien ja HAMKOn kanssa on mietitty, miten toimintatapoja voitaisiin selkeyttää ja yhtenäistää, jotta tuutoritoiminta olisi mielekästä ja palkitsevaa kaikille osapuolille.
Tuutoritoiminnan kehittäminen HAMKissa
Käynnissä olevan Voimala-hankkeen (2022–2023) keskiössä on opiskelijahyvinvointi. Hankkeen yhtenä tärkeänä tavoitteena on HAMKin tuutoritoiminnan kehittäminen. Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksessa (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2021) todettiin, että joka neljäs naisopiskelija ja joka kolmas miesopiskelija tunsi, ettei kuulu yhteenkään opiskeluihinsa liittyvään ryhmään. Aiemman tutkimuksen mukaan erityisesti ensimmäinen opiskeluvuosi on keskeinen korkeakouluopiskelijoiden sosiaaliselle ja akateemiselle integroitumiselle (Tinto, 2017). Lähtökohtina Voimala-hankkeessa oli, että tuutoritoimintaan liittyviä toimintatapoja tulisi yhtenäistää eri kampusten ja koulutusten välillä ja luoda selkeämpiä toimintaohjeita sekä tuutoreille että heitä ohjaaville opinto-ohjaajille. HAMKissa opinto-ohjaajien tehtävänkuvaan kuuluu oman koulutuksensa tuutoritoiminnasta vastaaminen ja tuutoreiden ohjaaminen. Yhdessä tuutoreiden kanssa he suunnittelevat ja toteuttavat erilaista toimintaa, ja heidän tavoitteenaan on tukea opiskelijoiden kiinnittymistä opintoihin ja korkeakouluyhteisöön. Itse tuutorointia voidaan toteuttaa yksilöohjauksena tai pienryhmätyöskentelynä, ja tuutorin rooli vaihtelee ohjaajasta neuvonantajaan tai jopa formaalimpaan kouluttajaan (Colvin, 2007). Tuutoreita rekrytoidessa opiskelijakunta HAMKOn asiantuntija haastattelee tuutoreiksi hakevat opiskelijat yhdessä koulutuksen opinto-ohjaajan kanssa. Haastatteluissa painotetaan hakijoiden motivaatiota tehtävään, intoa auttaa uusia opiskelijoita sekä ryhmätyötaitoja, sillä tuutoritoiminta on vahvasti tiimityötä. Tuutorivalintojen jälkeen kaikki HAMKin tuutorit kokoontuvat kahdeksi päiväksi Janakkalaan Kiipulan ammattiopiston tiloihin koulutusleirille, jossa käydään läpi tuutoreiden tehtävänkuvaa ja opetellaan erilaisia taitoja, joita seuraavana vuonna tarvitaan. Näitä taitoja ovat mm. esiintyminen, ryhmän johtaminen, tapahtumien järjestäminen, hankalien tilanteiden ratkaiseminen ja ryhmäyttäminen. Tänä vuonna myös opinto-ohjaajat osallistuvat Kiipulan koulutukseen ja pääsevät näin heti alusta asti mukaan oman tuutoriryhmän toimintaan ja seuraavan vuoden suunnitteluun. Sekä opinto-ohjaajat että tuutorit ovat aiempina vuosina toivoneet yhteistä tekemistä jo ensimmäisessä koulutuksessa, ja nyt sitä päästään kokeilemaan osana Voimala-hankkeen tuutortoiminnan kehittämistyötä.
Yhteistyössä on voimaa
Tämänkin kehittämistyön tärkein työkalu on ollut sujuva ja avoin yhteistyö eri toimijoiden välillä. Hankkeen asiantuntijat ovat kulkeneet jo pitkän matkan yhdessä opiskelijahyvinvoinnin parissa, ja yhteistyö on koettu puolin ja toisin sujuvaksi ja tulokselliseksi. Myös hanketta edeltävässä Voima-hankkeessa opiskelijakunta HAMKOlla oli rooli muun muassa Hyvinvointituutoreiden ohjauksessa. Tuutoritoiminnan yhtenäistämisen ja selkeyttämisen tarpeet nähtiin edellisen hankkeen toimintoja tehtäessä, ja pohjatyötä on tähän kehittämiseen siten tehty jo usean vuoden ajan. Myös yhteistyö HAMKin opiskelijahyvinvointitiimin kanssa on koettu arvokkaaksi ja eteenpäin vieväksi. Opiskelijahyvinvointitiimin tehtävänä on tukea opiskelijoita opintojen suorittamisessa ja henkilökohtaisen hyvinvoinnin edistämisessä sekä neuvoa ja ohjata opettajia opiskelijoiden tuen tarpeeseen vastaamisessa. Tuutorit tuovat arvokkaan panoksensa opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen järjestämällä monenlaisia tapahtumia yhteistyössä opiskeluhyvinvointiimin kanssa.
Tuutoreiden ja opinto-ohjaajien yhteinen kehittämispäivä
Tammikuussa Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa kokoonnuttiin ensimmäistä kertaa yhteen kaikkien tuutoreiden ja heitä ohjaavien opinto-ohjaajien kanssa. Yhteinen kehittämispäivä koettiin tärkeäksi sekä opiskelijoiden että opinto-ohjaajien näkökulmasta. Yhteisen päivän teemana oli hyvinvointi, ja siitä keskusteltiin työpajoissa, joita opot ja tuutorit ryhmässä kiersivät. Kokonaisvaltaista hyvinvointia pohdittiin teemapajassa, jossa keskustelutettiin osallistujia erilaisten hyvinvoinnin osa-alueisiin liittyvien herätevideoiden avulla. Tuutorin omaan hyvinvointiin keskityttiin toiminnallisessa lelutyöpajassa, jossa pienryhmissä pohdittiin, millainen ympäristö tukisi parhaiten hyvinvointia tuutorin näkökulmasta. Näissäkin pienryhmäkeskusteluissa opinto-ohjaajien rooli tuutoreiden ohjauksessa koettiin tärkeäksi. Kolmannessa työpajassa puhuttiin itsemyötätunnosta ja tehtiin itsemyötätuntoharjoitus. Itsemyötätunnon harjoittaminen on tärkeää kaikille, jotta inhimilliset ja myötätuntoiset kohtaamiset arjessa eri ihmisten välillä ovat mahdollisia. Kaiken kaikkiaan tammikuun kehittämispäivästä saatiin huikean hienoa palautetta ja koettiin, että tuutoritoimintaan liittyvien asioiden jakaminen yhdessä kesken tuutorivuoden on ensisijaisen tärkeää. Päivän aikana opinto-ohjaajilla oli myös aikaa miettiä tulevan kevään toimintoja yhdessä omien tuutoreidensa kanssa.
Mitä seuraavaksi?
Seuraavaksi tapaamme yhdessä Kiipulassa, ja kevään aikana saamme myös tutkimustuloksia opinto-ohjaajien ja tuutoreiden haastatteluaineistosta, jota on kerätty talven aikana. Voimala-hankkeessa tehtävässä tutkimustyössä on tarkoituksena selvittää, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia tuutorointiin korkeakoulussa liittyy. Kun opiskelija integroituu hyvin ensimmäisen korkeakouluvuoden aikana, hän kiinnittyy paremmin opintoihin ja pienemmällä todennäköisyydellä keskeyttää opinnot (Tinto, 2007). Tutkimuksen ja käytännön kokemusten perusteella pääsemme yhdessä jakamaan toimivia käytäntöjä ja kehittämään toimintaa edelleen yhtenäisemmäksi ja kaikkien osapuolten hyvinvointia tukevaksi. Tuutoreiden rooli korkeakoulussamme on kiistaton, ja sitä voimavaraa tulee vaalia!
Voimala-hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama, korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvä hanke. Hankeaika: 1.1.2022–31.12.2023. Lisätietoa: hamk.fi/voimala
Kirjoittajat
Riikka Tuominen, projektiasiantuntija, Voimala-hankkeen projektipäällikkö, HAMK Edu
Saija Silvennoinen, koulutuksen kehittämispäällikkö, HAMK
Emma Kokkonen, asiantuntija, HAMKO
Lähteet
Colvin, J. W. (2007). Peer tutoring and social dynamics in higher education. Mentoring & Tutoring, 15(2), 165–181.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (2021). Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus KOTT. https://www.terveytemme.fi/kott/tulokset/index.html
Tinto, V. (2017). Reflections on student persistence. Student Success 8(2), 1–18.