• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

Toimivatko tulospalkkiot henkilöstön motivointikeinona?

Kyllikki Valkealahti & Outi Korvenoja

31.01.2019
Kuuntele - Listen

Tulospalkkiojärjestelmän toimivuuden kannalta on olennaista, että henkilöstö ymmärtää yhteyden vaaditun suorituksen ja palkkion välillä ja että järjestelmä on oikeudenmukainen. Toimiakseen se vaatii huolellista suunnittelua ja ylläpitoa. Lisäksi tulospalkkiojärjestelmä tulisi rakentaa siten, että se on yhteneväinen organisaation strategian ja arvojen kanssa. Kaiken taustalla on organisaation visio ja sen operationaalistaminen kulloinkin valitun strategian mukaisesti. Tämä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että sama organisaatio voi rakentaa eri seurantajaksoina tulospalkkiojärjestelmänsä kulloinkin sille kriittisiin menestystekijöihin perustuen.

Työmotivaatio, palkitseminen ja tulospalkkiot

Motivaatio-käsitteen taustalla on käsite motiivi ja sen latinankielinen kantasana movere, joka tarkoittaa liikkeen syytä; psykologiassa vaikutinta tai elimistön tilaa, joka saattaa alulle, ylläpitää tai säätelee päämäärään tähtäävää toimintaa. Puhumme tarpeista, päämääristä, aikomuksista, haluista, pakoista tai sisäisitä yllykkeistä. Motivaatio ymmärretään tarpeen synnyttämän paineen ja kohteen vetovoiman yhdistelmänä, ja sen voimakkuus riippuu tarvetilasta ja kohteen kyvystä tyydyttää tarve. Motivaatio voi vaihdella samallakin ihmisellä eri tilanteissa ja eri aikoina ja sitä voidaan vahvistaa ulkoisilla kannusteilla. Esimiesten ja johtajien onkin ensiarvoisen tärkeää tunnistaa työntekijöitään motivoivat kannusteet, sillä yksilöstä riippuen samoilla kannusteilla voi olla hyvinkin erilainen painoarvo. Esimerkkinä tästä voi mainita rahan, joka voi tiettynä ajankohtana tietylle työntekijälle toimia huomattavana motivoijana, kun taas toisille motivaation keskeinen lähde voi olla oma sisäinen suoritustarve tai työ itsessään, eikä ulkoisilla palkkioilla, kuten rahalla, ole kovinkaan suurta merkitystä. (Dunderfelt, Laakso, Peltola & Vidjeskog, 1996, s. 193; Hyppänen, 2007, ss. 128-131; Johns, 1992, s. 166; McKenna, 1994, s. 63)

Tulospalkkiot kokonaispalkitsemisjärjestelmän osana

Tulospalkkioilla tarkoitetaan rahallisen korvauksen antamista etukäteen asetettuihin tavoitteisiin yltävästä työsuorituksesta joko yksilö-, tiimi- tai organisaatiotasolla. Tyypillisesti tulospalkkiot maksetaan peruspalkan lisänä ja niihin liittyvät mittarit, tavoitteet sekä palkkion suuruus määritetään tavallisesti organisaatiokohtaisesti. Tulospalkkioiden mittarit voivat vaihdella suuresti, ja ne voivat sisältää esimerkiksi toiminnallisia, kuten tuotettu kappalemäärä, ja taloudellisia, kuten tulos, mittareita. (Viitala 2013, s. 151) Organisaatiot ovat suuresti riippuvaisia henkilöstöstään, sillä ne joko onnistuvat tai epäonnistuvat tavoitteissaan henkilöstönsä suoritusten seurauksena. Tulospalkkiot ovat yksi olennainen palkitsemisen keino kannustaa ja motivoida henkilöstöä parempiin suorituksiin työssä. Nämä palkkiot kiinnostavat tutkijoita ja organisaatioita laajalti, ja niiden käyttö onkin lisääntynyt viime vuosikymmeninä maailmalla, ja myös Suomessa.

Tulospalkkiot myyjien motivointikeinona

Liiketalouden ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyön ”Pay-for-performance in motivating salespersons – Case study in retail and service sectors” tavoitteena oli selvittää tiimiperusteisen tulospalkkiojärjestelmän motivoivia vaikutuksia kaupan ja palvelualan yrityksen myyjiltä. Tutkimuksessa oli mukana kolme yrityksen toimialaa (A, B ja C), joilta tehtiin 17 teemahaastattelua. Tulospalkkiojärjestelmän motivoivuutta selvitettiin kartoittamalla myyjiltä heidän tietämystään käytössä olevasta tulospalkkiosta sekä tiedustelemalla tulospalkkion mahdollisia vaikutuksia työskentelyyn. Lisäksi haastatteluilla selvitettiin, millaisia muutos- ja kehitysehdotuksia myyjillä on käytössä olevaan tulospalkkiojärjestelmään. Tulokset litteroitiin, teemoiteltiin ja analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijöiden tietämyksessä tulospalkkiosta oli melko suuria eroja. Toimialoilla A ja B myyjät kuvasivat tuntevansa tulospalkkiojärjestelmän kokonaisuudessaan suhteellisen hyvin. Etenkin työpaikoilla esillä olevat tulospalkkiojärjestelmää esittelevät julisteet sekä viikoittain päivitetty tieto tavoitteiden saavuttamisesta koettiin hyödyllisiksi tiedonlähteiksi. Toimialalla C myyjät taas toivat esiin, että he eivät tunne tulospalkkiojärjestelmää tai sen osia erityisen hyvin. Syyksi tähän mainittiin useasti riittämätön tiedotus järjestelmästä ja siinä tehdyistä muutoksista.

Lähes kaikki toimialojen työntekijät kuvasivat tietävänsä ainakin jossain määrin, miten he voivat vaikuttaa tulospalkkioonsa. Tulospalkkiolla ei koettu olevan negatiivisia vaikutuksia myyjien omaan työhön tai yleisesti toimintoihin työpaikalla. Lisäksi tulospalkkiojärjestelmän koettiin muutamia mainintoja lukuun ottamatta olevan oikeudenmukainen. Suurin osa työntekijöistä koki järjestelmän vaikuttaneen myös ainakin jossain määrin positiivisesti työnantajakuvaan.

Toimialojen A ja B työntekijät eivät tuoneet haastatteluissa esille tarpeita merkittäville muutoksille nykyisessä tulospalkkiojärjestelmässä. Toimialan C työntekijät toivat esille lisäinformaation tarpeen muutos- ja kehitysehdotuksena tulospalkkion nykytilanteeseen. Toimialoilla on käytössä kolmesta neljään tulospalkkion mittaria, joiden maksuaikataulut vaihtelevat kuukaudesta vuoteen. Kaikkien kolmen toimialan myyjien parissa mittareiden koettiin lähes poikkeuksetta mittaavan oikeita asioita. Tulospalkkion maksuaikataulu taas jakoi mielipiteitä. Osa työntekijöistä koki kuukausittaisen maksun hyvänä, ja osa oli sitä mieltä, että maksun tulisi tapahtua kahdesta neljään kertaa vuodessa. Kuukausittaista maksua puolustavat perustelivat näkemystään sillä, että tiheässä maksussa tulospalkkio ja sen maksuperusteet eivät pääse unohtumaan. Harvempaa maksua toivoneet taas nostivat toistuvasti esille, että kuukausittain tapahtuva maksu on niin pieni, että sitä ei välttämättä edes huomaa palkassa. (Korvenoja 2018)

Päätelmät

Tutkimuksen tulosten perusteella case-yrityksen tulospalkkiolla voidaan todeta olevan jonkinasteinen motivoiva vaikutus työntekijöihin. Järjestelmän motivoivuutta voitaisiin parantaa etenkin lisäämällä työntekijöiden tietämystä tulospalkkiojärjestelmästä, sillä tulosten perusteella tulospalkkion kokivat tavallisesti vähiten motivoivaksi ne, joilla oli alhaisin tietämys järjestelmästä. Myös tulospalkkion tavoitteiden seurannan lisääminen kannustaisi työntekijöitä parempiin työsuorituksiin.

Kirjoittajat

KTL Kyllikki Valkealahti on lehtori Hämeen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen yksikössä.

ETM Outi Korvenoja valmistui Master of Business Administration -koulutusohjelmasta syksyllä 2018 ja työskentelee tuotepäällikkönä.

Lähteet

Dunderfelt, T., Laakso, J., Peltola, R. & Vidjeskog, J. (1996). Psykologia 5. Yksilöllinen ihminen. Porvoo: WSOY.

Hyppänen, R. (2007). Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Helsinki: Edita.

Johns, G. (1992). Organizational Behaviour. Understanding Life at Work. New York: HarperCollins Publisher.

Korvenoja, O. (2018). Pay-for-performance in motivating salespersons – Case study in retail and service sectors. Master’s Thesis -tutkielma. Business management and entrepreneurship, Hämeen ammattikorkeakoulu.

McKenna, E. (1994). Business Psychology and Organizational Behaviour. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Viitala, R. (2013). Henkilöstöjohtaminen – Strateginen kilpailutekijä. 4. uudistettu painos. Helsinki: Edita.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Oppimiskokemuksena MOOCOppimiskokemuksena MOOC Ammattiravivalmentajat Suomessa Maahanmuuttajasairaanhoitajien näkemyksiä ammattitaidostaan pätevöitymiskoulutuksen loppuvaiheessa “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä”
PREVIOUS POST Tulorekisteri mullistaa palkkahallinnon prosessit
NEXT POST Myyntityön psykologiaa matkapuhelinalalla

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111690472

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

palkitseminen ​tulospalkkio työmotivaatio

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Valkealahti, K. & Korvenoja, O. (2019). Toimivatko tulospalkkiot henkilöstön motivointikeinona? HAMK Unlimited Professional 31.1.2019. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/yrittajyys-ja-liiketoiminta/tulospalkkiot-motivointikeinona

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA