• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Kirjanpidon ydinopinnoista linjakkaita nonstop-verkkototeutuksia

Kuva: Adobe Stock.

Risto Järvinen

07.06.2023
Kuuntele - Listen

Kiinnostus korkeakoulujen verkko-opintoja kohtaan on kasvussa. Hakijamäärät yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin kasvavat kasvamistaan, ja suosituimpia hakukohteita ovat monimuoto-opinnot koulutuksiin katsomatta. Niissä opetus tapahtuu pääsääntöisesti verkossa ja iltaisin. Jatkuvan oppimisen näkökulmasta verkko-opinnoilla on myös tärkeä rooli aikuisopiskelijoiden työelämän ja opiskelun yhdistämisessä. (Opetushallitus, 2022; HAMK, 2023; Lerkkanen, 2018) Tarve on selkeä: laadukasta verkko-opetusta tulee kehittää. Tämä haastaa meitä opettajia verkko-oppimisympäristöjen rakentamisessa ja sopivien menetelmien valinnassa.

Lähdimme HAMKin liiketalouden koulutuksessa kehittämään taloushallinnon perusopinnoista (kirjanpidon perusteet ja käytäntö, käytännön kirjanpito ja tilinpäätös) verkossa suoritettavia nonstop-toteutuksia. Nonstopit ovat opintojaksoja, jotka ovat tarjolla opiskelijoille itsenäistä suorittamista varten jatkuvasti tietyn ajanjakson ajan (Kohonen ym., 2022). Kehittämistyötä tehtiin osana LearnWell-koulutusta. Nämä opintojaksot ovat tarjolla ensisijaisesti DigiTalousNyt-hankkeen aikuisopiskelijoille, mutta myös niille tutkinto-opiskelijoille, jotka haluavat suorittaa opinnot joustavasti ja itsenäisesti. Seuraavaksi käydään läpi opintojaksojen kehittämisprosessia ja sitä, miten erilaiset LearnWell-kurssin pedagogiset teemat näkyvät kehitystyössä.

Oppimisen lähestymistavat, itseohjautuvuus ja opetuksen linjakkuus verkko-opiskelussa

On tunnistettu kolme erilaista lähestymistapaa oppimiseen: pintasuuntautunut, syväsuuntautunut ja suunnitelmallinen. Pintasuuntautunutta lähestymistapaa kuvastaa ei-reflektoiva opiskelu ja vaikeus hahmottaa kokonaisuuksia. Syväsuuntautunut opiskelija pystyy yhdistämään oppimaansa, ajattelee siitä kriittisemmin ja luo omakohtaista ymmärrystä oppimastaan. Suunnitelmallisella opiskelulla viitataan opiskelijan tapaan organisoida työskentelyä ja hallita ajankäyttöä. (Lindblom-Ylänne ym., 2019, ss. 2183–2184) Kun me opettajina ymmärrämme näitä lähestymistapoja ja niiden taustalla olevaa motivaatiota, voimme ottaa erilaiset oppijat huomioon verkko-opintojaksojen suunnittelussa. Esimerkiksi voimme tarjota syväoppimisen tueksi lisätehtäviä.

Verkko-opiskelu edellyttää opiskelijalta itseohjautuvuutta ja jatkuvaa opiskelumotivaatiota (Chiu ym., 2021, s. 187). Itseohjautuvuudella viitataan itsensä johtamisen tapoihin, jotka yhdessä motivaation kanssa mahdollistavat onnistumisen opinnoissa. Itseohjautuvuudella on suora yhteys opintomenestykseen ja positiiviseen asennoitumiseen opiskelua kohtaan. (Landrum, 2020, ss. 132–133) Opiskelijalta on löydyttävä valmiudet omatoimiseen työskentelyyn ja kyky kantaa vastuuta oppimisestaan. Opettajan taas pitää pystyä suunnittelemaan ja rakentamaan itsenäistä opiskelua tukeva oppimisympäristö. Suunnittelussa on huomioitava linjakkuus, eli yhtenäinen opetuksen tavoitteiden, sisältöjen, menetelmien ja arvioinnin kokonaisuus, auttaa opiskelua tukevan oppimisympäristön rakentamisessa. (Löfström-Ylänne & Nevgi, 2009, ss. 300–305) Esimerkiksi selkeä oppimistavoitteiden kuvaus ja ohjeet auttavat opiskelijaa ymmärtämään, mihin opinnoilla pyritään ja mitä opiskelijalta odotetaan. Tämä auttaa opiskelijaa suunnittelemaan opiskeluaan ja ajankäyttöään.

Kirjanpidon nonstop-toteutusten kehittämisessä hyödynnettiin HAMKin digipedaohjeiden lisäksi Marstion (2020) verkko-opinnon muotoilun käsikirjaa sekä Löfströmin ja Nevgin (2009) yliopisto-opettajan käsikirjaan kirjoittaman artikkelin teemoja. Taustamateriaaliin lukeutuivat mm. pedagoginen käsikirjoitus, oppimistehtävien laatiminen ja oppimisympäristön käytettävyys. Opintojaksojen kehittämisessä pidettiin kiinni Löfströmin ja Nevgin (2009, s. 305) määrittelemistä hyvän verkkokurssin ominaisuuksista, joita ovat mm. selkeys, joustava aikataulu, monipuolisuus ja esteettinen ulkoasu.

Nonstop-opintojaksojen kehittäminen käytännössä

Opintojaksojen suunnittelu aloitettiin pedagogisen käsikirjoituksen laatimisella. Se tehtiin nykyisiin monimuotototeutuksiin pohjautuen. Verkko-opiskeluympäristöissä on tärkeää luoda selkeä aloita tästä -sivu, jolta opiskelija näkee heti tärkeimmät opintojakson asiat (Marstio, 2020, s. 56). Linjakkuuden periaatteet huomioiden Moodle-oppimisympäristöihin laadittiin selkeäsanaiset johdantosivut, joista opiskelija löytää olennaiset tiedot opintojaksoista. Johdantosivuilta löytyy myös opintojaksojen esittelyvideot ja itsenäistä työskentelyä tukevat suositusaikataulut.

Verkko-oppimisympäristö tulisi rakentaa helposti hahmotettavaksi ja visuaaliselta ilmeeltään yhdenmukaiseksi. Oppimisympäristön sivuilla on oltava riittävästi tilaa tekstille ja muille elementeille sekä navigointia helpottavia otsikoita. (Löfström & Nevgi, 2009, s. 308; Marstio, 2020, ss. 54–55.) Loimme useista kirjanpidon teemoista koostuvista oppimisympäristöistä yhdenmukaiset ulkoasultaan. Kaikki teemat koostuvat otsikoista, toimintaohjeista, luentomateriaaleista, harjoitustehtävistä ja niiden vastauksista sekä teemojen lopussa olevista verkkotenteistä. Alla on esitelty yksi opintojakson teemoista.

Esimerkkikuva opintojakson 1. aiheesta ”kirjanpito yritystoiminnassa”. Otsikon alla on esitelty aiheeseen liittyvät toimintaohjeet ja listattu opetusvideon linkki, opetusmateriaalit, harjoitustehtävä ja harjoitustehtävän vastaukset, jotka ovat saatavilla, kun alkuperäinen harjoitustehtävä on palautettu.
Kuva 1. Esimerkki opintojakson teemoista.

Yksi verkko-opintojen tärkeimmistä asioista on harjoitustehtävät. Tehtävien tulee ohjata oppimisen prosessia ja auttaa opiskelijaa opintojaksolle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Tehtävillä on oltava myös selkeät arviointikriteerit. (Marstio, 2020, s. 29–33.) Kaikki kirjanpidon harjoitustehtävät rakennettiin helppokäyttöisiksi Excel-tiedostoiksi. Ne sisältävät oppimisen kannalta olennaisia harjoituksia, kuten päättelyä ja tiedonhakua vaativia tehtäviä sekä käytännönläheisiä tiliristikkotehtäviä (kuva 2). Kun opiskelija palauttaa harjoitustehtävän, hän näkee tehtävien oikeat vastaukset oman oppimisen reflektointia varten. Kun kaikki harjoitustehtävät on palautettu, avautuvat verkkotentit, joilla testataan opittuja taitoja. Tilinpäätöskurssin lopussa opiskelijat tekevät soveltavan kirjanpitotehtävän Procountor-taloushallinto-ohjelmistolla. Tehtävällä testataan opiskelijoiden kokonaisvaltaista oppimista kirjanpidosta. Syvällisempää opiskelua varten on tarjolla lisätehtäviä, mikäli opiskelija haluaa syventää oppimistaan.

Esimerkki kirjanpidon harjoitustehtävästä Excelissä. Tehtävän aiheena on myyntisaamisten ja ostovelkojen kirjauksien harjoittelu. Tehtävässä opiskelija täyttää aukot tehtävänannossa, nimeää tiliristikot ja suorittaa kirjanpidon kirjaukset. Excelissä on kolme välilehteä tehtäviä.
Kuva 2. Esimerkki kirjanpidon harjoitustehtävästä.

Opintojaksoilla käytetään summatiivista arviointia ja itsearviointia. Summatiivisella arvioinnilla selvitetään opiskelijoiden tietotaidon taso ja varmistetaan riittävä osaaminen, kun taas itsearvioinnin avulla opiskelija pohtii itsenäisesti, miten hän on onnistunut suhteessa oppimistavoitteisiin. (Lindblom-Ylänne ym. 2009, ss. 156–170) Tentit ja Procountor-harjoitustehtävä arvioidaan summatiivisesti asteikolla 1–5. Itsearviointi on osa hyväksytty-täydennettävä-asteikolla arvioitavaa oppimispäiväkirjaa. Oppimispäiväkirjan avulla ohjataan opiskelijat pohtimaan, miten he suoriutuivat tehtävistä, mitä uutta he ovat oppineet ja miten he aikovat oppimaansa hyödyntää tästä eteenpäin.

Pohdintaa kehittämistyöstä

Laadukkaan verkko-opetuksen keskiössä on aktiivinen vuorovaikutus ja riittävä ohjauksen määrä (Löfström & Nevgi, 2009, s. 309). Tämä on selkeä haaste nonstop-toteutuksilla, joissa on tarkoituksella vähän kontaktiopetusta. Kehittämillämme opintojaksoilla vuorovaikutusta ja opiskelijoiden motivointia edistetään säännöllisillä Zoom-ohjauksilla ja muistutusviesteillä. Ohjausistunnoissa käydään läpi mm. harjoitustehtävissä vastaan tulleita haasteita ja keskustellaan opintojaksojen sisällöistä. Ohjausapua tarjotaan jatkuvasti Microsoft Teamsin välityksellä.

Opintojaksoja testattiin LearnWell-koulutukseen osallistuneilla opettajilla ja muilla taloushallinnon opettajilla ennen oppimisympäristöjen julkaisemista. Kehitysideat otettiin huomioon oppimisympäristöjen muotoilussa. Opintojaksot ovat pilotoinnissa kesäopintoina 8.5. –31.8.2023. Niiden sisältöä kehitetään opiskelijapalautteen perusteella tulevana syksynä.

Kirjoittaja

Risto Järvinen, liiketalouden lehtori, Hämeen ammattikorkeakoulu. Hän on mukana DigiTalousNyt-hankkeessa opettajana ja nonstop-verkkototeutusten kehittäjänä. Riston päivittäiseen toimenkuvaan kuuluu mm. taloushallinnon ja liiketoimintamuotoilun opetus.

Chiu, T., Lin, T-J. & Lonka, K. (2021). Motivating Online Learning: The Challenges of Covid-19 and Beyond. Asia-Pacific Education Researcher, 30(3), 187–190. https://doi.org/10.1007/s40299-021-00566-w

HAMK. (31.3.2023). HAMKiin yli 11 300 hakemusta kevään toisessa yhteishaussa [tiedote]. https://www.hamk.fi/2023/hamkiin-yli-11-300-hakemusta-kevaan-toisessa-yhteishaussa/

Kohonen, T., Mäkinen, L. & Niemelä, E. (5.9.2022). Plussan puolella: Non-stop-toteutukset lisäävät joustavuutta opintoihin [blogikirjoitus]. Digi-HAMK. https://blog.hamk.fi/digi-hamk/plussan-puolella-non-stop-joustavuutta-opintoihin/

Landrum, B. (2020). Examining Students’ Confidence to Learn Online, Self-Regulation Skills and Perceptions of Satisfaction and Usefulness of Online Classes. Online Learning, 24(3), 128–146. https://doi.org/10.24059/olj.v24i3.2066

Lerkkanen, J. (25.9.2018). Jatkuvan oppimisen on oltava koko kansan mahdollisuus [blogikirjoitus]. Sitra. https://www.sitra.fi/blogit/jatkuvan-oppimisen-oltava-koko-kansan-mahdollisuus/

Lindblom-Ylänne, S., Nevgi, A., Hailikari, T. & Wager, M. (2009). Oppimisen arvioinnin teoriaa ja käytäntöä. Teoksessa Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.). Yliopisto-opettajan käsikirja (ss. 156–191). WSOYpro.

Lindblom-Ylänne, S., Parpala, A. & Postareff, L. (2019). What constitutes the surface approach to learning in the light of new empirical evidence? Studies in Higher Education, 44(12), 2183–2195. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1482267

Löfström, E. & Nevgi, A. (2009). Verkko-opetuksen linjakkuus ja yhteisöllinen oppiminen. Teoksessa Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.). Yliopisto-opettajan käsikirja (ss. 300–317). WSOYpro Oy.

Marstio, T. (2020). Verkko-opinnon muotoilu. Laurea-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-568-9

Opetushallitus. (16.9.2022). Korkeakouluihin 43 390 hakijaa syksyn yhteishaussa [tiedote]. https://www.oph.fi/fi/uutiset/2022/korkeakouluihin-43-390-hakijaa-syksyn-yhteishaussa

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Opiskelijoiden kokemuksia korkeakoulujen yhteisistä vieraiden kielten verkko-opintojaksoista Digiopettaja ja onnistunut verkkokurssiDigiopettaja ja onnistunut verkkokurssi VopetekoVopeteko‑palkinnosta digimentoreihin − digiopetuksen hyvät käytännöt esiin Itseohjautuvuuden tukeminen ammattikorkeakoulun e-opinnoissa – flowta verkkoon
PREVIOUS POST Design thinking meets agile development in Design Factory Project
NEXT POST Systems thinking in teaching agriculture

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552547

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

kirjanpito nonstop-opintojakso verkko-opetus verkko-oppimisympäristö

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Järvinen, R. (2023). Kirjanpidon ydinopinnoista linjakkaita nonstop-verkkototeutuksia. HAMK Unlimited 7.6.2023.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA