• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Teknologia ja liikenne /

Tiimityöskentely palkitsee opettajan – case Tekniikkaprojekti 

Lea Mustonen & Susan Heikkilä

09.03.2017
Kuuntele - Listen

“En ole koskaan ennen nähnyt kahta esitelmöitsijää yhtä aikaa konferenssin lavalla!” Tämä oli ehkä yllättävin ja hämmentävin kommentti pidettyämme esityksen Higher Education Forumissa Soulissa 8.2.2017. Vastasimme kommenttiin, että tottahan toki pidimme esityksen yhdessä, koska toimimme tiiminä.

Kun jo se, että esitys pidetään yhdessä, herätti ihmetystä, on helppo arvata suhtautuminen itse aiheeseemme: HAMKin moduulimalliin ja tiimiopettajuuteen. Meille HAMKin opettajillehan tiimityö on arkea. Näin ei kuitenkaan näytä olevan ainakaan kaikkialla Aasiassa.

Esityksemme otsikko oli Muutos haastaa opettajan. HAMKin sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus kehittyy moduulitoteutuksissa. Esittelimme vuosi sitten pidetyn Tekniikkaprojekti-moduulin, jonka tavoitteena oli teknisen perusorientaation lisäksi luoda opiskelijalle tämän päivän työelämässä tarvittavia taitoja. Insinöörin työssähän tarvitaan perusosaamisen lisäksi entistä enemmän vuorovaikutus- ja viestintätaitoja.

Case Tekniikkaprojekti

Tekniikkaprojekti-moduuliin osallistuivat tammikuussa 2016 aloittaneet sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijat. Kyseessä oli heidän opintojensa ensimmäinen moduuli, mikä lisäsi haastetta toteutukseen. Halusimme luoda heille projektin, jossa he pääsevät heti opintojensa aluksi tekemään konkreettisen tuotteen mutta joka kuitenkin vaatisi myös teoriatiedon hakua, lähteiden käyttöä ja raportointia. Keskeistä oli myös oppia projektimaisen työskentelyn taitoja.

Projektissa opiskelijat rakensivat Siemens PLC Control Units -boksin sekä laativat kirjallisen raportin, suullisen esityksen ja videon. Opiskelijat tekivät myös Belbin-testin, jonka myötä he tunnistivat omat vahvuutensa tiimityöskentelyssä. Moduuli huipentui koko päivän pituiseen päätöstilaisuuteen, jossa opiskelijat esittelivät tuotoksensa kolmen opettajan tiimille. Arvioinnin kohteena oli opintojen aikana kehittynyt ammatillinen osaaminen eli Siemens-boxin tekninen toteutus sekä viestinnän näkökulmasta kirjallinen raportti, suullinen esitys ja video. Arviointi perustui itse- ja vertaisarvointiin sekä opettajatiimin arviointiin.

HAMKin moduulimallin mukaisesti opiskelijoilta kerätään palautteet sekä moduulin aikana että sen lopussa. Tekniikkaprojektin lopussa kerättyjen palautteiden parhaimmat tulokset saatiin seuraavista kohdista: Ymmärsin moduulin osaamistavoitteet (100 %), Olen saanut riittävästi ohjausta ja tukea tavoitteiden saavuttamiseksi (93  %), Opiskelumenetelmät auttoivat osaamistavoitteiden saavuttamista (100 %), Opiskelijaryhmässäni on oppimista tukeva ilmapiiri (100 %). Negatiivisimmat palautteet saatiin moduulin kansainvälisyydestä ja työelämälähtöisyydestä. Nämä laitettiin merkille jatkokehitystä varten, vaikkakaan ne eivät olleet tämän moduulin keskeisimpiä tavoitteita.

Opettajien näkökulmasta toteutus oli onnistunut. Projektin tekniset toteutukset osoittivat erittäin hyvää teorian soveltamiskykyä. Kirjalliset raportit osoittivat taitoa, joka yleensä saavutetaan vasta myöhemmässä opintojen vaiheessa. Videoraporttien teko osoittautui mieluisaksi tehtäväksi. Erityisen merkittävää oli se, että opiskelijaryhmän opintopistekertymä oli erinomainen.

Kaukaa näkee lähelle

Konferenssissa Suomen maine koulutuksen kärkimaana varmistui todeksi. Suomen koulutusjärjestelmään ja pedagogiikkaan liittyviä kysymyksiä tuli runsaasti. Indonesialainen opettajakoulutuksen edustaja kertoi nostavansa mallin esille omassa korkeakoulussaan. Taiwanilaista professoria puolestaan kiinnostivat moduulimallin ja tiimiopettajuuden lisäksi erityisesti opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointikäytännöt. Saimme myös kutsun puhujiksi koulutuskonferenssiin Malesiaan, aiheena opetusmenetelmät ja yhteissuunnittelu.

Arjen pyörityksessä emme aina itse huomaa, kuinka strategiset tavoitteet konkretisoituvat jokapäiväisiksi toimiksi. Joskus pitää lähteä kauemmaksi, jotta osaa katsoa lähelle.

audio file
Tästä voit kuunnella kahden sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijan kommentit moduulimallista.

Kirjoittajat

Lea Mustonen, viestinnän lehtori, Teknologiaosaamisen yksikkö
Susan Heikkilä, lehtori, Teknologiaosaamisen yksikkö, sähkö- ja automaatiotekniikka

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Sulautuva opetus ja käänteinen oppiminen moduulin kehittämisessä miten projektisuunnitelma tehdäänMiten projektisuunnitelma tehdään? Moodle modernimmaksi − yhtenäisyydellä tulevaisuuteen  Tietokone, muistio ja kynäTehokkuutta ja laadunvarmistusta opinnäytetyöprosessiin Moodlen avulla
PREVIOUS POST Poistotekstiilien hyödyntämistä kehitetään Kanta-Hämeessä
NEXT POST Energiatehokkuutta automaatio-ohjatulla hybridilämmitysjärjestelmällä

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111991883

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

moduulimalli opetus osaaminen tekniikkaprojekti tiimiopettajuus tiimiopetus viestintätaidot

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Mustonen, L. ja Heikkilä, S. (2017). Tiimityöskentely palkitsee opettajan – case Tekniikkaprojekti. HAMK Unlimited Professional 9.3.2017. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/teknologia-ja-liikenne/tiimityoskentely-palkitsee/

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA