• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Teknologia ja liikenne /

Pyöräväylien kunnon tutkiminen sensoriteknologian keinoin

Alareunassa tien pintaa ja kuvan yläosassa lehvästöä.
Kuva: Unsplash/Marius Sebastian.

Eduard Kempi, Mikael Saarinen & Saana Salo

31.12.2021
Kuuntele - Listen

Pyöräilyinfran kehittämisen tueksi ilmaantuu teknologian ja digitaalisuuden kehittyessä jatkuvasti uusia mahdollisuuksia. Yhden ratkaisun pyöräteiden kunnon tutkimiseen tarjoaa myös sensoriteknologia, joka mahdollistaa tarkan datan saamisen pyöräliikenteen kehittämiseen tähtäävien suunnitelmien ja päätösten tueksi. Liikenne 4.0 -hankkeen pyöräilyreittien kunnon kartoitus -pilotoinnissa tutkittiin Hämeenlinnan ja sen lähialueiden pyöräteiden kuntoa sensoriteknologian avulla.

Tietoon perustuvien ratkaisujen lähtökohtana on luotettava objektiivinen data, joka hyödyttää suunnittelua ja kehitystoimenpiteitä. Luotettava data on tärkeää myös pyöräinfran ja -liikenteen kehittämisessä, jonka yksi olennainen osa on teiden laadun ja kunnon takaaminen. Laatuun vaikuttavat muun muassa teiden pinnan tasaisuus, mukulakiveys ja erilaiset reunakiveykset ja rotvallit. Tietoperustan ylläpitäminen teiden laadusta ja niiden kunnosta kuuluu perusprioriteetteihin pyöräilyn ja sen kehittämisen saralla, jotta toteutettavat toimenpiteet palvelevat optimoidusti kohdettaan.

Hämeenlinnan kaupungin pyöräilyinfra on tulosta vuosien vaiheittaisesta suunnittelusta ja rakentamisesta. Pitkä aikajänne näkyy joissakin tapauksissa epäkäytännöllisyytenä pyöräilijän kannalta, esimerkiksi mukulakiveyksen, pyöräilylle tarkoitettujen väylien puuttumisen ja pyöräilijöille haastavien risteysalueiden vuoksi. Pyöräilyn huomioiva tiestön kuntokartoitus oli näin ollen Hämeenlinnassa tarpeen, sillä monin paikoin pyöräilyinfra keskustassa ei ole miellyttävää eikä rohkaise pyöräilyyn. Pilotointi suoritettiin kesäolosuhteissa heinä-lokakuun välisenä aikana vuonna 2020.

Sensorit mittaavat akselin kiihtyvyyttä

Teiden kuntokartoitus suoritettiin reittien mittaukseen ja analysointiin erikoistuneen TerrainSensen kehittämällä ratkaisulla, joka mittaa tärinädatan avulla teiden pinnan ominaisuuksia. Mittaamiseen käytetty laitteisto koostui sensorista, älypuhelimesta sekä älypuhelimeen ladattavasta maksuttomasta TerrainSense-sovelluksesta. Mittaussensorina toimi Suunto Oy:n kehittämä MoveSense-sensori kiinnitettynä polkupyörän taka-akseliin.

Taka-akselin vertikaalisen liikkeen kiihtyvyyden avulla se mittasi tärinää ja antoi dataa tien kunnosta. Sensorin keräämä data siirtyi Bluetooth-yhteyden avulla älypuhelimeen TerrainSensen tuottamaan sovellukseen, joka lähetti kerätyn datan TerrainSensen palvelimelle. Lopputuloksena data oli nähtävissä selaimessa yrityksen omilla web-sivuilla Hämeen pilotille luodulla välilehdellä.

Polkupyörän taka-akseli, johon on kiinnitetty MoveSense-sensori.
Kuva 1. MoveSense-sensori kiinnitettynä polkupyörän taka-akseliin. Kuva: Saana Salo.

Mittaukset aloitettiin kiinnittämällä sensori polkupyörään tähän tarkoitettuun telineeseen mahdollisimman lähelle taka-akselia. Älypuhelimeen ladattu TerrainSense-sovellus tunnisti lähellä olevan sensorin Bluetooth-yhteyden avulla, minkä jälkeen laitteet voitiin yhdistää. Älypuhelimen optimaalinen sijainti mittauksen aikana oli polkupyörän ohjaustangossa, jossa sen GPS-signaali oli paras mahdollinen. Mittaaja pystyi samalla seuraamaan mittausprosessia puhelimen näytöstä sekä reagoimaan mahdollisiin poikkeaviin tilanteisiin, kuten akun loppumiseen puhelimesta tai sensorista.

Mittauksen aikana sovellus näytti kartan, johon sensorin liikkeet piirtyivät reaaliaikaisesti. Mittauksen aikana reitit tuli polkea noin 10–15 km/h vauhdilla, jolloin sensori tunnisti mahdollisimman tarkasti pinnan muutokset ja täten myös mittaustulokset olivat vertailukelpoisia toisiinsa nähden. Tavoitteena reittejä mitattaessa oli kerätä mahdollisimman laadukasta dataa reitin kunnosta. Tämä edellytti pyöräilijältä ajamista kuoppien sekä töyssyjen ylitse.

Mittaamisen helppous tukemaan tekemistä

Sensorin tuottama data sekä puhelimen GPS-paikantimen tuottama paikkatieto yhdistyivät automaattisesti yrityksen kehittämässä sovelluksessa. Mittaustulokset lähetettiin TerrainSense-palvelimelle, ja palvelin puolestaan mallinsi saatua reittidataa interaktiiviselle karttapohjalle analysointia varten. Samalla palvelin myös lisäsi Maanmittauslaitoksen tarjoaman korkeuserodatan jokaiselle mitatulle pisteelle. Näin mitatun reitin korkeusarvot saatiin tarkennettua.

Kännykkä karttanäkymineen kiinnitettynä pyörän ohjaustankoon ajettaessa metsäreitillä.
Kuva 2. Mittausprosessi käynnissä. Kuva: Saana Salo.

Yrityksen luoman prosessin tavoitteena oli helppokäyttöisyys. Idea oli, että kuka vain pystyisi lyhyen perehdytyksen jälkeen suorittamaan mittauksia omatoimisesti. Tällä pyrittiin takaamaan mittaustoiminnan jatkuvuus ja infran mittaamisen tehokkuus. Mittausdatan siirryttyä palvelimelle reittejä oli mahdollista tarkastella selaimessa, joka osoitti värikoodein mitatun reitin vaikeuden: punainen väri merkitsi vaikeaa reittiä, keltainen keskivaikeaa ja vihreä helppoa. Violetit pisteet kertoivat mittausnopeuden olleen liian alhainen, jolloin kyseessä saattoi olla esimerkiksi risteysalue, jossa liikkujan on pitänyt pysähtyä liikennevalojen vaihtumisen ajaksi.

Reittien vaikeus määräytyi oletuksena säädettyjen parametrien mukaisesti. TerrainSensen kehittäjät olivat testiensä perusteella säätäneet valmiiksi kunkin vaikeusasteen ‒ vaikea, keskivaikea ja helppo ‒ tunnuspiirteitä tarkastelemalla. Parametrit sisältävät vaikeustasoarvot sekä korkeusraja-arvot. Jälkimmäiset saatiin hyödyntämällä korkeuskäyriä reitin vaikeustason määrittelyssä. Pilotin kohteena toimivat Hämeenlinnan keskustassa sekä sen lähialueilla sijaitsevat reitit. Tutkittavia reittejä poljettiin pilotin aikana yhteensä 194,4 kilometriä, ja erillisiä mittauskertoja kertyi pilotin aikana 26 kappaletta. Suurin osa mitatuista reiteistä oli tulkittavissa pyöräilyn kannalta kunnoltaan hyviksi. Negatiivisia mittaustuloksia kerryttivät muun muassa mukulakiveys sekä haastavat risteysalueet.

Reittien visuaalisuus

Kerätyn datan perusteella oli helppo paikantaa pyöräilykaistojen kohdat, jotka vaativat parannuksia. Kartalla reitit näkyvät eri värisinä sen mukaan, mikä on niiden kunto. Keltainen ja punainen väri viestivät heikkoa kuntoa ja vihreä puolestaan hyväkuntoista reittiä. Kun karttaan yhdistettiin Heatmap-taso osoittamaan pyöräilijöiden eniten käyttämiä reittejä, saatiin luotua erittäin tehokas työkalu pyöräilyreittien kunnon parannuksien priorisointiin. Mittaustuloksista voitiin tarkastella myös risteysten kuntoa pyöräilijän silmiin.  Vaikka pyöräilykaista olisi hyvin ylläpidetty, autotien ylittäminen kuitenkin aiheuttaa usein haasteita pyöräilijälle. Epätasaisuudet risteysalueilla voivat johtaa jopa onnettomuuksiin.

Pilottiin osallistuneilta kerätyssä palautteessa TerrainSense-ratkaisu nähtiin hyödyllisenä työkaluna kaupunkiviranomaisille pyöräilyreittien suunnitteluun ja kunnon parannukseen. Palautteen mukaan ratkaisu oli helppokäyttöinen, ja sen antamat mittaustulokset vastasivat pyöräteiden todellista kuntoa erittäin hyvin. Objektiivisen datan keruu ja analysointi oli helppoa ja kustannustehokasta.

Pilotoinnin aikana kerättyihin mittaustuloksiin perustuen suurin osa Hämeenlinnan pyöräilyreiteistä on hyvässä kunnossa. Erityisesti keskustan alueella on kuitenkin paljon haastavia kohtia, jotka vaikuttavat pyöräilyn miellyttävyyteen ja turvallisuuteen. Näitä ovat esimerkiksi mukulakiveys, haastavat risteysalueet, kuopat ja epätasaisuudet pyöräilykaistoilla.

Hämeenlinnan kaupungin ja EU:n rakennerahaston logot.

Tämä artikkeli ja julkaisusarja, johon se kuuluu, on tuotettu Liikenne 4.0 -hankkeessa, jonka rahoittajana toimivat Hämeen liitto ja Uudenmaan liitto (EAKR). Lisäksi hankkeen kuntarahoittajana toimi Hämeenlinnan kaupunki.

Kirjoittajat

Eduard Kempi, toimitusjohtaja, TerrainSense.

Mikael Saarinen, liikennealan insinööri, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä projektityöntekijänä.

Saana Salo, liiketalouden tradenomi, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä hanketyöntekijänä.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Liikkumisen data yhdeksi kokonaisuudeksi – Häme Mobility Intelligence Pyörätie, jossa pyörän kuva ja nuoli osoittavat kaistaa ylöspäin.Tekoäly osana väylien kunnon mittaamista Ihmishahmo joka pitelee kännykkää.Matkailun saavutettavuuden parantaminen digitaalisuutta hyödyntäen Avoin AMK -opiskelijan ohjaus nyt ja tulevaisuudessa 
PREVIOUS POST Kaupunkipyöristä kerätyn datan hyödyntäminen
NEXT POST Tekoäly osana väylien kunnon mittaamista

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021123163498

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

Hämeenlinna kuntokartoitus pyöräilyreitit sensoriteknologia

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Kempi, E., Saarinen, M. & Salo, S. (2021). Pyöräväylien kunnon tutkiminen sensoriteknologian keinoin. Teoksessa M. Saarinen & S. Salo (toim.), Liikenne 4.0. HAMK Unlimited Professional, 31.12.2021.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA