• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Teknologia ja liikenne /

Dronet osana liikennetutkimusta

Mikael Saarinen

22.06.2022
Kuuntele - Listen

Liikenteen mittaaminen muuttuu jatkuvasti digitalisaation kehityksen myötä. Lennätettävän dronen avulla voidaan kuvata eri liikenneratkaisuja ilmasta käsin, jonka jälkeen analytiikkaohjelmat voivat analysoida kuvattua kuvaa.

Osana HAMK Smartin Liikenne 4.0 -hanketta toteutettiin pilotointi, jossa mitattiin liikennemääriä ja tutkittiin liikenneratkaisuja Hämeenlinnan, Riihimäen ja Kouvolan alueella. Pilotointi toteutettiin analytiikkaratkaisuja kehittävän GoodVisionin analysointiohjelman avulla, joka analysoi liikennettä kuvatun videomateriaalin pohjalta. Pilotoinnissa kuvattiin liikennettä ja eri alueiden liikenneratkaisuja dronejen avulla, ja sen tavoitteena oli tutkia liikenneanalytiikkaohjelman soveltuvuutta erilaisen materiaalin, kuten liikenneympyröiden sekä suurten risteysalueiden, analysointiin. Dronen avulla voidaan kerätä helposti laajaa kuvaa maastosta, jolloin tarve yksittäisten kameroiden asentamiselle jää pois. Dronen avulla voidaan tutkia laajoja risteyskokonaisuuksia helposti, jolloin kuvatun videon avulla voidaan muun muassa suorittaa liikennelaskentoja. Dronen hyödyntäminen osana liikenteen tutkimista luo mahdollisuuksia laajempaan ja tehokkaampaan havainnointiin.

Analytiikkayritys GoodVisionin luoma analytiikkaohjelmisto luo ratkaisun liikenteen määrälliseen laskentaan sekä liikkujien eli objektien reittien analysointiin. Koneoppimisen avulla yhdestä kuvasta on mahdollista tunnistaa samanaikaisesti useita objekteja, mikä luo uusia mahdollisuuksia tehokkaampaan liikenteen havainnointiin. Ohjelma havainnoi kuvatusta materiaalista liikkujien ominaisuuksia, niin kulkumuodon, määrän kuin reittien perusteella. Kuvan perusteella on mahdollista myös tunnistaa mahdolliset liikennerikkomukset ja ylinopeudet, jos kuvasta tiedetään kahden kiintopisteen välinen etäisyys. Ohjelma hoitaa laskennan murto-osassa siitä ajasta, joka käsinlaskentaan kuluisi.

Yhteistyön kautta lopputuloksia

Pilotoinnissa alueita kuvattiin yhteistyössä Hämeenlinnan, Riihimäen ja Kouvolan kaupungin kanssa. Kohteet valittiin niin pilotoinnin sekä kaupungin tarpeet huomioon ottaen, jolloin materiaaliksi kerättiin kattavasti erilaisia kohteita. Kohteiden valintaan vaikutti myös mahdollisuus videokuvaan perustuvaan liikennelaskentaan. Kuvauskohteiksi valittiin esimerkiksi eritasoristeyksiä ja tapahtumia, jolloin voitiin tutkia ohjelman soveltuvuutta ja havainnointikykyä monentyyppisen materiaalin perusteella. Lisäksi tutkittiin erilaisten esteiden vaikutuksia, kuten objektien tunnistamista kuvassa ilmenevien esteiden lävitse. Objektien osalta tutkinnan kohteena oli eri kulkumuotojen havainnointi, jolloin tutkittiin kulkijoiden määrällisiä eroja vilkkaista jalankulkureiteistä ruuhkaisiin tieosuuksiin.

Pilotoinnin aikana kuvattua materiaalia analysoitiin GoodVisionin käyttöliittymässä (kuva 1), jossa konenäön avulla tekoäly prosessoi kuvattuja materiaaleja tunnistaen ajoneuvot ja niiden reitit. Tunnistuksen avulla voitiin määrittää muun muassa ajoneuvojen kulkemat reitit tieosuuksilla, odotusajat risteyksissä sekä ajoneuvojen nopeudet ja lukumäärät halutuilla osuuksilla. Palvelun avulla videoidusta kuvasta pystyttiin analysoimaan erittäin kattavasti erilaisia liikenteellisiä tekijöitä. Analyyseja on mahdollista hyödyntää esimerkiksi liikennesuunnittelun tukena. Kohteiden analyyseja sekä niistä luotuja raportteja pystytään hyödyntämään suoraan myös liikenteen toimivuustarkastelussa, jolloin dataa voidaan linkittää suoraan suunnitteluohjelmistoihin.

Kuva 1. GoodVisionin käyttöliittymä.

Konkreettisesti pilotointi osoitti analytiikkaohjelmien hyödyt liikennetutkimuksissa, sillä pilotoinnissa pystyttiin luomaan kattavia analyysejä eri liikennetilanteista. Analysoinnin myötä liikenteen tarkastelu tapahtuu kustannustehokkaasti kuvatun videon avulla, jolloin voidaan tarkastella useita objekteja samanaikaisesti nykyteknologian mahdollisuuksia hyödyntäen. Täten myös virhemarginaalit pienevät ja mittaustulokset ovat luotettavia.

Hämeenlinnan kaupungin ja EU:n rakennerahaston logot.

Tämä artikkeli ja julkaisusarja, jonka osa se on, on tuotettu Liikenne 4.0 -hankkeessa, jonka rahoittajana toimivat Hämeen liitto ja Uudenmaan liitto (EAKR). Lisäksi hankkeen kuntarahoittajana toimi Hämeenlinnan kaupunki.

Kirjoittaja

Mikael Saarinen, liikennealan insinööri, työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikössä projektityöntekijänä.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Konenäkö osana liikennettä ja sen laskemista Liikkumisen data yhdeksi kokonaisuudeksi – Häme Mobility Intelligence Pyörätie, jossa pyörän kuva ja nuoli osoittavat kaistaa ylöspäin.Tekoäly osana väylien kunnon mittaamista Matkapuhelindatasta hyötyjä liikkumisen tutkimiseen
PREVIOUS POST Matkapuhelindatasta hyötyjä liikkumisen tutkimiseen
NEXT POST Indoor temperature simulation of a district-heated school building to create demand response capability

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346194

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

drone kaupunkisuunnittelu liikennetutkimus liikenteen mittaaminen

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Saarinen, M. (2022). Dronet osana liikennetutkimusta. Teoksessa M. Saarinen & S. Salo (toim.), Liikenne 4.0. HAMK Unlimited Professional, 22.6.2022.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA