• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Hyvinvointi ja sote-ala /

Havaintoja sosiaali- ja terveysalan asiakaslähtöisyydestä alalle palaavien hoitotyön ammattilaisten silmin

Päivi Sanerma & Paula Vikberg-Aaltonen

09.02.2023
Kuuntele - Listen

Artikkelissa kuvataan sosiaali- ja terveysalalle palaavien kokemuksia ja näkemyksiä hoitotyöstä ja sen asiakaslähtöisyydestä.

Uusin silmin sosiaali- ja terveysalan asiakkuudesta

Keväällä 2021 Hämeen ammattikorkeakoulussa toteutettiin 17 opintopisteen laajuinen täydennyskoulutus sosiaali- ja terveysalalle palaaville sairaanhoitajille. Koulutuksen tavoitteena oli tarjota mahdollisuus kehittää ammatillista osaamista vastaamaan alan nykypäivän vaatimuksia. Koulutuksessa painotettiin sairaanhoitajan kliinisiä valmiuksia, lääkehoito-osaamista sekä potilasturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä. Lisäksi siinä tutustuttiin terveydenhuollon palveluihin, työtä ohjaavaan lainsäädäntöön sekä asiakkaan/potilaan hoidon ja palvelun keskeisiin periaatteisiin. Kliinisiä valmiuksia vahvistettiin käytännön harjoituksin, simulaatioiden avulla sekä kahdella harjoittelujaksolla sosiaali- ja terveysalan eri toimintaympäristöissä. Harjoittelujaksojen tarkoituksena oli edistää osallistujien työllistymistä alalle. (HAMK, 2021)

Tässä artikkelissa esitetyt havainnot perustuvat opiskelijoiden (n=9) kirjoittamiin blogiteksteihin, jotka käsittelevät asiakaslähtöisyyden toteutumista hoitotyön toimintaympäristöissä. Opiskelijat kirjoittivat kolmen hengen ryhmissä. Heidän havaintonsa perustuivat harjoitteluissa saatujen kokemusten lisäksi asiakaslähtöisyyden edellytysten käsittelyyn teoriaopinnoissa sekä aikaisempiin kokemuksiin sosiaali- ja terveysalalla. 

Asiakaslähtöisyys on tärkeää muutoksessa

Asiakaslähtöisen palvelujen kehittämisen on arvioitu olevan yksi tärkeimmistä taidoista tulevaisuuden työelämäosaamisessa vuoteen 2035 mennessä. Asiakaslähtöinen palvelujen kehittämisosaaminen liitettiin Osaamisen ennakointifoorumin arviossa muihin työelämätaitoihin, kuten palvelumuotoiluun sekä digitalisaation ja automaation tuottamiin tarpeisiin lisätä asiakaslähtöistä ja sosiaalisia taitoja edellyttävää näkökulmaa työelämässä toimimiseen ja palvelujen kehittämiseen. Asiakaslähtöisen palveluosaamisen ja sen kehittämisen roolit tulevat jatkossa vahvistumaan sosiaali- ja terveysalan palveluissa. (Opetushallitus, 2019; Moisanen ym., 2020) Sosiaali- ja terveyspalveluissa asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja toteuttaminen nähdään erityisesti asiakassuhteen ja kumppanuuden kehittämisenä ja vahvistamisena. Asiakas nähdään oman elämänsä ja palvelujensa asiantuntijana, joka osallistuu käyttämiensä palvelujensa määrittelemiseen. (Hujala & Taskinen, 2020) Palvelujen integrointi ja moniammatillinen toteutus mahdollistavat asiakkaan palvelutarpeen moninäkökulmaista määrittelyä, mutta haastavat myös hoitotyön toimijoita kehittämään toimintamalleja yhä edelleen asiakkaan tarpeita vastaaviksi. Sosiaali- ja terveysalan muutoksessa ammattihenkilöt tarvitsevat uusien tavoitteiden ja toimintakulttuurin kehittymisen mukaista, sekä yhteistä että jaettua, työntekijyysosaamista. (OKM, 2019) Asiakaslähtöinen toiminta on tässä muutoksessa yksi avainosaamisen alue.

Havainnot asiakaslähtöisyyden edellytyksistä hoitotyön arjessa

Opiskelijoiden blogikirjoituksissa asiakaslähtöisyyden sosiaali- ja terveysalalla nähtiin kiinnittyvän ensisijaisesti asiakkaan kohtaamiseen. Kun opiskelijat kuvasivat asiakaslähtöisyyden olemusta, he keskittyivät pohtimaan vuorovaikutusta asiakkaan kanssa. Asiakaslähtöisyys nähtiin hyvänä vuorovaikutuksena, jossa toteutuu asiakkaan kokonaisvaltainen huomiointi, asiakkaan kunnioittaminen ja kuunteleminen sekä kyky ymmärtää asiakkaan tarpeita. Lisäksi opiskelijat liittivät asiakaslähtöisyyteen yhteisen päätöksentekoprosessin, johon kuuluvat asiakkaan aktivointi, asiakkaan motivointi yhteiseen päätöksentekoon sekä asiakkaan muutoshalukkuuden tukeminen terveysmuutoksessa ja terveyden edistämisessä.

Opiskelijoiden blogikirjoituksissa nousi esiin, että sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselta asiakaslähtöisyys edellyttää ensinnäkin oman työn arvostusta ja sitoutumista siihen. Hoitajan osaamisen edellytyksenä asiakaslähtöisessä työotteessa nähtiin ammattilaisen kyky kehittää omia vuorovaikutustaitojaan, omia ihmissuhdetaitojaan sekä omaa ammatillista osaamistaan. Tärkeänä osana ammatillisen osaamisen kehittämistä nähtiin omien kykyjen tunnistaminen, kyky ymmärtää asiakkaan tarpeet huomioiden myös asiakkaiden omaiset ja lähipiiri.

Opiskelijat arvioivat, että hoitajalla pitäisi olla myös hyvä palvelujärjestelmän tuntemus ja tietoa olemassa olevista palveluista sekä taitoa viestiä palvelumahdollisuuksista, jotta hän voi työssään asiakasta ohjatessaan toimia asiakaslähtöisesti. Nyt palvelujärjestelmän muututtua tämä edellyttää hoitotyön kentällä tietojen päivitystä. Hoitotyöhön palaavat hoitajat korostivat asiakkaan kokonaisvaltaista huomioimista ja kunnioittamista. Asiakasymmärryksen kehittyminen edellyttää herkkyyttä, aikaa ja motivaatiota työhön. Muutoshalukkuus ja motivaatio palvelujen kehittämiseksi entistä asiakaslähtöisemmiksi oli alalle palaavien mielestä erittäin tärkeää. (vrt. OKM, 2019; OPH, 2019)

Miten asiakaslähtöisyys toteutuu terveyspalveluissa

Asiakaslähtöisyyden ytimenä opiskelijoiden blogikirjoituksissa nähtiin olevan asiakkaan kokonaisvaltainen huomioiminen, asiakkaasta välittäminen sekä oman persoonan laittaminen likoon työssä. Hoitoprosessissa tavoitteiden asettaminen, potilaan aktivoiminen ja sitouttaminen sekä yhteistyösuhteen luominen asiakkaaseen olivat keskiössä asiakaslähtöisen palvelun ja hoidon toteutuksessa. Asiakkaan palvelujen tarpeen arvioiminen yhteistyössä asiakkaan kanssa, yhteinen miettiminen sekä hoitoympäristön huomioiminen osana hoitoprosessin toteuttamista korostuivat asiakaslähtöisen työn toteutuksessa. Opiskelijoiden mukaan asiakaslähtöisen palvelun mahdollistavat kokemus hoitotyöstä, ihmisarvo ja empatia sekä potilaan aktivoiminen ja sitouttaminen asiakaslähtöisen työn toteuttamiseen. Myös hoitajan hyvinvointia tukevan työympäristön katsottiin vaikuttavan vahvasti siihen. Lisäksi hoitajan oma jaksaminen ja itsestä huolehtiminen sekä kyky luoda tasavertainen suhde asiakkaan kanssa lisäävät asiakaslähtöisen työn toteuttamista.

Opiskelijat näkivät, että moniammatillinen työtapa ja asiantuntijoiden välinen yhteistyö mahdollistavat asiakaslähtöisen työn toteutumisen ja hoidon jatkuvuuden. Harjoittelujen perusteella alalle palaavat sairaanhoitajat korostivat asiakaslähtöisen palvelun toteutumisessa asiakkaan näkökulmasta tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta sekä asiakkaan osallisuutta omaa hyvinvointia ja terveyttä koskeviin ratkaisuihin ja käytännön muutoksiin. Motivoivalla ja hyvällä ohjauksella sekä neuvonnalla mahdollistuu osallisuus päätöksentekoon ja valinnanvapauteen. Ohjauksessa, neuvonnassa tai hoidossa on hyvä tarjota asiakkaalle erilaisia vaihtoehtoja, jotka ovat myös kustannustehokkaita. Palvelujen oikea-aikaisuus ja helppo käytettävyys edistävät yksilön terveyttä ja säästävät resursseja.

Lopuksi

Koulutusjaksolla osallistujat kokivat saaneensa valmiudet työllistyä urasuunnitelmansa mukaisesti sairaanhoitajan tutkintoa vastaaviin tehtäviin. Hoitotyöhön palaavat ammattilaiset saivat ymmärryksen sosiaali- ja terveysalan tämän päivän osaamistarpeista sekä kokivat kykenevänsä työskentelemään oma-aloitteisesti sairaanhoitajan ammatissa. Koulutuksen osallistujille oli syntynyt monipuolinen kuva terveysalan asiakaslähtöisyydestä sekä siihen vaadittavasta osaamisesta. He kokivat myös kykenevänsä arvioimaan palveluja ja siten osallistumaan niiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Osallistujien osaamisarviot ja harjoittelusta saatu palaute sekä kouluttajien näkemykset vahvistivat kuvaa koulutusmallin toimivuudesta ja osallistujien osaamistavoitteiden saavuttamisesta. Koulutuksen järjestäjänä toimi Hämeen ammattikorkeakoulu yhteistyössä Hämeenlinnan TE-toimiston kanssa.

Kirjoittajat

Päivi Sanerma toimii tutkijayliopettajana (tenure track) HAMK Smart -tutkimusyksikössä. Hän toimi opettajana Uudelle uralle hoitotyössä -koulutuksessa.

Paula Vikberg-Aaltonen työskentelee HAMKin Hyvinvointiosaamisen yksikössä yliopettajana ja oli mukana Uudelle uralle hoitotyössä -koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Lähteet

HAMK. (2021). Uudelle uralle hoitotyössä -opetussuunnitelma 17 op, 8.3.-4.6.2021.

Hujala, A. & Taskinen, H. (2020). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9

Moisanen, K., Cederberg, A. & Arell-Sundberg, M. (2020). Asiakaslähtöisen osaamisen sisällön tarkastelua sosiaali- ja terveysalan kontekstissa. Teoksessa S. Laanterä & H. Saunders. (toim), Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten geneerinen osaaminen. Kirjallisuuskatsaus. ss. 8-22. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-253-5

OPH. (2019). Osaaminen 2035. Raportit ja selvitykset 2019:3. Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf

OKM. (2019). Tutkintoon johtavan koulutuksen kehittäminen tukemaan sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:24.  http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161661/OKM_24: 2019 Tutkintoonjohtavakoulutus.pdf

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Hyvät käytännöt asiakaslähtöisten ja monitoimijaisten palvelujen kehittämisessä skullHavaintoja osaamisen rakentumisesta ja tulevaisuuden osaamistarpeista terveysalalla Asiakasosallisuus Ohjaamoissa Hajautettu johtajuus – Sosiaali- ja terveydenhuollon hoitotyön johtamisen tulevaisuus
PREVIOUS POST Väitöslektio: Potilaan osallisuus tarvittaessa annosteltavaan lääkehoitoonsa oikeuspsykiatrisessa sairaalahoidossa
NEXT POST Robotiikan osaajaksi moniammatillisessa verkkokoulutuksessa

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020826362

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

asiakaslähtöisyys hoitotyö hoitotyöhön palaaminen

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Sanerma, P. & Vikberg-Aaltonen. P. (2023). Havaintoja sosiaali- ja terveysalan asiakaslähtöisyydestä alalle palaavien hoitotyön ammattilaisten silmin. HAMK Unlimited Professional, 9.2.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020826362

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA