• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Biotalous ja luonnonvara-ala /

Tiimityöskentelyn peruspilarit

Outi Vahtila

01.03.2017
Kuuntele - Listen

Hämeen ammattikorkeakoulun biotalouden yksikössä siirryttiin tiimioppimiseen syksyllä 2013. Tiimioppimisen edellytyksenä on opetussuunnitelma, jossa alan ilmiöitä voidaan käsitellä kokonaisvaltaisesti. Opetussuunnitelmien uudistustyö tehtiin edellisen lukuvuoden aikana.

Tiimioppimiseen siirtyminen on merkinnyt suurta muutosta agrologikoulutuksessa. Muutos näkyy henkilöstön uusina toimintatapoina, ehyempinä opintokokonaisuuksina ja joustavampana toimintana. Aloittaville, toisen asteen suorittaneille opiskelijoille tiimiopiskelu on pääosin uutta. On herännyt kysymys, miten toisen asteen opiskelijoita voitaisiin valmentaa niin, että siirtyminen korkea-asteen opiskeluun tapahtuisi mahdollisimman sujuvasti.

Tiimityöhön siirtyminen on monimutkainen muutosprosessi (Spiik 1999, 33). Se edellyttää sekä asioiden että ihmisten toiminnan samanaikaista kehittämistä (Skyttä 2005, 44). Biotalouden yksikössä tiimityöskentelyyn valmentautuminen alkoi vuonna 2007. Useiden kehittämishankkeiden avulla on panostettu henkilöstön pedagogisten ja tietoteknisten valmiuksien parantamiseen. Nykypäivänä asiantuntijuus perustuu yhteiseen tiedon tuottamiseen ja sen jakamiseen (Helakorpi n.d.). Tiimityön perusedellytyksenä ovatkin yhteisölliset työkalut, jotka mahdollistavat saumattoman työskentelyn. Tiimissä keskeistä on asioiden yhteinen prosessointi ja yhdessä kehittyminen, yhteisen uuden tiedon tuottaminen.

Biotalouden yksikössä tiimityön peruspilareiksi on hahmotettu seuraavat tekijät:

  • Yhteissuunnittelu ja yhdessä sovitut pelisäännöt. Yhteissuunnittelu merkitsee yhteisen ymmärryksen luomista, yhteisesti jaettuja tavoitteita, keinoja ja menettelytapoja. Käytännössä suunnittelutyöhön varataan kalenterista yhteisiä ajankohtia ja yhteinen tekeminen tehdään näkyväksi dokumentaation avulla.
  • Avoimuus, läpinäkyvyys, positiivisuus ja luovuus. Avoin toiminta antaa tilaa erilaisuudelle ja rakentaa sallivaa kulttuuria. Läpinäkyvyyden kautta ovia avataan eri toimijaryhmien välille. Onnistumisista ja ongelmista keskustellaan niin, että kaikki ovat tietoisia asioiden tilasta. Positiivinen lähestymistapa tuo energiaa ja mahdollistaa elintärkeän luovuuden käytön. Erilaiset tarpeet ja tavoitteet edellyttävät luovien ratkaisujen rakentamista, valmiuksia nähdä asiat monesta näkökulmasta.
  • Arvostus, luottamus, tasavertaisuus. Hyvään lopputulokseen päästään, kun osataan arvostaa toisten työtä. Tämä edellyttää erityisesti hyvää itse‑ ja toisten tuntemusta. Kun hyväksytään erilaisuuden voima ja sitä arvostetaan, pystytään rakentamaan luottamusilmapiiriä, joka on tuloksekkaan toiminnan lähtökohta. Tasavertainen kohtelu on merkittävä ilmapiiritekijä. Jos koetaan, että tasavertaisuus ei toteudu, epäluulot kasvavat ja arvostus murenee.
  • Kokonaisvaltaisuus. Oleellista on osata ajatella asioita suurempina kokonaisuuksina sen sijaan, että tarkastelisi pieniä yksityiskohtia ja antaisi niiden ajaa kokonaisedun edelle. Jokaisen tulee nähdä oma osuutensa kokonaisuudessa ja ymmärtää, että päätökset tulee tehdä kokonaisuuden, ei yksittäisten asioiden näkökulmasta.

Yllä kuvattuihin peruspilareihin perustuva toimintakulttuuri luo tiimityöskentelyssä tarvittavaa yhteisöllisyyttä, joka on yhdessä tekemistä ja erityisesti kokemista. Mielekkäiden kokemusten avulla on mahdollisuus saavuttaa tuloksia kollegojen ja opiskelijoiden kanssa. Merkittävin tekijä on kuitenkin pedagoginen näkemys eli usko siitä, miten ihminen oppii ja omaksuu uusia asioita. Pedagoginen näkemys vaikuttaa vahvasti opettajan työtapaan sekä opiskelijan odotuksiin opettajan roolista.

Biotalouden yksikön kokemuksia tiimioppimisesta on jaettu muun muassa toisen asteen opettajille suunnatussa koulutuksessa. Myös joukko lukiolaisia on päässyt konkreettisesti tutustumaan tiimiopetukseen osallistumalla viikon ajan ammattikorkeakouluopetukseen Mustialassa.

Kirjoittaja

Outi Vahtila, agrologi (YAMK), kehittämispäällikkö, Hämeen ammattikorkeakoulu

Lähteet:

Helakorpi, S. (n.d) Tiimioppiminen. Haettu 21.2.2017 osoitteesta https://sites.google.com/site/skillsknowhow/tiimit-ja-verkostot

Skyttä, A. (2005). Tiimiytys ja sen läpivienti. Matkalla kohti matalampia organisaatioita. Vantaa: Innotiimi.

Spiik, K-M. (1999). Tiimityöstä voimaa. Helsinki: WSOY.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

taidetta kylilleEloa ja iloa kylille Moodle modernimmaksi − yhtenäisyydellä tulevaisuuteen  Biotalous 4.0 ja Carbon 4.0 – megatrendeistä ammentavaa tutkimusta Opiskelijaprojektina työstettiin omenantunnistussovellus
PREVIOUS POST Syökö hevosesi jonain päivänä kotimaista mysliä?
NEXT POST Kokemuksia tiimioppimisesta

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111991887

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

koulutuksen kehittäminen opetuksen kehittäminen tiimiopetus tiimioppiminen yhteisöllisyys

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Vahtila, O. (2017). Tiimityöskentelyn peruspilarit. HAMK Unlimited Professional 1.3.2017. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/biotalous-ja-luonnonvara-ala/tiimityoskentelyn-peruspilarit/

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA