• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Koulutusorganisaatioiden tarjoama luomuopetus on riittämätöntä kansallisten tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuva: Outi Vahtila.

Outi Vahtila

12.04.2024
Kuuntele - Listen

Luomuopetus Suomen ammatillisessa tutkintoon johtavassa koulutuksessa on hyvin vähäistä. Kaikilla koulutusasteilla varsinaisia luomuopintoja on varsin niukasti tarjolla. Luomuopetuksessa ja luomun roolissa oppilaitosten toiminnassa on kuitenkin nähtävissä suuria alueellisia ja oppilaitoskohtaisia eroja. Isoimmassa roolissa luomu on Itä-Suomessa, jonne juontavat myös luomun opettamisen sekä tutkimus- ja kehitystyön juuret. Tämä selviää luomuopetuksen nykytilaselvityksessä, jossa haastateltiin ammatillisen toisen asteen, ammattikorkeakoulun ja yliopiston opettajia.

EU:n tavoitteena on, että luomuala kasvaa vuoteen 2030 mennessä 25 prosenttiin peltopinta-alasta. Sama pinta-alatavoite on kirjattu Suomen kansalliseen luomuohjelmaan (Valtioneuvosto, 2021). Lisäksi kansallisena tavoitteena on luomutuotteiden markkinaosuuden kasvu viiteen prosenttiin kuluttajakaupassa sekä 25 prosenttiin ammattikeittiöiden raaka-ainehankinnoissa. Tavoitteet tarkoittavat nykyisten tuotanto- ja kulutusmäärien kaksinkertaistamista. Niiden saavuttaminen edellyttää isoa muutosta koko ruokasektorilla. Muutoksen aikaansaamiseksi tarvitaan runsaasti tukitoimia. Ytimessä on merkittävä luomutietoisuuden ja -osaamisen kasvu ruokaketjun jokaisessa vaiheessa, niin tuotannossa, jalostuksessa kuin kulutuksessakin. Lisäksi oleellista on etsiä sellaisia tuotannon tukipolitiikan ratkaisuja, joilla mahdollistetaan tuotannon käytännön mahdollisuudet ja kannattavuus.

Luomu on osa kansallista huoltovarmuutta

Koronapandemian ja Ukrainan sodan myötä on entistä selvemmin tunnistettu omavaraisen ruuantuotannon merkitys merkittäväksi osaksi huoltovarmuutta. Luomutuotannossa käytetään mahdollisimman vähän ulkoisia tuotantopanoksia, joten sen omavaraisuusaste on korkea. Luonnonmukainen tuotanto perustuu viljelykiertoon, biologiseen typensidontaan ja kierrätysravinteisiin. Tuotannossa ei käytetä lainkaan kemiallisia torjunta-aineita. Luomua ohjaavat tarkat tuotanto-ohjeet, joissa on huomioitu maan kasvukuntoon, luonnon monimuotoisuuteen ja eläinten hyvinvointiin liittyvät tekijät. Sertifioituna järjestelmänä se on valvottu tuotantomuoto. Jatkojalostuksessa on huomioitava muun muassa luomutuotteiden käsittelyyn soveltuvat tilat, ja prosessoinnissa sallitaan vain tietyt hyväksytyt lisäaineet. Myös ruuanvalmistuksessa on omat ohjeet ja reseptiikka. Kauppojen tuotemerkit, esimerkiksi vapaan lehmän maito, eroavat luomusta merkittävästi, koska ne eivät perustu sertifioituun järjestelmään. Selvityksen yhteydessä nousi esille myös se, että kuluttajat ovat eksyksissä nykyisessä merkkien viidakossa ja luomun erottuminen markkinoinnissa käytettävistä tuotantoon viittaavista ilmaisuista ei ole selvä.

Vaikka Suomessa vallitseekin yhteinen käsitys siitä, että omavarainen, kotimainen ruuantuotanto on turvattava ja luonnon monimuotoisuus ja eläinten hyvinvointi on tärkeää, luomun kehittämiseen ei ole panostettu riittävästi. Opettajien haastatteluissa tuli selvästi ilmi, että niin tuotannon, jatkojalostuksen kuin ruuanvalmistuksen osalta tarvitaan lisää osaamista. Selvitys vahvisti myös käsitystä, että julkisten hankintojen osalta tarvitaan strategisia päätöksiä luomun käytön lisäämisestä. Kuluttajien tietoisuutta on lisättävä. Tarvitaan lisää syvällisempää tutkittua tietoa siitä, miten luomu eroaa tavanomaisesti tuotetuista tuotteista.

Luomu kannattaa lisätä sanana opetussuunnitelmaan

Maa- ja metsätalousministeriön Luomu 2.0 -ohjelmassa todetaan, että kaikkien opiskelijoiden tulisi saada perustiedot luomusta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että luomu sanana pitäisi saada ruokaketjuun liittyvien tutkintojen opetussuunnitelmaan. Tällä hetkellä näin ei pääsääntöisesti ole. Pakollisissa opinnoissa luomua on enimmillään muutaman opintopisteen verran. Luomuopetuksen sisältyminen opetukseen riippuukin paljon opettajasta. Mikäli opettaja ei itse näe luomua merkittävänä, ei luomu myöskään sisälly opetuksen sisältöihin.

Tällä hetkellä luomua opetetaan eniten maatalous- ja puutarha-alan koulutuksissa. Elintarvike- ja ravitsemisalan koulutuksissa luomu näkyy vain harvojen yksittäisten koulutusten opetuksessa ja käytännön oppimisympäristöissä. Hyviä esimerkkejä luomuun erikoistuneista oppilaitoksista ovat koulutuskuntayhtymä Saskyn Osaran opetusmaatila, Hämeen ammattikorkeakoulun Mustialan opetus- ja tutkimusmaatila ja Laurea ammattikorkeakoulun opetusravintola Bar Laurea.

Opettajilla on halua oppia lisää luomusta

Suhtautuminen luomuun oli hyvin positiivinen ja opettajien täydennyskoulutus kiinnostaa. Kaikissa tutkinnoissa kaivattiin lisäoppia luomun ympäristövaikutuksista, mutta myös luomun ero tavanomaiseen tuotantoon ja luomun tuotanto-ohjeet kiinnostavat. Maatalousalalla uusina avauksina nähdään vientiin ja kansainväliseen kauppaan sekä markkinoihin ja kulutukseen liittyvät teemat. Elintarvikkeiden jatkojalostuksessa tarvitaan tietoa erityisesti luomuraaka-aineiden prosessoinnista ja käyttäytymisestä ruuanvalmistuksessa.

Opettajat uskovat luomun maltilliseen kasvuun ja haastattelut tuottivat runsaasti konkreettisia kehittämisehdotuksia keinoista, joilla luomuopetusta voitaisiin kehittää. Oman luomuosaamisen kehittämisen lisäksi kaivataan välineitä oman opetuksen tueksi, kuten eri teemoihin liittyviä valmiita koulutustuotteita ja monimediaisia oppimateriaaleja. Tärkeänä osana nähtiin osaamisen jakaminen. Yhtenä ratkaisuna olisi alan sisäisten ja alojen välisten asiantuntijaverkostojen luominen. Laaja-alaisen yhteistyön voimin luomuosaamista voitaisiin viedä dynaamisesti eteenpäin ja tehdä kansallinen luomuosaamisen kasvuloikka.


Luomuopetuksen nykytila ja koulutuksen kehittämistarpeet (LUKOKE) -hanke on selvityshanke, jonka tavoitteena on tuottaa tietoa luomuopetuksen lisäämiseksi ja kehittämiseksi eri koulutusasteilla Suomessa sekä kansainvälisten verkostojen rakentamiseksi. Hankkeen toteuttajat ovat Helsingin yliopisto, Savon koulutuskuntayhtymä ja Hämeen ammattikorkeakoulu (koordinaattori). Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö ja vastuuviranomaisena toimii Ruokavirasto.

Outi Vahtila, agrologi (YAMK), työskentelee kehittämispäällikkönä Hämeen ammattikorkeakoulun luonnonvara- ja biotalousosaamisen yksikössä Mustialassa ja Luomuopetuksen nykytila ja kehittämistarpeet (LUKOKE) -hankkeen projektipäällikkönä.

Lähteet

Ruokavirasto. (2024). Luomutuotannon valvonta. https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/oppaat/luomutuotannon-valvonta/luomutuotannon-valvonta/

Valtioneuvosto. (2021). Luomu 2.0 – Suomen kansallinen luomuohjelma vuoteen 2030. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisuja 2021:13. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-366-386-2

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Ammattikeittiöiden rooli luomun käytössä on merkittävä Hämeessä on tilaa uusille luomutuotteiden jatkojalostajille Luomussa vara parempi -hankkeesta vetoa luomun kehittämiseen Hämeessä Väitöslektio: Luomupuutarhayrittäjän asiantuntijuuden kehittyminen vaatii toimijuuden syntymistä
PREVIOUS POST Digitaalisen opiskelusovelluksen kehittäminen terveysalan opettajien kokemana
NEXT POST In Switzerland, VET students grow up as members of a professional community

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040214243

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

koulutus luomu luomutuotanto luonnonvara-ala mustiala opetussuunnitelma osaaminen

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Vahtila, O. (2024). Koulutusorganisaatioiden tarjoama luomuopetus on riittämätöntä kansallisten tavoitteiden saavuttamiseksi. HAMK Unlimited Professional, 12.4.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040214243

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA