Marja-Liisa Samppala & Minna Koskelo
Työelämän ja yhteiskunnan muutokset asettavat tarpeen ammatillisen opettajuuden kehittämiselle. Tarvitaan ohjausosaamista, joka huomioi entistä laajemmin tulevaisuuden muutosajurit. Uutta luova asiantuntijuus ja kyky ennakointiin sekä nopeaan reagointiin nousevat myös Opettajankoulutuksen uudistetusta kehittämisohjelmasta 2022–2026 (OKM, 2022), joka suuntaa sekä opettajien peruskoulutusta että uran aikaista jatkuvaa oppimista.
Miten tulevaisuusajattelu ja tulevaisuusohjaus voisivat vastata näihin muutostarpeisiin, jotka kohdistuvat ammatillisen opettajan työhön sekä laajemminkin alati muuttuvan toimintaympäristön ymmärtämiseen? Pohdintamme perustuu kokemuksiimme, kirjallisuuskatsaukseen sekä Minna Koskelon opettajankoulutuksessa tehtyyn TKI-työhön (2022).
Miksi tulevaisuusohjausta?
Ammatilliset opettajakorkeakoulut valmistavat ohjaamaan tulevaisuuden ammattilaisia. Toimintaympäristön muutosten seuraaminen ja kehittäminen kuuluu opettajan työkalupakkiin. Mahlamäki-Kultasen, Hapon ja Perungan (2019) mukaan opettajankoulutuksen tavoitteena on antaa opettajiksi valmistuville valmiudet ohjata erilaisten opiskelijoiden oppimista ja kehittää omaa opetusalaa huomioiden työelämän ja ammattien kehittymisen.
Tulevaisuusohjauksen perusta on tulevaisuudentutkimuksessa ja kokonaisvaltaisessa ohjausajattelussa. Perinteisessä ohjauksessa keskitytään yleensä ohjattavaan yksilönä ja hänen urakehitykseensä lähitulevaisuudessa, mutta tulevaisuuden muutosajurit ohitetaan. Yksilön lähitulevaisuuden sijaan tulevaisuusohjauksessa pyritään mallintamaan vaihtoehtoisia pitkäjänteisiä tulevaisuuksia työelämässä ja yhteiskunnassa sekä pohtimaan yksilön tulevaisuutta näissä vaihtoehtoisissa tulevaisuuksissa.
Kouluilla on keskeinen rooli tulevaisuustaitojen opettamisessa. Tulevaisuusohjaus varmistaa opiskelijoiden kokonaisvaltaisen ohjaamisen vaihtoehtoisiin tulevaisuuksiin, ja se myös lisää ammatillisten opettajien kykyä ymmärtää muuttuvaa työympäristöä ja hyödyntää valmiita tulevaisuusaineistoja.
Tulevaisuusohjaus osaksi ammatillista opettajankoulutusta
Opetus- ja kulttuuriministeriö linjaa ja suuntaa opettajankoulutuksen uudistamista, jossa uutta luova asiantuntijuus on yksi keskeinen tavoite. Lisäksi korkeakoulujen kehittämisessä tärkeinä tavoitteina nähdään ennakointikyky ja nopea reagointi. Tahtotila on, että ”Suomi pysyy myös tulevaisuudessa maailman parhaana oppimista elämän eri vaiheissa tukevana koulutusjärjestelmänä” (OKM, 2022).
Suomi on tulevaisuusajattelussa etumatkalla moneen muuhun maahan nähden. Ollila (2022) haastaa ajattelemaan, josko tulevaisuustaidoilla voisi nousta koulutuksen globaaliksi edelläkävijäksi. Toisaalta hän toteaa, että opettajien tulevaisuusajattelun kehittämisessä sekä menetelmien ja toimintamallien soveltamisessa Suomi on vasta lähtökuopissa. Lisäksi ollaan huolissaan siitä, ettei ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogisiin opintoihin sisälly tulevaisuusohjaukseen tai -opetukseen liittyviä sisältöjä, ja vain yksittäiset aktiiviset opettajat ja oppilaitokset ovat aktivoituneet. Myös omat työ- ja opiskelukokemuksemme tukevat näitä havaintoja.
Maailmalla on herätty tulevaisuustaitojen merkitykseen, ja niiden kehittämistä peräävät mm. UNESCO, Euroopan komissio ja Maailman talousfoorumi. Suomessa on tehty koulutuksen ennakointityötä jo pitkään ja tulevaisuusnäkökulma on huomioitu opetussuunnitelmatyössä, mutta jalkautuminen oppilaitoksiin on vasta aluillaan.
Ammatillista opettajankoulutusta ollaan parhaillaan uudistamassa ja kehittämässä. Parhaan koulutusjärjestelmän kehittämiseen ei välttämättä löydy valmista mallia, se tulee luoda itse. Tarvitaan uutta luovaa asiantuntijuutta, nopeaa reagointikykyä ja ennakointia.
Ammatilliset opettajat ovat merkittävässä roolissa tulevaisuuden työelämän muotoilussa. Tulevaisuusohjauksen avulla annetaan eväitä halutun tulevaisuuden luomiseen ja toimijuuden säilyttämiseen yllättävissäkin tilanteissa. Viimeiset vuodet ovat osoittaneet, että mahdottomasta voi tulla mahdollista silmänräpäyksessä. Mielestämme olisi perusteltua, että tulevaisuusohjaus tulisi osaksi opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaa.
Tulevaisuutta rakennetaan nyt. Minkälaiseksi haluamme sen rakentaa?
Kirjoittajat
Marja-Liisa Samppala, FT, lehtori, HAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Minna Koskelo, tulevaisuusmuotoilija ja kirjailija, valmistunut AmO (2022, HAMK)
Lähteet
Mahlamäki-Kultanen, S., Happo, I. & Perunka, S. (2019). Ammatillinen opettajankoulutus osaamisen viitekehysten valossa. UAS Journal 1/2019. https://uasjournal.fi/1-2019/ammatillinen-opettajankoulutus-osaamisen-viitekehys/
Ollila, J. (21.3.2022). Suomalainen koulujärjestelmä on liikaa kiinni nykyajassa – miten tulevaisuustaitoja tulisi opettaa? Turun Yliopisto. Haettu 5.1.2023 https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/johanna-ollila-suomalainen-koulujarjestelma-on-liikaa-kiinni-nykyajassa-miten
OKM. (2022). Opettajankoulutuksen kehittämisohjelma 2022–2026. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164087