• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Tulevaisuusohjaus ammatillisen opettajan osaamisena

Kuva: Ken Cheung / Pexels

Marja-Liisa Samppala & Minna Koskelo

30.01.2023
Kuuntele - Listen

Työelämän ja yhteiskunnan muutokset asettavat tarpeen ammatillisen opettajuuden kehittämiselle. Tarvitaan ohjausosaamista, joka huomioi entistä laajemmin tulevaisuuden muutosajurit. Uutta luova asiantuntijuus ja kyky ennakointiin sekä nopeaan reagointiin nousevat myös Opettajankoulutuksen uudistetusta kehittämisohjelmasta 2022–2026 (OKM, 2022), joka suuntaa sekä opettajien peruskoulutusta että uran aikaista jatkuvaa oppimista.  

Miten tulevaisuusajattelu ja tulevaisuusohjaus voisivat vastata näihin muutostarpeisiin, jotka kohdistuvat ammatillisen opettajan työhön sekä laajemminkin alati muuttuvan toimintaympäristön ymmärtämiseen? Pohdintamme perustuu kokemuksiimme, kirjallisuuskatsaukseen sekä Minna Koskelon opettajankoulutuksessa tehtyyn TKI-työhön (2022).   

Miksi tulevaisuusohjausta?

Ammatilliset opettajakorkeakoulut valmistavat ohjaamaan tulevaisuuden ammattilaisia. Toimintaympäristön muutosten seuraaminen ja kehittäminen kuuluu opettajan työkalupakkiin. Mahlamäki-Kultasen, Hapon ja Perungan (2019) mukaan opettajankoulutuksen tavoitteena on antaa opettajiksi valmistuville valmiudet ohjata erilaisten opiskelijoiden oppimista ja kehittää omaa opetusalaa huomioiden työelämän ja ammattien kehittymisen. 

Tulevaisuusohjauksen perusta on tulevaisuudentutkimuksessa ja kokonaisvaltaisessa ohjausajattelussa. Perinteisessä ohjauksessa keskitytään yleensä ohjattavaan yksilönä ja hänen urakehitykseensä lähitulevaisuudessa, mutta tulevaisuuden muutosajurit ohitetaan. Yksilön lähitulevaisuuden sijaan tulevaisuusohjauksessa pyritään mallintamaan vaihtoehtoisia pitkäjänteisiä tulevaisuuksia työelämässä ja yhteiskunnassa sekä pohtimaan yksilön tulevaisuutta näissä vaihtoehtoisissa tulevaisuuksissa.

Kouluilla on keskeinen rooli tulevaisuustaitojen opettamisessa. Tulevaisuusohjaus varmistaa opiskelijoiden kokonaisvaltaisen ohjaamisen vaihtoehtoisiin tulevaisuuksiin, ja se myös lisää ammatillisten opettajien kykyä ymmärtää muuttuvaa työympäristöä ja hyödyntää valmiita tulevaisuusaineistoja.

Tulevaisuusohjaus osaksi ammatillista opettajankoulutusta

Opetus- ja kulttuuriministeriö linjaa ja suuntaa opettajankoulutuksen uudistamista, jossa uutta luova asiantuntijuus on yksi keskeinen tavoite. Lisäksi korkeakoulujen kehittämisessä tärkeinä tavoitteina nähdään ennakointikyky ja nopea reagointi. Tahtotila on, että ”Suomi pysyy myös tulevaisuudessa maailman parhaana oppimista elämän eri vaiheissa tukevana koulutusjärjestelmänä” (OKM, 2022).

Suomi on tulevaisuusajattelussa etumatkalla moneen muuhun maahan nähden. Ollila (2022) haastaa ajattelemaan, josko tulevaisuustaidoilla voisi nousta koulutuksen globaaliksi edelläkävijäksi. Toisaalta hän toteaa, että opettajien tulevaisuusajattelun kehittämisessä sekä menetelmien ja toimintamallien soveltamisessa Suomi on vasta lähtökuopissa. Lisäksi ollaan huolissaan siitä, ettei ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogisiin opintoihin sisälly tulevaisuusohjaukseen tai -opetukseen liittyviä sisältöjä, ja vain yksittäiset aktiiviset opettajat ja oppilaitokset ovat aktivoituneet. Myös omat työ- ja opiskelukokemuksemme tukevat näitä havaintoja. 

Maailmalla on herätty tulevaisuustaitojen merkitykseen, ja niiden kehittämistä peräävät mm. UNESCO, Euroopan komissio ja Maailman talousfoorumi. Suomessa on tehty koulutuksen ennakointityötä jo pitkään ja tulevaisuusnäkökulma on huomioitu opetussuunnitelmatyössä, mutta jalkautuminen oppilaitoksiin on vasta aluillaan.

Ammatillista opettajankoulutusta ollaan parhaillaan uudistamassa ja kehittämässä. Parhaan koulutusjärjestelmän kehittämiseen ei välttämättä löydy valmista mallia, se tulee luoda itse. Tarvitaan uutta luovaa asiantuntijuutta, nopeaa reagointikykyä ja ennakointia.

Ammatilliset opettajat ovat merkittävässä roolissa tulevaisuuden työelämän muotoilussa. Tulevaisuusohjauksen avulla annetaan eväitä halutun tulevaisuuden luomiseen ja toimijuuden säilyttämiseen yllättävissäkin tilanteissa. Viimeiset vuodet ovat osoittaneet, että mahdottomasta voi tulla mahdollista silmänräpäyksessä. Mielestämme olisi perusteltua, että tulevaisuusohjaus tulisi osaksi opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaa.

Tulevaisuutta rakennetaan nyt. Minkälaiseksi haluamme sen rakentaa?

Kirjoittajat

Marja-Liisa Samppala, FT, lehtori, HAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu

Minna Koskelo, tulevaisuusmuotoilija ja kirjailija, valmistunut AmO (2022, HAMK)

Lähteet

Mahlamäki-Kultanen, S., Happo, I. & Perunka, S. (2019). Ammatillinen opettajankoulutus osaamisen viitekehysten valossa. UAS Journal 1/2019. https://uasjournal.fi/1-2019/ammatillinen-opettajankoulutus-osaamisen-viitekehys/

Ollila, J. (21.3.2022). Suomalainen koulujärjestelmä on liikaa kiinni nykyajassa – miten tulevaisuustaitoja tulisi opettaa? Turun Yliopisto. Haettu 5.1.2023 https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/johanna-ollila-suomalainen-koulujarjestelma-on-liikaa-kiinni-nykyajassa-miten

OKM. (2022). Opettajankoulutuksen kehittämisohjelma 2022–2026. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164087

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Toiminnallinen tulevaisuusäänestys oppilaanohjauksen työvälineeksi kuvituskuvaAmmatillisen koulutuksen opettajan osaamisvaatimukset Opettajan ammatillinen osaaminen ja osaamisen kehittäminen alati muuttuvassa toimintaympäristössä “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä”
PREVIOUS POST Hyvin suunniteltu hybridiopetus oikeanlaisine tiloineen palvelee opiskelijoita
NEXT POST Opiskelijoiden kokemuksia korkeakoulujen yhteisistä vieraiden kielten verkko-opintojaksoista

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301265977

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

ammatillinen opettaja ohjaus tulevaisuusohjaus tulevaisuustaidot

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Samppala, M.-L. & Koskelo, M. (2023). Tulevaisuusohjaus ammatillisen opettajan osaamisena. HAMK Unlimited Professional, 30.1.2023.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA