Sara Rönkkönen & Telle Hailikari
Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) Ammatillisen opettajakorkeakoulun TKI-työn tavoitteina on kehittää tutkivalla otteella koulutukseen liittyvää pedagogista asiantuntijuutta, hankkia ja tuottaa ammattipedagogista tietoa kriittisesti sekä osallistua ammatillisen koulutuksen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan (TKI). Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta keväällä 2023 valmistunut terveydenhoitaja Nina Komulainen teki TKI-työnsä ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskelukykyyn liittyvistä kokemuksista. Sisällöllisesti Komulaisen TKI-työn tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia HAMKin kolmannen vuoden opiskelijoilla on siitä, mitkä asiat ovat tukeneet heidän opiskelukykyään.
Keräsimme TKI-työssä käytetyn aineiston opiskelijahaastatteluilla vuodenvaihteessa 2022–2023 ja toimimme Komulaisen TKI-työn ohjaajina. Tässä kirjoituksessa avaamme ensin lyhyesti, mitä opiskelukyvyllä ja vuonna 2022 päivitetyllä YTHS:n opiskelukykymallilla tarkoitetaan. Tämän jälkeen nostamme esiin Komulaisen huomioita TKI-työn tekemisestä sekä hänen työnsä pohjalta syntyneitä keskeisiä havaintoja.
Opiskelukykymallista
Opiskelukyvyllä tarkoitetaan opiskelijan työkykyä, joka rakentuu ja kehittyy opiskelijan ja oppimisympäristön keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Loppuvuonna 2022 päivitetyn Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön opiskelukykymallin (YTHS, 2022) mukaisesti opiskelukyky koostuu opiskelijan omista voimavaroista ja opiskelutaidoista sekä kokemuksista oppimisympäristöön, opetukseen ja ohjaukseen liittyen.
Opiskelijoiden saama tuki ja ohjaus, samoin kuin opiskelijan omat voimavarat ja opiskelutaidot vaikuttavat merkittävästi siihen, kuinka opiskelija pystyy suoriutumaan ja etenemään opinnoissaan. Opiskelukyky on dynaaminen kokonaisuus, jonka tukemiseksi on tärkeää tukea opiskelijoiden omien opiskelutaitojen ja voimavarojen kehittymistä sekä kehittää oppimisympäristöjä ja opetusta (ks. Lahdenperä & Virtanen, 2022).
Ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukykyä tukevista tekijöistä
Toteutimme vuodenvaihteessa 2022–2023 puolistrukturoidut haastattelut HAMKin kolmannen vuoden amk-opiskelijoille. Pyysimme opiskelijoita kertomaan opiskelukokemuksistaan ja eritellymmin niistä opiskelukyvyn eri osa-alueista, jotka ovat tukeneet heidän kykyään suoriutua opinnoistaan.
TKI-työssään Komulainen analysoi 18 opiskelijahaastattelua opiskelukykyä koskevien vastausten osalta. Hänen havaintojensa mukaan omiin voimavaroihin liittyvinä opiskelukykyä tukevina asioina opiskelijat korostivat esimerkiksi vakaata elämäntilannetta ja terveydentilaa. Opiskelutaitoihin liittyen opiskelijat toivat esiin opintojen merkityksellisyyden sekä hyvät opiskelu- ja ajanhallinnan taidot, jotka tukivat omaa opiskelua. Myös monipuoliset erilaiset oppimisympäristöt sekä lähi- ja etämahdollisuudet koettiin tärkeinä omaa jaksamista tukevina tekijöinä, samoin kuin yhteistyö opettajien kanssa. Opiskelijat korostivat myös opettajien ammattitaitoa ja kykyä aikatauluttaa opintoja ja järjestää opintokokonaisuuksia mielekkäiksi.
Komulaisen TKI-työn keskeisimmät havainnot liittyvät opiskelukyvyn osa-alueiden monipuolisuuteen. Työssään hän havaitsi, että opiskelijoilla on laaja-alaisesti sekä henkilökohtaisessa että opiskeluun liittyvässä elämässään tekijöitä, jotka tukevat opiskelukykyä. Opiskelukyvyn tukeminen ei ole ainoastaan opettajan ja opiskelijan mahdollistamaa, vaan sitä voi vahvistaa myös muun muassa oman perheen ja ystävien tuki sekä oppilaitoksen jokaisen työntekijän antama panos.
Yhteenveto
Päivitetty opiskelukykymalli soveltui hyvin Komulaisen TKI-työn viitekehykseksi ja auttoi jäsentämään haastateltujen opiskelijoiden opiskelukykyä tukevia tekijäitä. Opiskelukykymalli voikin auttaa niin opiskelijaa, opettajaa, ohjaajaa kuin opiskeluhyvinvoinnin tutkijaa tai kehittäjää käsitteellistämään ja jäsentämään sitä, miten monesta eri osatekijästä opiskelijan työkyky eli kyky opiskella rakentuu. Tietoisuuden lisääminen opiskelukyvyn eri ulottuvuuksista on tärkeää opiskelijan pystyvyyden tukemisen kannalta. Opiskelijoiden kanssa olisi hyvä käydä avointa keskustelua omista vahvuuksista ja osaamisesta sekä olemassa olevista voimavaroista ja saatavilla olevasta tuesta.
Kannustamme kokemuksemme perusteella opiskelijoita ja tutkimusyksiköitä tekemään aktiivista yhteistyötä ja sitomaan mahdollisuuksien mukaan TKI-opintojakson osaksi korkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Kirjoittajat
Sara Rönkkönen, lehtori, HAMK Edu, LearnWell
Telle Hailikari, tutkijayliopettaja, HAMK Edu, LearnWell
Lähteet
Lahdenperä, J. & Virtanen, V. (2022). HAMKin opiskelukykymalli ja oppimiskokemuskysely HowULearn. HAMK Unlimited Professional, 29.12.2022 https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122974065
YTHS. (2022). Opiskelukyky. https://www.yths.fi/palvelut/opiskeluyhteisotyo/opiskelukyky/