• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Päivitetty opiskelukykymalli ammatillisen opettajankoulutuksen TKI-kehittämistyön viitekehyksenä

Kuva: Niko Jekkonen / HAMK

Sara Rönkkönen & Telle Hailikari

01.09.2023
Kuuntele - Listen

Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) Ammatillisen opettajakorkeakoulun TKI-työn tavoitteina on kehittää tutkivalla otteella koulutukseen liittyvää pedagogista asiantuntijuutta, hankkia ja tuottaa ammattipedagogista tietoa kriittisesti sekä osallistua ammatillisen koulutuksen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan (TKI). Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta keväällä 2023 valmistunut terveydenhoitaja Nina Komulainen teki TKI-työnsä ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskelukykyyn liittyvistä kokemuksista. Sisällöllisesti Komulaisen TKI-työn tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia HAMKin kolmannen vuoden opiskelijoilla on siitä, mitkä asiat ovat tukeneet heidän opiskelukykyään.

Keräsimme TKI-työssä käytetyn aineiston opiskelijahaastatteluilla vuodenvaihteessa 2022–2023 ja toimimme Komulaisen TKI-työn ohjaajina. Tässä kirjoituksessa avaamme ensin lyhyesti, mitä opiskelukyvyllä ja vuonna 2022 päivitetyllä YTHS:n opiskelukykymallilla tarkoitetaan. Tämän jälkeen nostamme esiin Komulaisen huomioita TKI-työn tekemisestä sekä hänen työnsä pohjalta syntyneitä keskeisiä havaintoja.

Opiskelukykymallista

Opiskelukyvyllä tarkoitetaan opiskelijan työkykyä, joka rakentuu ja kehittyy opiskelijan ja oppimisympäristön keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Loppuvuonna 2022 päivitetyn Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön opiskelukykymallin (YTHS, 2022) mukaisesti opiskelukyky koostuu opiskelijan omista voimavaroista ja opiskelutaidoista sekä kokemuksista oppimisympäristöön, opetukseen ja ohjaukseen liittyen.

Opiskelijoiden saama tuki ja ohjaus, samoin kuin opiskelijan omat voimavarat ja opiskelutaidot vaikuttavat merkittävästi siihen, kuinka opiskelija pystyy suoriutumaan ja etenemään opinnoissaan. Opiskelukyky on dynaaminen kokonaisuus, jonka tukemiseksi on tärkeää tukea opiskelijoiden omien opiskelutaitojen ja voimavarojen kehittymistä sekä kehittää oppimisympäristöjä ja opetusta (ks. Lahdenperä & Virtanen, 2022).

Ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukykyä tukevista tekijöistä

Toteutimme vuodenvaihteessa 2022–2023 puolistrukturoidut haastattelut HAMKin kolmannen vuoden amk-opiskelijoille. Pyysimme opiskelijoita kertomaan opiskelukokemuksistaan ja eritellymmin niistä opiskelukyvyn eri osa-alueista, jotka ovat tukeneet heidän kykyään suoriutua opinnoistaan.

TKI-työssään Komulainen analysoi 18 opiskelijahaastattelua opiskelukykyä koskevien vastausten osalta. Hänen havaintojensa mukaan omiin voimavaroihin liittyvinä opiskelukykyä tukevina asioina opiskelijat korostivat esimerkiksi vakaata elämäntilannetta ja terveydentilaa. Opiskelutaitoihin liittyen opiskelijat toivat esiin opintojen merkityksellisyyden sekä hyvät opiskelu- ja ajanhallinnan taidot, jotka tukivat omaa opiskelua. Myös monipuoliset erilaiset oppimisympäristöt sekä lähi- ja etämahdollisuudet koettiin tärkeinä omaa jaksamista tukevina tekijöinä, samoin kuin yhteistyö opettajien kanssa. Opiskelijat korostivat myös opettajien ammattitaitoa ja kykyä aikatauluttaa opintoja ja järjestää opintokokonaisuuksia mielekkäiksi.

Komulaisen TKI-työn keskeisimmät havainnot liittyvät opiskelukyvyn osa-alueiden monipuolisuuteen. Työssään hän havaitsi, että opiskelijoilla on laaja-alaisesti sekä henkilökohtaisessa että opiskeluun liittyvässä elämässään tekijöitä, jotka tukevat opiskelukykyä. Opiskelukyvyn tukeminen ei ole ainoastaan opettajan ja opiskelijan mahdollistamaa, vaan sitä voi vahvistaa myös muun muassa oman perheen ja ystävien tuki sekä oppilaitoksen jokaisen työntekijän antama panos.

Yhteenveto

Päivitetty opiskelukykymalli soveltui hyvin Komulaisen TKI-työn viitekehykseksi ja auttoi jäsentämään haastateltujen opiskelijoiden opiskelukykyä tukevia tekijäitä. Opiskelukykymalli voikin auttaa niin opiskelijaa, opettajaa, ohjaajaa kuin opiskeluhyvinvoinnin tutkijaa tai kehittäjää käsitteellistämään ja jäsentämään sitä, miten monesta eri osatekijästä opiskelijan työkyky eli kyky opiskella rakentuu. Tietoisuuden lisääminen opiskelukyvyn eri ulottuvuuksista on tärkeää opiskelijan pystyvyyden tukemisen kannalta. Opiskelijoiden kanssa olisi hyvä käydä avointa keskustelua omista vahvuuksista ja osaamisesta sekä olemassa olevista voimavaroista ja saatavilla olevasta tuesta.

Kannustamme kokemuksemme perusteella opiskelijoita ja tutkimusyksiköitä tekemään aktiivista yhteistyötä ja sitomaan mahdollisuuksien mukaan TKI-opintojakson osaksi korkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Kirjoittajat

Sara Rönkkönen, lehtori, HAMK Edu, LearnWell

Telle Hailikari, tutkijayliopettaja, HAMK Edu, LearnWell

Lähteet

Lahdenperä, J. & Virtanen, V. (2022). HAMKin opiskelukykymalli ja oppimiskokemuskysely HowULearn. HAMK Unlimited Professional, 29.12.2022 https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122974065

YTHS. (2022). Opiskelukyky. https://www.yths.fi/palvelut/opiskeluyhteisotyo/opiskelukyky/

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Osaamismerkein ohjautuvasti TKI-osaajaksi ammatillisessa opettajankoulutuksessa HAMKin opiskelukykymalli ja oppimiskokemuskysely HowULearn Kuvaaja Ethan Sees palvelusta PexelsLaadunhallinta tuottaa tietoa TKI-toiminnan kehittämiseen Avoimen datan hyödyntäminen opetuksessa ja tutkimuksessa
PREVIOUS POST Opettajankoulutuksen kehittäminen Nepalissa
NEXT POST Oppijalähtöisyys hyvinvointia tukevan ja rakentavan korkeakouluopetus- ja oppimisympäristön kehittämisen lähtökohtana

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230825108067

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

opettajankoulutus opiskelu opiskelukykymalli TKI-työ

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Rönkkönen, S. & Hailikari, T. (2023). Päivitetty opiskelukykymalli ammatillisen opettajankoulutuksen TKI-kehittämistyön viitekehyksenä. HAMK Unlimited Professional, 1.9.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230825108067

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA